Інтегроване заняття: суть, структура, підготовка

Автор
головний редактор порталу «Педрада», канд. пед. наук
Як інтегрувати зміст освіти, формувати у дітей цілісне світобачення та здатність побачити взаємозв’язки між людиною і світом речей, природи, культури? Один із шляхів — інтегровані заняття. Досвід показує, що інтегрований підхід успішно може застосовуватися щоденно. Тож цей матеріал — про інтегровані заняття.
Особливості організації та проведення інтегрованого заняття  Особливості організації та проведення інтегрованого заняття
  Скачати  

             

Що таке інтегроване заняття

Термін інтегроване заняття розкриваємо на основі поняття інтеграція, адже інтегроване заняття — це спосіб реалізації  принципу інтеграції в освіті. Філософський енциклопедичний словник визначає інтеграцію (від лат. integer — повний, цілісний, непорушний) як процес або дію, що має своїм результатом цілісність; об’єднання, з’єднання, відновлення єдності.

Пропонуємо кілька визначень, які багатогранно розкривають термін «інтегроване заняття».

  • Інтегроване заняття — це форма освітньої роботи, яка об’єднує блоки знань із різних галузей навколо однієї теми. Таке об’єднання інформаційно та емоційно збагачує сприймання, мислення, почуття дітей та дає змогу пізнавати певне явище з різних сторін і досягати цілісності знань.
  • Інтегроване заняття — це форма організації навчально-пізнавальної роботи з дітьми, яка має три ключові характеристики, що стосуються освітнього змісту: взаємопроникнення, цілісність, системність.
  • Інтегроване заняття — це форма організації навчання, яка передбачає формування у дітей цілісного уявлення про світ, розвиток їх творчих здібностей та пізнавальної активності.

Взаємодія з дітьми в кризових умовах: ВЕБІНАР

Які переваги отримують діти завдяки інтегрованому навчанню

Питання інтеграції освітнього процесу в дошкільному навчальному закладі досліджують сучасні науковці, як-­от: Наталя Гавриш, Катерина Крутій, Інна Кіндрат та ін. Вони вважають, що завдяки інтеграційному підходу в організації занять діти:

  • усвідомлюють взаємозв’язки між усіма аспектами життя;
  • глибше розуміють кожну тему завдяки її різнобічному розгляду з багатьох точок зору;
  • ліпше опановують комплексний підхід, завдяки якому предмети, навички, ідеї та різні точки зору постають у тісному зв’язку з реальним світом;
  • розвивають навички системного мислення;
  • активніше використовують знання на практиці.

Інтегроване заняття: особливості

В інтегрованому занятті ключовою завжди є ТЕМА. І не просто тема, а тема-образ ─ «стрижень», навколо якого вибудовуємо усі активності дітей. Тему слід формулювати не як вид пізнавальної діяльності, наприклад «Читання і розповідання казки...», а як поняття чи образ. Наприклад: «Вдячність», «Порядок», «Сила розуму», «Хитрощі і розум», «Парасолька», «Корисні речі»…

Педагог може успішно планувати та проводити інтегровані заняття, якщо:  

  • уміє інтегрувати зміст дошкільної освіти, тобто поєднувати зміст різних освітніх напрямів на основі їх взаємопроникнення, а також вибудовувати усі види активностей дітей навколо стрижневої теми;
  • знає структуру проведення різних видів занять, зокрема й інтегрованих;
  • має ґрунтовні знання з теми, що постає на інтегрованому занятті як стрижнева;
  • ретельно готується до проведення заняття, розробляє план-конспект. Один із способів — укладання інтелектуальних карт як способу візуалізації теми та планування освітньої роботи. 

Якщо будь-­яка із цих умов відсутня або не забезпечена у повній мірі, то заняття не дає очікуваного результату й у дітей не формується цілісне уявлення щодо визначеної теми.

Етапи інтегрованого заняття

Орієнтовна структура інтегрованого заняття така:

  • Вправа на включення
  • Полілог
  • Різні активності: інтерактивні вправи, дидактичні вправи та ігри, читання та обговорення літературного твору, рухова вправа чи рухлива гра, моделювання, художньо-творча діяльність, робота з інтелектуальною картою чи іншим посібником, мовленнєва вправа, дослід, розповідь вихователя… Вихователь обирає форми та методи роботи залежно від цілей заняття, віку та можливостей дітей. ВАЖЛИВО передбачати підгрупові інтерактивні форми роботи — завдання у парах, підгрупах від 3 до 6 учасників.  
  • Підсумок – короткий і стосується теми заняття. Наприклад: «Ми переконалися, що порядок є скрізь: і в математиці, і в роботі, і в природі. І в нашому житті у дитсадку. От зараз ми маємо йти на прогулянку – такий порядок наших справ».

Інтегроване заняття: суть, структура, підготовкаЕтапи (структура) інтегрованого заняття залежать від віку та можливостей дітей. Утім не стільки структура, як кількість та складність її елементів. Полілог ─ чудовий спосіб почати заняття, «ввести» дітей у тему. Водночас він має бути коротким, не затягнутим у часі та змісті. Але з малими дітьми полілог не спрацює так, як зі старшими. У молодших групах можемо почати з пошуку певних речей, вибору картинок, з читання вірша чи короткого художнього твору, з інтерактивної вправи чи вправи з рухами. Головне – щоб початок заняття вводив дітей у його тему. Це й буде вправа на включення. Зі старшими можна почати з полілогу.

Методика проведення інтегрованих занять в ДНЗ  

Спілкування з керівниками та педагогами дошкільних закладів, спостереження за педагогічним процесом виявляють низку проблем, які утруднюють проведення інтегрованих занять. Щоб з’ясувати, у яких випадках і чому ідея інтеграції в організації занять може «не спрацювати» на практиці, необхідно дати відповіді на такі запитання:

  • У чому полягають труднощі та страхи педагогів-­«дошкільників» під час підготовки до проведення інтегрованого заняття?
  • Наскільки педагоги володіють методикою проведення інтегрованих занять? Які методичні рекомендації застосовують, що беруть за основу під час підготовки до проведення інтегрованого заняття?
  • У чому проявляється неузгодженість теорії, методики та власне практики проведення інтегрованих занять?
  • На яку методичну допомогу очікують вихователі під час розв’язання складних для себе питань щодо організації інтегрованих занять?
  • Які «гострі кути» теорії, методики проведення інтегрованого заняття потребують найбільшого шліфування та розкриття на практиці з погляду вихователя-­методиста?
  • Що є незрозумілим у побудові структури інтегрованого заняття?
  • Як організувати інтегроване заняття, щоб не перевантажувати дітей?
  • Що потрібно здійснити вихователю-­методисту, щоб організація та проведення інтегрованого заняття стала цікавою та зрозумілою для педагогів?
image35
ТВОЄ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ Запрошуємо опанувати технологію, в основі якої — застосування інтелектуальних карт в освітній роботі, саморозвитку, роботі керівника та в особистому житті
Опануєте нові можливості свого мислення. Навчитеся створювати інтелектуальні карти та використовувати їх в інтегрованому навчанні, плануванні, рефлексії, самоосвіті, командній роботі.

Що утруднює процес проведення інтегрованих занять

Ототожнення понять

Насамперед педагоги часто плутають інтегровані заняття з комбінованими та (або) комплексними, а тому:

  • не розуміють, у чому різниця в особливостях їх проведення;
  • не бачать можливостей одночасного розв’язання програмових завдань за допомогою різних видів діяльності.

Незнання методики

Інтегроване заняття: суть, структура, підготовкаПід час пояснення поняття «інтегроване заняття» педагогам складно визначити, що все-­таки необхідно інтегрувати (об’єднувати) — теми, розділи програми чи види діяльності. Непросто виокремити й те, на реалізації змісту яких розділів програми потрібно зосереджуватися на інтегрованому занятті й у якому випадку.

Інтегроване заняття: суть, структура, підготовкаЧасто вихователі на інтегрованих заняттях роблять акцент на розв’язанні завдань, які визначено у програмі відповідно до теми (наприклад, узагальнити уявлення про будову рослини, розвивати вміння узгоджувати числівники з іменниками тощо), але не розкривають ключове поняття (наприклад, «весняні квіти»), а іноді взагалі не спрямовують дитячу діяльність на його розкриття.

Інтегроване заняття: суть, структура, підготовкаІнколи педагоги так захоплюються можливістю використати багато прийомів, що їх кількість не дає змоги педагогу методично грамотно відпрацьовувати всі ці прийоми. А якщо вихователі й намагаються правильно застосувати їх, то забувають про необхідність сформувати в дітей цілісне уявлення про предмет, який зазначено в темі заняття. Відтак у дітей безсистемно нагромаджуються знання, які вони не спроможні застосувати на практиці.

Інтегроване заняття: суть, структура, підготовкаБагатьох вихователів бентежить кількість підтем, які можуть виникати у процесі розкриття ключової теми­образу, — їм незрозуміло, як охопити весь необхідний матеріал у структурі заняття. Окрім того, педагогічним працівникам не завжди зрозуміло, скільки і яких видів діяльності може бути використано на інтегрованих заняттях.

Інтегроване заняття: суть, структура, підготовкаАби якнайліпше розкрити тему­-образ на занятті, деякі педагоги застосовують велику кількість різних прийомів, захоплюються ними та проводять їх фронтально, не застосовуючи групових та індивідуальних форм роботи з дітьми.

Брак досвіду 

Щоб опанувати методику проведення інтегрованих занять, потрібна системна методична робота. Якщо вихователь-методист не має власного досвіду реалізації інтегрованого підходу, то своєчасно допомогти вихователю не завжди вдається. Скажімо, аналізуючи конспект інтегрованого заняття, вихователь-методист не завжди може:

  • порадити, як спланувати цілі, зміст та структуру інтегрованого заняття;  
  • порекомендувати вихователю доцільні форми й методи взаємодії педагога і дітей, зокрема інтерактивні.

Тож педагогам бракує прикладів вдалих розробок інтегрованих занять, їх відеозаписів тощо. Зрозуміло, що в такій ситуації виникає потреба ґрунтовної методичної роботи з педагогами.

Інтегроване заняття в системі методичної роботи

Однією з результативних форм методичної роботи може бути семінар-­практикум. Готуючись до заходу, варто:

  • обрати найвдаліші інтегровані заняття із доступних джерел — досвіду роботи педагогів, методичних журналів чи посібників
  • обговорити та за потреби скорегувати структурні компоненти обраних інтегрованих занять
  • організувати відеозйомку одного з обраних занять в умовах групи дошкільного закладу для подальшого його аналізування з педагогами
  • сформулювати запитання до учасників, які сприяли б конструктивному обговоренню та тлумаченню кожного складника  у визначенні поняття «інтегроване заняття», дібрати приклади із практики для аргументації тлумачень
  • дібрати інтелектуальні карти, розроблені педагогами, на різноманітні теми
  • визначити методи та прийоми залучення учасників до активної роботи (обговорення й аналізування).

У підсумку педагоги мають:

  • упорядкувати свої теоретичні знання щодо інтеграційних процесів у дошкільній освіті
  • з’ясувати термінологічні поняття
  • обговорити з колегами й методистами незрозумілі питання
  • збагатитися новими ідеями для моделювання й проведення інтегрованих занять у своїй педагогічній практиці.

Спілкування з керівниками та педагогами дошкільних закладів, спостереження за педагогічним процесом дають змогу окреслити низку проблем, які утруднюють процес проведення інтегрованих занять.


зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді