Як аналізувати урок вчителя
Аналіз уроку: для чого потрібен
Відвідування та аналіз уроку потрібні, щоб:
- об’єктивно оцінювати стан та результативність освітньої роботи закладу
- підбивати підсумки роботи за певний період
- ліквідувати недоліки та підвищувати ефективність освітнього процесу загалом
- визначати, як можна підвищити результативність уроків, рівень навчальних досягнень учнів
- допомагати педагогам підвищувати рівень педагогічної культури, професійного зростання.
Аналіз уроку — це частина внутрішньошкільного контролю
І для учня, і для вчителя урок є основним видом діяльності у школі, і все найважливіше та найцікавіше відбувається саме на ньому. Якщо адміністрація школи не вивчає якість проведення уроків, то всі інші справи, що стосуються освітнього процесу, втрачають сенс.
Заступник директора школи має вивчати систему уроків кожного вчителя, визначати її сильні та слабкі сторони й використовувати ці знання, щоб зробити навчання дітей справді розвивальним та цікавим.
Контроль є одним із головних каналів збору внутрішньошкільної інформації. Для здійснення контролю найліпше використовувати методи:
- спостереження
- бесіда
- анкетування
- інтерв’ю
- проведення контрольних робіт
- усна перевірка знань учнів тощо.
Але сам контроль нічого не вартий без аналізу. Лише на уроці можна визначити майстерність учителя, його професійний рівень. Зібрану за допомогою контролю інформацію заступник директора школи має проаналізувати.
Педагогічний аналіз передбачає:
- вивчення нинішнього стану і тенденцій розвитку освітнього процесу
- об’єктивне оцінювання його результатів
- вироблення на цій основі рекомендацій для поліпшення якості освіти.
Тож аналіз уроку має бути комплексним і охоплювати всі ці складники.
Аналіз уроку: як?
Визначити мету відвідування уроку
Заступник директора школи, який готується відвідати урок для здійснення аналізу, має чітко визначити мету.
Мета відвідування уроків заступником директора школи — вивчення:
|
|
|
|
|
|
|
|
Відвідування уроків для заступника директора школи не має бути самоціллю. Головне — зробити висновки та з огляду на них підготувати конкретні пропозиції, які допоможуть учителю в майбутній роботі.
Підготуватися до відвідування уроку
Про свій намір відвідати той чи той урок заступник директора школи має попередити учителя. Для цього на початку семестру чи навчального року на основі розділу «Внутрішньошкільний контроль» річного плану роботи закладу завуч готує план-графік відвідування уроків.
Відвідуємо урок: скачати пам'ятку
Напередодні відвідування уроку, заступник директора школи переглядає:
- інструктивно-методичні матеріали з викладання предмета
- навчальну програму
- календарне планування педагога.
Після цього проводить співбесіду з учителем за темою уроку, ознайомлюється з планом попереднього уроку та матеріалом підручника.
Також заступник директора школи заздалегідь розробляє схему аналізування уроку.
Типові помилки відвідування уроків: скачати
Аналіз уроку: типові помилки
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Важливо знати найпоширеніші недоліки організації та проведення уроків:
Недоліки у структурі | Недоліки психологічного супроводу |
|
|
Такі недоліки мають знати не лише ті, хто відвідує й аналізує уроки, а й самі вчителі. Добре, коли педагоги мають пам'ятки щодо типових помилок в уроках та схеми самоаналізу уроків. Це розвиває навички самоаналізу та самооцінювання педагогічної діяльності.
Аналіз уроку: приклади
Єдиної схеми аналізування уроку наразі немає. Усе залежить від таких чинників, як:
- мета відвідування уроку
- якість проведеної підготовчої роботи
- глибина дослідження.
На початку статті є приклади аналізу уроку. Додатково пропонуємо скористатися ще кількома:
Ключові вміння вчителя — об’єкт аналізу уроку
Завдання заступника директора школи — не робити зауваження, а відмічати всі деталі уроку — як вдалі, так і не дуже. Доктор педагогічних наук Юрій Конаржевський визначив ключові вміння педагога, на яких доцільно звертати увагу під час аналізу уроку.
Інтелект-карта відвідування уроку
(на що звернути увагу)
Під час уроку слід бути уважним: помічати як недоліки, так і вдалі рішення у діяльності педагога й занотовувати їх для подальшого аналізу.
На основі зібраної інформації заступник готує рекомендації, які допоможуть:
- поліпшити роботу вчителя
- підвищити якість освітнього процесу в закладі загалом.
Використано матеріали Оксани САХНО,
завідувача Путивльського РМК відділу освіти, Сумська обл.