Навігатор по інтерактивному навчанню: як технології змінюють освіту для всіх
Інтерактивне навчання: характеристики
Інтерактивне навчання — це навчання, яке відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учасників навчального процесу. Термін «інтерактивний» походить від англійських слів «inter» — «взаємний» та «act» — «діяти», і означає «знаходитись у постійному діалозі, бути активним учасником». Відповідно, інтерактивне навчання — це навчання, побудоване на активній взаємодії викладача та учнів. Інтерактивне навчання створює умови, за яких кожен учасник відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність та важливість.
Основні характеристики інтерактивного навчання:
- Активність учасників — вони обговорюють, дискутують, досліджують, розв’язують задачі, грають ролі тощо.
- Комунікація та співпраця через взаємодію в парах, групах, командах — це розвиває соціальні навички й вміння працювати разом.
- Роль учителя — фасилітатор. Учитель не диктує, а керує процесом, ставить запитання, скеровує думку, організовує середовище для самостійного пізнання.
- Зворотний зв'язок і рефлексія. Важливим є обговорення отриманого досвіду: що вдалося, що було складно, як використати знання на практиці.
- Спрямованість на розвиток компетентностей. Інтерактивні методи навчання формують не лише знання, а й критичне мислення, комунікативні навички, емоційний інтелект, самостійність тощо.
Принципи інтерактивного навчання
Принцип активності | Долучайте усіх учасників до активного спілкування, обговорення і вирішення задач |
Принцип зворотного зв'язку | Заохочуйте обговорювати висловлені аргументи чи заперечення |
Принцип експерименту | Спонукайте шукати нові шляхи вирішення поставлених задач |
Принцип довіри | Розвінчуйте стереотип суворого вчителя та пасивного учня, який сприймає готову інформацію |
Принцип рівності поглядів | Не нав'язуйте власну позицію, а лише висловлюйте свою думку нарівні з іншими учасниками навчального процесу |
5 онлайн-генераторів інтерактивних завдань
Принципи інтерактивного навчання дорослих
Інтерактивне навчання, як свідчить досвід роботи, є найбільш ефективною за результатами стратегією. В основі інтерактивного навчання дорослих визначаємо принципи:
Інтерактивне навчання: мета
Мета інтерактивного навчання:
- розвивати комунікативні навички;
- створювати комфортні умови та сприятливе емоційне середовище для всіх учасників заняття;
- формувати навички роботи в команді та вміння висловлювати свої думки;
- викликати інтерес до навчання та внутрішню мотивацію;
- розкривати творчий потенціал.
Інтерактивні технології навчання
Що таке технологія навчання і чим вона відрізняється від методики? Науковці розглядають технології навчання як:
- своєрідний інструментарій для розв'язання конкретних освітніх цілей і завдань;
- систему знань про порядок проєктування нової чи вдосконалення старої освітньої практики.
Які ознаки мають інтерактивні технології навчання? Насамперед охарактеризуємо суттєві ознаки, що відрізняють власне технологію від методики:
- цілеутворення й результативність, які в сукупності гарантують досягнення поставленої мети;
- економічність, тобто здатність за рахунок прискорення навчання створювати резерв часу;
- відтворюваність, тобто здатність за певним алгоритмом відтворювати технологію або окремі її елементи незалежно від майстерності педагога;
- корегованість, яка передбачає постійний зворотний зв'язок;
- візуалізація, тобто придатність для затсосування різноманітних засобів наочності.
Тож інтерактивні технології навчання мають усі названі ознаки.
Інтерактивні технології навчання: приклади
Висновок
Інтерактивне навчання — це сучасний підхід, який залучає до активної взаємодії як учнів, так і педагогів. На відміну від традиційної моделі, інтерактивність передбачає діалог, обговорення та спільну роботу. Кожна технологія інтерактивного навчання допомагає не лише краще опрацювати та засвоїти матеріал, а й розвинути в тих, хто навчається, критичне мислення, навички спілкування та співпраці.
Для педагогів інтерактивні технології забезпечують професійний розвиток, навчання впродовж життя, розвиток навичок партнерської взаємодії та професійної комунікації.