Примус у закладах освіти: освітній омбудсмен про законодавче право щодо вибору форми навчання дитини

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Освітній омбудсмен нагадала: школи не мають права примушувати батьків обирати певну форму навчання

Право батьків самостійно обирати форму навчання для дитини

report_11614439.gif   Зміни та новації в законодавстві: листопад 2025
   Скачати  

             

Офіс освітнього омбудсмена повідомляє про збільшення кількості звернень від батьків та учнів, які скаржаться на примус до переходу на певну форму здобуття освіти. Йдеться про випадки, коли заклади освіти відмовляються організувати навчання у тій формі, яку обрала родина (дистанційній, сімейній, екстернатній тощо), або припиняють її без обґрунтованих причин.

🖐БЕЗПЕКА дитини: 5 акцентів для батьків

Як наголосила освітній омбудсмен Надія Лещик, що відповідно до ст. 55 Закону України «Про освіту», батьки мають право вільно обирати як заклад освіти, так і форму здобуття освіти для своєї дитини. Так само ст. 53 закону гарантує здобувачам освіти право на індивідуальну освітню траєкторію, що включає вибір форми та темпу навчання.

Нагадуємо, які форми здобуття освіти дозволені в Україні:

Інституційна форма:

  • очна (денна або вечірня);
  • заочна;
  • дистанційна.

Індивідуальна форма:

  • екстернат;
  • сімейна (домашня);
  • педагогічний патронаж.

Для профільної освіти також можливе навчання у дуальній формі.

Омбудсмен підкреслює, що обрання форми здобуття освіти відбувається шляхом подання заяви батьків, а переведення на іншу форму можливе виключно за згодою батьків або за їхнім клопотанням.

❗️Заклади освіти зобов’язані:

  • забезпечувати можливість навчання у будь-якій із дозволених форм;
  • оприлюднювати інформацію про форми навчання на своїх вебсайтах;
  • надавати батькам консультації та сприяти свідомому вибору форми навчання;
  • не застосовувати жодного тиску та примусу щодо вибору форми здобуття освіти.

Офіс освітнього омбудсмена закликає заклади освіти будувати партнерський діалог з батьками та дбати насамперед про інтереси дитини.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Педагогічна рада школи: функції та планування

Засідання педагогічної ради — важлива частина роботи закладу освіти. Її актуальність — у колегіальному прийнятті рішень. Розгляньмо функції педагогічної ради та особливості підготовки до засідань
54038

Самооцінювання та інституційний аудит: як використовувати анкетування для оцінки якості освіти

Розглядаємо, як організовувати анкетування учасників освітнього процесу та які анкети для цього використати. Отримаєте готові анкети для самооцінювання освітньої діяльності, запропоновані Держслужбою якості освіти для інституційного аудиту
510

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання: як поєднувати в реаліях війни

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця
110747

«Тривожна валіза» в закладах освіти: хто збирає і що повинна містити

Після сигналу тривоги учнів у закладі освіти швидко евакуюють в укриття. Скільки часу їм та працівникам закладу доведеться там перебувати – передбачити неможливо. Тож із собою беруть тривожні валізи з мінімальним набором для забезпечення життєвих потреб. Як зібрати тривожну валізу для дитини, для класу – далі у статті
11703

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді