У травні для громадського обговорення МОН запропонувало зміни в обліку дітей та підлітків шкільного віку, аби одночасно спростити і конкретизувати процедуру. А вже у вересні Кабмін затвердив новий порядок обліку. Яка роль відведена вчителю?
Керуючись Інструкцією з обліку дітей і підлітків шкільного віку, на початку вересня кожного року керівництво навчальних закладів:
- перевіряло явку учнів
- направляло звіт до управління, департаменту чи відділу освіти.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
За підсумками опитувань у межах проекту дебюрократизації освіти «Діти і папери» вчителі визнали облік дітей шкільного віку наймарнотратнішим, який найперше слід скасувати чи доопрацювати.
13 вересня КМУ затвердив Порядок ведення обліку дітей шкільного віку та учнів.
Що змінено в процесі обліку
- розмежовано облік дітей шкільного віку та облік учнів
- педпрацівників не залучатимуть до обліку
- створюватимуть реєстри дітей шкільного віку, які вестимуть уповноважені органи на місцях
- не складатимуть списки дітей, яким станом на 1 вересня виповнилося 5 років
МОН запропонувало розділити облік на два процеси:
| | - облік дітей шкільного віку від 6 до 18 років, яким займатимуться державні адміністрації разом з органами місцевого самоврядування
діти шкільного віку — особи у віці 6–18 років, які повинні здобувати загальну середню освіту |
| | - облік учнів, який вестимуть навчальні заклади під керівництвом структурних підрозділів уповноважених органів на місцях
учні — особи, які здобувають загальну середню освіту у навчальному закладі |
Зауважте!
У Порядку є чітка заборона залучати працівників освітніх закладів до провадження обліку дітей шкільного віку
Як це позначилося на процедурі обліку в школах
Порівняймо, як облік відбувався раніше, а як — із прийняттям нового Порядку (з 18.09.2017):
за Інструкцією навчальний заклад | | за Порядком навчальний заклад |
- повідомляв про закріплену за ним територію та визначав працівників для провадження обліку на ній
- отримував списки дітей і підлітків шкільного віку від органу управління освітою
- перевіряв явку учнів за списками та повертав їх із помітками про те, хто з дітей з’явився на навчання
- повідомляв органу управління освітою, якщо учні переходили до іншої школи
| | - повідомляє про закріплену за ним територію обслуговування
- складає списки учнів, які вступили у поточному році, та передає їх уповноваженому органу на місцях
- повідомляє уповноваженому органу, якщо учні переходять до іншої школи
|
Тобто загальноосвітні навчальні заклади лише:
- подають списки дітей, які прийшли на навчання у вересні
- тримають уповноважені органи в курсі змін щодо складу учнівського колективу.
Оформлюватимуть списки дітей шкільного віку та звірятимуть їх зі списками учнів (з навчальних закладів) місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування або ж створені/призначені ними структурні підрозділи.
Робота структурних підрозділів з обліку
Кожен структурний підрозділ виконуватиме завдання:
- первісне — створити реєстр даних про дітей шкільного віку (на кожний рік народження окремо)
- перманентне — оновлювати реєстр даних.
До реєстру вноситимуть відомості про дитину:
- прізвище, ім’я та по батькові
- дата народження
- місце проживання чи перебування
- місце навчання.
Під час оброблення даних із реєстру спиратимуться на вимоги Закону України «Про захист персональних даних».
Дані видалятимуть з реєстру, якщо дитина
1) досягла 18 років
2) здобула повну загальну середню освіту
3) перейшла на облік до реєстру іншої адміністративно-територіальної одиниці
4) поїхала на постійне місце проживання за межі України (з припиненням здобуття загальної середньої освіти в Україні)
5) не може продовжувати навчання з інших причин
Відмінності на етапах обліку дітей
1. Розподіл ділянок обліку між навчальними закладами
за Інструкцією | | за Порядком |
- Райдержадміністрації разом із органами місцевого самоврядування закріплюють за закладами території, на яких вони мають здійснити облік
Гімназії, ліцеї, колегіуми, приватні та спеціалізовані заклади, а також заклади, з поглибленим вивченням окремих предметів становлять виняток — за ними території обліку не закріплюють | | - Те саме. Єдине, Кабмін наголошує на тому, що для ведення обліку на місцях можуть бути створені спеціальні структурні підрозділи
Виняток — усі навчальні заклади, зарахування до яких здійснюється виключно за результатами конкурсного відбору або за направленням в установленому порядку |
2. Призначення відповідальних за проведення обліку
за Інструкцією | | за Порядком |
- Держадміністрації та органи місцевого самоврядування призначають для проведення обліку осіб з-поміж працівників навчальних закладів, житлово-будівельних кооперативів та житлово-експлуатаційних організацій, служб у справах неповнолітніх та ін.
| | - Структурний підрозділ може залучати до проведення обліку органи і служби у справах дітей, спецустанови та заклади, які здійснюють соціальний захист і профілактику правопорушень
Залучати працівників навчальних закладів забороняється |
3. Складання списків осіб шкільного віку
за Інструкцією | | за Порядком |
- 15 травня–15 серпня уповноважені особи проводять облік на відведеній їм ділянці та складають списки:
– дітей і підлітків віком 6–18 років – дітей, які до 1 вересня поточного року досягають віку 5 років та постійно проживають на території України - Кожен список використовують, поки внесеним до нього особам не виповниться 18 років
- Паралельно психолого-медико-педагогічні консультації складають списки дітей з вадами розумового і фізичного розвитку, які потребують навчання у спеціальних закладах
- Не пізніше 20 серпня усі списки направляють до відповідних органів управління освітою
| | - Структурний підрозділ певної територіальної одиниці створює реєстр для обліку дітей шкільного віку та оновлює його на підставі даних від:
– навчальних закладів – органів і служб у справах дітей, спецустанов та закладів, які здійснюють їх соціальний захист і профілактику правопорушень – органів місцевої виконавчої влади та місцевого самоврядування – органів реєстрації, підприємств та організацій, що надають адміністративні послуги – житлово-експлуатаційних організацій – органів державної реєстрації актів цивільного стану - Упродовж 10 роб. днів з дня отримання даних структурний підрозділ обробляє їх та за необхідності вносить зміни до реєстру
- Дані можуть бути внесені до реєстру також за письмовою заявою батька або матері дитини або осіб, що їх заміняють
- Якщо дитина шкільного віку не зареєстрована в жодному навчальному закладі, протягом 3 днів структурний підрозділ надає її дані до територіального підрозділу Національної поліції та органу опіки й піклування
|
4. Перевірка учнів за списками у навчальних закладах
за Інструкцією | | за Порядком |
- Навчальні заклади отримують від органів управління освітою списки дітей шкільного та підліткового віку — до 25 серпня. За ними працівники навчального закладу перевіряють, чи з’явилися учні на навчання — до 5 вересня. Списки з відмітками щодо появи учнів повертають у відділ освіти — до 10 вересня
- Разом зі списками у відділ освіти надають довідки з місця навчання дітей, які проживають на закріпленій за школою території, однак навчаються в інших навчальних закладах
- Якщо під час перевірки виявили учнів, які проживають на закріпленій за навчальним закладом ділянці, однак не зазначені у списках, директор закладу має подати до відділу освіти додатковий список у двох примірниках
- На підставі списків від навчальних закладів відділ освіти складає статистичний звіт, який подає до Держкомстату
| | - Навчальні заклади більше не перевіряють дітей шкільного віку за списками. Замість цього вони надають до структурного підрозділу інформацію про всіх учнів, які зараховані в поточному навчальному році — до 15 вересня
- Якщо учень переходить до іншого навчального закладу, або, навпаки, школа приймає нового учня, вона подає дані про нього до структурного підрозділу — не пізніше 15 числа наступного місяця
- Структурний підрозділ уповноваженого органу на підставі даних реєстру складає статистичний звіт про кількість дітей шкільного віку та учнів — цей звіт передається до МОН
|
5. Документи, потрібні навчальному закладу для обліку
за Інструкцією | | за Порядком |
- книга обліку учнів
- класні журнали
- особові справи учнів
- список учнів, які не прибули на навчання станом на 5 вересня (із зазначенням причини)
| | - прямо не зазначено документи, які потрібні навчальному закладу при здійсненні обліку, та, очевидно, вони мають бути такими самими
|
6. Інші документи, які мають зберігатися в навчальному закладі
за Інструкцією | | за Порядком |
якщо учень вибуває з населеного пункту, їде на постійне місце проживання за межі України |
- заява батьків із зазначенням причини вибуття
| | - заява батьків (для неповнолітніх) або учня (для повнолітніх)
- копія паспорта громадянина України для виїзду за кордон або проїзного документа дитини із записом про вибуття на постійне місце проживання за межі України
|
якщо учень переходить до іншого навчального закладу |
- відповідна заява батьків із зазначенням причини
- довідка, що підтверджує зарахування дитини до іншого навчального закладу
- учнівський квиток
| | - заява батьків (для неповнолітніх) або учня (для повнолітніх)
- будь-яке письмове підтвердження або його сканована копія з іншого навчального закладу про можливість зарахування
|
якщо учень тимчасово не відвідував заняття |
- медична довідка або письмове пояснення батьків про причину відсутності
| | - медична довідка або письмове пояснення батьків (для неповнолітніх) чи учня (для повнолітніх)
|
Довідки та пояснення зберігають в особовій справі учня протягом навчального року.
Важливо!
До обов’язків керівника навчального закладу належить забезпечення контролю, щоб учні відвідували заняття
Якщо учень пропустив 10 днів навчання з невідомої/неповажної причини, навчальний заклад має:
за Інструкцією | | за Порядком |
- скласти акт і надіслати його до органу управління освітою, який у свою чергу повідомить службу у справах неповнолітніх
| | - повідомити територіальний підрозділ Національної поліції та орган опіки і піклування
|
Як бачимо, процедуру обліку спростили та зробили її більш чіткою.