Особливості вивчення розвитку дітей раннього віку
Контроль за розвитком дітей має бути комплексним. Тому у дошкільних закладах оцінюють дітей за:
- поведінкою
- станом фізичного та психологічного здоров’я
- фізичним і психічним розвитком.
Роль практичного психолога в тому, щоб на підставі знань про зону найближчого розвитку кожної дитини своєчасно й правильно визначити завдання для всіх інших фахівців. Це потрібно, щоб сповна розкрити потенційні можливості дитини на кожному віковому етапі.
🎠 Все про ігрову діяльність: ВЕБІНАР
Організація психодіагностичного обстеження
Модель психологічного супроводу розвитку дитини можна реалізувати за допомогою основних видів діяльності практичного психолога:
- психодіагностики
- корекційної та розвивальної роботи
- консультування (зокрема батьків)
- психологічної просвіти
- психопрофілактики.
Серед них важливу роль відведено психологічній діагностиці. За її результатами практичний психолог:
- формує прогноз розвитку дитини
- адекватно вибудовує розвивальну і просвітницьку роботу.
У результаті психодіагностичного обстеження практичний психолог отримує дані, щоб створити умови для оптимального розвитку дитини.
Третій рік життя
Це важливий вік для становлення вікових новоутворень і розкриття потенційних можливостей розвитку дитини. Тому система діагностичних мінімумів у І-й молодшій групі передбачає два основних дослідження:
- діагностика адаптації кожної дитини до дошкільного закладу під час вступу
- відстеження рівня психічного розвитку кожної дитини в епікризні строки — коли їй виповнюється 30 та 36 місяців, тобто 2 роки 6 місяців і 3 роки.
Діагностичний мінімум
Основною схемою в межах моделі психологічного супроводу є діагностичний мінімум. Це мінімальний, достатній набір психодіагностичних методик, який:
- дає можливість відстежувати динаміку розвитку й емоційного стану кожного вихованця
- уможливлює умовний поділ обстежених дітей на дві підгрупи:
– «психологічно благополучних»
– дітей «групи ризику».
Тому психологічна діагностика є частиною загальної системи діагностики дітей.
📝 Нова Інструкція з діловодства в ЗДО Система діагностичної роботи з дітьми раннього віку
Мета | Показники | Засоби | Відповідальні |
Виявлення особливостей фізичного розвитку та здоров’я дитини для адекватної організації освітнього процесу | Стан здоров’я і фізичного розвитку | Медичне обстеження | Медична сестра |
Вивчення особливостей розвитку кожної дитини і груп дітей для організації корекційно-розвивальної роботи надалі | Особливості нервово-психічного розвитку | Психолого-педагогічна діагностика | Вихователі, практичний психолог |
Діагностичне обстеження в ДНЗ
Психологічне обстеження дитини віком до трьох років на етапі адаптації до дошкільного закладу ґрунтується на методах фіксованого спостереження у природних ситуаціях. Практичний психолог є координатором адаптаційного процесу новачків, організовуючи:
- співбесіду з батьками, їх анкетування на етапі знайомства
- спостереження педагогів за дитиною.
Саме практичний психолог вибудовує роботу та надає рекомендації вихователям групи, аби забезпечити оптимальні умови для розвитку й виховання кожного малюка.
Докладніше про діагностику та весь діагностичний інструментарій — у ж. «Практичний психолог: Дитячий садок» № 07/2017


