Коректурні таблиці в роботі з дошкільниками
Коректурна таблиця «Дім — територія»
Опис роботи за коректурною таблицею «Дім — територія»
Що таке коректурні таблиці
Коректурна таблиця — це інформаційно-ігрове поле з різною кількістю клітинок (від 9 до 25), що заповнені предметними картинками. Ми назвали роботу з коректурними таблицями технологією інформаційно-ігрової творчості.
Коректурні таблиці представляють собою матрицю, що складається з предметних картинок, дібраних за тематичним принципом. Кожна з картинок має свій номер — так діти засвоюють цифри і мають ще один орієнтир для швидкого інтелектуального та зорового руху по таблиці. Кожне зображення підписано — це дає змогу мимовільно запам’ятовувати образи слів і водночас співвідносити слово і картинку. Без особливих зусиль, завдяки регулярному використанню коректурних таблиць, діти привчаються запам’ятовувати, «зчитувати» форму слова, співвідносити його з буквеним образом, що робить їх впевненими у своїх силах, забезпечить у майбутньому техніку читання за рахунок впізнавання засвоєних раніше слів.
Перегляньте відео з коментарем:
Коректурні таблиці як засіб пізнавальної активності дошкільників
Коректурні таблиці мають потужний розвивальний потенціал насамперед у пізнавальному розвитку дошкільників. За змістом коректурні таблиці можуть бути найрізноманітнішими. Це стосується усіх систем та підсистем навколишнього світу. У роботі з коректурними таблицями ми вирішуємо такі завдання:
- Розвивати чуттєве сприйняття очевидних і прихованих ознак, властивостей предметів або явищ. У педагогів, психологів та батьків викликає занепокоєння той факт, що діти вже з раннього віку користуються гаджетами та проводять з ними досить багато часу. Це стає причиною «застиглого» погляду в дітей і водночас розвиває «кліпове мислення». Робота з коректурними таблицями розвиває зорове сприйняття та увагу, адже кожного разу дитина в пошуку відповіді на запитання чи завдання здійснює багаточисленні рухи очима в пошуку потрібної картинки. Ми можемо актуалізувати сформовані раніше уявлення, закріплювати та розширювати набуті раніше знання. Так, дитина під час спільної гри на основі коректурної таблиці дізнається назви предметів чи об’єктів, які раніше не знала. Тому дуже важливо будь-яку діяльність на основі коректурної таблиці починати з того, щоб виявити стартові можливості дітей. Тобто ви просите дітей назвати ті зображення, що є на коректурній таблиці. Так ви уточнюєте назви, щоб назва, яку озвучуємо, співпадала з підписом під картинкою. Щоб дитина бачила триєдність: номер, підпис та зображення.
- Вправляти у виділенні найвиразніших ознак предметів чи явищ.
- Актуалізовувати раніше сформовані уявлення.
- Вправляти в узагальненні та словесному визначенні суті поняття, позначенні його відповідним терміном.
- Закріплювати і застосовувати нові знання та вміння.
Тож усі завдання, що складають основу розумового розвитку, ми можемо реалізувати на основі використання коректурних таблиць.
Коректурні таблиці здебільшого використовуємо в індивідуальній, парній чи підгруповій роботі. Коли діти називають зображення, то вказують на відповідні картинки або накривають їх фішками (пластиковими кришками, різноколірними картонними кружками, ґудзиками тощо).
Коректурні таблиці: правила добору картинок
Правило 1. Незалежно від формату таблиці картинки в ній обов’язково мають бути предметними, щоб забезпечити ясність і чіткість слухового та зорового сприйняття. Наприклад, у таблиці «Транспорт» недоцільною буде картинка із зображенням дівчинки на велосипеді. Адже тоді не зрозуміло, кого/чого стосується запитання — дівчинки чи велосипеда. Правильно використовувати чітке зображення конкретного предмета — велосипеда.
Правило 2. Картинки в коректурних таблицях мають бути реалістичними, щоб діти легко впізнали зображене, і бажано однотипними — малюнки, фотографії або схематичні зображення. Це полегшить дітям сприйняття і дасть змогу дотриматися естетичних вимог.
Для дітей молодшого дошкільного віку добираємо предметні та ситуативні картинки, тобто такі, які можна описати одним словом: вмивання, обід. Тобто ми нарощуємо не лише словник, що позначає окремі предмети, а й словник узагальнювальних слів. Тому назва картинки має чітко відповідати зображенню.
Коректурна таблиця «Україна»
Правило 3. Наповненість коректурних таблиць картинками залежить від віку дітей. Кількість картинок для використання в молодшій групі — від 9 до 12, у середній — від 12 до 16, у старшій — від 20 до 24—25 картинок.
Правило 4. Картинки добираємо за принципом не простого лінійного групування, а так, щоб стимулювати розумову діяльність дітей, активізувати психічні процеси — сприйняття, увагу, пам’ять, мовлення, інтелектуальні операції аналізу, синтезу.
Проаналізуємо, як дотримано цих правил, на прикладі.
Коректурна таблиця «Ігри й іграшки»
Коректурна таблиця «Ігри й іграшки» для середнього дошкільного віку складається з 16 картинок. Є картинки предметні й ситуативні. Зверніть увагу, що ситуативні картинки потрібні, щоб презентувати дітям конкретну ситуацію — гру, а не просто предмет, як-от «Гра в хованки», «Хокей», «Футбол», «Волейбол».
Коректурні таблиці для дошкільнят: де взяти
За браком свіжих методичних посібників і наборів коректурних таблиць педагоги змушені самостійно розробляти відповідні дидактичні матеріали. Утім, часто припускаються помилок і в процесі їх виготовлення, і в методиці використання. Багато педагогів застосовують коректурні таблиці й самі предметні картинки безсистемно. Тому якщо бажаєте навчитися створювати й використовувати коректурні таблиці, а також отримати біля 40 готових таблиць із описом роботи за ними — запрошуємо на навчання за програмою підвищення кваліфікації.
У програмі опануєте методику роботи з коректурними таблицями та навчитеся створювати власні. Та насамперед ви отримаєте готові зразки коректурних таблиць для молодшої, середньої і старшої груп з описом роботи за кожною таблицею.
ПЕРЕЙТИ ДО ПРОГРАМИ👀