Настільні друковані ігри для дітей
Настільні ігри займають окреме місце в ігровому просторі дошкільників. І хоча їх активно замінюють комп’ютерні, правильно дібрані цікаві та сучасні ігри не втрачають своєї актуальності. Вони прості в користуванні й не потребують спеціального інвентаря та обладнаного майданчика. Також безумовною перевагою більшості настільних ігор є можливість використовувати одну гру в різних вікових групах за умови ускладнення завдань.
Пропонуємо вам два види настільних ігор: ігри-бродилки та ігри з картинками.
Настільні ігри-бродилки
Існує багато різновидів настільних ігор. Ми розглянемо найпоширеніші з них, що передбачають класичні покрокові дії. Сутність цих ігор полягає в тому, що гравці по черзі кидають ігровий кубик і відповідно до отриманого цифрового значення пересувають свої фішки по ігровому полю. У процесі гри учасники мають виконувати визначені правилами завдання. Переможцем гри вважають того, хто першим впорається із завданнями та дійде до фінішу. Такі ігри часто називають іграми-бродилками.
Сучасне поліграфічне виробництво пропонує безліч готових ігор. Однак набагато цікавіше грати в гру, яку ви створите разом із дітьми. Як це зробити і які приклади таких ігор — далі.
Створіть ігрове поле
Традиційно в настільну гру-бродилку грають на столі або спеціальному ігровому полі. Участь у грі бере обмежена кількість гравців — від одного до шести. Вони використовують ігрові атрибути — фішки, картинки, картки тощо.
Розпочинати підготовку до гри необхідно з розроблення ігрового поля. Воно має бути зручним у використанні та привабливим на вигляд. Бажано, щоб зображення на полі були чіткими та зрозумілими дітям. Для ігор можна підготувати різні ігрові поля. Наприклад, «Подорож на морське дно»:
Пропонуємо ще два ігрові поля на цікаві й близькі дітям теми: «Похід у ліс», «Пригоди на безлюдному острові».
Ігрове поле може бути двох видів:
- просте;
- поле-трансформер.
Просте ігрове поле передбачає однаковий для всіх учасників маршрут пересування. На ньому можна зробити додаткові перешкоди, як-от: позначка з пропуском ходу; стрілка, що веде назад; додаткове завдання тощо. Також на полі можна розмістити картки із завданнями, які потрібно виконати, щоб продовжити гру.
Поле-трансформер насамперед відрізняється від простого поля мобільністю та можливістю прокладання кількох варіантів маршруту для кожного з гравців. Поле-трансформер може містити кілька простих ігрових полів, кожне з яких матиме своє тематичне наповнення. Відповідно до рівня сформованості ігрових умінь і навичок дітей педагог пропонує використовувати для гри один або кілька фрагментів поля.
Підготуйте картки із завданнями
Для того щоб дітям гра не набридала, підготуйте картки з цікавими завданнями. Під час гри діти будуть їх виконувати та забирати картку з ігрового поля. Завдання мають бути різноманітними і не повторюватися.
Добирайте різні за змістом завдання, зокрема:
- логічні — розв’язати ребус, розгадати загадку;
- рухливі — пострибати, присісти;
- художнього змісту — намалювати малюнок, заспівати пісню;
- на перевірку знань — назвати їстівні гриби, вгадати комаху за описом, повторити правила поведінки в лісі тощо.
Намагайтеся добирати завдання дотичні до тематики ігрового поля. За кожну картку із завданням дитина може отримувати додаткові бали в грі.
Варіанти розміщення карток на полі можуть бути різними, наприклад:
- на ігровому полі вже позначені місця для кожної картки, і діти перед початком гри накладають картки на підготовлені місця;
- сегменти ігрового поля порожні, вказана лише назва відділу супермаркету, а діти мають самостійно розкласти картки з товарами по поличках.
Наприкінці гри діти мають проаналізувати, які завдання вони виконали, хто скільки балів отримав, а відтак визначити переможця.
Складіть правила
Перед початком гри обговоріть із дітьми правила. Зокрема слід визначити, на які позначки на полі слід звертати увагу. Наприклад, якщо потрапив на «зірочку» — отримуєш додатковий хід чи якийсь інший бонус, а якщо потрапив на «хрестик» — маєш зробити три кроки назад. Нагадайте дітям, що правила, які вони визначили на початку гри, не можна змінювати до її закінчення.
Якщо в грі використовуєте картки із завданнями, то також поясніть дітям, які бонуси вони отримають за виконання завдання, а також які «штрафи» передбачено, якщо дитина не може або не хоче виконувати завдання.
Хід літніх ігор-бродилок вибудовуйте за класичною схемою, а саме:
- діти готують ігрове поле та розкладають на ньому картки;
- кожен гравець обирає фішку та встановлює її на старті;
- гравці обговорюють правила гри та за допомогою лічилки або жеребкування визначають черговість ходів;
- підкидаючи по черзі кубик, гравці виконують завдання й пересувають фішки на ігровому полі.
Виграє у грі той, хто першим виконає всі завдання, зазначені на картці, та дійде до фінішу. Після цього учасники повертають картки на ігрове поле і гру можна продовжувати з іншими завданнями.
Отже, настільні ігри-бродилки, за умови відповідного наповнення, можуть бути цікавими для дітей різного віку.
Ігри з картинками
Ігри з картинками — найпопулярніші і мають безліч варіацій. Ось приклад:
Настільна гра «Іграшки»
Мета:
- вправляти у вмінні об’єднувати предмети в групи;
- збагачувати словниковий запас назвами іграшок.
Вихователь пропонує дітям розглянути картку-поле, на якій зображено різні іграшки.
Варіант 1. Діти мають закрити певні зображення картками-фішками, утворивши групу, і пояснити свій вибір.
Варіант 2. Діти мають визначити форму, колір, матеріал, призначення кожної іграшки та закрити її зображення відповідними картками-фішками.
Варіант 3. Діти мають закрити відповідними картками-фішками зображення тих іграшок, назви яких починаються з голосного, приголосного звуків; назви яких складаються з 2, 3, 4-х і більше звуків.
Настільна гра «Овочі, фрукти»
Мета: закріплювати та узагальнювати знання про овочі та фрукти.
Вихователь пропонує дітям розглянути картки-поля, на яких зображені сад і город.
Варіант 1. Діти визначають, де росте овоч чи фрукт, зображений на картці-фішці. (У саду, на городі.) Після цього вони мають розкласти картки-фішки із зображенням фруктів та овочів на відповідних картках-полях, коментуючи свій вибір.
Варіант 2. Вихователь навмисно розкладає картки-фішки із зображеннями овочів на картці-полі «Сад», а із зображеннями фруктів — на картці-полі «Город». Відтак запитує дітей: «Чи правильно я розмістила овочі та фрукти? Якщо ні, то допоможіть мені їх пересадити».
Бажаємо вам спільних із дітьми цікавих настільних ігор!