Положення Закону про загальну середню освіту щодо інклюзивного навчання
Інклюзивне навчання: що визначає Закон України про освіту
06.09.2018 було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг» від 04.07.2018 № 8556. Відповідно тоді ж у Законі України «Про загальну середню освіту» з’явилися нові положення про інклюзивне навчання в школі. Так, Закон було доповнено статтею 161 «Інклюзивне навчання»:
1. Для навчання дітей з особливими освітніми потребами заклади загальної середньої освіти за звернення батьків дитини або осіб, які їх замінюють, утворюють інклюзивні та/або спеціальні групи і класи.
2. Інклюзивне навчання — система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.
Порядок організації інклюзивного навчання у державних і комунальних закладах загальної середньої освіти здійснюється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Команда психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП
3. Відповідно до індивідуальних особливостей освітньої діяльності для кожного учня з особливими освітніми потребами складають індивідуальну програму розвитку — документ, що забезпечує індивідуалізацію навчання, закріплює перелік необхідних психолого-педагогічних, корекційних потреб/послуг для розвитку дитини та розробляється групою фахівців з обов’язковим залученням батьків дитини з метою визначення конкретних навчальних стратегій і підходів до навчання.
Психолого-педагогічні послуги — це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку дитини з особливими освітніми потребами, що передбачені індивідуальною програмою розвитку та надаються педагогічними працівниками закладів освіти, фахівцями інклюзивно-ресурсного центру.
Корекційно-розвиткові послуги (допомога) — це комплексна система заходів супроводження дитини з особливими освітніми потребами у процесі навчання, що спрямовані на корекцію порушень шляхом розвитку особистості, її пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери та мовлення.
4. Особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі забезпечує асистент вчителя.
Освітні та соціальні потреби дітей із складними порушеннями розвитку під час їх перебування у закладі загальної середньої освіти задовольняє асистент дитини: соціальний працівник, один з батьків або особа, уповноважена ними.
5. Навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами, здійснюються за рахунок коштів освітніх субвенцій, державного та місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі з урахуванням потреб дитини, визначених в індивідуальній програмі розвитку.
Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки дітям з особливими освітніми потребами здійснюються у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Опрацюєте нові вимоги до організації інклюзивного навчання. Удосконалите свою інклюзивну компетентність щодо інклюзивних цінностей та індивідуалізації освітнього процесу. Зможете реалізувати командний підхід в організації інклюзивного навчання. Опануєте технологію індивідуального планування розвитку та навчання дитини з особливими освітніми потребами
Положення Закону щодо інклюзивного навчання
Положення про інклюзивне навчання в школі — це не окремий документ. Це ті засади, що визначені в Законі про загальну середню освіту та уточнені у відповідних нормативних документах.
Зміни до Закону «Про загальну середню освіту» щодо інклюзивного навчання
Стаття Закону | Зміни та доповнення |
Ст. 8. «Заклад загальної середньої освіти» | Школи тепер зобов'язані створювати інклюзивні та/або спеціальні класи для дітей з особливими освітніми потребами, якщо батьки або законні представники надають письмове звернення. |
Ст. 12. «Термін навчання» | Термін навчання для дітей з особливими освітніми потребами встановлює Кабінет Міністрів України. |
Ст. 16. «Навчальний рік та режим роботи» | Тривалість корекційно-розвиткових занять для дітей в інклюзивних класах: групове — 35–40 хвилин, індивідуальне — 20–25 хвилин. |
Ст. 17. «Виховний процес» | Діти з особливими освітніми потребами можуть брати участь у позакласній та позашкільній роботі з урахуванням їхніх інтересів, віку, здібностей та стану здоров’я. |
Ст. 18. «Зарахування учнів» | Діти з особливими освітніми потребами мають право на першочергове зарахування до початкової школи. Їхнє зарахування, переведення та відрахування зі спеціалізованих закладів відбувається у порядку, встановленому Міністерством освіти і науки. |
Ст. 21. «Соціальний захист учнів» | Діти з особливими освітніми потребами забезпечуються допоміжними засобами для навчання. Соціальні потреби дітей зі складними порушеннями розвитку може задовольняти асистент дитини: соціальний працівник, батьки або уповноважена ними особа. |
Ст. 29. «Права та обов'язки батьків» | Батьки можуть супроводжувати свою дитину з особливими освітніми потребами під час її перебування у школі. |
Ст. 34. «Атестація та оцінювання» | Оцінювання навчальних досягнень таких учнів здійснюється за критеріями, які визначає Міністерство освіти і науки. |
Ст. 37. «Повноваження органів виконавчої влади» | Органи влади повинні забезпечувати доступність будівель, споруд і приміщень закладів освіти, а також контролювати, щоб при будівництві та реконструкції враховувалися принципи універсального дизайну. |
Ці оновлення роблять інклюзивну освіту більш конкретною та систематизованою.