Яким дошкільникам загрожує дезадаптація

Групи ризику: яким дітям складніше адаптуватися до умов закладу дошкільної освіти

Чому одні діти швидко відпускають маму з дитячого садка й погоджуються цілий день провести у незнайомому колективі, а інші роками, аж до школи, не приймають цієї обставини й тримають в напруженні всю сім’ю?  Процес адаптації дитини до умов дитячого садка повільний і може тривати до шести місяців. Але існують моделі сімейної взаємодії, які ускладнюють входження дитини в нові життєві умови.

Вихідні та робочі 2020

Хто потрапляє у групу ризику?

Передусім це діти, які виховуються:

  • за типом гіперконтролю
  • за типом гіперопіки
  • за типом гіпертривожності.

Розгляньмо особливості виховання дитини, прояви її дезадаптації та рекомендації для вихователя у трьох типових ситуаціях.

Детальніше про складнощі адаптації дитини у закладі дошкільної освіти та рекомендації батькам читайте у статях безплатного номеру журналу «Практичний психолог: Дитячий садок»:

Виховання за типом гіперконтролю

Поведінка батьків

Прояви дезадаптації

Що робити вихователю

Якщо в малюка щось не ладнається у взаєминах з іншими дітьми групи, батьки схильні в цьому звинувачувати або вихователів, або й саму дитину.

Емоційна нестабільність малюка зазвичай пов’язана з вразливістю мами, яка все оцінює і контролює, якій і самій складно в новому колективі та й узагалі під час соціальних контактів. Така мама не може транслювати навички успішної адаптації, адже сама ними не володіє. Їй складно проявити чуйність і терплячість.

«Усе одно ти будеш ходити до дитячого садка», — говорить мама і дитина через «не хочу» зі сльозами й образами йде на свою «голгофу».

Дитина, яка потрапила під гіперконтроль, швидко замикається в собі, намагається від усіх триматися осторонь, неохоче контактує з вихователем. Дезадаптація може тривати роками.

Для дитини, яка живе в атмосфері контролю й перфекціонізму, характерні такі прояви дезадаптації:

  • вередливість
  • агресивність
  • опозиційна поведінка
  • труднощі зі сном і засинанням
  • алергія
  • енурез (нетримання сечі), енкопрез (нетримання калу)
  • хронічна застуда.

Вимагаючи від малюка бути успішним, мама хоче, щоб насамперед хвалили її. Їй важливо почуватися хорошою, правильною мамою. Дитина не витримує такого тиску. Її потребами, особистісними межами, природним ритмом і характером давно нехтують, а тому вона не здатна самостійно подолати свою емоційну нестабільність та її наслідок — дезадаптацію. Внутрішньо дитина передає посил: «Мамо, ти мене зрадила й покинула. Я більше не вірю в твою любов. Я одинокий(-а) і нікому не потрібен(-на)».

У період адаптації діти раннього віку особливо потребують виявів уваги і чуйності до них з боку вихователя. Тож вимогливість має бути помірною, а похвала й заохочення різноманітними.

  • Поважайте «ні» дитини
  • не прагніть, аби все було «як сказали»
  • конкретизуйте й уточнюйте бажання дитини. Так їй буде легше налагодити контакт з собою та своїми потребами.

Виховання за типом гіперопіки

Поведінка батьків

Прояви дезадаптації

Що робити вихователю

Бути «кумиром сім’ї» і раптом стати одним з багатьох — це не просто потрясіння, а глибока психоемоційна рана. Така дитина звикла маніпулювати членами сім’ї, не дотримуватися режимів сну й харчування, отримувати бажане на першу вимогу. Малюкові складно змиритися з «ні» вихователя.

У дитини, яка зростає в родині, де до неї виявляють гіперопіку, можна спостерігати такі прояви:

  • порушення шлунково-кишкового тракту (запори, проноси)
  • хронічна застуда
  • підвищена температура тіла
  • агресивність
  • дратівливість
  • негативізм
  • шкірні висипи.

На внутрішньому рівні така дитина дає посил: «Я вимагаю, щоб світ і далі обертався навколо мене. Інакше, я відмовляюся від такого світу».

  • Будьте послідовні у своїх словах, поведінці, покараннях і похвалах. Так дитині буде легше дотримуватися правил і не виходити за межі дозволеного.
  • Розрізняйте, коли дитина справді потребує емоційної підтримки, а коли просто намагається маніпулювати дорослими.
  • Виявляйте стійкість до дитячих вередувань.

Виховання за типом гіпертривожності

Поведінка батьків

Прояви дезадаптації

Що робити вихователю

Мамам складно змиритися з тим, що дитина народилася, аби пройти свій шлях, а не щоб бути емоційним контейнером її страхів і тривог.

Такі мами занадто довго годують малюка груддю, можуть спати разом з дитиною щонайменше до семи років (а то й до шістнадцяти).

Вони самі складно переживають розлуку і не можуть будь-кого від себе відпустити.

Малюк не має іншого виходу, як теж боятися розставання. Він швидко звикає, що все вирішує й робить за нього мама, навіть вдягає та годує.

Для дитини характерні такі:

  • емоційні труднощі
  • високий рівень загальної тривожності
  • надмірна плаксивість
  • порушення шлунково-кишкового тракту (запори, проноси, блювота)
  • хронічна застуда
  • фобії.

На внутрішньому рівні малюк дає такий посил: «Я боюся цього світу, людей, усього нового. Щоб жити, потрібно сховатися за маму». Дезадаптація може призвести до розвитку замкнутості, хронічного неврозу, параноїдальних і тривожно-фобічних проявів.

  • Стримуйтеся від жалості
  • будьте послідовними
  • виявляти повагу до дитини (особливо, якщо знадобиться особиста участь педагога, щоб увести новачка в колектив)
  • не знецінюйте емоційні прояви малюка. Навіть якщо він 150 разів плаче, просто дозвольте йому 150 разів поплакати й посумувати.
  • за жодних умов не порівнюйте його з іншими дітьми.

За матеріалом Наталії Філімошкіної, практичного психолога, Дніпро

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді