Інклюзивно-ресурсний центр: структура та завдання діяльності

Автор
директор Комунальної установи «Рівненський інклюзивно-ресурсний центр № 2» Рівненської міської ради
Інклюзивно-ресурсний центр: принципи діяльності, завдання, штатний розпис, документація. Що визначає Положення про інклюзивно-ресурсний центр: завдання, принципи діяльності

Протоколи засідань команди психолого-педагогічного супроводу

Що таке інклюзивно-ресурсний центр

Інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ) — це спеціальна установа, створена, щоб реалізувати право дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 і до 18-ти років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, зокрема в закладах професійної (професійно-технічної) освіти та інших навчальних закладах, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти.

Діяльність інклюзивно-ресурсних центрів забезпечують педагогічні працівники:

  • керівник (директор);
  • фахівці (консультанти) — практичні психологи, вчителі-реабілітологи, вчителі-логопеди, інші вчителі-дефектологи.

Як саме працівники інклюзивно-ресурсних центрів реалізують право дітей з особливими освітніми потребами на здобуття освіти? Насамперед вони здійснюють комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку кожної дитини. Якщо фахівці встановлюють, що дитина має особливі освітні потреби, — надалі забезпечують їй системний кваліфікований супровід.

Принципи діяльності інклюзивно-ресурсних центрів

Принципи діяльності інклюзивно-ресурсних центрів:

  • поважати та сприймати індивідуальні особливості дітей;
  • діяти у найкращих інтересах кожної дитини;
  • не допускати дискримінацію та порушення прав дитини;
  • гарантувати конфіденційність;
  • забезпечувати доступність освітніх послуг дітям із раннього віку;
  • організовувати міжвідомчу співпрацю.

⇒ Корекційно-розвиткові заняття

Основні завдання ІРЦ:

  • підтримка в освітньому процесі — означає  підтримку, що надається здобувачам освіти постійно або тимчасово та передбачає створення для них сприятливих для навчання умов у закладі освіти, а також здійснення додаткових заходів, спрямованих на подолання їх освітніх труднощів, у тому числі тих, що виникли внаслідок психологічної травми;

  • проведення комплексної оцінки, у тому числі повторної, та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб з особливими освітніми потребами, які вимушені змінити своє місце проживання (перебування)  та зараховані в інклюзивні класи (групи) закладів освіти і не отримують додаткових психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг за місцем навчання;
  • здобувають освіту з використанням технологій  дистанційного навчання, але не отримують корекційно-розвиткових або психолого-педагогічних послуг за місцем навчання внаслідок особливостей психофізичного розвитку.

Тепер у коло обов’язків інклюзивно-ресурсного центру входить  надання інформації батькам (іншим законним представникам) особи з особливими освітніми потребами, які переїхали на тимчасове місце проживання в межах України, про заклади освіти, в яких можна продовжити здобуття освіти та можливість отримання психологічної, соціальної та іншої допомоги.

Положення про інклюзивно-ресурсний центр

Положення про інклюзивно-ресурсний центр затверджене Постановою КМУ від 12.07.2017 № 545. Відповідно до цього документа, основними завданнями фахівців ІРЦ є, зокрема:

  • проводити комплексну оцінку, у тому числі повторну, та здійснювати системний кваліфікований супровід дитини, якщо у неї встановлено особливі освітні потреби;
  • надавати рекомендації закладам освіти щодо розроблення індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами;
  • консультувати батьків (законних представників) дитини щодо особливостей її розвитку, підвищувати рівень їхньої обізнаності щодо організації її навчання і виховання, формувати в них позитивну мотивацію, підтримувати їх психологічно;
  • визначати, особливі освітні потреби якого типу має дитина; чи потребує вона асистента та/або супровід в інклюзивному класі (групі); який загалом має бути рівень її підтримки в закладі освіти;
  • забезпечувати участь педагогічних працівників ІРЦ у діяльності команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, а також у семінарах, тренінгах, майстер-класах для підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів освіти, обміну досвідом тощо;
  • інформувати громаду про діяльність ІРЦ; взаємодіяти із місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, закладами освіти, закладами охорони здоров’я, закладами (установами) соціального захисту населення, службами у справах дітей, громадськими організаціями тощо;
  • надавати психолого-педагогічні, корекційно-розвиткові та інші послуги дітям з особливими освітніми потребами:

дітям раннього та дошкільного віку, які не відвідують заклади дошкільної освіти;

дітям, які здобувають освіту у формі педагогічного патронажу;

  • вести електронний перелік осіб, які звернулися до ІРЦ;
  • складати звітну та аналітичну інформацію про результати діяльності ІРЦ.

Якщо фахівці виявлять ризик для життя та здоров’я дитини, вони мають негайно інформувати службу у справах дітей за місцем проживання дитини, територіальний підрозділ Національної поліції.

Роьота ІРЦ під час воєнного стану

Штатний розпис ІРЦ

Штатний розпис інклюзивно-ресурсного центру затверджує його засновник відповідно до законодавства.

Діяльністю інклюзивно-ресурсного центру керує керівник (директор), якого призначає на посаду строком на шість років на конкурсній основі та звільняє з посади засновник ІРЦ або уповноважений ним орган (посадова особа). На посаду керівника (директора) ІРЦ призначають особу:

  • яка має вищу освіту не нижче освітнього ступеня магістра (спеціаліста) за спеціальністю «Спеціальна освіта» («Корекційна освіта», «Дефектологія») або «Психологія» («Практична психологія»);
  • має стаж педагогічної та/або науково-педагогічної роботи не менш як п’ять років;
  • пройшла конкурсний відбір і визнана переможцем конкурсу відповідно до порядку, затвердженого засновником інклюзивно-ресурсного центру.

Конкурс на посаду керівника (директора) ІРЦ проводиться відповідно до положення про конкурс, затвердженого засновником або уповноваженим ним органом (посадовою особою).

Обов’язки керівника (директора) та інших працівників ІРЦ визначаються відповідно до законодавства та посадових інструкцій, затверджених керівником (директором) інклюзивно-ресурсного центру. Тривалість робочого тижня становить 36 годин на тиждень як для керівника, так і для педагогічних працівників ІРЦ.

Документація ІРЦ

Відповідно до вимог законодавства засновник розробляє та затверджує установчі документи інклюзивно-ресурсного центру: Статут, Штатний розпис.

Директор ІРЦ видає накази та контролює їхнє виконання, а також подає засновнику річний звіт про діяльність ІРЦ.

Для організації та обліку роботи фахівці ІРЦ ведуть в електронному вигляді документацію. У неї входять, зокрема:

  • річний план роботи інклюзивно-ресурсного центру;
  • річний план роботи фахівців інклюзивно-ресурсного центру;
  • щотижневі графіки роботи інклюзивно-ресурсного центру та фахівців інклюзивно-ресурсного центру;
  • звіти фахівців інклюзивно-ресурсного центру про результати надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг особам з особливими освітніми потребами;
  • журнал обліку заяв;
  • журнал обліку висновків про комплексну оцінку;
  • журнал обліку консультацій;
  • особові справи осіб, які пройшли комплексну оцінку.

 



зміст

Педрада. Телеграм. Новини

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді