Розвиток мовлення дітей раннього та молодшого дошкільного віку

Як розвивати мовлення у молодших дошкільників і провести заняття з елементами гри-драматизації

Мовленнєвий розвиток дітей раннього віку

Третій рік життя — сензитивний період для мовленнєвого розвитку дітей. Малюки в цей час чутливі до норм мови і мовлення, вони супроводжують словами власні дії, активно спілкуються з однолітками та дорослими, збагачують свій словник, вдосконалюють звуковимову й оволодівають граматичною будовою мови.

Саме в цей період у дітей формуються навички комунікації — їхнє мовлення удосконалюється як засіб міжособистісного спілкування: вони діляться враженнями, запитують тощо. 

Як розвивати у дітей обидві півкулі мозку

Порадьте батькам вихованців не вживати спрощену, «дитячу» мову. Зважаючи на схильність дітей до наслідування вимови слів, фраз, речень, інтонації, мовлення педагогів і батьків має бути якомога грамотнішим, яснішим, чіткішим та багатшим.

Діти бувають позбавлені в достатній мірі традиційного родинного спілкування, яке в усі часи визначало розвиток мовлення. Батьки зазвичай пояснюють це зашвидким темпом життя, зайнятістю на роботі, втомлюваністю, впливом комп’ютеризації тощо. Дітям необхідно чути звернені до них голоси тата й мами, сприймати через слово їхні почуття, занурюватися у «живе» мовленнєве середовище.  

Заняття для дітей раннього віку з розвитку мовлення 

Заняття з розвитку мовлення для літей раннього віку є ефективним стимулом мовленнєвого та пізнавального розвитку. Мовлення як основа розумового розвитку дитини залежить від активного включення дорослих у спілкування та цілеспрямовану мовленнєву взаємодію з дітьми раннього віку. Мозок дитини в цей період найбільш пластичний і сприйнятливий до мовних стимулів. Тож розвиток мовлення у дітей раннього віку залежить від організації педагогами освітньої діяльності та спілкування з дітьми. 

Освітній проєкт «На гостину до казки»

Працюючи багато років над розв’язанням проблем розвитку мовлення дітей, ми переконалися, що в роботі варто керуватися ідеєю природовідповідного розвитку, що передбачає ненав’язливе введення дітей у мовленнєве середовище. Саме в такій площині ми розробили освітній проект «На гостину до казки» для дітей першої молодшої групи.

Проєкт насамперед передбачав створення розвивального середовища у групі, зокрема регулярне використання протягом дня:

  • малих фольклорних жанрів, як-от:

— забавлянки
— потішки
— колискові
— примовки
— заклички

  • пальчикових вправ
  • рухливих ігор зі звуконаслідуванням за змістом згаданих жанрів.

Це давало змогу емоційно-позитивно налаштувати дітей, зацікавити їх, викликати бажання повторити окремі склади, слова, закріпити розуміння слів-дій, активізувати й збагатити словник.

Також ми розробили систему роботи, спрямовану на формування активного мовлення дитини та збагачення її словника.

Ця система містить такі елементи:

Особливу увагу під час реалізації проєкту ми звертали на розвиток у дітей м’язів рук і дрібної моторики за допомогою пальчикових ігор та вправ, оскільки це активно впливає на удосконалення мовлення.

Метод наочного моделювання для мовленнєвого розвитку

Моделювання є засобом узагальнення будь-якого вивченого матеріалу. Здатність до наочного моделювання для дітей є природною, відбиває закономірний розвиток дитячої свідомості. А завдання дорослого — активізувати і збагачувати цей процес, насамперед через мовлення.

Узагальнивши досвід колег-«дошкільників» з використання моделювання в освітньому процесі, ми помітили, що з дітьми раннього віку цей метод майже не використовують. Проаналізувавши разом з практичним психологом рівень розвитку дітей та їхні можливості, ми вирішили спробувати змоделювати українську народну казку «Горщик». Цю казку обрали тому, що:

  • її сюжет близький дітям, бо нагадує відомі їм казки «Рукавичка» та «Теремок», проте є два нових персонажі — Муха-Цокотуха та Комар-Пискун;
  • у казці наявний зручний матеріал для розвитку мовлення дітей, а саме:

— короткі діалоги багаторазового повторення
— звуконаслідування тварин
— слова зі збігом приголосних, трискладові слова тощо.

Етапи реалізації проєкту

Мотиваційний

  • розглядали зображення різних тварин
  • досліджували іграшкових тварин, виготовлених із різних матеріалів
  • коли діти навчилися розрізняти їх на дотик, грали в дидактичні ігри «Чарівна торбинка», «Вгадай за описом»
  • читали дітям українські народні казки, зокрема віршовані небилиці із діалогами персонажів
  • використовували рухливі ігри зі звуконаслідуванням на кшталт «Хто прийшов?», «Чия хатка?»
  • провели діагностику рівня розвитку мовлення кожної дитини

Інформаційний

  • розглядали ілюстрації до казок «Рукавичка», «Теремок» та «Горщик»
  • ознайомлювали дітей зі схематичними зображеннями (схемами) тварин.

Схеми створювали у присутності дітей: вони спостерігали, як з’являлися контури тієї чи тієї тварини, одразу емоційно реагували, впізнаючи та називаючи їх. При цьому всіх тварин за схемами діти визначили правильно, жодну не підказав вихователь

Репродуктивний

Діти грали зі схемами тварин у різні дидактичні ігри, як-от:

  • «Кого не стало?»
  • «Продовжуй далі»
  • «Хто якого кольору?»
  • «Де хто живе?»
  • «Хто зайвий?»

Підготували та провели інтегровані заняття про тварин, сюжетні фізкультхвилинки тощо.

Узагальнювальний

  • ознайомлювали з новими словами та активізували їх у мовленні дітей під час продуктивних видів діяльності
  • під час виготовлення муляжа горщика пояснювали дітям його призначення. Тож, виготовляючи горщики із солоного тіста, фарбуючи та прикрашаючи їх, діти вже вільно оперували новими поняттями
  • у ході підготовки до гри-драматизації казки «Горщик» особливу увагу приділили відпрацюванню звуконаслідування тварин та діалогів персонажів

Творчий

  • спираючись на модель, створену за допомогою схем, діти намагалися самостійно розповідати казку «Горщик» — і це їм добре вдалося. Майже всі діти охоче бралися за ту чи ту роль, ще й мінялися ними
  • педагоги на цьому етапі виготовили атрибути для гри-драматизації казки «Горщик», залучивши до цього й батьків

Підсумковий

Пригадали з дітьми всю виконану роботу, оцінили її результати. Розмовляючи з дітьми, наголошували на їхніх позитивних враженнях, на тому, що їм добре вдавалося, на задоволенні від досягнутого.

Провели повторне діагностування рівня розвитку мовлення дітей

Результативність проєкту

Деяким дітям метод наочного моделювання казки допоміг заговорити, перейти від вимовляння окремих звуків, вигуків до слів та зв’язних коротких речень.

Діти, які вже непогано розмовляють, завдяки драматизації та наочному моделюванню казки удосконалили вимову, інтонацію, регулювали силу голосу тощо.

У дошкільників з’явилося бажання не лише слухати казки, а й моделювати їх, переказувати за допомогою опорних схем, драматизувати.

Заняття з елементами гри-драматизації за змістом української народної казки «Горщик» для дітей раннього віку

Програмовий зміст

Обладнання та матеріали

Попередня робота з дітьми

  • розвивати фонематичний слух, мовленнєве дихання та звукову культуру мовлення — вміння правильно вимовляти звуки, слова
  • збагачувати словник словами — назвами тварин (Зайчик-Побігайчик, Мишка-Шкряботушка, Жабка-Скрекотушка
    тощо), наслідувальними словами (ква-ква-ква, пі-пі-пі), словами-діями (квакає, стрибає, бігає, запитує, розбіглися, прийшов)
  • формувати вміння запитувати, вживаючи питальні слова (хто?), відтворювати прості діалоги, наслідувати голоси тварин
  • продовжувати ознайомлювати зі схемами — символами тварин
  • навчати емоційно розігрувати зміст казки, розрізняти певні інтонації (розповідна, оклична, питальна), вимовляти слова зі збігом приголосних (горщик, борщик, шкряботушка), багатоскладові слова (хатинка, квасоля, цокотуха), твердо вимовляти звук [ч] (зайчик, побігайчик, лисичка, вовчик)
  • спонукати дітей до активності в ігрових ситуаціях згідно із текстом пальчикових ігор, вправ
  • сприяти усвідомленню значення усмішки, приязного погляду для встановлення дружніх контактів
  • виховувати інтерес до народних казок
  • декорації лісової галявини
  • комплект схем-моделей до української народної казки «Горщик»
  • аудіозаписи дзижчання мухи, писку комара, скрекотання жаби
  • наголовники для зображення звірів — персонажів казки
  • іграшковий Зайчик
  • об’ємний муляж горщика
  • скринька з написом «Казки»
  • стіл для роботи з манною крупою
  • манна крупа, квасоля
  • горщики із солоного тіста для кожної дитини

  • розглядання зображень тварин — персонажів казки
  • дослідження іграшок із різних матеріалів
  • читання загадок про тварин, казок «Рукавичка», «Теремок», «Горщик»
  • розглядання зразків народного посуду (глечиків, горщиків), пояснення вихователем нових слів (горщик — посуд, у якому готують їжу, зберігають молоко, воду, інші продукти)
  • зображення епізодів казки в різні способи —розмальовування, ліплення зі снігу на прогулянці тощо
  • виконання пальчикової вправи «Добрий день», пальчикової гри «У темнім лісі зайчик жив»
  • показ настільного театру «Горщик»
  • ознайомлення дітей з елементарними схемами-моделями тварин, вивчення схем-моделей до казки
  • індивідуальна робота зі звуконаслідування, вимовляння слів зі збігом приголосних
  • виготовлення горщиків із солоного тіста з допомогою вихователя, фарбування та нанесення пальчиками візерунка

За матеріалом Лариси Погорєлової, вихователя-методиста,
та Катерини Шевцової, вихователя дошкільного навчального закладу № 343, Київ



зміст

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді