Положення Закону про загальну середню освіту щодо інклюзивного навчання

Автор
директор Комунальної установи «Рівненський інклюзивно-ресурсний центр № 2» Рівненської міської ради
Основні положення статті 16-1 Закону про загальну середню освіту: термінологія, організація інклюзивних класів, надання корекційно-розвиткових послуг та ін.

Інклюзивне навчання: що визначає Закон України про освіту

06.09.2018 було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг» від 04.07.2018 № 8556. Відповідно тоді ж у Законі України «Про загальну середню освіту» з’явилися нові положення про інклюзивне навчання в школі. Так, Закон було доповнено статтею 161 «Інклюзивне навчання»:

1. Для навчання дітей з особливими освітніми потребами заклади загальної середньої освіти за звернення батьків дитини або осіб, які їх замінюють, утворюють інклюзивні та/або спеціальні групи і класи.

2. Інклюзивне навчання — система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.

Порядок організації інклюзивного навчання у державних і комунальних закладах загальної середньої освіти здійснюється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Команда психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП

3. Відповідно до індивідуальних особливостей освітньої діяльності для кожного учня з особливими освітніми потребами складають індивідуальну програму розвитку — документ, що забезпечує індивідуалізацію навчання, закріплює перелік необхідних психолого-педагогічних, корекційних потреб/послуг для розвитку дитини та розробляється групою фахівців з обов’язковим залученням батьків дитини з метою визначення конкретних навчальних стратегій і підходів до навчання.

Психолого-педагогічні послуги — це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку дитини з особливими освітніми потребами, що передбачені індивідуальною програмою розвитку та надаються педагогічними працівниками закладів освіти, фахівцями інклюзивно-ресурсного центру.

Корекційно-розвиткові послуги (допомога) — це комплексна система заходів супроводження дитини з особливими освітніми потребами у процесі навчання, що спрямовані на корекцію порушень шляхом розвитку особистості, її пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери та мовлення.

4. Особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі забезпечує асистент вчителя.

Освітні та соціальні потреби дітей із складними порушеннями розвитку під час їх перебування у закладі загальної середньої освіти задовольняє асистент дитини: соціальний працівник, один з батьків або особа, уповноважена ними.

5. Навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами, здійснюються за рахунок коштів освітніх субвенцій, державного та місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі з урахуванням потреб дитини, визначених в індивідуальній програмі розвитку.

Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки дітям з особливими освітніми потребами здійснюються у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Положення Закону щодо інклюзивного навчання

Положення про інклюзивне навчання в школі — це не окремий документ. Це ті засади, що визначені в Законі про загальну середню освіту та уточнені у відповідних нормативних документах. 

Зміни до Закону «Про загальну середню освіту» щодо інклюзивного навчання

Стаття Закону

Зміни та доповнення

Ст. 8. «Заклад загальної середньої освіти»

Школи тепер зобов'язані створювати інклюзивні та/або спеціальні класи для дітей з особливими освітніми потребами, якщо батьки або законні представники надають письмове звернення.  

Ст. 12. «Термін навчання»

Термін навчання для дітей з особливими освітніми потребами встановлює Кабінет Міністрів України.  

Ст. 16. «Навчальний рік та режим роботи»

Тривалість корекційно-розвиткових занять для дітей в інклюзивних класах: групове — 35–40 хвилин, індивідуальне — 20–25 хвилин.  

Ст. 17. «Виховний процес»

Діти з особливими освітніми потребами можуть брати участь у позакласній та позашкільній роботі з урахуванням їхніх інтересів, віку, здібностей та стану здоров’я.  

Ст. 18. «Зарахування учнів»

Діти з особливими освітніми потребами мають право на першочергове зарахування до початкової школи. Їхнє зарахування, переведення та відрахування зі спеціалізованих закладів відбувається у порядку, встановленому Міністерством освіти і науки.  

Ст. 21. «Соціальний захист учнів»

Діти з особливими освітніми потребами забезпечуються допоміжними засобами для навчання. Соціальні потреби дітей зі складними порушеннями розвитку може задовольняти асистент дитини: соціальний працівник, батьки або уповноважена ними особа.  

Ст. 29. «Права та обов'язки батьків»

Батьки можуть супроводжувати свою дитину з особливими освітніми потребами під час її перебування у школі.  

Ст. 34. «Атестація та оцінювання»

Оцінювання навчальних досягнень таких учнів здійснюється за критеріями, які визначає Міністерство освіти і науки.  

Ст. 37. «Повноваження органів виконавчої влади»

Органи влади повинні забезпечувати доступність будівель, споруд і приміщень закладів освіти, а також контролювати, щоб при будівництві та реконструкції враховувалися принципи універсального дизайну.  

 Ці оновлення роблять інклюзивну освіту більш конкретною та систематизованою.



    зміст

    Статичний блок для статей

    Останні новини

    Усі новини

    Гарячі запитання

    Усі питання і відповіді