Що таке інклюзивне навчання
Запитання
Яке офіційне тлумачення поняття «інклюзивне навчання»?
Відповідь
Як визначає поняття «інклюзія» ЮНЕСКО
Скачати
Інклюзивне навчання — це...
Поняття «інклюзивне навчання» тлумачить Закон України «Про освіту»:
Інклюзивне навчання — це система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників. Мета інклюзивного навчання — надавати такі освітні послуги.
Мета інклюзивного навчання — створити інклюзивне освітнє середовище для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб та можливостей.
Концепція розвитку інклюзивної освіти, яка діяла до втрати чинності згідно з наказом МОН від 12.03.2024 № 312, містила таке визначення поняття «інклюзивне навчання»:
Інклюзивне навчання — це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей.
Аналіз Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року, схваленої розпорядженням КМУ від 07.06.2024 № 527-р, дає змогу зробити таке визначення:
Інклюзивне навчання — це навчання на всіх рівнях, яке реалізує право осіб з інвалідністю на освіту без дискримінації на підставі рівності можливостей, метою якого є повний розвиток людського потенціалу, розвиток особистості, талантів і творчості осіб з інвалідністю, а також їхніх розумових і фізичних здібностей у найповнішому обсязі.
Забезпечити інклюзивне навчання на всіх рівнях освіти є обов’язком держави, який ратифікувала Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю. Інклюзивне навчання — це безумовне право кожної дитини на доступну і якісну освіту, яке є не лише ознакою демократичності суспільства, а й міжнародним зобовʼязанням країни.
Інклюзивна освіта — це процес збільшення участі в освітньому процесі всіх учнів, де особлива увага приділяється дітям, які найбільше піддаються ризику бути виключеними з освітнього процесу (Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю, ст.24)
ЮНЕСКО визначає інклюзивне навчання як процес звернення і відповіді на різноманітні освітні потреби дітей через забезпечення їхньої участі у навчанні, культурних заходах і житті громади, та зменшення виключення в освіті.
Це ширше розуміння поняття «інклюзивне навчання», позаяк воно стосується усіх дітей, а не лише осіб з особливими освітніми потребами. Порівняймо з таким визначенням: інклюзивне навчання — це система освітніх послуг, що забезпечує реалізацію права на освіту осіб з особливими освітніми потребами та їх соціалізацію та інтеграцію в суспільство.
Якщо ми розуміємо інклюзивне навчання лише як навчання дітей з особливими освітніми потребами — це звужує саме поняття і повною мірою не відображає філософію цього підходу. Це відображається на практиці. Кожному педагогу важливо зрозуміти, що інклюзивне навчання — це загальний процес, який охоплює усіх учнів класу.

Опрацюєте нові вимоги до організації інклюзивного навчання. Удосконалите свою інклюзивну компетентність щодо інклюзивних цінностей та індивідуалізації освітнього процесу. Зможете реалізувати командний підхід в організації інклюзивного навчання. Опануєте технологію індивідуального планування розвитку та навчання дитини з особливими освітніми потребами
Інклюзивне навчання в закладі освіти: за якою нормативкою організовують
Статтею 20 «Інклюзивне навчання» Закону України «Про освіту» визначено, що організація інклюзивного навчання у закладах освіти на відповідних рівнях освіти здійснюється відповідно до порядків, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Порядок організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти затверджено постановою КМУ від 15.09.2021 № 957.
Як організувати інклюзивне навчання дітей з ООП у ЗДО, визначає Порядок організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти, затверджений постановою КМУ від 10.04.2019 № 530. У пункті 3 цього Порядку зазначено, що керівник закладу дошкільної освіти несе відповідальність за організацію та якість освіти, зокрема інклюзивної. А в пункті 4 статті 38 Закону України «Про дошкільну освіту» визначено, що керівник ЗДО зобов’язаний створювати у закладі безпечне, здорове та інклюзивне чи спеціальне освітнє середовище із забезпеченням універсального дизайну та розумного пристосування.
Отже, інклюзивне навчання в закладі освіти організовує керівник закладу.
Інклюзивне навчання в 2024/2025 н. р.: нові рекомендації МОН
Особливості інклюзивного навчання
Інклюзивне навчання: що важливо усвідомити
Інклюзивне навчання — це про гнучкість освітнього процесу, щоб задовольнити потреби кожної дитини. Насамперед важливо побачити тих дітей, які потребують додаткової педагогічної підтримки. Щоб зрозуміти, якою повинна бути підтримка, можна поставити собі таке запитання: «Що допоможе дитині виконати цю вправу чи вид діяльності разом із іншими дітьми? Що для цього потрібно?»
Інклюзивне навчання — це також міркування та обговорення з командою психолого-педагогічного супроводу питання щодо сильних сторін дитини, труднощів, які виникають під час її взаємодії з освітнім середовищем. Це допоможе виробити стратегію включення дитини з особливими освітніми потребами у спільну з однолітками діяльність. У класі чи групі всі діти різні, тому і стратегії включення будуть виключно індивідуалізованими.
Важливо усвідомити, що індивідуалізованою є підтримка, а не індивідуальна робота з дитиною (наприклад, сам на сам з асистентом). Акцент уваги — на фізичній присутності дитини в групі чи класі. Інклюзивне навчання — це насамперед включення дитини в групову діяльність, забезпечення її педагогічної та соціальної активності. Тому застосування інклюзивних технологій передусім розпочинається з усвідомлення філософії різності (багатоманітності) та принципів інклюзивності як таких.
Принципи інклюзивної освіти — основа інклюзивного навчання
Інклюзивна освіта базується на таких принципах:
- цінність людини не залежить від її здібностей і досягнень;
- кожна людина здатна відчувати і думати;
- кожна людина має право на спілкування і на те, щоб бути почутою;
- необхідно адаптувати систему до потреб дитини, а не навпаки;
- всі люди потребують підтримки і дружби;
- необхідно задовольняти індивідуальні освітні потреби кожної дитини;
- кожна дитина спроможна до навчання. Відповідно, суспільство повинно створити для цього умови;
- кожна дитина має право на рівний доступ до навчання у загальноосвітніх закладах та отримання якісної освіти;
- необхідно долати потенційні бар'єри в навчанні.
Отже, інклюзивне навчання — це не тільки задоволення потреб особливих груп дітей, а насамперед — підхід до всіх вихованців і врахування потреб кожного.
Інклюзивне навчання – це тема, яку не раз висвітлювали у фахових журналах Цифрового видавництва Експертус.