Корекційно-розвиткові заняття в школі
Організація освітнього процесу осіб з ООП у закладах загальної середньої освіти в 2024-2025 н.р.
Скачати рекомендації МОН
Що таке корекційно-розвиткова робота
Корекційно-розвиткова робота — це комплекс заходів із системного психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами у процесі навчання, спрямований на корекцію порушень шляхом розвитку пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери, мовлення та особистості дитини.
Протокол засідань команди психолого‑педагогічного супроводу
Корекційно-розвиткову роботу визначаємо також як спеціалізовану педагогічну та психологічну діяльність, спрямовану на підтримку, корекцію чи розвиток особистісних і навчальних можливостей дитини. Її застосовують для дітей, які мають труднощі в навчанні, розвитку чи соціалізації, включаючи тих, хто має особливі освітні потреби. Основна мета цієї роботи — допомогти дитині подолати бар'єри, розкрити потенціал та забезпечити комфортне перебування в освітньому та соціальному середовищі.
Таку роботу проводять як корекційно-розвиткові заняття за напрямами відповідно до індивідуальних особливостей учня.
З огляду на індивідуальні особливості дитини з особливими освітніми потребами складають індивідуальну програму розвитку.
Що таке корекційно-розвиткові заняття
Корекційно-розвиткові заняття — це частина освітнього процесу, що забезпечує рівні можливості для дітей з особливими освітніми потребами (ООП). Мета таких занять — подолання труднощів у навчанні, розвитку та соціалізації дитини, а також створення умов для її успішної інтеграції у загальноосвітнє середовище. Корекційно-розвиткові заняття є невід'ємним складником інклюзивного навчання. Їх проводять фахівці за індивідуальною програмою розвитку (ІПР), яку укладають з урахуванням рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру.
Види корекційно-розвиткових занять
Корекційно-розвиткові заняття охоплюють різні напрямки роботи, спрямовані на розвиток когнітивних, соціальних, емоційних, фізичних та мовленнєвих навичок дитини.
Головне завдання — адаптувати заняття до потреб дитини та умов, у яких вона перебуває. Звичайно, корекційно-розвиткові заняття з різними категоріями дітей — із затримкою психічного розвитку, з раннім дитячим аутизмом, з тяжкими порушеннями мовлення, з вадами слуху, зору, з порушеннями фізичного чи інтелектуального розвитку — мають свої особливості. Однак сучасний підхід до інклюзивного навчання базується не на діагнозах, а на оцінці категорій труднощів, які дитина відчуває у навчальному та соціальному середовищі. Визначення фахівцями ІРЦ рівня підтримки та, відповідно, кількості корекційно-розвиткових занять залежить від функціональних можливостей дитини, а не від її медичного діагнозу.
Корекційно розвиткові заняття в інклюзивному класі
Для кожного учня з ООП, який навчається в інклюзивному класі, команда психолого-педагогічного супроводу складає індивідуальну програму розвитку (ІПР) та індивідуальний навчальний план (за потреби). Ці документи орієнтовані на те, щоб учень виконав освітню програму із врахуванням індивідуальних потреб на основі результатів комплексної психолого-педагогічної оцінки його розвитку (абзац 2 частини 2 статті 14 Закону України «Про повну загальну середню освіту»). Отже, дитині відповідно до рівня підтримки та індивідуальної програми розвитку фахівці надають психолого-педагогічні, корекційно-розвиткові послуги (допомогу) у формі занять.
Відповідальність за організацію навчання, контроль за виконанням освітніх програм несе керівник закладу освіти. Він затверджує розклад проведення корекційно-розвиткових занять, який узгоджується з розкладом навчальних занять класу (абзаци 5-6 пункту 11 «Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти»).
Психолого-педагогічні, корекційно-розвиткові заняття можуть проводитися в індивідуальній чи груповій формі. Кількість осіб під час групових занять становить від двох до восьми з урахуванням індивідуальних особливостей учнів (однорідності порушень розвитку, віку тощо). Проведення занять в індивідуальній формі здійснюється відповідно до індивідуальної програми розвитку особи.
Місця проведення корекційно-розвиткових занять обладнуються відповідно до потреб дитини. Для таких занять можна використовувати ресурсні кімнати, медіатеки, кабінети фахівців (психолога, логопеда, дефектолога).
Хто проводить корекційно-розвиткові заняття
Корекційно-розвиткові заняття можуть проводити:
- практичний психолог
- фахівці із числа педагогічних працівників закладу освіти,
- вчитель-логопед,
- сурдопедагог,
- тифлопедагог,
- олігофренопедагог,
- додатково залучені фахівці, з якими заклад освіти укладає цивільно-правові договори.
Хто може проводити корекційно-розвиткові заняття під час воєнного стану
Під час воєнного стану організація корекційно-розвиткових занять потребує адаптації до умов, які можуть обмежувати доступ до спеціалістів та ресурсів. Однак, згідно з чинним законодавством України, ці заняття мають проводити кваліфіковані фахівці, які мають відповідну освіту та досвід роботи з дітьми з особливими освітніми потребами (ООП).
Корекційно-розвиткові заняття в закладі освіти можуть проводити як штатні працівники закладу, так і залучені фахівці, з якими заклад освіти або відповідний орган управління освітою укладають цивільноправові договори. Це визначено в абзаці 3 пункту 6 Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами. Конкретизуємо.
- Штатні фахівці закладів освіти
- Корекційні педагоги — забезпечують освітній процес із урахуванням індивідуальних особливостей дитини.
- Логопеди — коригують мовленнєві порушення.
- Психологи — підтримують емоційний стан дітей, зокрема тих, хто пережив стрес чи травматичні події. Проводять заняття щодо корекції, розвитку когнітивної, емоційно-вольової сфери.
- Дефектологи — працюють із дітьми, які мають складні порушення розвитку.
- Асистенти вчителів (вихователів) — супроводжують дітей під час навчального процесу та допомагають реалізувати індивідуальні програми розвитку (ІПР).
- Фахівці інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ). Проводять заняття як у приміщеннях ІРЦ, так і онлайн. Вони беруть участь в роботі команд психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП, надають рекомендації щодо розроблення, коригування програм розвитку (ІПР) для дітей з ООП.
- Педагоги, психологи, дефектологи, реабілітологи, залучені за контрактом. За необхідності заклади освіти можуть укладати договори (цивільно-правові угоди) з незалежними фахівцями, працівниками спеціальних закладів, фахівцями ІРЦ про проведення корекційно-розвиткових занять.
- Волонтерські організації та громадські ініціативи. Під час воєнного стану деякі корекційно-розвиткові послуги надають організації, які підтримують дітей з ООП, забезпечуючи навчання та психологічну підтримку онлайн або офлайн.
- Педагоги, які працюють у дистанційному режимі. Під час воєнного стану навчання та корекційна робота можуть проводитися дистанційно (онлайн). Це стосується як шкільних педагогів, так і фахівців ІРЦ.
- Батьки або законні представники (за рекомендаціями фахівців). Якщо немає доступу до професійних спеціалістів, батькам можуть бути надані консультації, рекомендації та методичні матеріали для проведення корекційної роботи вдома. Важливо, щоб така діяльність базувалася на рекомендаціях, наданих фахівцями ІРЦ або закладу освіти.
Обсяг корекційно-розвиткових занять
Обсяг корекційно-розвиткових занять визначають на основі виявлених бар'єрів при інтенсивності труднощів ІІ, ІІІ, ІV, V ступенів.
Категорії (типологія) труднощів | Ступінь прояву | Рівень підтримки та кількість годин |
Інтелектуальні труднощі
Функціональні (сенсорні, моторні, мовленнєві)
Фізичні труднощі
Навчальні труднощі
Соціо-адаптаційні / соціокультурні труднощі | Поодинокі незначні труднощі | І рівень — неінклюзивне навчання. Посилена увага в закладі освіти, створення команди супроводу, визначення потреби обстеження в ІРЦ. |
Труднощі легкого ступеня прояву | ІІ рівень — 2 години корекційно-розвиткових годин | |
Труднощі помірного ступеня прояву | ІІІ рівень — до 4-ох корекційно-розвиткових годин (може бути і 3) | |
Труднощі тяжкого ступеня прояву | ІV рівень — до 6-ти корекційно-розвиткових годин (може бути і 5 | |
| Труднощі найтяжчого ступеня прояву | V рівень — до 8-ми корекційно-розвиткових годин (може бути і 7) |
Ці години не враховують під час визначення гранично допустимого тижневого навчального навантаження учнів з особливими освітніми потребами.
Тривалість корекційно-розвиткових занять
Тривалість групових або індивідуальних корекційно-розвиткових занять для осіб з особливими освітніми потребами визначена у Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 957 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 76, ст. 4774), Скорочена тривалість корекційно-розвиткових занять, встановлена для учнів з особливими освітніми потребами, не є підставою для зменшення оплати за їх проведення.
Тривалість корекційно-розвиткового заняття:
- групового — 35-40 хв
- індивідуального — 20-25 хв