Порядок створення груп подовженого дня в початковій школі
ГПД в школі
Розпочнемо з уточнення понять.
Група подовженого чи продовженого дня?
В офіційних документах МОН та в більшості фахових джерел використовується термін «група подовженого дня». Слова «подовжений» і «продовжений» часто плутають, але в українській мові вони мають різні відтінки значень:
Подовжений – це той, що збільшений у довжину або в часі проти звичайного. У цьому значенні слово використовують для позначення явища, яке триває довше, ніж зазвичай, наприклад, подовжений кіносеанс або подовжений робочий день.
Продовжений – це дієприкметник, що походить від дієслова «продовжити», яке означає «не переривати, робити далі». Наприклад, «роботу було продовжено».
Саме тому, коли йдеться про час перебування дітей у школі, який збільшується порівняно зі звичайним навчальним днем, правильно вживати слово «подовженого».
НАКАЗИ: як реєструвати та зберігати🖨
Групи подовженого дня: нормативні документи
Основний нормативний документ, що визначає утворення в закладах загальної середньої освіти груп подовженого дня, у тому числі інклюзивних та/або спеціальних, — це Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-IX .
Роботу груп продовженого дня унормовує Порядок створення груп подовженого дня у державних і комунальних закладах загальної середньої освіти (наказ МОЗ № 677 від 25.06.2018). У Порядку регламентовано створення та діяльність груп продовженого дня.
Порядок визначає:
- механізм утворення груп подовженого дня у державних і комунальних закладах загальної середньої освіти (ГПД)
- основні засади функціонування ГПД.
Група подовженого дня: як відкрити
Щоб відкрити ГПД у початковій школі, необхідно:
- зібрати заяви батьків
- створити необхідну матеріальну базу
- забезпечити умови для харчування учнів
- забезпечити додержання вимог законодавства щодо ОП, правил протипожежної безпеки, санітарно-гігієнічних та державних будівельних правил та норм
- підготувати відповідну документацію, як-от наказ директора школи.
Важливо! Керівник закладу видає наказ про організацію діяльності групи подовженого дня на підставі рішення засновника.
Крім того, якщо ГПД відкривають на базі першого класу, необхідно створити й інші належні умови, зокрема продумати організацію денного відпочинку для дітлахів.
Заяви про зарахування учнів до групи подовженого дня приймають протягом навчального року.
Умови створення ГПД в школі
ГПД в школі створюють для:
- організації навчальної і пізнавальної діяльності учнів (вихованців)
- організації дозвілля учнів (вихованців)
- надання кваліфікованої допомоги учням (вихованцям) у підготовці до уроків і виконанні домашніх завдань
- збереження та зміцнення здоров’я учнів (вихованців), формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя
- формування в учнів (вихованців) ключових компетентностей, необхідних для успішної життєдіяльності та самореалізації особистості.
Фінансування ГПД здійснюється:
- за кошти засновника
- з інших джерел, не заборонених законодавством.
Оплата праці вихователя ГПД — відповідно до законодавства.
ГПД створюють, якщо є:
- письмові звернення батьків чи інших законних представників учнів (вихованців)
- рішення засновника ЗЗСО (на підставі звернень)
- необхідна матеріально-технічна база
- умови для організації харчування учнів (вихованців)
Також засновник закладу ЗЗСО може створювати умови для організації денного відпочинку (сну) в ГПД, сформованої з учнів 1-го класу.
За необхідності можна утворювати ГПД:
- для дітей з особливими освітніми потребами
- інклюзивні.
На підставі рішення засновника директор закладу освіти видає наказ про організацію діяльності групи подовженого дня.
Тривалість роботи групи становить 6 год. Проте дитині не обов’язково перебувати кожного дня в групі протягом цього часу. Якщо батьки бажають забирати дитину раніше, вони пишуть відповідну заяву. У ній вказують, хто супроводжуватиме дитину додому. Якщо дитина повертається додому без супроводу — відповідальність за її життя та здоров’я покладається на батьків
Заняття проводять у спеціально облаштованому, закріпленому за групою, приміщенні.
Бажано, щоби середовище кімнати було інакшим, аніж клас із партами у три ряди.
Організація «навчальної зони» для самопідготовки учнів має уподібнюватися домашнім умовам. Для наймолодших зазвичай передбачають ігрову зону.
Зарахування до ГПД та наповнюваність
Заяви про зарахування учнів (вихованців) до ГПД приймають на початку кожного навчального року, як правило, до 5 вересня. Зараховує до ГПД і відраховує з неї директор закладу, видаючи наказ на підставі відповідної заяви батьків. У групі продовженого дня наповнюваність не повинна перевищувати 30 учнів. Рішення про встановлення меншої чисельності учнів ГПД приймає директор за погодженням із засновником закладу. Зараховуйте учнів до ГПД та відраховуйте їх згідно з наказом керівника закладу загальної середньої освіти на підставі відповідної заяви батьків або інших законних представників учнів. Різниця у віці учнів, зарахованих до ГПД, не може перевищувати двох років. У школах, що знаходяться в сільській та/або гірській місцевості, де підвозять учнів шкільним автобусом, групи можна утворювати для учнів різних вікових груп.
Відповідальність
Відповідальними за життя та здоров’я учнів (вихованців) під час їх перебування в ГПД є:
- директор ЗЗСО
- заступник директора
- вихователь
- інші педагогічні працівники.
За збереження навчального обладнання відповідальні вихователь та інші педагоги.
Групи продовженого дня під час війни
У деяких школах, що знаходяться у безпечніших регіонах на запит батьків запрацювали групи продовженого дня. Однак, зважаючи на воєнний стан, заради безпеки дітей, їхня кількість у таких групах обмежена.
Заняття можуть проводити у більш невимушеній атмосфері, ніж під час уроків.
Група може працювати протягом шести годин – з 12 до 18 години. В цей час діти обідають, гуляють, займаються творчістю, виконують домашні завдання.
Обов'язковою вимогою є наявність укриття.

Організація роботи школяра вдома — важливий крок у розвитку його відповідальності та організованості. Скористайтеся порадами психолога, щоб допомогти батькам навчити дитину самостійно та із задоволенням справлятися з домашніми завданнями
Інклюзивна група продовженого дня
Інклюзивна ГПД — група подовженого дня, до якої зараховано особу (осіб) з особливими освітніми потребами.
В інклюзивних ГПД кількість учнів з ООП становить:
- одна-три дитини із числа дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, затримкою психічного розвитку, зниженим зором чи слухом, легкими інтелектуальними порушеннями тощо;
- не більш як двоє дітей із числа дітей сліпих, глухих, з тяжкими порушеннями мовлення, зокрема з дислексією, розладами спектра аутизму, іншими складними порушеннями розвитку (порушеннями слуху, зору, опорно-рухового апарату в поєднанні з інтелектуальними порушеннями чи затримкою психічного розвитку) або тих, що пересуваються на візках.
Організовуйте освітній процес з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності осіб з ООП, індивідуальних програм розвитку, індивідуальних навчальних планів (за наявності) та рекомендацій інклюзивно-ресурсних центрів.
Особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу для дитини (дітей) з тяжкими порушеннями та дитини (дітей), яка (які) мають порушення інтелектуального розвитку, в інклюзивній ГПД забезпечує асистент вихователя з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності осіб з особливими освітніми потребами.