Адаптація дітей до умов закладу дошкільної освіти: консультація для батьків

Поради та рекомендації практичного психолога батькам і вихователям у період адаптації дітей раннього і молодшого дошкільного віку до умов дитячого садка
Організовуємо роботу атестаційної комісіїАдаптація до дитячого садка: 14 порад для батьків  
Скачати

Процес адаптації дітей раннього та молодшого дошкільного віку до умов дитсадка зазвичай є складним. У батьків та вихователів у цей період виникає чимало труднощів. Практичний психолог і вихователь-методист під час консультацій для батьків в закладі дошкільної освіти допоможуть виявити причини труднощів адаптації дитини та визначити можливі способи полегшення адаптаційного періоду.

Консультація для батьків: молодша група

Для оптимізації процесу адаптації дітей раннього та молодшого дошкільного віку до умов дитячого садка проведіть психологічні консультації для батьків, щоб допомогти:

  • сформувати уявлення про період адаптації дитини в закладі дошкільної освіти й проблеми, пов’язані з цим періодом
  • виявити проблеми адаптаційного періоду
  • з’ясувати причини труднощів адаптації дитини
  • визначати прийоми корекційної роботи з дітьми.

Психологічний комфорт у групі: методики

Адаптація дитини до дитячого садка: проблеми

Щоб уявити повну картину адаптаційного періоду, проведіть батьківські збори, на яких разом з вихователями і батьками виявіть найбільш проблемні сфери адаптації дітей до умов закладу дошкільної освіти. До них відносять:

  • активну діяльність
  • спілкування з дорослими
  • спілкування з дітьми.

Для полегшення адаптаційного періоду в дітей раннього віку до умов дитячого садка деякі вихователі практикують можливість короткочасного перебування дитини в групі у присутності матері. При цьому педагоги часто прагнуть скоротити період присутності матері, посилаючись на те, що малюк швидше звикає до дитячого садка, коли залишається без неї.

Однак варто враховувати, що строки адаптації для різних дітей різні: деяким досить декількох днів, а іншим потрібно кілька місяців для того, щоб звикнути до нової ситуації, увійти в нове соціальне середовище. Часто критерієм звикання дитини є припинення плачу й слухняне виконання режиму за відсутності батьків. Проте це не завжди правильно.

Основні показники повноцінної адаптації:

  • активний прояв допитливості до оточення
  • виникнення прихильності до педагогів
  • бажання гратися з однолітками, що свідчить про емоційне благополуччя дитини.

Під час аналізування перебігу адаптації дитини важливо враховувати:

  • роль прихильності до матері в житті дитини, можливі негативні наслідки відлучення дитини від близьких дорослих, як-от: розвиток невротичних станів, що спричиняють апатію, депресію чи підвищену дратівливість і агресивність, порушення сну, енурез, відмову від спілкування тощо;
  • закономірності розвитку спілкування з дорослими й однолітками у ранньому віці, знання яких необхідні для встановлення емоційного контакту як педагога з дитиною, так і дітей між собою.

Список названих причин виникнення труднощів адаптаційного періоду можна доповнити чинниками психологічного порядку, які пов'язані з тим, що дитина:

  • має природний страх перед сторонніми
  • не має досвіду спілкування зі сторонніми людьми, якщо в родину рідко приходять гості, інші діти
  • віддає перевагу емоційним контактам із близькими, і її не можуть задовольнити контакти зі сторонніми людьми
  • не має достатнього досвіду гри з предметами разом з іншими людьми
  • має негативний досвід спілкування з іншими людьми, наприклад:
    • проходила медичні обстеження й лікування, пов’язані з болісними процедурами
    • була скривджена однолітком
    • прийшла з родини, в якій є певні проблеми — ситуація розлучення батьків, неповна родина, хвороба одного з батьків, жорстоке поводження в родині тощо.

Розуміння справжніх причин виникнення труднощів адаптації дітей до закладу дошкільної освіти допоможе вам правильно розробити стратегію психолого-педагогічного супроводу дитини.

Також окресліть основні проблеми, з якими стикається новачок-дошкільник, зокрема:

Втрата приватності

У дитини може не бути можливості побути наодинці з собою або близькою людиною, яка добре відчуває настрій дитини, знає її потреби, бажання і звички.

Необхідність дотримуватися загальних правил життя групи

За нових обставин дитина може розгубитися, задивитися на щось, чогось не почути й залишитися останньою, яка не одяглася, не поїла — тобто, стати «невмійкою» чи невдахою, а це вже питання самооцінки дитини, її упевненості й гідності.

Посилення амбівалентності у ставленні до однолітків

Дитина весь час демонструє двояке ставлення до інших дітей: то грається з ними, то уникає. При цьому такі перепади у спілкуванні є частими, компроміси у стосунках відсутні, а сама дитина не може пояснити свою поведінку і часто страждає від цього.

Консультації для батьків молодших дошкільників у ЗДО допомагають уникнути проблем, а не боротися з наслідками.

Адаптація дитини до дитячого садка: поради батькам

Під час консультацій для батьків і вихователів стосовно адаптації дітей до умов дитячого садка наголосіть, що основні критерії вибору методів і прийомів корекційної роботи — це гуманне ставлення до дитини та повага до її особистості.

Такий підхід повністю відкидає фізичне покарання й негативні дисциплінарні методи, що лякають, принижують або ображають дітей, і припускає встановлення довірливих, доброзичливих взаємин із дітьми, врахування індивідуальних особливостей і вподобань, лагідне ставлення, надання дітям підтримки, створення у них комфортного самовідчуття.

Поради та рекомендації батькам і вихователям у період адаптації дітей раннього віку до умов дитячого садка

  • Знайдіть для дитини такі заняття у закладі дошкільної освіти, які дадуть змогу їй бути самою собою, виражати різноманітні почуття і переживання. Можливо, це будуть театралізовані ігри за ширмою, де від імені ляльок можна виразити не лише позитивні емоції та почуття, а й негативні, де персонажі будуть сперечатися, сваритися, миритися тощо.
  • Порадьте батькам вигадати для дитини прийнятні способи зняття напруження вдома, адже коли дитини опиняється у звичних умовах, поруч з батьками, які люблять дитину, її напруження виривається назовні нібито «безпідставним» плачем.
  • Поясніть батькам, що погана поведінка дитини — це не дитяча вередливість, а своєрідний психологічний захист у складній для неї ситуації. Використовуйте різні способи отримання задоволення у поєднанні з діяльністю дитини («Що ти любиш робити?», «Що тобі подобається?»). Можливо, це буде розплутування ниток поруч з мамою, яка отримує задоволення від плетіння. Що більше батьки разом з дитиною згадають тих приємних справ, які їй подобаються, то легше батькам буде урізноманітнити способи отримання задоволення дитиною.

Етапи адаптації дитини до дитячого садка: що роблять педагоги

Етап

Зміст роботи

Підготовчий етап (розпочинається перед вступом дитини до закладу дошкільної освіти)

Етап психолого-педагогічного супроводу

  • проведення поетапного прийому дітей до груп
  • здійснення психолого-педагогічного супроводу нових дітей і спостереження за їхньою поведінкою
  • індивідуальне діагностування рівня нервово-психічного розвитку дітей
  • проведення хвилинок-релаксацій
  • консультування батьків
  • розроблення індивідуального режиму дня для кожного дошкільника
  • оформлення адаптаційних листків дітей

Етап аналізування та висновків

  • оброблення результатів — аналізування адаптаційних листків, оцінювання рівня нервово­-психічного розвитку дітей
  • заповнення індивідуальних маршрутів розвитку дошкільників
  • проведення індивідуальної роботи з дітьми, у яких виявлено тяжкий ступінь адаптації
  • організація експрес-­огляду групи раннього віку за участі адміністрації, медичної сестри, практичного психолога та служби та вихователів

Статті до теми

Картка адаптації дитини до дитячого садка

Теми індивідуальних консультацій для батьків

Ось кілька актуальних тем для консультацій, які можуть бути корисними для батьків молодших дошкільнят:

  1. Розвиток мовлення у дітей раннього віку. Як стимулювати мовленнєву активність дитини, які ігри та вправи використовувати для розширення словникового запасу та формування граматично правильного мовлення.
  2. Розвиток дрібної моторики. Важливість розвитку дрібної моторики для розвитку мовлення, прості та цікаві вправи для пальчиків, малювання та ліплення.
  3. Соціалізація дитини. Як допомогти дитині адаптуватися до дитячого садка або інших соціальних ситуацій, розвивати навички спілкування та співпраці з однолітками.
  4. Розвиток пізнавальної активності. Як задовольнити допитливість дитини, які ігри та заняття сприяють розвитку наочно-образного мислення.
  5. Правильне харчування дитини. Як скласти збалансований раціон для малюка, які продукти корисні для зростання і розвитку, як прищепити дитині любов до здорової їжі.
  6. Режим дня дитини. Як організувати режим дня для малюка, щоб забезпечити йому достатній відпочинок, активність та розвиток.
  7. Виховання самостійності. Як навчити дитину самообслуговуванню, як похвалити і заохотити її до самостійних дій.
  8. Розвиток емоційного інтелекту. Як допомогти дитині розуміти свої та чужі емоції, як реагувати на різні емоційні стани.
  9. Розвиток творчих здібностей. Як підтримати творчі пориви дитини, які матеріали та техніки можна використовувати для малювання, ліплення, конструювання.
  10. Профілактика негативних звичок. Як запобігти появі таких звичок, як смоктання пальця, гризіння нігтів тощо, які методи корекції можна застосовувати.

Авторські казки для адаптації  дітей раннього віку в дитсадку

Авторська казка — універсальний засіб налагодження довірчих відносин із дітьми під час адаптаційного періоду та формування таких особистісних якостей, як активність, самостійність, емоційність, творчість.

Розповідайте дошкільникам народні й авторські казки. Закладений у таких текстах повчальний зміст сприяє внутрішньому спокою дітей, емоційному комфорту та зближенню їх із новим соціальним оточенням.

Казки дають змогу:

  • перетворювати негативні емоції на позитивні
  • ознайомлювати дітей зі способами виходу зі складних ситуацій
  • формувати бажану модель поведінки дітей
  • долати психологічний бар’єр між дитиною і дорослим природним чином
  • знімати психоемоційне напруження
  • знижувати рівень тривожності
  • створювати для дитини «зону безпеки», надавати відчуття захищеності, спокою.

♥ Консультації для вихователів ЗДО

Поєднуйте розповідання казки із творчими іграми чи образотворчою діяльністю, супроводжуйте казку наочністю, зокрема зображеннями казкових героїв на магнітах, що кріплять до магнітної дошки в ігровому куточку.

Скористайтеся прикладами авторських казок, що сприяють полегшенню адаптації дітей раннього віку до умов закладу дошкільної освіти. Роздрукуйте їх у потрібній кількості і роздайте для роботи тим вихователям, у групах яких є діти-новачки.

Авторські казки для адаптації дітей раннього віку в дитсадкуСкачайте казки:

За матеріалами журналу Вихователь-методист дошкільного закладу

адаптація дитини до дитячого садка поради батькам


зміст

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді