Прагнете забезпечити гармонійний розвиток дитини раннього віку — орієнтуйтеся на задоволення провідних потреб у цей період:
- пізнавати світ шляхом практичних дій із предметами
- контактувати, спілкуватися з близькими дорослими та однолітками
- отримувати увагу близького оточення
- проявляти фізичну активність.
Від поведінки дорослих, їхніх реакцій на вчинки дитини залежить процес її розвитку.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Стимулюйте пізнавальну активність дитини раннього віку — не обмежуйте в практичних діях із предметами, адже вона розвивається, досліджуючи навколишній світ.
Корисна стаття
Грайтеся разом із дитиною і не лише її іграшками, а й предметами побуту, адже дитину раннього віку більше приваблює те, із чим «граються» дорослі:
- крани у ванній кімнаті
- посуд
- комп’ютер
- татові інструменти
- дідусеві газети
- мамина косметика тощо.
Так дитина, наслідуючи поведінку дорослих, вивчатиме способи застосування предметів, які її оточують. Саме під час дослідницької діяльності формуються такі базові якості:
- самостійність
- допитливість
- упевненість у собі.
Задовольняйте допитливість дитини, беріть участь у процесі вивчення об’єкта, який зацікавив дитину.
Створіть безпечне середовище. Для цього перемістіть усі небезпечні речі в недоступне для дитини місце. Окрім небезпечних предметів, у недоступному для дитини місці заховайте цінні речі, щоб убезпечити її від гніву дорослих, наприклад, через розлиті парфуми чи зіпсовані документи.
Адаптація дітей до умов дитсадка
Забезпечте сенсорно-пізнавальне середовище, яке стимулювало б її активність, насичувало маленького дослідника враженнями від відкриттів та проявів самостійності.
- Підтримуйте дослідницький імпульс дитини. Наприклад, допоможіть дитині, якщо вона хоче відкрити щось, підстрахуйте за потреби залізти кудись чи дістатися чогось.
- Не перетворюйте допомогу на підказку або виконання дій замість неї.
- Підтримуйте малюка в складних ситуаціях, коли щось не виходить. У такому разі не лише втішайте та розраджуйте, а й покажіть, як можна зробити те, що не виходить.
Стежте за поведінкою дитини раннього віку, адже саме поведінка сигналізує про порушення розвитку. Насторожіться, якщо дитина:
- не проявляє пізнавальної активності
- тривожиться, коли потрапляє в нові місця або їй пропонують нову діяльність
- постійно влаштовує істерики
- під час діяльності віддає перевагу руйнуванню, розкидає речі, утікає туди, де небезпечно, хоча і знає про небезпеку.
Найчастіше такі прояви поведінки з’являються, коли дорослі надто обмежують дитину в її дослідницьких пориваннях, коли вони ставляться до того, що відбувається, із тривогою або роздратуванням. Діти «зчитують» усе, що відбувається навколо, й одразу, наче маленькі дзеркала, показують дорослим їх самих.
Ставтеся до проявів пізнавальної активності дитини із розумінням її вікових особливостей, приділяйте увагу і своїм, і її справам — саме це є запорукою гармонійного розвитку дитини ранньо