Індивідуальна програма розвитку дитини з особливими освітніми потребами

Автор
психолог, канд. пед. наук, тренер і консультант освітніх проєктів з питань інклюзивного навчання, співзасновник приватного закладу «Сад можливостей Щастя Кідс»
У статті — алгоритм, за яким зможете правильно організувати роботу з розроблення індивідуальної програми розвитку
   
 Індивідуальна програма розвитку дитини з особливими освітніми потребами🎁 Тримайте подарунок від редакції Вищої школи освітнього менеджменту:                       
              Як розробити індивідуальну програму розвитку дитини  

                     Скачати

Індивідуальна програма розвитку

Щоб забезпечити ефективність навчання учнів з ООП, у закладах освіти використовують технологію індивідуального планування. Вона складається із чотирьох взаємопов’язаних компонентів:

  • вивчення можливостей і потреб дитини;
  • розроблення індивідуальної програми розвитку (ІПР);
  • впровадження ІПР;
  • моніторинг ІПР, перегляд та внесення змін.

Індивідуальна програма розвитку — це...

Індивідуальна програма розвитку (ІПР) — це документ, що забезпечує індивідуалізацію навчання особи з ООП, закріплює перелік необхідних психолого-педагогічних, корекційних потреб / послуг для розвитку дитини та розробляється групою фахівців з обов’язковим залученням батьків дитини з метою визначення конкретних навчальних стратегій і підходів до навчання (ст. 1 Закону України «Про освіту»).

ІПР дитини з особливими освітніми потребами — це:

  • індивідуальний курикулум, що визначає індивідуальні цілі навчання, визначені на основі сильних сторін, інтересів і потреб дитини;
  • план дій для педагогів, які організовують освітній процес з урахуванням потреб дитини шляхом адаптації чи модифікації навчальних програм;
  • гнучкий робочий документ планування роботи з дитиною та інструмент оцінювання її досягнень, який постійно переглядається і,  за необхідності, коригується;
  • контракт між закладом освіти та батьками, оскільки визначає комплекс додаткових послуг, що допомагають дитині у досягненні визначених для неї цілей і завдань;
  • індивідуальний кейс дитини, який безперервно поповнюється інформацією про неї і відображає динаміку її розвитку.

Розроблення індивідуальної програми розвитку дитини (ІПР), зокрема покрокове планування навчальних цілей, надає можливості дитині з ООП досягти визначених очікуваних результатів і реалізовувати свій потенціал. ІПР розробляють на основі висновку фахівців ІРЦ. 

Індивідуальна програма розвитку дитини з особливими освітніми потребами: як розробити

Етап 1. Створити команду психолого-педагогічного супроводу

Коли до закладу освіти зарахували дитину з ООП, потрібно сформувати команду психолого-педагогічного супроводу дитини. Команда супроводу розробляє індивідуальну програму розвитку дитини з особливими освітніми потребами за таким алгоритмом:

Індивідуальна програма розвитку дитини з ООП

 Етап 2. Вивчити можливості і потреби дитини

  • За висновком ІРЦ

Для розроблення індивідуальної програми розвитку (ІПР) та забезпечення якісного навчання дітей з особливими освітніми потребами важливим є висновок фахівців ІРЦ, які проводять комплексне оцінювання особливостей розвитку й визначення потреб. Таке комплексне оцінювання може бути проведене за місцем навчання та/або проживання дитини (Положення про інклюзивно-ресурсний центр, затверджене постановою КМУ від 12.07.2017 № 545).

Фахівці ІРЦ надають рекомендації педагогам закладу освіти щодо адаптації освітнього середовища з визначенням конкретних стратегій навчання й напрямів корекційно-розвиткової роботи з дитиною.

  • Спостерігаючи за дитиною в закладі освіти

Мета спостереження:

  • встановити, як дитина реагує на письмові та усні повідомлення, як справляється з новими завданнями, виявляє інтерес до запропонованого виду діяльності, якого саме;
  • встановити, як він взаємодіє з іншими дітьми, як організовує свій час, як реагує на слухові, візуальні, мовні стимули;
  • визначити вплив певних факторів середовища на навчання дитини, як-от: світло, темрява, температура, фізичне середовище, колір; час доби, коли він залучений в роботу; повсякденні заняття, режим;
  • побачити, як реагує дитина на зміну поведінки, як взаємодіє з іншими дітьми, як реагує на звернення педагога, інших працівників закладу, які йому допомагають.

Результати спостереження й оцінювання дають змогу варіювати темп роботи, використовувати відповідні методи викладання, дидактичні матеріали тощо.

Етап 3. Розробити індивідуальну програму розвитку дитини

Отримана під час вивчення можливостей і потреб дитини інформація — основа для ІПР дитини з особливими освітніми потребами.

Вимоги до розроблення ІПР:

  • включити в ІПР всі необхідні складники, які допоможуть адаптувати освітнє середовище до потреб дитини;
  • узгодити між собою річні цілі й короткотермінові завдання;
  • використовувати рекомендації фахівців ІРЦ;
  • врахувати, що до складу групи індивідуального супроводу входять всі необхідні фахівці, які комплексно розглядають проблему розвитку дитини та розроблять ІПР з врахуванням особливостей розвитку дитини та відповідно до її потреб.

Розроблення ІПР передбачає:

    • визначення сильних сторін і потреб дитини;
    • планування послуг, які будуть надаватися;
    • уточнення інформації про індивідуальні особливості дитини;
    • встановлення типу курикулуму для кожної дисципліни (адаптація чи модифікація ІПР);
    • визначення необхідних адаптацій середовища чи додаткових пристосувань;
    • визначення цілей і завдань в роботі з дитиною;
    • обговорення стратегій освітньої діяльності.

Індивідуальна програма розвитку дитини: варіанти 

Чи є зразки індивідуальної програми розвитку дитини (ІПР) із затримкою психічного розвитку, затримкою мовленнєвого розвитку,  із аутизмом, синдромом Дауна або з іншии освітніми потребами? Чи можна знайти зразки ІПР для дитини 1 класу, 2, 3 чи іншого класу школи?  Ні, таких зразків немає. Команда супроводу дитини з ООП розробляє індивідуальну програму розвитку на початку навчального року після двотижневого спостереження за дитиною та на основі висновку про комплексну оцінку. Кожен учасник команди супроводу готує свою частину ІПР та узгоджує її із командою. Важливо пам’ятати, що рекомендовані у висновку про комплексну оцінку корекційні заняття команда супроводу не може змінювати.

Індивідуальну програму розвитку дитини розробляють на один рік і періодично переглядають та актуалізують. Як правило, перегляд ІПР відбувається раз на півріччя. Однак позачергову зустріч для внесення змін до ІПР може ініціювати за потреби будь-хто із команди супроводу. 

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді