Що таке інклюзивне навчання

1769
Автор
психолог, канд. пед. наук, тренер і консультант освітніх проєктів з питань інклюзивного навчання, співзасновник приватного закладу «Сад можливостей Щастя Кідс»

Запитання

Яке офіційне тлумачення поняття «інклюзивне навчання»?

Відповідь

Яке тлумачення поняття «Інклюзивне навчання»      Як визначає поняття «інклюзія» ЮНЕСКО
       Скачати  

    

Інклюзивне навчання — це...

Поняття «інклюзивне навчання» тлумачить Закон України «Про освіту»:

Інклюзивне навчання ​— це система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників. Мета інклюзивного навчання — надавати такі освітні послуги.

Мета інклюзивного навчання — створити інклюзивне освітнє середовище для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб та можливостей. 

Концепція розвитку інклюзивної освіти, яка діяла до втрати чинності згідно з наказом МОН від 12.03.2024 № 312, містила таке визначення поняття «інклюзивне навчання»:

Інклюзивне навчання — це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей.

Аналіз Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року, схваленої розпорядженням КМУ від 07.06.2024 № 527-р, дає змогу зробити таке визначення:

Інклюзивне навчання — це навчання на всіх рівнях, яке реалізує право осіб з інвалідністю на освіту без дискримінації на підставі рівності можливостей, метою якого є повний розвиток людського потенціалу, розвиток особистості, талантів і творчості осіб з інвалідністю, а також їхніх розумових і фізичних здібностей у найповнішому обсязі.

Зауважте!

Новий Закон про освіту

Стаття «Інклюзивне навчання» в Законі про загальну середню освіту

Забезпечити інклюзивне навчання на всіх рівнях освіти є обов’язком держави, який ратифікувала Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю. Інклюзивне навчання — це безумовне право кожної дитини на доступну і якісну освіту, яке є не лише ознакою демократичності суспільства, а й міжнародним зобовʼязанням країни.

Яке тлумачення поняття «Інклюзивне навчання»Інклюзивна освіта — це процес збільшення участі в освітньому процесі всіх учнів, де особлива увага приділяється дітям, які найбільше піддаються ризику бути виключеними з освітнього процесу (Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю, ст.24)

ЮНЕСКО визначає інклюзивне навчання як процес звернення і відповіді на різноманітні освітні потреби дітей через забезпечення їхньої участі у навчанні, культурних заходах і житті громади, та зменшення виключення в освіті.

Це ширше розуміння поняття «інклюзивне навчання», позаяк воно стосується усіх дітей, а не лише осіб з особливими освітніми потребами. Порівняймо з таким визначенням: інклюзивне навчання — це система освітніх послуг, що забезпечує реалізацію права на освіту осіб з особливими освітніми потребами та їх соціалізацію та інтеграцію в суспільство.

Що таке інклюзивне навчанняЯкщо ми розуміємо інклюзивне навчання лише як навчання дітей з особливими освітніми потребами — це звужує саме поняття і повною мірою не відображає філософію цього підходу. Це відображається на практиці. Кожному педагогу важливо зрозуміти, що інклюзивне навчання — це загальний процес, який охоплює усіх учнів класу.

Інклюзивне навчання в закладі освіти: за якою нормативкою організовують

Статтею 20 «Інклюзивне навчання» Закону України «Про освіту» визначено, що організація інклюзивного навчання у закладах освіти на відповідних рівнях освіти здійснюється відповідно до порядків, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Порядок організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти затверджено постановою КМУ від 15.09.2021 № 957.

Як організувати інклюзивне навчання дітей з ООП у ЗДО, визначає Порядок організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти, затверджений постановою КМУ від 10.04.2019 № 530. У пункті 3 цього Порядку зазначено, що керівник закладу дошкільної освіти несе відповідальність за організацію та якість освіти, зокрема інклюзивної. А в пункті 4 статті 38 Закону України «Про дошкільну освіту» визначено, що керівник ЗДО зобов’язаний створювати у закладі безпечне, здорове та інклюзивне чи спеціальне освітнє середовище із забезпеченням універсального дизайну та розумного пристосування.

Отже, інклюзивне навчання в закладі освіти організовує керівник закладу.

Інклюзивне навчання в 2024/2025 н. р.: нові рекомендації МОН

Особливості інклюзивного навчання

Інклюзивне навчання: що важливо усвідомити

Інклюзивне навчання — це про гнучкість освітнього процесу, щоб задовольнити потреби кожної дитини. Насамперед важливо побачити тих дітей, які потребують додаткової педагогічної підтримки. Щоб зрозуміти, якою повинна бути підтримка, можна поставити собі таке запитання: «Що допоможе дитині виконати цю вправу чи вид діяльності разом із іншими дітьми? Що для цього потрібно?»   

Інклюзивне навчання — це також міркування та обговорення з командою психолого-педагогічного супроводу питання щодо сильних сторін дитини, труднощів, які виникають під час її взаємодії з освітнім середовищем. Це допоможе виробити стратегію включення дитини з особливими освітніми потребами у спільну з однолітками діяльність. У класі чи групі всі діти різні, тому і стратегії включення будуть виключно індивідуалізованими. 

Важливо усвідомити, що індивідуалізованою є підтримка, а не індивідуальна робота з дитиною (наприклад, сам на сам з асистентом). Акцент уваги — на фізичній присутності дитини в групі чи класі. Інклюзивне навчання — це насамперед включення дитини в групову діяльність, забезпечення її педагогічної та соціальної активності. Тому застосування інклюзивних технологій передусім розпочинається з усвідомлення філософії різності (багатоманітності) та принципів інклюзивності як таких. 

Принципи інклюзивної освіти — основа інклюзивного навчання

Інклюзивна освіта базується на таких принципах:

  • цінність людини не залежить від її здібностей і досягнень;
  • кожна людина здатна відчувати і думати;
  • кожна людина має право на спілкування і на те, щоб бути почутою;
  • необхідно адаптувати систему до потреб дитини, а не навпаки;
  • всі люди потребують підтримки і дружби;
  • необхідно задовольняти індивідуальні освітні потреби кожної дитини;
  • кожна дитина спроможна до навчання. Відповідно, суспільство повинно створити для цього умови;
  • кожна дитина має право на рівний доступ до навчання у загальноосвітніх закладах та отримання якісної освіти;
  • необхідно долати потенційні бар'єри в навчанні.

Отже, інклюзивне навчання — це не тільки задоволення потреб особливих груп дітей, а насамперед — підхід до всіх вихованців і врахування потреб кожного.

Інклюзивне навчання – це тема, яку не раз висвітлювали у фахових журналах Цифрового видавництва Експертус.

Статичний блок для запитань-відповідей

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Асистент вчителя: основні обов’язки

Розглянемо, які функції виконує асистент вчителя, як він співпрацює з учителем та яка різниця між асистентом вчителя та асистентом дитини
78457

Документи асистента вчителя щодо роботи з учнями з особливими освітніми потребами

Питання переліку документації асистента вчителя не остаточно унормоване. Заклад освіти самостійно затверджує перелік документів на основі посадових обов'язків асистента вчителя та окремих нормативних документів і роз’яснень
263309