Індивідуальна програма розвитку дитини в ЗДО: від розроблення до реалізації
Що таке індивідуальна програма розвитку та хто її складає
Індивідуальна програма розвитку дитини — це документ, що забезпечує індивідуалізацію освітнього процесу в закладах дошкільної освіти для дітей з особливими освітніми потребами, які потребують підтримки першого — п’ятого рівня.
Індивідуальну програму розвитку розробляє команда психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП відповідно до таких документів:
- висновок інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини. Комплексна оцінка дає змогу виявити особливості розвитку дитини: її поведінку, пізнавальні пріоритети та особливості пізнавальної сфери, конкретні вміння, рівень самостійності та загальний рівень розвитку;
- індивідуальна програма реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності).
Команда супроводу: нові вимоги до організації діяльності
Зміст індивідуальної програми розвитку в ЗДО
Нову форму індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами для використання в закладах дошкільної освіти подано в додатку 1 до Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти, затвердженого постановою КМУ від 10.04.2019 № 530. У цей Порядок, зокрема і в форму індивідуальної програми розвитку, було внесено зміни постановою КМУ від 26.08.2025 № 1036.
Яку інформацію містить ІПР
Індивідуальна програма розвитку, в редакції постанови КМУ від 26.08.2025 № 1036, містить таку інформацію:
Номер пункту | Назва пункту ІПР | Зміст пункту та примітки до заповнення |
1 | Період виконання | Вказують період, протягом якого виконується ІПР. Зазвичай ІПР складають на навчальний рік. За потреби і рішенням команди психолого-педагогічного супроводу — на літній період |
2 | Загальні відомості про дитину |
|
3 | Категорії (типи) особливих освітніх потреб, ступінь їх прояву, рівень підтримки | Описують згідно з висновком ІРЦ про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини |
4 | Рівень підтримки, визначений командою психолого-педагогічного супроводу | Обирають у переліку рівнів підтримки (з першого по п’ятий) той, що визначила команда психолого-педагогічного супроводу. Вказують дату та номер протоколу її засідання. За потреби команда психолого-педагогічного супроводу разом з фахівцем ІРЦ та за погодженням із батьками (іншими законними представниками) дитини можуть прийняти рішення про зміну рівня підтримки в межах суміжного з урахуванням динаміки розвитку дитини |
5 |
| |
6 | Індивідуальні особливості розвитку дитини та цілі, завдання, очікувані результати, які планується досягти | Заповнюють у наведеній в ІПР таблиці |
7 | Додаткові психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (заняття) |
|
8 | Члени команди психолого-педагогічного супроводу, які складали ІПР |
|
9 | Погодження ІПР з батьками/іншими законними представниками дитини | Батьки чи інші законні представники дитини вказують своє прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) та засвідчують своїм підписом участь у розробленні ІПР та згоду з її змістом |
Після складання індивідуальної програми розвитку всі члени команди психолого-педагогічного супроводу підписують її, а керівник ЗДО затверджує.
Індивідуальна програма розвитку: зразок
Оформлюйте індивідуальну програму розвитку за цією новою формою:
Індивідуальна програма розвитку дитини із ЗПР: за якою формою складати
Окремої форми індивідуальної програми розвитку для дітей із ЗПР немає. Ця форма універсальна. Ії заповнюють члени команди психолого-педагогічного супроводу дитини відповідно до потреб і можливостей певної дитини.
Особливістю освітнього процесу в інклюзивних групах є його індивідуалізація та диференціація.
Які завдання виконує команда супроводу
Розроблення індивідуальної програми розвитку потребує від команди психолого-педагогічного супроводу виконання, зокрема, таких завдань:
- проаналізувати висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи, наданий ІРЦ;
- проаналізувати індивідуальну програму реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності) та інші документи, надані батьками дитини;
- визначити способи адаптації (за необхідності модифікації) освітнього середовища, навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини з особливими освітніми потребами.
Реалізація індивідуальної програми розвитку
Реалізація індивідуальної програми розвитку кожної дитини з ООП є одним із основних завдань команди психолого-педагогічного супроводу.
Відповідно до індивідуальної програми розвитку та з урахуванням рекомендацій ІРЦ дітям з ООП надають психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги.
Вид послуг | Хто надає |
Психолого-педагогічні | Педагогічні працівники ЗДО та/або додатково залучені фахівці |
Корекційно-розвиткові (у формі індивідуальних або групових занять, тривалість яких визначають з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини) | Фахівці із числа штатних педагогічних працівників ЗДО, зокрема вчителі-дефектологи (вчителі-логопеди, вчителі-реабілітологи), та/або додатково залучені фахівці |
Індивідуальна програма розвитку: перегляд та зберігання в ЗДО
Вимоги до перегляду та зберігання індивідуальну програму розвитку визначає пункт 5 Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти.
Індивідуальну програму розвитку обліковують у системі автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів і зберігають у закладі дошкільної освіти не менше ніж три роки.
Батьки або інші законні представники дитини мають право за вимогою отримати копію індивідуальної програми розвитку дитини в закладі дошкільної освіти.
Для корегування індивідуальна програма розвитку переглядається не менше ніж двічі на рік, а за потреби — частіше.
Висновок
Індивідуальна програма розвитку дитини з ООП забезпечує індивідуалізацію освітнього процесу для такої дитини в закладі дошкільної освіти. Відповідно до індивідуальної програми розвитку з урахуванням рекомендацій ІРЦ дітям надають психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги. Відповідає за розроблення, реалізацію індивідуальної програми розвитку та контролює її виконання керівник ЗДО.