Нормативка для закладів дошкільної освіти: чим керуватися в 2025/2026 н.р.

Автор
голова правління Асоціації працівників дошкільної освіти, експерт з питань освіти, Київ
Пропонуємо перелік нормативних документів, що регулюють діяльність закладів дошкільної освіти у 2025/2026 н.р.

Нормативні документи дошкільної освіти

Основний документ, що регулює дошкільну освіту в Україні, — Закон України «Про дошкільну освіту» № 3788-IX від 6.06.2024. У ньому визначено правові, соціально-економічні та організаційні засади системи дошкільної освіти. Закон про дошкільну освіту:

  • регулює відносини, що виникають у процесі здобуття дошкільної освіти,
  • спрямований на забезпечення розвитку, виховання та навчання дитини дошкільного віку.

Документ визначає типи та структуру закладів дошкільної освіти, їх повноваження, а також права та обов'язки учасників освітнього процесу.

📅 Гнучкий режим робочого часу: як встановити

Постанови Кабміну щодо дошкільної освіти

Постанови Кабінету Міністрів України, якими керуватимуться керівники закладів дошкільної освіти та управлінці вищого рівня:

Документ визначає основні засади функціонування суб’єктів освітньої діяльності за деякими типами організації освітньої діяльності, визначеними статтею 35 Закону про дошкільну освіту, а саме: ясла, дитячий садок, мобільний дитячий садок, сімейний (родинний) садок, мінісадок, центр педагогічного партнерства, центр розвитку дитини.

Типи організації освітньої діяльності

Традиційні, які раніше визначалися як типи закладів дошкільної освіти. Залишаються й надалі

Нові типи організації освітньої діяльності

Ясла

Мобільний дитячий садок

Дитячий садок

Сімейний (родинний) садок

Спеціальний дитячий садок

Мінісадок

Центр розвитку дитини

Центр педагогічного партнерства

Спеціальний дитячий садок забезпечує здобуття дошкільної освіти дітьми з ООП, зумов­леними фізичними, психічними, інтелектуальними та/або сенсорними порушеннями, розладами поведінки, віком від двох до семи або восьми років з урахуванням категорій (типів) їх особливих освітніх потреб (труднощів). 

Порядок утворення та функціонування спеціальних груп у закладах дошкільної освіти для дітей з особливими освітніми потребами набрав чинності 1 серпня 2025 року. У спеціальних групах передбачено створення інклюзивного освітнього середовища, що дозволить покращити умови розвитку та навчання дітей з ООП, забезпечити необхідну підтримку та адаптацію освітнього процесу.

8 освітніх напрямів та результати дошкільної освіти

Нормативні документи для ЗДО

Положення про форми здобуття дошкільної освіти

5 положень про різні форми здобуття дошкільної освіти затверджено наказами МОН:

Мережева форма — це форма здобуття дітьми дошкільної освіти через співпрацю закладу дошкільної освіти з іншими суб’єктами освітньої діяльності. Ця взаємодія відбувається на договірних засадах та передбачає залучення додаткових ресурсів, зокрема, інфраструктури та спеціалістів для всебічної підтримки і розвитку і виховання дітей

Сімейна форма — це спосіб, коли батьки самостійно організовують освітній процес для дитини в домашніх умовах. Такий формат може обиратися з урахуванням індивідуальних потреб, інтересів, можливостей дитини, а також особливостей її здоров’я чи наявності освітніх потреб. При цьому батьки мають право на педагогічну підтримку: консультації, освітні заходи, методичні рекомендації, інформацію щодо навчального забезпечення тощо

Організаційні положення:

- групи формують відповідно до законодавства, з урахуванням віку, потреб і можливостей дітей

- педагогічні працівники забезпечуються всім необхідним для повноцінної реалізації освітніх програм: методичними матеріалами, обладнанням, дидактичними та інформаційними ресурсами

- освітні програми можна комбінувати та адаптовувати відповідно до умов, академічної свободи педагогів та контингенту вихованців

- освітній процес здійснюють у партнерстві з батьками, з акцентом на створення безпечного освітнього середовища, вільного від насильства, жорстокого поводження та булінгу

 Це Положення є відповіддю на сучасні виклики, зокрема пов’язані з війною, тимчасовим переміщенням сімей, потребою в інклюзивному підході та цифровізації освіти. Воно дає змогу забезпечити безперервність дошкільної освіти в різних умовах, зберігаючи її якість та орієнтацію на потреби дитини.

Педагогічний патронаж – це форма здобуття дошкільної освіти, яка запроваджується для дитини, для якої неможливо організувати очну (денну), мережеву форми, у зв'язку зі станом  її здоров'я, наявності особливих освітніх потреб  або з інших причин, визначених цим Положенням.

Кожне із Положень визначає:

  • як організувати та забезпечити ту чи ту форму здобуття освіти;
  • хто є учасниками освітнього процесу;
  • як організувати освітній процес;
  • як надавати педагогічну підтримку батькам (у Положенні про сімейну (домашню) форму здобуття дошкільної освіти).

Усі положення розроблено відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту», щоб забезпечити доступність дошкільної освіти.

Організаційно-управлінські накази МОН

Інклюзивна освіта: нормативка



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді