Як знизити рівень шуму в класі
Роботу груп унормовує Порядок створення груп подовженого дня у державних і комунальних закладах загальної середньої освіти (наказ МОЗ 25.06.2018 № 677).
У Порядку регламентовано створення та діяльність інклюзивних/спеціальних груп продовженого дня.
Щоб відкрити ГПД у школі, необхідно:
- зібрати заяви батьків
- створити необхідну матеріальну базу
- забезпечити умови для харчування учнів
- забезпечити додержання вимог законодавства щодо ОП, правил протипожежної безпеки, санітарно-гігієнічних та державних будівельних правил та норм
- підготувати відповідну документацію, як-от наказ директора школи.
Важливо! Керівник закладу видає наказ про організацію діяльності групи подовженого дня на підставі рішення засновника.
Крім того, якщо ГПД відкривають на базі першого класу, необхідно створити й інші належні умови, зокрема продумати організацію денного відпочинку для дітлахів.
Заяви про зарахування учнів до групи подовженого дня приймають протягом навчального року.
Відповідальні особи
За життя та здоров’я учнів відповідають керівник закладу, його заступник, вихователь та інші педагогічні працівники, які долучаються до роботи групи.
За збереження навчального обладнання — вихователь та інші педагоги.
Фінансує діяльність груп — засновник.
Регламентовані положення
За складом ГПД бувають:
- організовані з учнів одного класу
- збірні — створені з учнів паралельних класів
- різновікові —з учнів з різних вікових груп.
Різниця у віці учнів однієї групи не може перевищувати 2 років (раніше групи укомплектовували з учнів 4 вікових категорій). При цьому в закладах сільської/гірської місцевості, де дітей до школи доставляє шкільний автобус, групи можна створювати для учнів різного віку.
Групу може відвідувати до 30 учнів.
Керівник закладу має право за погодженням із засновником ухвалити рішення про встановлення меншої чисельності учнів ГПД.
Якщо група різновікова, у ній може бути представлено до чотирьох вікових категорій — учнів з 1-го по 4-й класи.
Заняття проводять у спеціально облаштованому, закріпленому за групою, приміщенні.
Бажано, щоби кімната не нагадувала клас із партами у три ряди.
Організація «навчальної зони» для самопідготовки учнів має уподібнюватися домашнім умовам. Для наймолодших зазвичай передбачають ігрову зону.
Обов’язково в класі має бути куточок гігієни.
Інклюзивна група продовженого дня
На підставі заяв батьків дітей з особливими освітніми потребами у закладі освіти створюють інклюзивні та/або спеціальні групи подовженого дня.
Інклюзивна група подовженого дня — це ГПД, яку відвудують діти з особливими освітніми потребами.
Наповнюваність спеціальної групи становить 6—12 учнів залежно від нозології.
Наповнюваність інклюзивної групи — 30 дітей. При цьому кількість учнів з особливими освітніми потребами така:
- 1—3 дітини з порушеннями опорно-рухового апарату, затримкою психічного розвитку, зниженим зором чи слухом, легкими інтелектуальними порушеннями тощо
- не більше ніж 2 дітей з порушеннями слуху, зору, мовлення, опорно-рухового апарату в поєднанні з інтелектуальними порушеннями чи затримкою психічного розвитку
Освітній процес організовують на основі індивідуальних програм розвитку, індивідуальних навчальних планів та рекомендацій ІРЦ, враховуючи особливості навчально-пізнавальної діяльності таких дітей.
Якщо в групі є діти з тяжкими порушеннями або з порушеннями інтелектуального розвитку, то вихователю допомагає його асистент.
Режим роботи спеціальної групи розробляють відповідно до Державних санітарних норм та правил «Гігієнічні вимоги до улаштування, утримання і режиму спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, та навчально-реабілітаційних центрів», затверджених наказом МОЗ від 20.02.2013 № 144.
Режим групи продовженого дня
♥ Порядок створення груп продовженого дня
Учні перебувають у групі подовженого дня не більше 6 год. на день. Основні режимні моменти, орієнтовний час на кожний вид діяльності учнів у групі визначені.
Режим роботи ГПД передбачає:
- організацію прогулянки тривалістю не менш як півтори години
- харчування — не менш як 30 хв
- виконання домашніх завдань (за наявності) — не більше години
- спортивно-оздоровчі заняття — не менше години
- фізкультхвилинки, гімнастику для очей — кожні 15 хв.
З огляду на ці норми кожний навчальний заклад складає свій режим, ураховуючи:
- вікові особливості учнів, які відвідують ГПД
- пропозиції батьків
- регіональні особливості (наприклад, специфічні умови роботи батьків на виробництві).
Режим роботи групи схвалює педрада та затверджує керівник закладу.
Орієнтовний режим роботи ГПД: види та тривалість занять
Режимний момент | Час | Дії вихователя | ||
Прийом дітей у групу |
у нормативах не визначено |
| ||
Обід |
|
| ||
Активний відпочинок: | ||||
|
|
| ||
|
|
| ||
Денний сон |
у нормативах не визначено |
| ||
Виконання домашніх завдань |
|
| ||
Заняття за інтересами (вільний час, гуртки, клубні години) |
|
− заняття з шахів − домашнє рукоділля − створення іграшок
− вільного спілкування учнів один з одним − індивідуальних занять тощо |
Документи вихователя групи продовженого дня
Вихователь групи продовжено дня веде таку документацію:
Режим дня |
|
|
План на півріччя |
|
|
Щоденний план роботи |
|
|
Журнал групи продовженого дня |
|
|
Окрім того, у навчальному закладі можуть бути:
- зошит наступності роботи вчителя і вихователя
- графік зайнятості учнів у гуртках.
За матеріалами Ганни Колесової,
методиста Славутицького міського методичного центру,
Київська обл.