Одним із видів роботи психолога є психологічне консультування вихователів. Під час консультації надайте рекомендації про:
- адаптацію дітей до закладу дошкільної освіти
- виховання дітей
- проведення занять
- розвиток дрібної моторики
- дитячо-батьківські відносини
- готовність дітей до навчання у школі
- пізнавальний розвиток дошкільників тощо.
Рекомендаційний лист: коли надавати, як складати
Розвиток пізнавальної активності дошкільників
Пізнавальна активність — індивідуально-психологічна характеристика дитини, в якій відображаються складові біологічних, психофізіологічних, соціальних, психологічних умов розвитку.
Із перших днів життя дитина пізнає навколишній світ за допомогою органів відчуттів: зору, слуху, дотику, смаку. Увагу немовля привертають музичні іграшки, брязкальця. Діти ростуть, а з ними —їхні потреби, досвід, пізнавальна активність.
Під час консультації ДНЗ передусім ознайомте вихователів закладу дошкільної освіти з особливостями розвитку пізнавальних процесів дітей.
Заклад освіти отримав безплатно від спонсора очищувачі повітря. Але бухгалтер не знає, як ці активи зарахувати на баланс.
→ Пізнавальний розвиток дошкільників
Дошкільник чотирьох років
- Звертає увагу на чужі іграшки та хоче їх мати, коли отримав, вони йому вже не потрібні.
- Цікавиться незнайомими предметами, але не концентрує увагу тривалий час.
- Ставить запитання, не дослухавши відповіді до кінця.
- Не в змозі розібратися в деяких речах, постійно запитує «Що це таке?», «А де воно знаходиться?», «Як називається?».
- Нові предмети пізнає за допомогою органів відчуттів: нюхає, роздивляється, торкається.
- В усьому наслідує батьків, повторює за ними.
Рекомендації вихователям
Дозволяйте дітям самостійно все досліджувати, обстежувати, прагнути зрозуміти застосування предметів |
Навчайте порівнювати об’єкти, їх властивості, кольори і структуру; явища природи і їх складові |
Допоможіть опанувати й використовувати у спілкуванні поняття про властивості предметів, зовнішні розбіжності та схожості |
Навчайте спостерігати й орієнтуватися в навколишньому середовищі |
Підтримуйте пошукову діяльність вихованців |
Заохочуйте допитливість у дітей |
Читайте дітям улюблені казки, дитячі твори, обговорюйте прочитане. Наприклад, казки Анатолія Камінчука «Котики вербові», «В гостях у білочки» |
Дошкільник п’яти років
- Цікавість дитини переходить у допитливість.
- Сприймає батьків як ресурс для пізнання інформації про навколишнє середовище.
- Описує предмети без послідовності їх характеристик та ознак.
- Цікавиться новою інформацією, розказує її одноліткам.
- Засмучується через незнання інформації.
Рекомендації вихователям
Навчайте вихованців порівнювати, шукати подібності й відмінності у предметах та явищах |
Стимулюйте допитливість, відповідайте на запитання: «Коли?», «Чому?», «Навіщо?» |
Хваліть дошкільників за пізнання нового, пам’ятайте, що діти цього віку розкривають ознаки предметів та явищ, встановлюють зв’язки між подіями |
Підтримуйте та виявляйте здібності вихованців |
Створюйте ситуації успіху для дошкільників |
Сприяйте розвитку мислення, уваги, пам’яті, фантазії |
Заохочуйте вихованців розмірковувати, мріяти |
Читайте та обговорюйте дитячі твори, наприклад, «Я хоч невеличка», «Журавлі» Валентина Бичка |
Дошкільник шести років
- Пізнає навколишній світ, помічає складові природних явищ та їх ознаки.
- Експериментує, відповідає на запитання «Що буде, якщо зробити так?», «Як це пояснити?».
- Зосереджує та концентрує увагу на одному предметі.
- Установлює співвідношення за розміром, складом.
- Розв’язує завдання творчо, підключає ініціативність, власне «Я», самостійність, фантазію та уяву.
♥ Педагогічне кредо вихователя
Рекомендації вихователям
Пам’ятайте, діти цього віку реалізують пізнавальну активність через діяльність |
Підтримуйте ініціативу дошкільників висловлювати свої фантазії та міркування |
Допомагайте вихованцям робити грамотні висновки за змістом та формою |
Заохочуйте дітей логічно мислити та відповідати на запитання |
Сприяйте самостійному висловлюванню відповідей, висновків, аналізу ситуацій |
Створюйте проблемні ситуації, у яких дошкільники займаються пізнавальною діяльністю, встановлюють закономірності й залежності |
Заохочуйте дітей до наполегливої діяльності, прояву уважності, самостійності, ініціативності |
Запитайте дошкільника про шляхи вирішення завдання |
Підтримуйте бажання дітей «Хочу все знати» |
Заохочуйте самостійність дітей |
Читайте й обговорюйте з дітьми художню літературу для цього віку, наприклад, «Коло моря», «День такий знаменний» Грицька Бойка |