Внутрішня система забезпечення якості освіти: два етапи розбудови

Автор
директор Рівненського інституту ВМУРЛ Україна, канд. філософських наук
Питання внутрішньої системи забезпечення якості освіти не втрачає актуальності. Цей процес — постійний і потребує змін та удосконалення. Задля чого має функціонувати внутрішня система забезпечення якості освіти? Коротко про етапи її розбудови читайте у статті.
Освітня субвенція — 2025   Зміни в освітньому законодавстві: лютий – 2025
   Скачати  

             

Якість освіти не з’являється раптово — досягнення певного рівня якості слід планувати. Тож планування якості освіти маємо розглядати як довгостроковий напрям діяльності закладу освіти. Задля цього і має функціонувати внутрішня система забезпечення якості освіти. Коротко про етапи її розбудови читайте у статті. 

Внутрішня система забезпечення якості освіти

Внутрішня система забезпечення якості освіти є одним із об’єктів оцінювання під час проведення інституційного аудиту.  Внутрішня система забезпечення якості освіти в школі формується закладом освіти з урахуванням вимог Закону «Про освіту» та рекомендацій Державної служби якості освіти.

ВЕБІНАР: Ключові аспекти оцінювання в НУШ

Внутрішня система забезпечення якості освіти: стандарти

При розробленні внутрішньої системи забезпечення якості освіти взяли 8 стандартів, які описані в Законі України «Про освіту»:

  • стратегія (політика) та процедури забезпечення якості освіти
  • система й механізми забезпечення академічної доброчесності
  • критерії, правила та процедури (КПП) оцінювання учнів
  • КПП оцінювання діяльності педагогічних працівників
  • КПП оцінювання управлінської діяльності керівних працівників закладу освіти
  • забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу
  • забезпечення наявності інформаційних систем для ефективного управління закладом освіти
  • створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування.

Що важливіше для школи — внутрішня система забезпечення якості освіти чи інституційний аудит? Дізнаєтеся відповідь, коли переглянете відео:

Внутрішня система забезпечення якості освіти в школі: як розбудувати

Держслужба якості освіти пропонує розбудовувати внутрішню систему забезпечення якості освіти у два етапи:

1)      розроблення системи управління якістю: визначити цілі, ресурси, компоненти і критерії, розробити Положення;

2)      самооцінювання: здійснити моніторинг, проаналізувати результати моніторингу, визначити рівень якості функціонування системи, визначити шляхи удосконалення. Самооцінювання освітньої діяльності за критеріями, що розроблені для зовнішнього оцінювання, є основним складником внутрішньої системи забезпечення якості освіти. 

Скористайтеся алгоритмом та інструментами моніторингу

Напрями самооцінювання

Фахівці ДСЯОУ у посібнику «Абетка для директора» проілюстрували, як працює внутрішня система забезпечення якості освіти на прикладі моделі, побудованої за чотирма напрямами: 

  • педагогічна діяльність педагогічних працівників закладу освіти;
  • система оцінювання здобувачів освіти;
  • управлінські процеси закладу освіти;
  • освітнє середовище.

При визначенні напрямів внутрішньої системи забезпечення якості освіти беруть до уваги:

  • цілі та пріоритети розвитку закладу;
  • тип закладу, місцезнаходження, умови діяльності, ресурси;
  • освітню програму.

Щоб оцінити, як функціонує освітня система, застосовуємо критерії та індикатори для вивчення її діяльності.

Методи та інструменти самооцінювання

Далі постає питання: як вивчати та оцінювати освітні та управлінські процеси? Для вивчення освітньої діяльності необхідно підібрати методи та інструменти отримання інформації. Їх варто добирати з огляду на те, що конкретно ми хочемо вивчати.

Наприклад, нам потрібно дізнатися думку учасників освітнього процесу про якість освітньої діяльності у закладі. Думку учасників освітнього процесу можна дізнатися через опитування. Тож коли застосуємо відповідні інструменти для вивчення освітніх та управлінських процесів — матимемо необхідну інформацію про функціонування системи.

Коротко про самооцінювання та його етапи — у відеокоментарі:

Розбудова внутрішньої системи забезпечення якості освіти, застосування процедур самооцінювання освітньої діяльності дають вам змогу вивчити, оцінити та спланувати кроки для вдосконалення якості освітнього процесу.

Держава гарантує автономію закладам освіти. Автономія — це право суб’єкта освітньої діяльності на самоврядування. Це означає, що заклад освіти є самостійним, незалежним та відповідальним у прийнятті рішень щодо академічних, організаційних, фінансових, кадрових та інших питань діяльності, що провадиться у визначених законом порядку та межах. Держслужба якості освіти пропонує здійснити розбудову внутрішньої системи забезпечення якості освіти у два етапи: запровадження системи управління якістю та проведення самооцінювання — саме в такому порядку. ПРОТЕ, ви можете спочатку здійснити самооцінювання і використати його як інструмент для запровадження системи управління якістю.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді