Інтегроване заняття: суть, структура, підготовка
Особливості організації та проведення інтегрованого заняття
Скачати
Що таке інтегроване заняття
Термін інтегроване заняття розкриваємо на основі поняття інтеграція, адже інтегроване заняття — це спосіб реалізації принципу інтеграції в освіті. Філософський енциклопедичний словник визначає інтеграцію (від лат. integer — повний, цілісний, непорушний) як процес або дію, що має своїм результатом цілісність; об’єднання, з’єднання, відновлення єдності.
Пропонуємо кілька визначень, які багатогранно розкривають термін «інтегроване заняття».
- Інтегроване заняття — це форма освітньої роботи, яка об’єднує блоки знань із різних галузей навколо однієї теми. Таке об’єднання інформаційно та емоційно збагачує сприймання, мислення, почуття дітей та дає змогу пізнавати певне явище з різних сторін і досягати цілісності знань.
- Інтегроване заняття — це форма організації навчально-пізнавальної роботи з дітьми, яка має три ключові характеристики, що стосуються освітнього змісту: взаємопроникнення, цілісність, системність.
- Інтегроване заняття — це форма організації навчання, яка передбачає формування у дітей цілісного уявлення про світ, розвиток їх творчих здібностей та пізнавальної активності.
Взаємодія з дітьми в кризових умовах: ВЕБІНАР
Які переваги отримують діти завдяки інтегрованому навчанню
Питання інтеграції освітнього процесу в дошкільному навчальному закладі досліджують сучасні науковці, як-от: Наталя Гавриш, Катерина Крутій, Інна Кіндрат та ін. Вони вважають, що завдяки інтеграційному підходу в організації занять діти:
- усвідомлюють взаємозв’язки між усіма аспектами життя;
- глибше розуміють кожну тему завдяки її різнобічному розгляду з багатьох точок зору;
- ліпше опановують комплексний підхід, завдяки якому предмети, навички, ідеї та різні точки зору постають у тісному зв’язку з реальним світом;
- розвивають навички системного мислення;
- активніше використовують знання на практиці.
Інтегроване заняття: особливості
В інтегрованому занятті ключовою завжди є ТЕМА. І не просто тема, а тема-образ ─ «стрижень», навколо якого вибудовуємо усі активності дітей. Тему слід формулювати не як вид пізнавальної діяльності, наприклад «Читання і розповідання казки...», а як поняття чи образ. Наприклад: «Вдячність», «Порядок», «Сила розуму», «Хитрощі і розум», «Парасолька», «Корисні речі»…
Педагог може успішно планувати та проводити інтегровані заняття, якщо:
- уміє інтегрувати зміст дошкільної освіти, тобто поєднувати зміст різних освітніх напрямів на основі їх взаємопроникнення, а також вибудовувати усі види активностей дітей навколо стрижневої теми;
- знає структуру проведення різних видів занять, зокрема й інтегрованих;
- має ґрунтовні знання з теми, що постає на інтегрованому занятті як стрижнева;
- ретельно готується до проведення заняття, розробляє план-конспект. Один із способів — укладання інтелектуальних карт як способу візуалізації теми та планування освітньої роботи.
Якщо будь-яка із цих умов відсутня або не забезпечена у повній мірі, то заняття не дає очікуваного результату й у дітей не формується цілісне уявлення щодо визначеної теми.
Етапи інтегрованого заняття
Орієнтовна структура інтегрованого заняття така:
- Вправа на включення
- Полілог
- Різні активності: інтерактивні вправи, дидактичні вправи та ігри, читання та обговорення літературного твору, рухова вправа чи рухлива гра, моделювання, художньо-творча діяльність, робота з інтелектуальною картою чи іншим посібником, мовленнєва вправа, дослід, розповідь вихователя… Вихователь обирає форми та методи роботи залежно від цілей заняття, віку та можливостей дітей. ВАЖЛИВО передбачати підгрупові інтерактивні форми роботи — завдання у парах, підгрупах від 3 до 6 учасників.
- Підсумок – короткий і стосується теми заняття. Наприклад: «Ми переконалися, що порядок є скрізь: і в математиці, і в роботі, і в природі. І в нашому житті у дитсадку. От зараз ми маємо йти на прогулянку – такий порядок наших справ».
Етапи (структура) інтегрованого заняття залежать від віку та можливостей дітей. Утім не стільки структура, як кількість та складність її елементів. Полілог ─ чудовий спосіб почати заняття, «ввести» дітей у тему. Водночас він має бути коротким, не затягнутим у часі та змісті. Але з малими дітьми полілог не спрацює так, як зі старшими. У молодших групах можемо почати з пошуку певних речей, вибору картинок, з читання вірша чи короткого художнього твору, з інтерактивної вправи чи вправи з рухами. Головне – щоб початок заняття вводив дітей у його тему. Це й буде вправа на включення. Зі старшими можна почати з полілогу.
Методика проведення інтегрованих занять в ДНЗ
Спілкування з керівниками та педагогами дошкільних закладів, спостереження за педагогічним процесом виявляють низку проблем, які утруднюють проведення інтегрованих занять. Щоб з’ясувати, у яких випадках і чому ідея інтеграції в організації занять може «не спрацювати» на практиці, необхідно дати відповіді на такі запитання:
- У чому полягають труднощі та страхи педагогів-«дошкільників» під час підготовки до проведення інтегрованого заняття?
- Наскільки педагоги володіють методикою проведення інтегрованих занять? Які методичні рекомендації застосовують, що беруть за основу під час підготовки до проведення інтегрованого заняття?
- У чому проявляється неузгодженість теорії, методики та власне практики проведення інтегрованих занять?
- На яку методичну допомогу очікують вихователі під час розв’язання складних для себе питань щодо організації інтегрованих занять?
- Які «гострі кути» теорії, методики проведення інтегрованого заняття потребують найбільшого шліфування та розкриття на практиці з погляду вихователя-методиста?
- Що є незрозумілим у побудові структури інтегрованого заняття?
- Як організувати інтегроване заняття, щоб не перевантажувати дітей?
- Що потрібно здійснити вихователю-методисту, щоб організація та проведення інтегрованого заняття стала цікавою та зрозумілою для педагогів?

Що утруднює процес проведення інтегрованих занять
Ототожнення понять
Насамперед педагоги часто плутають інтегровані заняття з комбінованими та (або) комплексними, а тому:
- не розуміють, у чому різниця в особливостях їх проведення;
- не бачать можливостей одночасного розв’язання програмових завдань за допомогою різних видів діяльності.
Незнання методики
Під час пояснення поняття «інтегроване заняття» педагогам складно визначити, що все-таки необхідно інтегрувати (об’єднувати) — теми, розділи програми чи види діяльності. Непросто виокремити й те, на реалізації змісту яких розділів програми потрібно зосереджуватися на інтегрованому занятті й у якому випадку.
Часто вихователі на інтегрованих заняттях роблять акцент на розв’язанні завдань, які визначено у програмі відповідно до теми (наприклад, узагальнити уявлення про будову рослини, розвивати вміння узгоджувати числівники з іменниками тощо), але не розкривають ключове поняття (наприклад, «весняні квіти»), а іноді взагалі не спрямовують дитячу діяльність на його розкриття.
Інколи педагоги так захоплюються можливістю використати багато прийомів, що їх кількість не дає змоги педагогу методично грамотно відпрацьовувати всі ці прийоми. А якщо вихователі й намагаються правильно застосувати їх, то забувають про необхідність сформувати в дітей цілісне уявлення про предмет, який зазначено в темі заняття. Відтак у дітей безсистемно нагромаджуються знання, які вони не спроможні застосувати на практиці.
Багатьох вихователів бентежить кількість підтем, які можуть виникати у процесі розкриття ключової темиобразу, — їм незрозуміло, як охопити весь необхідний матеріал у структурі заняття. Окрім того, педагогічним працівникам не завжди зрозуміло, скільки і яких видів діяльності може бути використано на інтегрованих заняттях.
Аби якнайліпше розкрити тему-образ на занятті, деякі педагоги застосовують велику кількість різних прийомів, захоплюються ними та проводять їх фронтально, не застосовуючи групових та індивідуальних форм роботи з дітьми.
Брак досвіду
Щоб опанувати методику проведення інтегрованих занять, потрібна системна методична робота. Якщо вихователь-методист не має власного досвіду реалізації інтегрованого підходу, то своєчасно допомогти вихователю не завжди вдається. Скажімо, аналізуючи конспект інтегрованого заняття, вихователь-методист не завжди може:
- порадити, як спланувати цілі, зміст та структуру інтегрованого заняття;
- порекомендувати вихователю доцільні форми й методи взаємодії педагога і дітей, зокрема інтерактивні.
Тож педагогам бракує прикладів вдалих розробок інтегрованих занять, їх відеозаписів тощо. Зрозуміло, що в такій ситуації виникає потреба ґрунтовної методичної роботи з педагогами.
Інтегроване заняття в системі методичної роботи
Однією з результативних форм методичної роботи може бути семінар-практикум. Готуючись до заходу, варто:
- обрати найвдаліші інтегровані заняття із доступних джерел — досвіду роботи педагогів, методичних журналів чи посібників
- обговорити та за потреби скорегувати структурні компоненти обраних інтегрованих занять
- організувати відеозйомку одного з обраних занять в умовах групи дошкільного закладу для подальшого його аналізування з педагогами
- сформулювати запитання до учасників, які сприяли б конструктивному обговоренню та тлумаченню кожного складника у визначенні поняття «інтегроване заняття», дібрати приклади із практики для аргументації тлумачень
- дібрати інтелектуальні карти, розроблені педагогами, на різноманітні теми
- визначити методи та прийоми залучення учасників до активної роботи (обговорення й аналізування).
У підсумку педагоги мають:
- упорядкувати свої теоретичні знання щодо інтеграційних процесів у дошкільній освіті
- з’ясувати термінологічні поняття
- обговорити з колегами й методистами незрозумілі питання
- збагатитися новими ідеями для моделювання й проведення інтегрованих занять у своїй педагогічній практиці.