Ініціював зміни сам Президент.
23 травня 2017 законопроект ухвалила Верховна Рада України, 9 червня його направили на підпис Президентові. Зміни набрали чинності 08.06.2017.
Як вказано в пояснювальні записці до законопроекту № 6431 (нині Закон від 23.05.2017 № 2053-VII), школи з інклюзивною орієнтацією:
- дадуть змогу створити належні умови для здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами, враховуючи їхні індивідуальні потреби
- мають стати ефективним засобом
– забезпечення права таких осіб на освіту
– сприяння розвитку особистості
– поліпшення стану здоров’я та якості життя
– підвищення рівня участі у житті громади.
2009 року Україна ратифікувала Конвенцію про права осіб з інвалідністю.
▶ ВЕБІНАР: інструктажі з учнями та працівниками школи Читайте більше про інклюзію:
- Дзеркало інклюзивної освіти в Україні
- Стаття «Інклюзивне навчання» в ЗЗСО
- Скільки платитимуть за роботу з дітьми з особливими освітніми потребами
- Діяльність керівника навчального закладу на створення інклюзивних класів
- Яка тривалість уроків в інклюзивних класах
- Що таке Центр підтримки інклюзивної освіти
Навіщо зміни в освіті осіб з особливими освітніми потребами
Зміни до Закону про освіту (від 23.05.1991 № 1060-XII) необхідні, щоб:
- закріпити право на освіту осіб з особливими освітніми потребами
- надати можливість дітям з особливими освітніми потребами отримувати освіту в усіх навчальних закладах, зокрема й безплатно в державних і комунальних навчальних закладах, незалежно від «встановлення інвалідності»
- запровадити дистанційну та індивідуальну форми навчання
- визначити поняття:
– «особа з особливими освітніми потребами»
- надати можливість особам з особливими освітніми потребами отримати психолого-педагогічну та корекційно-розвиткову допомогу
- створювати у загальноосвітніх навчальних закладах інклюзивні та спеціальні групи (класи).
«Інклюзивні» зміни до статей Закону про освіту
До повноважень місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в галузі освіти у частині першій статті 14 додано абзац:
«забезпечують доступ осіб з особливими освітніми потребами до державних і комунальних навчальних закладів шляхом створення безперешкодного середовища відповідно до законодавства України за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів.»
НАКАЗИ: як реєструвати та зберігати🖨 Тлумачення основних понять інклюзивної освіти
Закон про освіту доповнять статтею 231 «Забезпечення реалізації права на освіту осіб з особливими освітніми потребами». Саме в ній дадуть тлумачення таких понять, як:
- Особа з особливими освітніми потребами
- Інклюзивне навчання
- Індивідуальна програма розвитку особи з особливими освітніми потребами
Утворення інклюзивних та спеціальних класів
Статтю 36 «Середні навчальні заклади» доповнять частиною сьомою:
«Загальноосвітні навчальні заклади на підставі письмового звернення особи з особливими освітніми потребами, її батьків чи законних представників утворюють інклюзивні та/або спеціальні класи для навчання осіб з особливими освітніми потребами.»
Фінансування
Додано до статті 61 «Фінансово-господарська діяльність навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти» частину третю:
«Фінансування у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку додаткових корекційно-розвиткових занять (послуг) та придбання спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку, що визначені індивідуальною програмою розвитку особи з особливими освітніми потребами, здійснюється за рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством.»