Нормативка для закладів дошкільної освіти: чим керуватися в 2025/2026 н.р.
Нормативні документи дошкільної освіти
Основний документ, що регулює дошкільну освіту в Україні, — Закон України «Про дошкільну освіту» № 3788-IX від 6.06.2024. У ньому визначено правові, соціально-економічні та організаційні засади системи дошкільної освіти. Закон про дошкільну освіту:
- регулює відносини, що виникають у процесі здобуття дошкільної освіти,
- спрямований на забезпечення розвитку, виховання та навчання дитини дошкільного віку.
Документ визначає типи та структуру закладів дошкільної освіти, їх повноваження, а також права та обов'язки учасників освітнього процесу.
📅 Гнучкий режим робочого часу: як встановити
Постанови Кабміну щодо дошкільної освіти
Постанови Кабінету Міністрів України, якими керуватимуться керівники закладів дошкільної освіти та управлінці вищого рівня:
- «Деякі питання про типи організації освітньої діяльності закладів дошкільної освіти» від 07.07.2025 № 818.
Документ визначає основні засади функціонування суб’єктів освітньої діяльності за деякими типами організації освітньої діяльності, визначеними статтею 35 Закону про дошкільну освіту, а саме: ясла, дитячий садок, мобільний дитячий садок, сімейний (родинний) садок, мінісадок, центр педагогічного партнерства, центр розвитку дитини.
Типи організації освітньої діяльності
Традиційні, які раніше визначалися як типи закладів дошкільної освіти. Залишаються й надалі | Нові типи організації освітньої діяльності |
Ясла | Мобільний дитячий садок |
Дитячий садок | Сімейний (родинний) садок |
Спеціальний дитячий садок | Мінісадок |
Центр розвитку дитини | Центр педагогічного партнерства |
- «Про затвердження Положення про спеціальний дитячий садок» від 07.07.2025 № 817.
Спеціальний дитячий садок забезпечує здобуття дошкільної освіти дітьми з ООП, зумовленими фізичними, психічними, інтелектуальними та/або сенсорними порушеннями, розладами поведінки, віком від двох до семи або восьми років з урахуванням категорій (типів) їх особливих освітніх потреб (труднощів).
- «Про затвердження Порядку утворення та функціонування спеціальних груп вихованців закладів дошкільної освіти» від 04.04.2025 № 381.
Порядок утворення та функціонування спеціальних груп у закладах дошкільної освіти для дітей з особливими освітніми потребами набрав чинності 1 серпня 2025 року. У спеціальних групах передбачено створення інклюзивного освітнього середовища, що дозволить покращити умови розвитку та навчання дітей з ООП, забезпечити необхідну підтримку та адаптацію освітнього процесу.
- «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти» від 10 квітня 2019 року № 530
Нормативні документи для ЗДО
Положення про форми здобуття дошкільної освіти
5 положень про різні форми здобуття дошкільної освіти затверджено наказами МОН:
- «Про затвердження Положення про мережеву форму здобуття дошкільної освіти» від 21.05.2025 №746, зареєстрований в Мін'юсті 26.06.2025 за № 990/44396
Мережева форма — це форма здобуття дітьми дошкільної освіти через співпрацю закладу дошкільної освіти з іншими суб’єктами освітньої діяльності. Ця взаємодія відбувається на договірних засадах та передбачає залучення додаткових ресурсів, зокрема, інфраструктури та спеціалістів для всебічної підтримки і розвитку і виховання дітей
- «Про затвердження Положення про сімейну (домашню) форму здобуття дошкільної освіти» від 28.05.2025 № 786 , зареєстрований в Мін'юсті 27.06.2025 за № 998/44404
Сімейна форма — це спосіб, коли батьки самостійно організовують освітній процес для дитини в домашніх умовах. Такий формат може обиратися з урахуванням індивідуальних потреб, інтересів, можливостей дитини, а також особливостей її здоров’я чи наявності освітніх потреб. При цьому батьки мають право на педагогічну підтримку: консультації, освітні заходи, методичні рекомендації, інформацію щодо навчального забезпечення тощо
- «Про затвердження Положення про очну (денну) форму здобуття дошкільної освіти» від 21.05.2025 № 747, зареєстрований в Мін'юсті 27.06.2025 за № 998/44404
Організаційні положення:
- групи формують відповідно до законодавства, з урахуванням віку, потреб і можливостей дітей
- педагогічні працівники забезпечуються всім необхідним для повноцінної реалізації освітніх програм: методичними матеріалами, обладнанням, дидактичними та інформаційними ресурсами
- освітні програми можна комбінувати та адаптовувати відповідно до умов, академічної свободи педагогів та контингенту вихованців
- освітній процес здійснюють у партнерстві з батьками, з акцентом на створення безпечного освітнього середовища, вільного від насильства, жорстокого поводження та булінгу
- «Про затвердження Положення про дистанційну форму здобуття дошкільної освіти» від 26.06.2025 № 926, зареєстрований в Мін'юсті 27.06.2025 за № 996/44402
Це Положення є відповіддю на сучасні виклики, зокрема пов’язані з війною, тимчасовим переміщенням сімей, потребою в інклюзивному підході та цифровізації освіти. Воно дає змогу забезпечити безперервність дошкільної освіти в різних умовах, зберігаючи її якість та орієнтацію на потреби дитини.
- «Про затвердження Положення про форму здобуття дошкільної освіти – педагогічний патронаж» від 23.06.2025 № 895, зареєстрований в Мін'юсті 27.06.2025 за № 995/44401
Педагогічний патронаж – це форма здобуття дошкільної освіти, яка запроваджується для дитини, для якої неможливо організувати очну (денну), мережеву форми, у зв'язку зі станом її здоров'я, наявності особливих освітніх потреб або з інших причин, визначених цим Положенням.
Кожне із Положень визначає:
- як організувати та забезпечити ту чи ту форму здобуття освіти;
- хто є учасниками освітнього процесу;
- як організувати освітній процес;
- як надавати педагогічну підтримку батькам (у Положенні про сімейну (домашню) форму здобуття дошкільної освіти).
Усі положення розроблено відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту», щоб забезпечити доступність дошкільної освіти.
Організаційно-управлінські накази МОН
- Наказ МОН «Про затвердження Порядку зарахування, відрахування та переведення вихованців до державних, комунальних закладів освіти для здобуття дошкільної освіти» від 14.02.2025, зареєстрований в Мін'юсті 27.03.2025 за № 477/43883;
- Наказ МОН «Про затвердження Типового положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу дошкільної освіти» від 06.01.2025 № 9, зареєстрований в Мін'юсті 21.01.2025 за № 99/43505.
- Наказ МОН «Про затвердження Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, яка здобуває дошкільну освіту» від 09.12.2024 № 1713, зареєстрований в Мін'юсті 23.12.2025 за № 1982/43327
- Лист МОН «Щодо організації дошкільної освіти дітей з особливими освітніми потребами» №1/17201-25 від 18.08.2025.