Як укладати індивідуальний навчальний план учня з особливими освітніми потребами

Автор
психолог, канд. пед. наук, тренер і консультант освітніх проєктів з питань інклюзивного навчання, співзасновник приватного закладу «Сад можливостей Щастя Кідс»
Індивідуальна траєкторія розвитку, індивідуальна програма розвитку, індивідуальний навчальний план — що це і для чого. З’ясовуємо, як забезпечити індивідуалізацію освітнього процесу дитини з ООП відповідно до нормативних документів
ЛИСТ МОН «Про організацію освітнього процесу осіб з особливими освітніми потребами у 2024/2025 навчальному році»

Вперше на законодавчому рівні визначено, що здобувач освіти може навчатися відповідно до індивідуальної освітньої траєкторії. Тож спочатку розглянемо, що це таке.

Індивідуальна освітня траєкторія учня

Закон України «Про освіту» визначає, що «індивідуальна освітня траєкторія — це персональний шлях реалізації особистісного потенціалу здобувача освіти, що ґрунтується на виборі здобувачем освіти видів, форм і темпу здобуття освіти, суб’єктів освітньої діяльності та запропонованих ними освітніх програм, навчальних дисциплін і рівня їх складності, методів і засобів навчання. Індивідуальна освітня траєкторія формується з урахуванням здібностей, інтересів, потреб, мотивації, можливостей і досвіду здобувача освіти, а також з урахуванням спеціальних законів».

Отже, індивідуальна освітня траєкторія стосується усіх здобувачів освіти, а не лише дітей з особливими освітніми потребами. Ба більше, ця практика широко використовується в системі вищої освіти.

Важливо розуміти, що індивідуальна освітня траєкторія — це не документ, а підхід, який передбачає індивідуалізацію освітнього процесу. Тому запит «індивідуальна освітня траєкторія учня — зразок» є некоректним, адже прикладу чи зразка індивідуальної освітньої траєкторії навести неможливо.

Індивідуальний навчальний план дитини з ооп 

Індивідуальна освітня траєкторія учня реалізується на підставі індивідуальної програми розвитку та індивідуального навчального плану.

Індивідуальний навчальний план ─ це документ, що визначає послідовність, форму і темп засвоєння здобувачем освіти освітніх компонентів освітньої програми з метою реалізації його індивідуальної освітньої траєкторії та розробляється закладом освіти у взаємодії із здобувачем освіти за наявності необхідних для цього ресурсів (Закон України «Про освіту»).

Далі закон пояснює, що індивідуальний навчальний план учня має забезпечувати виконання ним освітньої програми закладу освіти та передбачати його участь у контрольних заходах. У разі необхідності індивідуальний навчальний план враховує особливі освітні потреби учня, визначені за результатами комплексної психолого-педагогічної оцінки його розвитку.

Оскільки в окремих учнів можуть бути труднощі у навчанні різного рівня,  закон  пояснює, що індивідуальний навчальний план може визначати відмінні від визначених освітньою програмою закладу освіти послідовність, форму і темп засвоєння учнем освітніх компонентів.

Хто складає індивідуальний навчальний план дитини з ооп

Індивідуальний навчальний план:

  • розробляють педагогічні працівники у взаємодії з учнем та/або його батьками;
  • схвалює  педагогічна рада закладу освіти;
  • затверджує керівник закладу освіти;
  • підписують батьки дитини або особи, що їх замінюють.

Це законодавчо закріплено Законом України «Про загальну середню освіту».

На підставі яких документів реалізується індивідуальна освітня траєкторія учня?

Потребу учня з ООП в індивідуальній програмі розвитку, індивідуальному навчальному плані визначає команда психолого-педагогічного супроводу дитини  згідно з висновком інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини з урахуванням Міжнародної класифікації функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я дітей і підлітків (Закон України «Про загальну середню освіту»).

Що визначає індивідуальний навчальний план

Індивідуальний навчальний план учня з особливими освітніми потребами визначає:

  • перелік навчальних предметів,
  • послідовність їх вивчення,
  • кількість годин, що відводяться на вивчення кожного предмета за роками навчання;
  • додаткові години на індивідуальні і групові заняття, курси за вибором, факультативи тощо.

Увага! Не плутайте індивідуальну програму розвитку дитини з особливими освітніми потребами та її індивідуальний навчальний план.

Якість інклюзивного навчання: акценти для контролю

Індивідуальний навчальний план дитини з ООП: зразок

Форму індивідуального навчального плану визначає заклад освіти, адже рекомендованого зразка МОН не надає. Щодо змісту, то індивідуальний навчальний план повинен містити:

  • назву закладу освіти, прізвище та власне ім’я учня;
  • клас, у якому навчається учень;
  • цілі виконання та строк дії індивідуального навчального плану;
  • загальний обсяг навчального навантаження та кількість годин на тиждень для вивчення навчального предмета чи інтегрованого курсу;
  • інформацію про адаптацію чи модифікацію змісту освітніх компонентів освітньої програми; послідовність, форму і темп їх засвоєння;
  • очікувані результати навчання.

Як організувати освітній процес для учнів з ООП: навігатор

Як укладати індивідуальний навчальний план учня з особливими освітніми потребами

АЛГОРИТМ

Адаптації і модифікації

Для успішного навчання більшості учнів з особливими освітніми потребами достатньо застосувати необхідні адаптації. Нагадаємо, що адаптація змісту навчального предмета чи інтегрованого курсу — це зміна методів і способів навчання, рівня складності завдань з урахуванням індивідуальних потреб учнів з ООП без зміни загального обсягу навчального матеріалу та очікуваних результатів навчання.

Натомість модифікація змісту навчального предмета чи інтегрованого курсу  — це зміна змісту навчання шляхом спрощення, виключення, об’єднання тощо з урахуванням особливих освітніх потреб учнів. При цьому змінюють загальний обсяг навчального матеріалу та очікувані результати навчання.

Тому модифікація змісту освітньої програми передбачає і модифікацію — зміну — навчального плану, а саме  розроблення індивідуального навчального плану дитини з особливими освітніми потребами.

Реалізація індивідуальної освітньої траєкторії учня

Питання спроможності закладу освіти забезпечити реалізацію індивідуальної освітньої траєкторії учня та розроблення індивідуального навчального плану розглядає педагогічна рада на підставі поданої батьками дитини чи особою, яка досягла повноліття, письмової заяви (крім осіб з особливими освітніми потребами). Заява, зокрема, має містити обґрунтовані причини та сформульовані пропозиції щодо особливостей засвоєння освітньої програми закладу освіти (її окремих освітніх компонентів). Відмову в задоволенні реалізації індивідуальної освітньої траєкторії в закладі освіти та розробленні індивідуального навчального плану може бути оскаржено до керівника та/або засновника закладу освіти або уповноваженого ним органу відповідно до вимог Закону України «Про звернення громадян».

Інклюзивне навчання учнів, у тому числі згідно з індивідуальним навчальним планом, здійснюється відповідно до освітньої програми закладу освіти. Обов’язкова умова — враховувати особливі освітні потреби учнів та забезпечувати особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу, адаптації та/або модифікації окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів).

Використано Постанову КМУ Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти



зміст

Рекомендації МОН щодо атестації

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді