Адаптація дітей до умов закладу дошкільної освіти: консультація для батьків

Поради та рекомендації практичного психолога батькам і вихователям у період адаптації дітей раннього віку до умов дитячого садка. Консультація для батьків в ЗДО: молодша група

Процес адаптації дітей раннього віку до умов дитсадка є складним, у батьків та вихователів у цей період виникає чимало труднощів. Практичний психолог і вихователь-методист під час консультацій для батьків в закладі дошкільної освіти допоможуть виявити причини труднощів адаптації дитини та визначити можливі способи полегшення адаптаційного періоду.

Психологічний комфорт у групі: методики

Особливості роботи з батьками у період адаптації дітей до дитсадка

Для оптимізації процесу адаптації дітей раннього віку до умов дитячого садка проведіть психологічні консультації для батьків молодшої групи, які допоможуть:

  • сформувати уявлення про період адаптації дитини в закладі дошкільної освіти й проблеми, пов’язані з цим періодом
  • виявити проблеми адаптаційного періоду
  • з’ясувати причини труднощів адаптації дитини
  • визначати прийоми корекційної роботи з дітьми.

Під час консультацій батьків у дитсадку або на батьківських зборах поінформуйте їх про те, що в період від чотирьох до шести років розвиток дитини відносно стабілізується і різка зміна способу життя може призвести до проблем, спричинити адаптаційний синдром.

Також окресліть основні проблеми, з якими стикається новачок-дошкільник, зокрема:

Втрата приватності

У дитини може не бути можливості побути наодинці з собою або близькою людиною, яка добре відчуває настрій дитини, знає її потреби, бажання і звички.

Необхідність дотримуватися загальних правил життя групи

За нових обставин дитина може розгубитися, задивитися на щось, чогось не почути й залишитися останньою, яка не одяглася, не поїла — тобто, стати «невмійкою» чи невдахою, а це вже питання самооцінки дитини, її упевненості й гідності.

Посилення амбівалентності у ставленні до однолітків

Дитина весь час демонструє двояке

ставлення до інших дітей: то грається з ними, то грубить, уникає. При цьому такі перепади у спілкуванні є частими, компроміси у стосунках відсутні, а сама дитина не може пояснити свою поведінку і часто страждає від цього.

Проблеми адаптаційного періоду

Щоб уявити повну картину адаптаційного періоду, проведіть батьківські збори, на яких разом з вихователями і батьками виявіть найбільш проблемні сфери адаптації дітей до умов закладу дошкільної освіти. До них відносять:

  • активну діяльність
  • спілкування з дорослими
  • спілкування з дітьми.

Для полегшення адаптаційного періоду в дітей раннього віку до умов дитячого садка деякі вихователі практикують можливість короткочасного перебування дитини в групі у присутності матері. При цьому педагоги часто прагнуть скоротити період присутності матері, посилаючись на те, що малюк швидше звикає до дитячого садка, коли залишається без неї.

Однак варто враховувати, що строки адаптації для різних дітей різні: деяким досить декількох днів, а іншим потрібно кілька місяців для того, щоб звикнути до нової ситуації, увійти в нове соціальне середовище. Часто критерієм звикання дитини є припинення плачу й слухняне виконання режиму за відсутності батьків. Проте це не завжди правильно.

Основні показники повноцінної адаптації:

  • активний прояв допитливості до оточення
  • виникнення прихильності до педагогів
  • бажання гратися з однолітками, що свідчить про емоційне благополуччя дитини.

Причини труднощів адаптації дітей до дитячого садка

Виявлення причин дискомфорту, який переживає дитина потрапляючи до дитсадка, допоможе визначити можливі способи полегшення адаптаційного періоду.

Основні причини труднощів адаптації:

  • розпещеність
  • зніженість
  • хворобливість
  • уроджені особливості або спадковість.

Насправді поясненням зазначених проблем є те, що дитину не привчали в родині самостійно їсти, ходити на горщик, виконувати гігієнічні процедури тощо.

Іноді формулювання причин виникнення труднощів адаптаційного періоду містять спроби списати ці труднощі на обставини, які не залежать від педагогів, і таким чином уникнути обов’язку створювати комфортні умови виховання для кожної дитини. Спробуйте розкрити глибші причини виникнення цих труднощів, пов’язані із закономірностями психічного розвитку дитини чи особливими обставинами в родині.

Під час аналізування перебігу адаптації дитини важливо враховувати:

  • роль прихильності до матері в житті дитини, можливі негативні наслідки відлучення дитини від близьких дорослих (розвиток невротичних станів, що спричиняють апатію, депресію чи підвищену дратівливість і агресивність, порушення сну, енурез, відмову від спілкування тощо)
  • закономірності розвитку спілкування з дорослими й однолітками у ранньому віці, знання яких необхідні для встановлення емоційного контакту як педагога з дитиною, так і дітей між собою.

Список названих причин виникнення труднощів адаптаційного періоду можна доповнити чинниками психологічного порядку, які пов'язані з тим, що дитина:

  • наприкінці першого року життя має природний страх перед сторонніми
  • не має досвіду спілкування зі сторонніми людьми, якщо в родину рідко приходять гості, інші діти тощо
  • віддає перевагу емоційним контактам із близькими, і її не можуть задовольнити контакти зі сторонніми людьми
  • не має достатнього досвіду гри з предметами разом з іншими людьми
  • має негативний досвід спілкування з іншими людьми, наприклад, проходила медичні обстеження й лікування, пов’язані з болісними процедурами, або була скривджена однолітком прийшла з родини, в якій є певні проблеми — ситуація розлучення батьків, неповна родина, хвороба одного з батьків, жорстоке поводження в родині тощо.

Розуміння справжніх причин виникнення труднощів адаптації дітей до закладу дошкільної освіти допоможе вам правильно розробити стратегію психолого-педагогічного супроводу дитини.

Прийоми корекційної роботи з дітьми

Під час консультацій для батьків і вихователів стосовно адаптації дітей до умов дитячого садка наголосіть, що основні критерії вибору методів і прийомів корекційної роботи — це гуманне ставлення до дитини та повага до її особистості.

Такий підхід повністю відкидає фізичне покарання й негативні дисциплінарні методи, що лякають, принижують або ображають дітей, і припускає встановлення довірливих, доброзичливих взаємин із дітьми, врахування індивідуальних особливостей і вподобань, лагідне ставлення, надання дітям підтримки, створення у них комфортного самовідчуття.

Поради та рекомендації батькам і вихователям у період адаптації дітей раннього віку до умов дитячого садка

  • Знайдіть для дитини такі заняття у закладі дошкільної освіти, які дадуть змогу їй бути самою собою, виражати різноманітні почуття і переживання. Можливо, це будуть театралізовані ігри за ширмою, де від імені ляльок можна виразити не лише позитивні емоції та почуття, а й негативні, де персонажі будуть сперечатися, сваритися, миритися тощо.
  • Порадьте батькам вигадати для дитини прийнятні способи зняття напруження вдома, адже коли дитини опиняється у звичних умовах, поруч з батьками, які люблять дитину, її напруження виривається назовні нібито «безпідставним» плачем.
  • Поясніть батькам, що погана поведінка дитини — це не дитяча вередливість, а своєрідний психологічний захист у складній для неї ситуації. Навчіть дитину різних способів отримання задоволення, наприклад, батьки можуть скласти для себе «меню задоволення» («Я можу отримати задоволення від ...») у поєднанні з діяльністю дитини («Що ти любиш робити?», «Що тобі подобається?»). Можливо, це буде розплутування ниток поруч з мамою, яка отримує задоволення від плетіння. Що більше батьки разом з дитиною згадають тих приємних справ, які їй подобаються, то легше батькам буде урізноманітнити способи отримання задоволення дитиною.

Консультації для батьків молодших дошкільників у ЗДО допомагають уникнути проблем, а не боротися з наслідками.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді