Порядок організації інклюзивного навчання в дитсадках і школах у воєнний час

Автор
директор Комунальної установи «Рівненський інклюзивно-ресурсний центр № 2» Рівненської міської ради
Що у порядках організації інклюзивного навчання в закладах дошкільної і загальної середньої освіти
Скачати
Скачати

Навчання дітей з особливими освітніми потребами в умовах воєнного стану

У Порядок організації інклюзивного навчання внесено зміни у зв'язку з воєнним станом. Затверджено зміни постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2022 р. № 483. Зміни повʼязані з тим, що багато дітей з особливими освітніми потребами тимчасово переїхали в інші регіони країни або й за кордон. 

Зміни у зв'язку з воєнним станом:

  • Зняли норму про граничну кількість дітей в інклюзивних класах. Граничну кількість дітей з особливими освітніми потребами (ООП) в інклюзивних класах або групах не застосовують. Заклад освіти не може відмовити в організації інклюзивного навчання та створенні інклюзивної групи чи класу.

  • Дозволили змішану форму здобуття освіти. Можна застосовувати змішану форму здобуття освіти в інклюзивних класах закладу загальної середньої освіти. «У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) можливе застосування дистанційно-очної (змішаної) форми здобуття освіти».

  • Конкретизували перелік осіб, які працюють з учнями з ООП. Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги чи допомогу можуть надавати фахівці інклюзивно-ресурсних центрів і педагогічні працівники закладу (якщо учасники освітнього процесу перебувають у безпеці).«Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові заняття проводять фахівці із числа педагогічних працівників закладу освіти, педагогічні працівники, вчителі-дефектологи (вчитель-логопед, сурдопедагог, тифлопедагог, олігофренопедагог), яких ввели до штату закладів освіти відповідно до типових штатних нормативів закладів загальної середньої освіти та/або додатково залучені фахівці, з якими заклад освіти або відповідний орган управління у сфері освіти укладають цивільно-правові договори».

  • Дозволили подавати копії документів. До закладу освіти можна подавати копії документа, що посвідчує особу, а також висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи (за наявності).«У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) для організації інклюзивного навчання учнів з особливими освітніми потребами (зокрема з числа тих, що вимушені були змінити своє місце проживання (перебування) внаслідок збройної агресії Російської Федерації) до закладу освіти подаються копії документа, що посвідчує особу (в разі наявності) та висновку».

  • Додали норму про онлайн-засідання команди психолого-педагогічного супроводу. Засідання команд психолого-педагогічного супроводу в закладах освіти можуть проходити в режимі онлайн або у змішаному очно-дистанційному форматі.

  • Розширили пункт про інклюзивні міжкласні групи. У закладі освіти можна формувати тимчасові інклюзивні міжкласні групи. «Кількість учнів в інклюзивній міжкласній групі повинна становити не більше дванадцяти. На період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) можуть формуватися тимчасові інклюзивні міжкласні групи».

Інклюзивне навчання в умовах воєнного стану

Починаючи з 1 січня 2022 року інклюзивне навчання організовують за новим порядком. Уряд затвердив нову форму індивідуальної програми розвитку, ввів рівні підтримки в освітньому процесі для учнів з ООП, які навчаються в інклюзивних класах, і встановив правила надання підтримки. Актуальним залишається формування безперешкодного освітнього середовища, як це визначено Законом України «Про освіту» та Національною стратегією зі створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року. 

Доступність закладів освіти

Для створення інклюзивного освітнього середовища потрібно забезпечити архітектурну доступність закладів освіти.
Державні будівельні норми є обов’язковими до виконання під час будівництва нових та реконструкції існуючих будівель закладів освіти.
Виконання вимог, дозволить дітям з особливими освітніми потребами без перешкод навчатись та розвиватись в освітньому просторі.

Батьки здобувачів освіти мають гарантоване право обирати заклад освіти (інклюзивні класи в ЗЗСО, наближених до місця проживання, або спеціальний заклад освіти), освітню програму, вид і форму здобуття дітьми відповідної освіти, виключно в інтересах самих дітей.

Забезпечення якісного інклюзивного навчання

Умови:

  • визначення особливих освітніх потреб дитини;
  • підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
  • створення інклюзивного освітнього простору;
  • надання освітніх, психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг;
  • забезпечення учнів спеціальними засобами корекції психофізичного розвитку;
  • здійснення психолого-педагогічного супроводу дитини протягом усього періоду навчання із обов’язковим залученням батьків до освітнього процесу.

Визначення особливих освітніх потреб дитини

Інклюзивно-ресурсний центр – забезпечує право дітей від 2 до 18 років на здобуття освіти в дитсадках та школах, проводить комплексну оцінку, надає психолого-педагогічні, корекційно-розвиткові послуги та забезпечує дітей кваліфікованим супроводом.

Умови для організації інклюзивного навчання та особливі освітні потреби дитини визначають практичні психологи та вчителі-дефектологи інклюзивно-ресурсних центрів на основі комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини.

Комплексна оцінка проводитися за ініціативи:

  • батьків дитини
  • педагогів закладу освіти на підставі заяви батьків.

Комплексна оцінка не проводиться примусово.

Організація інклюзивного навчання

У школі

Інклюзивні класи створюють на підставі заяви батьків дитини з особливими освітніми потребами. До заяви додають висновок інклюзивно-ресурсного центру та інші документи. Термін дії висновку не обмежений у часі.

Комплексна оцінка проводиться повторно, коли:
  • дитина переходить з дитсадка до школи;
  • дитину переводять зі спеціального дитсадка чи школи до інклюзивної групи дитсадка або інклюзивного класу школи.
  • команда психолого-педагогічного супроводу дитини виявила актуальні освітні потреби дитини в процесі навчання, труднощі у засвоєнні освітньої програми або успіхи у навчанні.

Для дитини з особливими освітніми потребами команда супроводу розробляє індивідуальний навчальний план. План переглядають двічі на рік, для коригування та визначення прогресу розвитку дитини.

У дитсадку

Інклюзивна група в ЗДО утворюється в обов’язковому порядку у разі звернення батьків або інших законних представників дитини з особливими освітніми потребами.

Порядок визначає кількість дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивній групі:

  • 1-3 дитини з порушенням опорно-рухового апарату, затримкою психічного розвитку, зниженим зором, слухом, легкими порушеннями інтелектуального розвитку;
  • не більше 2 дітей з числа сліпих, глухих, з тяжкими порушеннями мовлення;
  • не більше 1 дитини із складними порушеннями розвитку.

Команда психолого-педагогічного супроводу складає індивідуальну програму розвитку. Команда супроводу переглядає індивідуальний освітній план тричі на рік, для коригування та визначення прогресу розвитку дитини.

♥ Інклюзивно ресурсний центр

 


зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді