На сьогодні учні старших класів українських шкіл вивчають більше 22-х предметів за 33 год./тиждень. За такого навантаження перевтомлюються і старанні, і «напівстаранні» учні, здебільшого поверхнево засвоюючи знання.
Щоб запобігти негативним процесам, українська школа готується до нового етапу реформи — упровадження обов’язкового профільного навчання. Згідно з планом реформ кількість обов’язкових предметів скоротять до 9-ти. Інші ж предмети вивчатимуть профільно, за вибором.
Водночас із реформаційними процесами відбувається пошук найбільш успішних освітніх моделей, реалізованих за кордоном. МОН України укладає міжнародні угоди про співпрацю у різних напрямах, щоби набути необхідного досвіду для Нової української школи.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Організація профільного навчання за кордоном
З досвіду зарубіжних країн виокремлюють загальні риси реалізації профільної освіти:
- період профільного навчання триває 2-3 роки й охоплює останні роки навчання в школі
- обов’язковий перелік навчальних курсів складають рідна та іноземні мови, курси природничого й гуманітарного циклів, математики та фізичної культури.
- типовим є навчальне навантаження 35-39 год. на тиждень
- випускника зараховують до вишу за результатами навчання у старшій профільній школі.
Варіативність організації профільної навчання у європейських країнах полягає в підходах до:
| У деяких країнах існує фіксований перелік обов’язкових курсів відповідно до профілю, а в деяких учні можуть обирати із запропонованого переліку курсів |
| В одних країнах старша школа є структурною ланкою середньої школи, в іншихшкола функціонує як тип навчального закладу — ліцеї, коледжі, гімназії тощо |
Розглянемо докладніше моделі профільного навчання в окремих країнах.
Велика Британія
Задля здобуття повної середньої освіти британський учень має навчатися 13 років, коли:
|
| |
|
| |
|
Це можуть бути спеціальні курси, як-то «Історія Великої Британії 19 століття», «Теорія ймовірності», «Стереометрія» тощо |
Індивідуальну програму курсів у старших класах Великої Британії учню допомагає складати тьютор.
Завершення «академічного» профілю навчання та продовження навчання у старшій школі — після здачі відповідного екзамену — дає можливість отримати повну середню освіту та підготуватися до вступу у виш.
Франція
Французькі учні навчаються 13 років. Причому кожен етап навчання минає у різних типах закладів:
- після початкової школи вчаться у коледжах
- потім вступають до ліцеїв, де й реалізовують профільну освіту.
Між усіма ланками існує наступність, адже поступити в ліцей без рекомендації ради коледжу неможливо.
Ліцеї, навчання в яких триває три роки, бувають:
- загальної спрямованості
- технологічні
- професійні.
На першому році навчання в ліцеї учень визначається зі своїм профілем. Третій рік навчання завершує бакалавріат — екзамен, результати якого визначають право на вступ до вишу (окрім медичних спеціальностей, куди вступають за окремим конкурсом).
Розрізняють вісім інтегрованих направлень бакалавріату (або «баків»):
- медико-соціальний
- економічно-соціальний
- літературний
- природничо-науковий
- агрономії та охорони природи
- індустріальних технологій
- лабораторних технологій
- технологій третинного сектору.
Швеція
Тут найбільш централізована систему освіти в Західній Європі.
Навчальні плани й програми розробляють на державному рівні. Також у Швеції — найбільший перелік визначених державою профілів — 16, а місцеві органи управління мають повноваження вводити й додаткові, зважаючи на локальні особливості та потреби регіону.
Для навчання у старшій профільній школі в Швеції необхідно мати достатній прохідний бал з рідної та англійської мов і з математики.
Профільне навчання у США
Американська система профільного навчання найбільш гнучка та індивідуалізована.
В цілому діти вчаться у середніх школах США 12 років. Ув останні 2-3 роки навчання учні за допомоги педагогів формують власну індивідуальну програму, що містить обов’язкові та додаткові предмети у тих навчальних галузях, які учням цікаві, до яких вони відчувають схильність.
Навчання у старшій школі поділяють на:
- академічне — підготовка до вступу в вуз
- загальне — неакадемічна підготовка, після якої є можливість навчатися в певних типах коледжів.
Зазвичай діти відвідують предмети за власним розкладом, тому поняття «профільний клас» тут умовне. Спрямування профілю (наприклад, гуманітарний або математичний) визначають за тим переліком курсів, які учень склав.
У навчальних планах американських шкіл є як інтегровані, так і поглиблені курси.
Задля здобуття повної середньої освіти учню в США потрібно набрати визначену кількість залікових одиниць.
Одна одиниця — це 5 уроків на тиждень з одного предмета.
Школи встановлюють кількість одиниць, що потрібна для отримання середньої освіти. Також ці одиниці є кредитними для «коледжів» та «університетів», тобто програми в коледжі складають, ураховуючи, які поглиблені курси учень відвідував у школі.