Дидактичні ігри для молодших дошкільників

Автор
головний редактор порталу «Педрада», канд. пед. наук
Запропонуйте вихованцям молодшої та середньої групи захопливі ігри, зокрема з коректурними таблицями — скачайте готові матеріали

Дидактичні ігри — одна з найпоширеніших форм реалізації освітніх завдань. Вони відкривають дітям широкий простір для самостійного пізнання світу, навчають практично застосовувати знання та вміння, креативно мислити. Дидактичні ігри для дітей молодшого дошкільного віку — чи не найкращий спосіб активізувати мисленнєву, мовленнєву, пізнавальну діяльність дітей.    

Ігри-хвилинки на кожен день

Дидактичні ігри для молодшої групи

Найпоширеніші дидактичні ігри  —  це ігри з картинками. У дошкільній педагогіці вирізняють тематичні дидактичні ігри. За змістом їх поділяють на:

  • дидактичні ігри з розвитку мовлення;
  • дидактичні гри з математики;
  • природничі, мовленнєвотворчі, творчі тощо.

Коли ми вирізняємо дидактичні ігри як тематичні, то йдеться про підбір ігор за певною темою, яку реалізуємо в освітній діяльності з дошкільниками. Тож нижче наводимо кілька прикладів систематизованих за темами ігор. Наволимо приклади дидактичних ігор для молодшої групи з математики, з розвитку мовлення, а також природничого змісту. 

Тема

Ігри

Вірші бувають різними
Створи персонажа

Вихователь роздає дітям по одній геометричній фігурі різного кольору та розміру.

Земля — наш скарб
Шукаємо воду

Вихователь об’єднує дітей у трійки і пропонує їм знайти воду в приміщенні групи.

Ландшафтні дизайнери

Вихователь розкладає на килимі площинні зображення різних об’єктів.

Весна

Зозуля кувала

Вихователь роздає дітям по одній картці з певною кількістю крапок: від однієї до трьох.

Турботи пташки

Вихователь читає дітям вірш «Пташка» Якова Жарка. Відтак роздає по чотири картки.

Ігри з коректурними таблицями

Що таке коректурна таблиця

Коректурна таблиця — це інформаційно-ігрове поле з різною кількістю клітинок (від 9 до 25), що заповнені предметними картинками. Автор технології інформаційно-ігрової творчості, суть якої полягає у використанні коректурних таблиць, — Наталя Гавриш, д-р пед. наук, професор.

Таблиці представляють собою матрицю, що складається з предметних картинок, дібраних за тематичним принципом. Кожна з картинок має свій номер — так діти засвоюють цифри і мають ще один орієнтир для швидкого інтелектуального та зорового руху по таблиці. Кожне зображення підписано — це дає змогу мимовільно запам’ятовувати образи слів і водночас співвідносити слово і картинку. Без особливих зусиль, завдяки регулярному використанню коректурних таблиць, діти привчаються запам’ятовувати, «зчитувати» форму слова, співвідносити його з буквеним образом, що робить їх впевненими у своїх силах, забезпечить у майбутньому техніку читання за рахунок впізнавання засвоєних раніше слів.

Перегляньте відео з коментарем Наталі Гавриш:

Коректурні таблиці здебільшого використовуємо в індивідуальній, парній чи підгруповій роботі. Коли діти називають зображення, то вказують на відповідні картинки або накривають їх фішками (пластиковими кришками, різноколірними картонними кружками, ґудзиками тощо).

Правила добору картинок

Правило 1. Незалежно від формату таблиці картинки в ній обо­в’я­зково мають бути предметними, щоб забезпечити ясність і чіткість слухового та зорового сприйняття.  Наприклад, у таблиці «Транспорт» недоцільною буде картинка із зображенням дівчинки на велосипеді. Адже тоді не зрозуміло, кого/чого стосується запитання — дівчинки чи велосипеда. Правильно використовувати чітке зображення конкретного предмета — велосипеда.

Правило 2. Картинки в коректурних таблицях мають бути реалістичними, щоб діти легко впізнали зображене, і бажано однотипними — малюнки, фотографії або схематичні зображення. Це полегшить дітям сприйняття і дасть змогу дотриматися естетичних вимог.

Для дітей молодшого дошкільного віку добираємо предметні та ситуативні картинки, тобто такі, які можна описати одним словом: вмивання, обід. Тобто ми нарощуємо не лише словник, що позначає окремі предмети, а й словник узагальнювальних слів. Тому назва картинки має чітко відповідати зображенню.  

Правило 3. Наповненість коректурних таблиць картинками залежить від віку дітей. Кількість картинок для використання в молодшій групі — від 9 до 12, у середній — від 12 до 16, у старшій — від 20 до 24—25 картинок.

Правило 4. Картинки добираємо за принципом не простого лінійного групування, а так, щоб стимулювати розумову діяльність дітей, активізувати психічні процеси — сприйняття, увагу, пам’ять, мовлення, інтелектуальні операції аналізу, синтезу.

Проаналізуємо, як дотримано цих правил, на прикладі:

Дидактичні ігри для молодших дошкільників

Коректурна таблиця «Ігри й іграшки» для середнього дошкільного віку складається з 16 картинок. Є картинки предметні й ситуативні. Зверніть увагу, що ситуативні картинки потрібні, щоб презентувати дітям конкретну ситуацію — гру, а не просто предмет, як-от «Гра в хованки», «Хокей», «Футбол», «Волейбол». 

За браком свіжих методичних посібників і наборів коректурних таблиць педагоги змушені самостійно розробляти відповідні дидактичні матеріали. Утім, часто припускаються помилок і в процесі їх виготовлення, і в методиці використання. Багато педагогів застосовують коректурні таблиці й самі предметні картинки безсистемно. Тому якщо бажаєте навчитися створювати й використовувати коректурні таблиці, а також отримати біля 40 готових таблиць із описом роботи за ними — запрошуємо на навчання за програмою підвищення кваліфікації.   

 Використано матеріали онлайн-курсу Наталі Гавриш

«Коректурні таблиці: як створювати та використовувати в освітньому процесі»

 

теми «Вірші бувають різними»

Правило 1Незалежно від формату таблиці картинки в ній обо­в’я­зково мають бути предметними, щоб забезпечити ясність і чіткість слухового та зорового сприйняття.  Наприклад, у таблиці «Транспорт» недоцільною буде картинка із зображенням дівчинки на велосипеді. Адже тоді не зрозуміло, кого/чого стосується запитання — дівчинки чи велосипеда. Правильно використовувати чітке зображення конкретного предмета — велосипеда.
Правило 1Незалежно від формату таблиці картинки в ній обо­в’я­зково мають бути предметними, щоб забезпечити ясність і чіткість слухового та зорового сприйняття.  Наприклад, у таблиці «Транспорт» недоцільною буде картинка із зображенням дівчинки на велосипеді. Адже тоді не зрозуміло, кого/чого стосується запитання — дівчинки чи велосипеда. Правильно використовувати чітке зображення конкретного предмета — велосипеда.


зміст

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді