Як утворювати спеціальні класи в школах у 2025/2026 навчальному році: нові рекомендації МОН

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Нові правила для спеціальних класів у школах з 1 вересня 2025 року підготувало МОН

Як утворювати спеціальні класи в школах у 2025/2026 н.р.

1 вересня 2025 року набуває чинності новий Порядок утворення та функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти. Цей документ, затверджений наказом МОН № 1182 від 22.08.2024, розроблено на виконання Закону України «Про повну загальну середню освіту». У зв’язку з цим МОН підготувало рекомендації щодо утворення та функціонування спеціальних класів у 2025/2026 н.р.

Протоколи засідань команди психолого-педагогічного супроводу

Які зміни будуть з 1 вересня 2025 року

Спеціальні класи створюватимуть у закладах загальної середньої освіти для дітей з інтелектуальними, сенсорними (зорові, слухові), моторними, мовленнєвими, соціадаптаційними/соціокультурними труднощами (включаючи РАС) та складними порушеннями розвитку.

Як утворювати спеціальні класи в школах у 2025/2026 навчальному році: нові рекомендації МОНКласів для дітей із затримкою розвитку більше не буде. Такі класи перестануть функціонувати після завершення 2024/2025 навчального року. Батькам необхідно звернутися до ІРЦ для повторної оцінки актуальних освітніх потреб дитини.

ІРЦ та органи управління освітою не скеровують учнів до спецкласів: вибір закладу та форми навчання – право батьків.

Умови утворення спецкласів та зарахування учнів

Спецкласи утворюють за таких умов:

  • погодження із засновником,
  • наявність учнів, матеріально-технічної бази та педагогів.

Класи формують за категоріями труднощів та рівнями підтримки дітей з ООП. За потреби, в одному класі можуть навчатися діти з одним типом труднощів, але різним рівнем підтримки.

До заяви про зарахування додають пакет документів, визначений Порядком. Особливу увагу звертають на наявність висновку дитячого психіатра для дітей з інтелектуальними, соціоадаптаційними труднощами та РАС.

Організація навчання

Освітній процес відбувається за освітньою програмою закладу. Навчальні плани розробляють на основі типових програм для спеціальних закладів або інших затверджених програм. Використовують корекційно-розвиткові програми, підручники та допоміжні засоби, рекомендовані МОН.

Команда психолого-педагогічного супроводу

Для кожного учня створюють команду супроводу із залученням фахівців ІРЦ. Розробляють індивідуальну програму розвитку (ІПР) та, за потреби, індивідуальний навчальний план (ІНП).

Індивідуальне та дистанційне навчання можливе за заявою батьків. За потреби, соціальні потреби дитини може задовольняти асистент.

Оцінювання

Оцінювання здійснюють за загальними критеріями або критеріями для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. ДПА проводиться відповідно до встановленого порядку або учні можуть бути звільнені від неї за заявою батьків.

Хто працюватиме у спецкласах

До роботи у спецкласах допускаються фахівці зі спеціальною освітою/дефектологією/корекційною освітою (бакалавр, магістр, спеціаліст). У початкових класах та класах для дітей з високим рівнем підтримки працює асистент вчителя та асистент вихователя. Педнавантаження вчителя – 18 годин, асистента – 25 годин на тиждень. Оплата праці здійснюється за рахунок освітньої субвенції з підвищенням посадового окладу на 25%.

Важливим є запобігання дискримінації. Не можна допускати обмеження спілкування та участі учнів спецкласів у житті школи. Перед навчальним роком необхідно провести бесіди щодо запобігання булінгу.

Що потрібно зробити

  • Керівникам закладів освіти взяти на контроль виконання нового Порядку.
  • Педагогічним працівникам ознайомитися з новими вимогами до організації навчання у спеціальних класах.
  • Батькам учнів, які навчаються у класах для дітей із затримкою розвитку, звернутися до ІРЦ для повторної оцінки потреб дитини.
  • Усім учасникам освітнього процесу дотримуватися принципів недискримінації та інклюзії.

Новий Порядок має на меті вдосконалити систему навчання дітей з особливими освітніми потребами та забезпечити їм якісну та ефективну підтримку в освітньому процесі.

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Документи асистента вчителя у роботі з учнями з особливими освітніми потребами

Документація асистента вчителя не остаточно унормована. Заклад освіти самостійно затверджує перелік документів на основі посадових обов'язків асистента вчителя та окремих нормативних документів і роз’яснень
263852

Індивідуальна програма розвитку учня школи

Для учнів з особливими освітніми потребами, які навчаються у вашому закладі освіти, потрібно розробити індивідуальну програму розвитку. Хто розробляє цей документ, на основі якої інформації та які частини він має містити - розбираємо в статті
103344

Асистент вчителя: основні обов’язки

Розглянемо, які функції виконує асистент вчителя, як він співпрацює з учителем та яка різниця між асистентом вчителя та асистентом дитини
78985

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді