Мовленнєва вправа «Прошу вас»
Мета:
- навчати формулювати звернення, добирати аргументи
- розвивати вміння розмірковувати, формулювати судження, підтримувати діалог.
Вихователь пропонує комусь із дітей одягнути маски Кози й Зайчика та виконати певні завдання. Дитина-Коза має знайти аргументи, щоб Зайчик пустив її у свою хатку пожити; розповісти, як вона поводитиметься, що робитиме, а що — ні.
Дитина-Зайчик має сформулювати свої вимоги до Дитини-Кози, тобто ті умови, за яких він впустить її до свого будиночка. Розігрувати діалоги діти можуть у парах з іграшками або на основі картинок-ілюстрацій.
Мовленнєва вправа «Розкажи про свій будиночок»
Мета:
- вправляти в складанні описових розповідей
- розвивати уяву, комунікативні здібності.
Практичні рекомендації, щоб швидко опанувати тонкощі організації роботи педагогів над освітніми стартапами вдитячому садку.
Вправу ліпше проводити в підгрупах, щоб дати змогу всім охочим узяти участь. Вихователь пропонує комусь із дітей уявити себе Зайчиком і розповісти, чим гарний його будиночок, що в ньому є. Інша дитина має уявити, що вона Коза та описати будиночок, про який вона мріє, розказати, що має бути в ньому.
Відтак можна запропонувати дітям описати свій дім, визначити, що в ньому їм подобається, помріяти, що вони хотіли б мати у своєму будиночку. Спочатку вихователь своєю розповіддю подає приклад. За потреби допомагає дітям за допомогою навідних запитань.
Інтелектуально-мовленнєва гра «Хто мені допоможе»
Мета:
- вправляти в умінні розмірковувати, аргументувати, спираючись на засвоєну раніше інформацію
- закріплювати та поповнювати знання про особливості зовнішності та способу життєдіяльності різних тварин
- розвивати пам’ять, уяву.
Гру ліпше проводити з підгрупою дітей. Вихователь розкладає перед дітьми предметні картинки із зображеннями метелика, курчати, горобця, лева, коня, черв’ячка тощо.
Потім пропонує комусь із дітей уявити себе зайчиком, із яким трапилась біда і який розмірковує, кого із зображених істот покликати на допомогу.
Вихователь спонукає решту дітей поміркувати разом із зайчиком, кого і чому варто/не варто кликати на допомогу, ураховуючи його розмір, уміння, можливості, особливості життєдіяльності тощо.
Полілог «Не можна, але дуже хочеться»
Мета:
- стимулювати інтелектуальну та мовленнєву активність
- підтримувати інтерес до розмови
- вправляти в умінні аргументувати свою думку.
Вихователь пропонує дітям пригадати ситуації, коли їм чогось дуже сильно хотілося, а дорослі не дозволяли це зробити або не погоджувалися, заперечували. Відтак пропонує дати відповіді на запитання:
- Що ви тоді відчували?
- Як чинили в тих ситуаціях: слухали дорослих чи наполягали на своєму?
- Чому важливо слухати дорослих?
- Чому треба дотримуватися правил заборони, коли цього вимагають дорослі?
- Як вчинила Коза?
- Про що вона забула, коли виконувала лише своє бажання?
- Що ви сказали б їй під час зустрічі?
- Що робити, якщо дуже чогось хочеться, але немає змоги здійснити бажання?
Інтелектуально-мовленнєві вправи за змістом казки «Коза-Дереза»
Мета: закріплювати зміст казки.
Вправи бажано проводити з опорою на наочність.
Додай слово: вперта (хто?) …, збентежений (хто?) …, неповороткий (хто?) …
Угадай за описом:
- сірий, голодний, злий, небезпечний
- косолапий, великий, неповороткий
- сміливий, яскравий, голосистий
- маленький, ображений, переляканий, заплаканий.
Хто що говорить: Що запитував дід, коли Коза поверталася додому? Що пояснював Зайчик вовчику про Козу? Що Рак пообіцяв Зайчику?
Закінчи речення:
- Коза вчинила не по-доброму, тому що …
- Зайчик постраждав за те, що …
- Зайчик так перелякався, що …
Практичні рекомендації та картки контролю, щодопоможуть перевірити, як вихователі організовують роботу зформування в дітей культурно-гігієнічних навичок.
Етична бесіда «Казка вчить, як на світі жить»
Мета:
- сприяти засвоєнню моральних правил поведінки
- вправляти в умінні підтримувати розмову.
На початку бесіди вихователь заохочує дітей обговорити вислів «Казка вчить, як на світі жить»: Чому так кажуть? Чого може навчити нас казка, якщо в ній ідеться про тварин, а не про людей?
Потім педагог запрошує дітей пригадати казку «Коза-Дереза» та відповісти на запитання:
- Які вчинки Кози ви запам’ятали?
- Які з них викликали у вас обурення? Чому? За потреби вихователь допомагає пригадати такі вчинки: брехала господарям, обдурила Зайчика, погрожувала його друзям.
Вихователь пропонує дітям пригадати ситуації, коли люди засуджували схожу поведінку інших людей. А які дії Зайчика не заслуговують на схвалення? Чому?
Після відповідей дітей вихователь узагальнює вчинки Зайчика: довірився незнайомому, плакав замість просити про допомогу, не намагався переконати Козу, захистити свій дім.
Завершити розмову можна тренувальними вправами, що вправлятимуть дітей в умінні переконувати, заперечувати, просити про допомогу тощо. Варто пропонувати дітям ситуації, наближені до їхнього реального життя.