Індивідуальна програма розвитку дитини в ЗДО: від розроблення до реалізації

Автор
директор Комунальної установи «Рівненський інклюзивно-ресурсний центр № 2» Рівненської міської ради
Нову форму індивідуальної програми розвитку КМУ затвердив у серпні 2025 року. Розглянемо її оновлений зміст та вимоги до складання

Що таке індивідуальна програма розвитку та хто її складає

Індивідуальна програма розвитку дитини — це документ, що забезпечує індивідуалізацію освітнього процесу в закладах дошкільної освіти для дітей з особливими освітніми потребами, які потребують підтримки першого — п’ятого рівня.

Індивідуальну програму розвитку розробляє команда психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП відповідно до таких документів:

  • висновок інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини. Комплексна оцінка дає змогу виявити особливості розвитку дитини: її поведінку, пізнавальні пріоритети та особливості пізнавальної сфери, конкретні вміння, рівень самостійності та загальний рівень розвитку;
  • індивідуальна програма реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності).

Команда супроводу: нові вимоги до організації діяльності

Зміст індивідуальної програми розвитку в ЗДО

Нову форму індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами для використання в закладах дошкільної освіти подано в додатку 1 до Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти, затвердженого постановою КМУ від 10.04.2019  530. У цей Порядок, зокрема і в форму індивідуальної програми розвитку, було внесено зміни постановою КМУ від 26.08.2025 № 1036. 

Яку інформацію містить ІПР

Індивідуальна програма розвитку, в редакції постанови КМУ від 26.08.2025 № 1036, містить таку інформацію:

Номер пункту

Назва пункту ІПР

Зміст пункту та примітки до заповнення

1

Період виконання

Вказують період, протягом якого виконується ІПР. Зазвичай ІПР складають на навчальний рік. За потреби і рішенням команди психолого-педагогічного супроводу — на літній період

2

Загальні відомості про дитину

  • Прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності)
  • Дата народження
  • Повне найменування ЗДО, в якому здобуває освіту
  • Дата зарахування до ЗДО
  • Прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) батьків (інших законних представників) дитини
  • Контактні номери телефонів батьків (інших законних представників)
  • Адреса задекларованого / зареєстрованого місця проживання (перебування)

3

Категорії (типи) особливих освітніх потреб, ступінь їх прояву, рівень підтримки

Описують згідно з висновком ІРЦ про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини

4

Рівень підтримки, визначений командою психолого-педагогічного супроводу

Обирають у переліку рівнів підтримки (з першого по п’ятий) той, що визначила команда психолого-педагогічного супроводу. Вказують дату та номер протоколу її засідання.

За потреби команда психолого-педагогічного супроводу разом з фахівцем ІРЦ та за погодженням із батьками (іншими законними представниками) дитини можуть прийняти рішення про зміну рівня підтримки в межах суміжного з урахуванням динаміки розвитку дитини

5

Створення інклюзивного освітнього середовища

  • Розумне пристосування — як пристосувати освітнє середовище, адаптувати / модифікувати освітній процес, які заходи здійснити для реалізації ІПР
  • Здійснення освітнього процесу — за розкладом групи чи за адаптованим розкладом
  • Забезпечення допоміжними засобами для організації освітнього процесу — необхідне чи ні
  • Перелік допоміжних засобів, яких потребує дитина

6

Індивідуальні особливості розвитку дитини та цілі, завдання, очікувані результати, які планується досягти

Заповнюють у наведеній в ІПР таблиці

7

Додаткові психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (заняття)

  • Назва заняття (послуги)
  • Фахівець, який проводить заняття (надає послугу)
  • Місце проведення
  • Розклад занять

8

Члени команди психолого-педагогічного супроводу, які складали ІПР

  • Прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності)
  • Посада
  • Підпис

9

Погодження ІПР з батьками/іншими законними представниками дитини

Батьки чи інші законні представники дитини вказують своє прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) та засвідчують своїм підписом участь у розробленні ІПР та згоду з її змістом

Після складання індивідуальної програми розвитку всі члени команди психолого-педагогічного супроводу підписують її, а керівник ЗДО затверджує.

Індивідуальна програма розвитку: зразок 

Оформлюйте індивідуальну програму розвитку за цією новою формою:

Індивідуальна програма розвитку дитини дошкільного віку

СКАЧАТИ

Індивідуальна програма розвитку дитини із ЗПР: за якою формою складати

Окремої форми індивідуальної програми розвитку для дітей із ЗПР немає. Ця форма універсальна. Ії заповнюють члени команди психолого-педагогічного супроводу дитини відповідно до потреб і можливостей певної дитини.

Особливістю освітнього процесу в інклюзивних групах є його індивідуалізація та диференціація. 

Які завдання виконує команда супроводу

Розроблення індивідуальної програми розвитку потребує від команди психолого-педагогічного супроводу виконання, зокрема, таких завдань:

  • проаналізувати висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи, наданий ІРЦ;
  • проаналізувати індивідуальну програму реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності) та інші документи, надані батьками дитини;
  • визначити способи адаптації (за необхідності модифікації) освітнього середовища, навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини з особливими освітніми потребами.

Реалізація індивідуальної програми розвитку

Реалізація індивідуальної програми розвитку кожної дитини з ООП є одним із основних завдань команди психолого-педагогічного супроводу.

Відповідно до індивідуальної програми розвитку та з урахуванням рекомендацій ІРЦ дітям з ООП надають психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги.

Вид послуг

Хто надає

Психолого-педагогічні

Педагогічні працівники ЗДО та/або додатково залучені фахівці

Корекційно-розвиткові (у формі індивідуальних або групових занять, тривалість яких визначають з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини)

Фахівці із числа штатних педагогічних працівників ЗДО, зокрема вчителі-дефектологи (вчителі-логопеди, вчителі-реабілітологи), та/або додатково залучені фахівці

Індивідуальна програма розвитку: перегляд та зберігання в ЗДО

Вимоги до перегляду та зберігання індивідуальну програму розвитку визначає пункт 5 Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти.

Індивідуальну програму розвитку обліковують у системі автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів і зберігають у закладі дошкільної освіти не менше ніж три роки.

Батьки або інші законні представники дитини мають право за вимогою отримати копію індивідуальної програми розвитку дитини в закладі дошкільної освіти.

Для корегування індивідуальна програма розвитку переглядається не менше ніж двічі на рік, а за потреби — частіше.  

Висновок

Індивідуальна програма розвитку дитини з ООП забезпечує індивідуалізацію освітнього процесу для такої дитини в закладі дошкільної освіти. Відповідно до індивідуальної програми розвитку з урахуванням рекомендацій ІРЦ дітям надають психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги. Відповідає за розроблення, реалізацію індивідуальної програми розвитку та контролює її виконання керівник ЗДО.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді