Річний план роботи школи — результат співпраці колективу

План роботи школи — це цільова програма управління освітнім процесом, стрижень якої складають сукупність завдань колективу та конкретні заходи задля їх виконання

Річний план роботи школи є формою довгострокового планування. Його:

Індивідуальний навчальний план: чи обов'язково складати

План роботи школи на рік: управління процесом

Планування — найважливіший управлінський процес, що відбувається в три етапи:

  • виробництво — розроблення
  • прийняття — схвалення, затвердження
  • здійснення — реалізація.

Визначаючи завдання плану, кожне «прив’язують» до конкретного виконавця.

Аби запустити механіку розвитку системи, її якісного оновлення, під час планування:

  • опираються на дані про реальний стан функціонування закладу (керівник визначає його, готуючись до щорічного звіту)
  • враховують максимальні можливості членів колективу.

Загальне керівництво процесами планування та реалізації плану здійснює директор закладу. При цьому він:

  • керується потребами учасників освітнього процесу
  • можливостями ресурсного забезпечення
  • враховує продуктивність колективу
  • виявляє невикористані можливості, «вузькі» місця, типові недоліки чи промахи.

Недоліки

які допускає адміністрація, складаючи план роботи:

  • не враховують актуальні потреби школи і зовнішні запити
  • ставляться формально, повторюючи більшість пунктів завдань із року в рік
  • не узгоджують розділи плану, не пов’язують їх між собою
  • недостатньо уваги приділяють проблемі, над якою працює школа
  • складають в обмеженому колі осіб, лише доводячи план до відома колективу.

У плануванні роботи школи доцільно враховувати перспективи розвитку освітньої галузі. Наразі це​ Нова українська школа

Річний план роботи школи: підготовка

План роботи закладу на наступний навчальний рік постає у результаті творчості однодумців, зорієнтованих на конкретні й чіткі цілі.

Ефективності досягають, якщо:

  • аналізують реальний стан справ, аби оцінити рівень роботи закладу на момент планування
  • визначають і докопуються суті соціально-педагогічних проблем, що розв’язуватиме колектив
  • аргументують рівень, якого необхідно досягти на кінець запланованого періоду
  • добирають оптимальні шляхи й засоби досягнення нового запланованого рівня діяльності
  • залучають до аналізування та планування якомога більшу частину колективу.

Зазвичай наприкінці навчального року за результатами аналізу адміністрація закладу:

На нараді при директорові:

  • розглядають питання планування роботи навчального закладу на наступний рік
  • обговорюють і уточнюють проблеми та завдання, над якими працюватиме колектив
  • створюють групи педагогів для складання розділів плану
  • дають завдання підготувати матеріали до того чи того розділу річного плану.

По закінченні навчального року на основі зібраного матеріалу складають план роботи закладу на наступний навчальний рік. Цьогоріч, на 2024-2025 навчальний рік.

Алгоритм роботи може бути таким

  • створити творчу групу, визначивши її мету і завдання
  • провести розширене засідання науково-методичної ради з творчою групою, окресливши кола питань щодо організації процесу планування діяльності навчального закладу
  • сформувати робочі групи (3-5 осіб) для підготовки окремих розділів плану
  • розробити діагностичний інструментарій (анкети, тести, опитувальники тощо) для учасників педагогічної взаємодії
  • провести анкетування, опитування учасників освітнього процесу, щоб обробити, проаналізувати та узагальнити отримані діагностичні матеріали
  • визначити цілі та завдання плану
  • спланувати перелік заходів відповідно до цілей і завдань
  • скласти проект плану
  • розглянути проект плану на засіданнях науково-методичної ради, методичних об’єднань, щоб за потреби скоригувати його
  • затвердити план діяльності закладу на серпневому засіданні педагогічної ради

► План роботи школи з виховної роботи на навчальний рік

Рецепт плану роботи закладу освіти

Планування як процес передбачає кілька етапів, які взаємопов’язані, логічно йдуть один за одним і утворюють єдине ціле:

етап

 

сутність

ДІАГНОСТИКА
проблем, що існують у діяльності закладу

 

  • завдання

 

  • визначення здобутків і проблем школи, а також причин їх виникнення

 

  • процеси

 

  • попереднє оцінювання проблем, труднощів в організації освітнього процесу
  • аналіз стратегічних напрямів розвитку закладу
  • формування переліку проблем
  • узагальнення отриманої інформації

 

  • інструментарій

 

Аналіз можна проводити за допомогою таких методик, як:

– SWOT-аналіз

– A-B-C-аналіз

– STEP-аналіз

ІДЕНТИФІКАЦІЯ,
групування проблем

 

  • завдання

 

  • виокремлення проблем за змістом і напрямами

 

  • процеси

 

  • складання проблемної зони кожної групи проблем

 

  • інструментарій

 

  • педагогічна релаксація — аналітичне переосмислення попередньої життєдіяльності закладу

ОБГОВОРЕННЯ
груп проблем

 

  • завдання

 

  • упорядкування згрупованих напрямів для визначення переліку основних проблем

 

  • процеси

 

  • обґрунтування переліку проблем, що складають кожну окрему зону

 

  • інструментарій

 

  • методика «Проблемна зона»
  • дискусія
  • мозковий штурм

УСТАНОВЛЕННЯ
ієрархії проблем за важливістю

 

  • завдання

 

  • виявлення ключових проблем для оптимального розподілу

 

  • процеси

 

  • окреслення змісту, головних причин та наслідків проблеми
  • визначення основних шляхів та засобів її вирішення

 

  • інструментарій

 

  • методика «Дерево проблем»
  • дискусія
  • мозковий штурм

ВИЗНАЧЕННЯ
цілей і завдань плану

 

  • завдання

 

  • окреслення цілей і завдань плану

 

  • процеси

 

  • визначення переліку можливих цілей плану
  • ранжування найважливіших цілей, які будуть реалізовані
  • обговорення та окреслення основних завдань плану роботи

 

  • інструментарій

 

  • методика «Дерево цілей»
  • дискусія
  • мозковий штурм
  • методика «Матриця цілей»

ПЕРЕДБАЧЕННЯ
результатів виконання кожного завдання, показників і способів контролю за виконанням

 

  • завдання

 

  • визначення результатів виконання завдань

 

  • процеси

 

  • визначення для кожного із завдань плану пари результатів, що відповідають SMART-критеріям:

– конкретність

– вимірюваність

– досяжність

– актуальність

– вирішуваність за певний проміжок часу

 

  • інструментарій

 

  • методика «Дерево цілей»
  • дискусія
  • мозковий штурм
  • методика «SMART»

ПЛАНУВАННЯ
заходів відповідно до мети і завдань

 

  • розробляють конкретні заходи річного плану

ОЦІНЮВАННЯ
заходів за очікуваними результатами

 

  • визначають за SMART-критеріями очікувані результати кожного заходу

ОФОРМЛЕННЯ
загального плану роботи навчального закладу на рік

 

СКЛАДАННЯ
календарного плану

 

  • оформлюють підсумки роботи за всіма цілями, завданнями та результатами у календарний план, розміщуючи заходи в порядку їх проведення
  • визначають термін кожного заходу та відповідальних осіб

Структура річного плану роботи школи

Вступ

У цьому розділі стисло:

  • подають аналіз роботи школи у минулому навчальному році
  • визначають завдання на новий навчальний рік.

Аналітична частина вступу може містити такі блоки:

Статистична інформація

 

  • кількісні та якісні показники набору учнів до школи
  • виконання норм законодавства
  • кількісні та якісні показники успішності учнів (за класами, предметами, вчителями у діаграмах різного виду), пояснення причин успішності/неуспішності
  • участь учнів у позакласній діяльності
  • стан здоров’я учнів

Досягнення у виконанні програмі розвитку закладу

 

  • інновації в освітньому процесі
  • підвищення професійної майстерності педагогів
  • співпраця з партнерами з числа державних чи громадських організацій
  • аналіз умов, що сприяли реалізації програми розвитку закладу

Проблеми

 

  • нерозв’язані завдання, труднощі і перешкоди на шляху виконання програми розвитку закладу

Визначення завдань на новий навчальний рік

 

  • тут варто виокремлювати завдання, пов’язані з:

– позитивними зрушеннями в успішності школярів, становленні системи цінностей, заходах здоров’язбереження учнів, соціального захисту дітей

– поліпшенням освітнього процесу

– забезпеченням підвищення рівня професійної компетентності педагогів

– розвитком громадсько-активної школи

– удосконаленням системи управління закладом

– забезпеченням умов, необхідних для реалізації плану роботи на навчальний рік

Основна частина

Основна частина плану роботи  — це структурований відповідно до визначених розділів зміст діяльності школи у наступному навчальному році.

Єдиної, обов’язкової структури немає, але є

Додатки

Оскільки план призначений регламентувати і координувати діяльність учасників освітнього процесу, колегіальних органів та органів самоврядування, то додатками звичайно є:

  • тематика

 

 

 

  • оперативних нарад при директорові

 

  • засідань піклувальної ради

 

  • засідань науково-методичної ради

 

  • засідань методичних осередків

 

  • семінарів з актуальних проблем психології, дидактики

 

 

 

  • шкільних масових заходів
  • угоди

 

  • про співпрацю, партнерство з ВНЗами та іншими закладами

 

  • про міжнародні зв’язки

Залучивши до процесу планування якомога більшої кількості корисних членів колективу, отримаєте якісно інший продукт — досконалий річний план роботи школи.

 

 

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді