Навігатор по інтерактивному навчанню: як технології змінюють освіту для всіх

журналу «Заступник директора школи»
Автор
головний редактор порталу «Педрада» Цифрового видавництва Експертус, кандидат педагогічних наук, Київ
Наш гід по інтерактивному навчанню: дізнайтеся, чому технології інтерактивного навчання допомагають дітям та дорослим засвоювати знання легше та ефективніше

Інтерактивне навчання: характеристики

Інтерактивне навчання — це навчання, яке відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учасників навчального процесу. Термін «інтерактивний» походить від англійських слів «inter» — «взаємний» та «act» — «діяти», і означає «знаходитись у постійному діалозі, бути активним учасником». Відповідно, інтерактивне навчання — це навчання, побудоване на активній взаємодії викладача та учнів.  Інтерактивне навчання створює умови, за яких кожен учасник відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність та важливість. 

Основні характеристики інтерактивного навчання:

  • Активність учасників — вони обговорюють, дискутують, досліджують, розв’язують задачі, грають ролі тощо.
  • Комунікація та співпраця через взаємодію в парах, групах, командах — це розвиває соціальні навички й вміння працювати разом.
  • Роль учителя — фасилітатор. Учитель не диктує, а керує процесом, ставить запитання, скеровує думку, організовує середовище для самостійного пізнання.
  • Зворотний зв'язок і рефлексія. Важливим є обговорення отриманого досвіду: що вдалося, що було складно, як використати знання на практиці.
  • Спрямованість на розвиток компетентностей. Інтерактивні методи навчання формують не лише знання, а й критичне мислення, комунікативні навички, емоційний інтелект, самостійність тощо.

Принципи інтерактивного навчання

Інтерактивне навчання

Принцип активності

Долучайте усіх учасників до активного спілкування, обговорення і вирішення задач

Принцип зворотного зв'язку

Заохочуйте обговорювати висловлені аргументи чи заперечення

Принцип експерименту

Спонукайте шукати нові шляхи вирішення поставлених задач

Принцип довіри

Розвінчуйте стереотип суворого вчителя та пасивного учня, який сприймає готову інформацію

Принцип рівності поглядів

Не нав'язуйте власну позицію, а лише висловлюйте свою думку нарівні з іншими учасниками навчального процесу

5 онлайн-генераторів інтерактивних завдань

Принципи інтерактивного навчання дорослих

Інтерактивне навчання, як свідчить досвід роботи, є найбільш ефективною за результатами стратегією. В основі інтерактивного навчання дорослих визначаємо принципи:

Інтерактивне навчанняІнтерактивне навчання: мета

Мета інтерактивного навчання:

  • розвивати комунікативні навички;
  • створювати комфортні умови та сприятливе емоційне середовище для всіх учасників заняття;
  • формувати навички роботи в команді та вміння висловлювати свої думки;
  • викликати інтерес до навчання та внутрішню мотивацію;
  • розкривати творчий потенціал.

Інтерактивні технології навчання

Що таке технологія навчання і чим вона відрізняється від методики? Науковці розглядають технології навчання як:

  • своєрідний інструментарій для розв'язання конкретних освітніх цілей і завдань;
  • систему знань про порядок проєктування нової чи вдосконалення старої освітньої практики.

Які ознаки мають інтерактивні технології навчання? Насамперед охарактеризуємо суттєві ознаки, що відрізняють власне технологію від методики:

  • цілеутворення й результативність, які в сукупності гарантують досягнення поставленої мети;
  • економічність, тобто здатність за рахунок прискорення навчання створювати резерв часу;
  • відтворюваність, тобто здатність за певним алгоритмом відтворювати технологію або окремі її елементи незалежно від майстерності педагога;
  • корегованість, яка передбачає постійний зворотний зв'язок;
  • візуалізація, тобто придатність для затсосування різноманітних засобів наочності.

Тож інтерактивні технології навчання мають усі названі ознаки. 

Інтерактивні технології навчання: приклади

Висновок

Інтерактивне навчання — це сучасний підхід, який залучає до активної взаємодії як учнів, так і педагогів. На відміну від традиційної моделі, інтерактивність передбачає діалог, обговорення та спільну роботу. Кожна технологія інтерактивного навчання допомагає не лише краще опрацювати та засвоїти матеріал, а й розвинути в тих, хто навчається, критичне мислення, навички спілкування та співпраці.

Для педагогів інтерактивні технології забезпечують професійний розвиток, навчання впродовж життя, розвиток навичок партнерської взаємодії та професійної комунікації.

Основні характеристики інтерактивних методів навчання:

  • Активність учасників — вони обговорюють, дискутують, досліджують, розв’язують задачі, грають ролі тощо.
  • Комунікація та співпраця через взаємодію в парах, групах, командах — це розвиває соціальні навички й вміння працювати разом.
  • Роль учителя — фасилітатор. Учитель не диктує, а керує процесом, ставить запитання, скеровує думку, організовує середовище для самостійного пізнання.
  • Зворотний зв'язок і рефлексія. Важливим є обговорення отриманого досвіду: що вдалося, що було складно, як використати знання на практиці.
  • Спрямованість на розвиток компетентностей. Інтерактивні методи навчання формують не лише знання, а й критичне мислення, комунікативні навички, емоційний інтелект, самостійність тощо.


зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді