Скачайте Дидактичні ігри з картинками на тему «Магазин»
Дидактичні ігри для дошкільнят — це...
Найпоширенішою формою реалізації освітніх завдань є дидактичні ігри та вправи. Вони відкривають дітям широкий простір для самостійного пізнання світу, навчають практично застосовувати знання та вміння, креативно мислити.
Дидактична гра — це спосіб пізнання дитиною світу через ігрові дії та ігрові завдання.
Дидактичні ігри для дітей впливають на:
- розвиток пізнавальних процесів: пам’ять, увагу, мислення, уяву
- формування навичок: діти вчаться порівнювати, аналізувати, класифікувати, узагальнювати
- соціалізацію: граючи разом, діти вчаться взаємодіяти, співпрацювати, ділитися
- мотивацію до навчання: гра робить навчання приємним процесом, викликає бажання пізнавати нове
Дидактичні ігри класифікують за такими видами:
- дидактичні ігри з предметами: сортування за кольором, формою, розміром, пошук пар, конструктори тощо
- дидактичні ігри з картинками: сортування, класифікація картинок, пошук відмінностей, складання пазлів
- дидактичні ігри зі словами: лексичні, звуконаслідувальні, на складання речень
- дидактичні ігри з числами: лічба, порівняння чисел, математичні задачі
Структура дидактичної гри
Основна відмінність між дидактичними іграми та дидактичними вправами полягає в тому, що виконання ігрових правил спрямовується ігровими діями, за допомогою яких діти реалізовують ігровий задум. Ігрові дії є своєрідним «малюнком» сюжету гри. Вони складають основу дидактичної гри — без них неможлива сама гра.
⚓Дидактичні ігри для молодших дошкільників
По суті, метою, з якою проводять дидактичну гру або вправу, є дидактичне завдання. Його визначає вихователь відповідно до програми розвитку дошкільників. Наявність дидактичного завдання (завдань) підкреслює спрямованість навчального змісту гри або вправи на розвиток у дітей пізнавальних психічних процесів.
Роботу з дитиною раннього віку педагогам слід не вибудовувати за принципом розвитку окремих психічних процесів, а скеровувати на загальне, максимально різнобічне ознайомлення малюка зі світом предметів, людей і взаємин.
Гра починається з повідомлення вихователем ігрового завдання, яке дітям потрібно розв’язати в ході гри.
Якщо на початку гри вихователь випадково повідомить дітям не ігрові завдання, а дидактичні, то можна вважати, що гру зведено нанівець.
У дидактичній грі мають бути такі складники:
- дидактичне завдання
- ігрове завдання
- ігрові дії
- правила
- результат гри.
Готуємо дитину до школи за допомогою дидактичних ігор
Особливості дидактичної вправи
Натомість дидактична вправа має інструкцію — чітко сформульовані вимоги до дитячої діяльності. Інструкція, як правило, конкретна, чітка й лаконічна.
На противагу дидактичній грі, після повідомлення дітям інструкції дидактичної вправи діти одразу починають розв’язувати завдання. У структурі дидактичної вправи цю складову називають виконавськими діями.
Цікаві виконавські дії фактично «приховують» від дитини складність виконання дидактичного завдання. А відтак допомагають розв’язати розумові завдання, виконання яких поза цією вправою для дітей дошкільного віку поки неможливе.
Завершальною частиною дидактичної вправи є результат розв’язання дидактичних завдань та виконання інструкції. Науковці радять оцінювати результат з двох позицій: із позиції дитини — чи дала дидактична вправа можливість дитині повправлятися, виявити набуті знання та вміння, і чи виконала дитина інструкції. А також із позиції вихователя — чи розв’язане дидактичне завдання, тобто чи досягнуті навчальні, розвивальні та виховні цілі вправи.
Дидактичні ігри можна використовувати на різних заняттях (зокрема музичних, заняттях з іноземної мови) на різноманітну тематику залежно від мети.
Дидактичні ігри з математики
Скачайте дидактичні ігри логіко-математичного спрямування для дітей старшого дошкільного віку
Результатом навчання математики є не лише знання, а й певний стиль мислення, для якого характерне домінування логічної схеми міркувань. Для подальшого життя дітей це важливо, адже вони самостійно пізнаватимуть світ, будуть одержувати, аналізувати й синтезувати інформацію, зіставляти предмети та явища, робити висновки, пояснювати закономірності.
Результатом активізації дитячого мислення під час завдань та ігор математичного спрямування є достатній рівень логіко-математичної компетентності, яка передбачає наявність низки конкретних умінь, а саме:
- використовувати елементарні прийоми логічного мислення;
- здійснювати вимірювання, обчислення;
- виявляти цікавість до математичної діяльності, активність, самостійність, наполегливість не лише на заняттях з математики, а й на інших заняттях та в повсякденні.
Приділіть увагу в роботі з дошкільниками дидактичним іграм логіко-математичного спрямування.
Спіймай рибку
| Мета |
|
Обладнання
|
| |
Хід гри
| Перший варіант. Вихователь роздає кожному з дітей вудочку, розкладає рибок на поверхні «озера», пропонує дітям наловити рибки: кожен має зловити рибку, що відповідає «наживці» на його вудочці. Коли діти виловлять рибок, вихователь перевіряє, чи відповідає число на «наживці» цифрі на хвості в рибки. Другий варіант. Вихователь розкладає рибок зворотнім боком, щоб на них не було видно цифр. Діти мають зловити таку кількість рибок, що відповідає цифрі на кошику. Третій варіант. Вихователь об’єднує дітей у дві команди й улаштовує між ними змагання — хто зловить більше рибок. Після того як діти виловлять усіх рибок, вони мають їх порахувати | |
Виправ помилку
| Мета
|
|
Обладнання
|
| |
Хід гри
| Перший варіант. Вихователь дає кожному з дітей ігрову картку і пояснює, що казковий персонаж (будь-який на вибір вихователя) написав на картках неправильні цифри — він погано рахує, тому і припустився помилки. Діти мають виправити помилки й накрити неправильні цифри на картках правильними. Другий варіант. Вихователь роздає дітям картки і запитує: «Скільки треба додати (забрати) предметів із картинки, щоб їх кількість відповідала вказаній цифрі?». Діти мають показати потрібні цифри або відповісти усно. Третій варіант. Діти мають виправити помилку та скласти приклад, як з неправильного числа отримати правильне | |
Наповни кошики (перший варіант)
| Мета
|
|
Обладнання |
| |
Хід гри
| Вихователь дає кожному з дітей кошик із прикріпленим зображенням цифри, а площинні фрукти й овочі розміщує на столі чи килимку; пропонує дітям зібрати, наприклад, таку кількість яблук, яка цифра вказана на кошику | |
Наповни кошики (другий варіант)
| Мета
|
|
Обладнання |
| |
Хід гри
| Перший варіант. Вихователь ставить поруч три кошики різного розміру й кольору, на столі розкладає яблука й моркву трьох різних розмірів. Пропонує дітям зібрати яблука й моркву (або щось одне) в кошики відповідно до розміру: у маленький кошик — маленьке яблуко тощо. Після виконання завдання можна поставити дітям запитання: у якому кошику найбільше/найменше яблук (моркви)? У якому порівну? Другий варіант. Вихователь ставить поруч три кошики різного розміру й кольору, на столі розкладає овочі, фрукти, ягоди. Формулює ігрове завдання для дітей:
Після виконання завдання можна поставити дітям запитання: скільки ви поклали овочів, фруктів, ягід у кожен кошик? Чого у вас найбільше/найменше/порівну? Третій варіант. Схожі завдання вихователь може давати дітям, використовуючи кошики однакового розміру, наприклад:
Після виконання завдання можна поставити дітям запитання: куди які овочі ви поклали? У який кошик можна додати ще й помідори? Чому? Четвертий варіант. Вихователь формулює ігрове завдання для дітей:
Примітка. | |
Добери за формою
| Мета
|
|
Обладнання
|
| |
Хід гри
| Вихователь розкладає геометричні фігури із зображенням цифр на килимку, а картинки із зображенням предметів — у дітей на столах. Обирає кількох дітей (за кількістю фігур на килимку) або об’єднує дітей у дві команди і пропонує покласти картинки біля фігур відповідної форми та у відповідній кількості | |
Добери дверцята
| Мета |
|
Обладнання
|
| |
Хід гри
| У кожного з дітей на столі лежать площинний будинок та кілька дверцят. Вихователь пропонує дібрати дверцята до кожного будинка так, щоб результат прикладу на дверцятах збігався з номером будинку | |
Магазин
| Мета |
|
Обладнання
|
| |
Хід гри
| Перший варіант. Вихователь запрошує дітей до іграшкового магазину, де на набірному полотні розміщені картинки з зображенням предметів. Аби купити обрану річ, треба заплатити відповідну ціну — геометричну фігуру, на яку схожий предмет. Діти обирають предмет, який хочуть купити, та «розплачуються» відповідною геометричною фігурою. Другий варіант. Ціна товару — це число, що вказане під ним на числовій картці. Щоб купити обраний товар, дитина має обрати відповідну цифру | |
Що зайве?
| Мета
|
|
Обладнання
|
| |
Хід гри
| Кожна дитина отримує картку й геометричні фігури. Вона має визначити, який предмет на картці зайвий, і закрити його тією фігурою, на яку схожі решта зображених предметів | |
Рибки в акваріумі
| Мета
|
|
Обладнання
|
| |
Хід гри
| Вихователь роздає дітям рибок і пропонує «запустити» їх в акваріум, орієнтуючись на стрілку, якою керує вихователь. Напрямок стрілки вказує, куди пливтимуть рибки, а кількість кружечків на ній означає число рибок, які слід заселити в акваріум | |
Склади квартет
| Мета
|
|
Обладнання |
| |
Хід гри
| Вихователь пропонує дітям розглянути картинки на аркуші та ті, що розкладені на столі, обрати з-поміж останніх таку, яку можна додати до картинок на аркуші. У ході гри вихователь просить дітей пояснити свій вибір. | |
Чарівна яблуня
| Мета
|
|
Обладнання |
| |
Хід гри | Вихователь виводить на екрані ноутбука зображення яблуні. Читає вірш про яблуню, яка пропонує зірвати з неї яблучка, попередньо розв’язавши приклади. Діти обчислюють приклади, і з кожною правильною відповіддю яблучка падають вниз | |
Кіт і миші
| Мета |
|
Обладнання |
| |
Хід гри
| Вихователь виводить на екран ноутбука зображення кота, мишей та прикладів на додавання й віднімання одиниці в межах 6. Якщо діти розв’язують приклад правильно, вихователь наводить курсор на мишку, клацає по ній — і вона тікає в нірку | |
Заповни порожні клітинки | Мета |
|
Хід гри | Кожен гравець розглядає таблицю із розміщеними геометричними фігурами, звертаючи увагу не тільки на їх форму, а й на колір. Діти мають помітити закономірність у розміщенні фігур та заповнити порожні клітинки потрібними фігурами | |
Яких фігур бракує? | Мета |
|
Хід гри | Кожен гравець має проаналізувати фігури першого ряду та заповнити клітинки другого і третього ряду зі знаком запитання |
Дидактичні ігри для дітей 5–6 років
Скачайте дидактичні ігри та вправи «Навчаюсь всюди і завжди»
Відгадай, про кого йдеться | Мета
|
|
Хід гри
| Для гри потрібні картинки із зображенням тварин. Вихователь викладає потрібні картинки у заданій послідовності в ряд, діти визначають перший звук у словах-назвах і складають із цих звуків нове слово — назву тварини. Відтак знаходять зображення цієї тварини.
| |
Що любить книжка? | Мета
|
|
Хід гри
| Вихователь пропонує дітям уявити, що до них звертається Книжка і розповідає, що вона любить, а що — ні. Діти отримують сигнальні картки. Вихователь називає твердження. Якщо діти погоджуються із ним, вони повертають картку зеленим боком, не погоджуються — червоним. Твердження:
| |
Кольорова нісенітниця | Мета
|
|
Хід гри
| Діти розглядають зображення, на якому переплутані кольори, та називають помилки художника. Діти мають уявити і розповісти, із якої причини художник припустився «кольорових» помилок.
Діти мають скласти казку про країну кольорових помилок і її мешканців, вигадати назву цій країні. Відтак розповісти, які кольори треба використовувати для реального відображення довкілля | |
Ланцюжок тверджень | Мета
|
|
Хід гри
| Вихователь називає твердження на кшталт «Добре, що Земля обертається навколо Сонця та існують чотири пори року». Діти мають продовжити його, називаючи протилежне ставлення до предмета/об’єкта/явища чи його властивості. Кожна наступна дитина орієнтується на твердження попередньої:
| |
Природа — мудрий учитель | Мета
|
|
Хід гри
| Діти пригадують сюжет та персонажів казки Віталія Біанкі «Сова». Вихователь пропонує взяти по одній картинці із зображенням персонажа казки і обговорити обраних персонажів. Відтак пропонує дітям побудувати ланцюжок взаємозв’язків: кожна дитина має стати між тими дітьми, персонажі яких пов’язані з обраним нею персонажем. (Джміль – конюшина – корова – молоко – дід – сова – миша – джміль.) Діти мають аргументувати свій вибір. Відтак діти із допомогою вихователя складають свій ланцюжок взаємозв’язків у природі | |
Подорож містом | Мета
|
|
Хід гри
| Для гри потрібні набори карток із зображенням професій, транспорту і підприємств/організацій/установ. За допомогою лічилки діти об’єднуються у 3 групи по двоє-троє і уявляють, що подорожують у незнайоме місто. Перша група має подивитися, хто працює в місті, і зібрати картинки, де зображені люди різних професій; друга — на чому їздять люди, і зібрати картинки, де зображено транспорт; третя — де люди працюють. Решта дітей чекають мандрівників. Повернувшись із мандрівки, діти в групах почергово показують зібрані картинки і розповідають про професії, транспорт і місця роботи людей у місті, яким мандрували | |
Довгі та короткі слова | Мета
|
|
Хід гри
| Вихователь розповідає дітям і Незнайці, що слова бувають довгими та короткими, складаються з однієї, двох, трьох чи більше частин. Щоб навчитися визначати кількість складів у слові, можна плескати в долоні, фіксуючи кожен склад; крокувати, вимовляючи слово: один склад — один крок тощо. Вихователь називає слова, а діти визначають, короткі вони чи довгі, рахують кількість складів: книга, газета, журнал, буклет, реклама, оголошення, лист, абетка, твір, казка, вірш, напис, сайт тощо. Невідомі слова вихователь пояснює | |
Упізнай книжку за обкладинкою | Мета
|
|
Хід гри
| На столі лежать книжки різних видів. Діти об’єднуються у три групи. Діти першої групи мають вибрати ілюстровані книжки — комікси, картинки, розмальовки, витинанки. Діти другої групи обирають книжки для читання — віршовані твори, казки, оповідання, хрестоматії, збірки. Третя група добирає пізнавальну літературу — абетки, букварики, дитячі енциклопедії. Вибравши необхідні книги, діти по черзі розповідають про кожний вид дитячої літератури, аргументуючи свій вибір |
Настільні друковані ігри для дітей
Дидактичні ігри з розвитку мовлення
Дидактичні ігри — це дієвий засіб для розвитку мовлення дошкільників. Зокрема ефективно проводити дидактичні ігри з використання конструкторів LEGO. Так діти тренують уважність, посидючість, уміння виконувати інструкції. А робота з розвитку зв’язного мовлення перетворюється на гру, тому не викликає супротиву.
Проводьте також дидактичні ігри на логопедичних заняттях. З іграми дошкільники краще засвоюють мовленнєві знання та не втомлюються від одноманітних логопедичних вправ.
Зокрема проведіть такі логопедичні ігри:
- на автоматизацію звуків
- на диференціацію звуків
- граматичні
- на розвиток складової структури слова.
Музично-дидактичні ігри
Організовуючи музичні дидактичні ігри, використовуйте наочні матеріали. Це зацікавлює дошкільників та урізноманітнює музичне заняття. Зокрема підготуйте:
- пазли
- ілюстрації
- комплекти карток
- моделі з паперу чи інших матеріалів.
Пропонуємо вам провести такі музично-дидактичні ігри:
- Годинник та іграшки
- Пригостимо Зайчика
- Зачакловані доріжки
- Телеконцерт
- Голоси великих та малих тварин
- Папуго, повторюй за мною
- Сова та Зозуля
- За дверима
- Мешканці озера
- Сонце і місяць
- Сонечко прокинулось
За матеріалами:
Галини Левковської, вихователя-методиста ЗДО «Лісова казка», м. Бровари, Київська обл.
ж. «Вихователь-методист дошкільного закладу»;
Олени Брежнєвої, доцента кафедри дошкільної освіти
Маріупольського державного університету, канд. пед. наук, Донецька обл.,
ж. «Методична скарбничка вихователя»
Олени Коваленко, доцента кафедри дошкільної освіти Педагогічного інституту
Київського університету імені Бориса Грінченка, канд. пед. наук
Інтегровані заняття