Граємо в інтелектуальні ігри з дошкільниками
🎁Подарунок: 15 творчих вправ для майбутніх лідерів
Скачати
Під час інтелектуальних ігор діти застосовують свої знання про різні предмети, явища, можуть сповна проявити ерудицію. Адже зазвичай у таких іграх учасники мають відповідати на запитання з різних галузей знань.
Розрізняють командні й індивідуальні інтелектуальні ігри.
Командні ігри
Особливістю командних інтелектуальних ігор є те, що діти не лише демонструють свої знання, а й вчаться співпрацювати, досягати спільної мети, підтримувати одне одного.
Традиційними командними іграми є «Брейн-ринг» та «Інтелектуальний марафон». Зазвичай у них беруть участь дві-три команди по четверо-шестеро дітей. Вихователь ставить запитання. Гравці мають швидко обговорити в командах різні варіанти відповідей та назвати правильну.
Здебільшого в дошкільних навчальних закладах проводять тематичні командні ігри, як-от: «Екологічний брейн-ринг», «Математичний марафон» тощо. Утім не менш цікавлять дошкільників ігри із запитаннями на логіку, кмітливість, увагу.
Проведіть літературний квест із літературними пазлами, відгадуванням персонажа, лабіринтом і детективним пошуком зайвого персонажа.
Картка контролю організації ігрової діяльності: СКАЧАТИ
Індивідуальні ігри
Під час індивідуальних ігор, у яких кожен грає сам за себе, діти мають змогу проявляти ініціативу, демонструвати свої знання та вміння, а відтак пишатися своїми здобутками.
До таких ігор, зокрема, належить «Цар гори». Цю гру можна проводити з усією групою. Утім ліпше, якщо спочатку учасників буде кілька.
Вихователь заздалегідь готує запитання відповідно до віку та рівня підготовленості дітей. Гравці стають навколо стільця на відстані п’яти-семи кроків від нього. Бажано грати на вулиці, аби було достатньо місця.
Вихователь повідомляє дітям, що вони перебувають біля підніжжя гори. Стілець — це її вершина. Завдання гравців — першим «піднятися на гору», тобто дійти до стільця. Вихователь ставить усім запитання. Діти, які знають правильну відповідь, плескають у долоні. Однак відповісти може лише той із них, хто плесне першим.
Якщо гравець відповідає правильно, то він стає ближче до «вершини гори» — робить крок у центр кола. У разі неправильної відповіді — відступає на крок назад.
Можна встановити «ціни» на запитання відповідно до їхньої складності. Наприклад, ведучий, перш ніж поставити запитання, оголошує, скільки кроків уперед може зробити гравець за правильну відповідь. За неправильну відповідь можна запровадити штрафні кроки назад.
Іншим варіантом може бути гра, де діти не «піднімаються на гору», а отримують за правильні відповіді фішки певного кольору (номіналу) залежно від складності запитання. Наприкінці гри кожен підраховує свої фішки-бали. Той, у кого їх найбільше, перемагає.
Настільно-друковані ігри
Окремо розглянемо такий різновид інтелектуальних ігор, як настільно-друковані. Нині на ринку представлено широкий їх спектр для дітей різного віку. Такі ігри яскраво оформлені та спрямовані на розвиток:
- логічного мислення — «Ферма», «Ква-а-а», «Вовк та вівці»
- уваги — «Лабіринт», «Доббл»
- пам’яті — «Головоноги», «Бім-Бам»
- кмітливості — «Незвичайна вікторина», «Актівіті» тощо.
Популярними є ігри на картках. Їх можна використовувати по-різному, вони не займають багато місця і дають дітям змогу грати без участі дорослого. Однією з таких ігор є «Скринька знань». Для цієї гри необхідні двосторонні картки із завданнями, пісочний годинник, ігровий кубик та коробка.
Гру «Скринька знань» можна придбати готовою або ж створити власноруч разом із дітьми.
На одній стороні карток розміщене зображення певного об’єкта та коротка інформація про нього, наприклад: назва тварини, який вигляд вона має, чим харчується, де живе тощо. На другій стороні — шість запитань про цей об’єкт (за кількістю сторін кубика). Що більше буде таких карток, то цікавіше грати.
Діти грають парами. Один гравець витягує з коробки картку та перевертає пісочний годинник. Протягом 10 с дитина ознайомлюється з карткою. Відтак передає її партнеру та кидає ігровий кубик. Число, яке випало, відповідає номеру запитання на картці. Той, у кого вона, зачитує запитання (за потреби вихователь допомагає) і звіряє відповідь партнера з картинкою.
Якщо відповідь правильна, то картка залишається у гравця, який її витягнув. Якщо ж неправильна — картку кладуть назад у коробку. Відтак картку обирає наступний гравець. Виграє той, хто збере більше карток.
⚓Сучасна ігрова педагогіка: гра наче справжнє життя
Запитання для інтелектуальних ігор
За Наталею Гавриш та Оленою Ліннік
Ти багато знаєш!
- Як ти міг би довести, що собака знає своє ім’я?
- Яблуко легше розрізати на 3 чи 4 рівні частини?
- Яка різниця між димом та густим туманом?
- У кого більше ніг — у тебе чи кролика?
- Чому не можна втримати жабу за хвіст?
- Що робить кіт, коли його ображають?
- Яка різниця між мітлою та гребінцем/малюнком і фотографією?
- Чи може дерево бути сумним?
- Чи можна у струмку пливти на човні? Чому?
- Чому ти частіше бачиш язик собаки, ніж язик людини?
- Очі корови ближчі до вух чи до хвоста?
- Яка різниця між вусами та бородою?
- Де довше зберігаються квіти — на грядці чи у воді?
Як ти вважаєш?
- Вода біжить угору чи вниз? Пригадай, коли вода біжить угору.
- Чи може муха йти зверху вниз по стіні? А кіт?
- Коли песик кладе на тебе лапки — це передні чи задні лапки? У яких випадках може бути навпаки?
- Чим легше провести тоненьку лінію — кольоровою крейдою, кольоровим олівцем чи простим олівцем?
- Чи можна на ліфті перебратися з одного боку споруди на інший?
- Як можна швидко зробити светр важчим?
- Чи бувають миші перелякані?
- Яка різниця між наливанням та капанням води?
- Чому колеса вантажівки більші за колеса машини?
- Що легше — розлити воду/розсипати пісок чи нести їх у відрі?
- Чому ми не накачуємо автомобільні шини водою замість повітря?
- Люди їдять більше морозива влітку чи взимку?
Питання не таке просте!
- Чому діти з дитячого садка не ходять до школи вночі?
- Твоє обличчя знаходиться над чи під колінами? Які є способи зробити навпаки?
- Печиво солодке чи кисле? Назви способи, як змінити смак печива.
- Чи може дерево бути вищим за дім?
- Камінь — живий? Чи може бути камінь їстівним?
- Чи буває пиріжок квадратним?
Що ти можеш?
- Ти можеш рухати підборіддям?
- Чи можеш ти повзати так само швидко, як ходити?
- Чим ти можеш намалювати картину, крім олівця?
- Чому ти вже завтра не можеш стати справжнім поліцейським?
- Що ти робиш, коли щось уявляєш?
- Зміг би ти вести машину?
- Що ти хочеш робити, коли сонний?
- Ти бігаєш руками чи ногами?
- Краще не досолити кашу чи пересолити її?
Знайди кілька варіантів розв’язання!
- Як можна охолодити воду у склянці, у відрі, в басейні? Назви кілька способів.
- Чим можна скористатися, щоб забити цвях у стіну/у деревину, якщо ти на березі річки?
- Якими предметами можна прикрасити ялинку?
- Якими речами ти не зможеш скористатися, якщо вимкнути світло?
- Як можна використати холодильник, якщо він зламався?
- Які речі недоречно брати з собою в ліс/у човен/на прогулянку в парк?
- Якщо вимкнути струм, якими речами не можна буде скористатися?
Ми запропонували лише кілька ідей для інтелектуальних ігор, які можна втілити разом з дітьми. Під час підготовки дітей до навчання у школі ви з легкістю можете організувати схожі ігри самостійно, з огляду на свій досвід, наявні ресурси та рівень знань вихованців. Не зосереджуйтеся на одному виді ігор, а організовуйте і командні, й індивідуальні інтелектуальні ігри: перші розвивають у дітей командний дух, другі — навпаки, дають змогу навчитися самостійності й ініціативності.