Внутрішня система забезпечення якості освіти: два етапи розбудови
Якість освіти не з’являється раптово — досягнення певного рівня якості слід планувати. Тож планування якості освіти маємо розглядати як довгостроковий напрям діяльності закладу освіти. Задля цього і має функціонувати внутрішня система забезпечення якості освіти. Коротко про етапи її розбудови читайте у статті.
Внутрішня система забезпечення якості освіти
Внутрішня система забезпечення якості освіти є одним із об’єктів оцінювання під час проведення інституційного аудиту. Внутрішня система забезпечення якості освіти в школі формується закладом освіти з урахуванням вимог Закону «Про освіту» та рекомендацій Державної служби якості освіти.
ВЕБІНАР: Ключові аспекти оцінювання в НУШ
Внутрішня система забезпечення якості освіти: стандарти
При розробленні внутрішньої системи забезпечення якості освіти взяли 8 стандартів, які описані в Законі України «Про освіту»:
- стратегія (політика) та процедури забезпечення якості освіти
- система й механізми забезпечення академічної доброчесності
- критерії, правила та процедури (КПП) оцінювання учнів
- КПП оцінювання діяльності педагогічних працівників
- КПП оцінювання управлінської діяльності керівних працівників закладу освіти
- забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу
- забезпечення наявності інформаційних систем для ефективного управління закладом освіти
- створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування.
Що важливіше для школи — внутрішня система забезпечення якості освіти чи інституційний аудит? Дізнаєтеся відповідь, коли переглянете відео:
Внутрішня система забезпечення якості освіти в школі: як розбудувати
Держслужба якості освіти пропонує розбудовувати внутрішню систему забезпечення якості освіти у два етапи:
1) розроблення системи управління якістю: визначити цілі, ресурси, компоненти і критерії, розробити Положення;
2) самооцінювання: здійснити моніторинг, проаналізувати результати моніторингу, визначити рівень якості функціонування системи, визначити шляхи удосконалення. Самооцінювання освітньої діяльності за критеріями, що розроблені для зовнішнього оцінювання, є основним складником внутрішньої системи забезпечення якості освіти.
Напрями самооцінювання
Фахівці ДСЯОУ у посібнику «Абетка для директора» проілюстрували, як працює внутрішня система забезпечення якості освіти на прикладі моделі, побудованої за чотирма напрямами:
- педагогічна діяльність педагогічних працівників закладу освіти;
- система оцінювання здобувачів освіти;
- управлінські процеси закладу освіти;
- освітнє середовище.
При визначенні напрямів внутрішньої системи забезпечення якості освіти беруть до уваги:
- цілі та пріоритети розвитку закладу;
- тип закладу, місцезнаходження, умови діяльності, ресурси;
- освітню програму.
Щоб оцінити, як функціонує освітня система, застосовуємо критерії та індикатори для вивчення її діяльності.

За експертної підтримки Державної служби якості освіти України. Усвідомите траєкторію розвитку школи, опрацюєте алгоритм, методи і напрями самооцінювання
Методи та інструменти самооцінювання
Далі постає питання: як вивчати та оцінювати освітні та управлінські процеси? Для вивчення освітньої діяльності необхідно підібрати методи та інструменти отримання інформації. Їх варто добирати з огляду на те, що конкретно ми хочемо вивчати.
Наприклад, нам потрібно дізнатися думку учасників освітнього процесу про якість освітньої діяльності у закладі. Думку учасників освітнього процесу можна дізнатися через опитування. Тож коли застосуємо відповідні інструменти для вивчення освітніх та управлінських процесів — матимемо необхідну інформацію про функціонування системи.
Коротко про самооцінювання та його етапи — у відеокоментарі:
Розбудова внутрішньої системи забезпечення якості освіти, застосування процедур самооцінювання освітньої діяльності дають вам змогу вивчити, оцінити та спланувати кроки для вдосконалення якості освітнього процесу.
Держава гарантує автономію закладам освіти. Автономія — це право суб’єкта освітньої діяльності на самоврядування. Це означає, що заклад освіти є самостійним, незалежним та відповідальним у прийнятті рішень щодо академічних, організаційних, фінансових, кадрових та інших питань діяльності, що провадиться у визначених законом порядку та межах. Держслужба якості освіти пропонує здійснити розбудову внутрішньої системи забезпечення якості освіти у два етапи: запровадження системи управління якістю та проведення самооцінювання — саме в такому порядку. ПРОТЕ, ви можете спочатку здійснити самооцінювання і використати його як інструмент для запровадження системи управління якістю.