Початкова школа 2025/2026: нові методичні орієнтири від МОН
Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму
Міністерство освіти і науки України оприлюднило методичні рекомендації щодо викладання у початковій школі на 2025/2026 навчальний рік. Вони визначають ключові орієнтири для організації освітнього процесу у 1–4 класах відповідно до Державного стандарту початкової освіти та концепції «Нова українська школа», з урахуванням умов воєнного стану і необхідності подолання освітніх втрат.
🧭 ОСВІТНІЙ НАВІГАТОР НА 2025/2026 н.р.
Головні новації та акценти:
Підручники з е-додатками. З 2025 року всі підручники, що проходять конкурсний відбір, обов’язково матимуть інтерактивний електронний додаток із мультимедіа та завданнями. «Е-додаток посилює змістові та функціональні можливості паперового підручника», – наголошують у МОН.
Домашні завдання без перевантаження. У 1–2 класах обов’язкові домашні завдання не рекомендуються. У 3–4 класах їх виконання не має перевищувати однієї години. «Завдання мають бути посильними, цікавими, із чіткою інструкцією», – радять у рекомендаціях. Також у 2 класі можна пропонувати індивідуальні завдання за вибором, обсягом до 45 хв на добу.
Сучасні ресурси для навчання. Учителям радять використовувати мобільний застосунок «Вивчаю — не чекаю», гейміфіковану програму «КЕЧ», а також онлайн-ресурси Educaplay, Wordwall, Matific, які допомагають долати освітні втрати та мотивувати дітей.
Психологічна підтримка дітей. Окрему увагу приділено створенню безпечного і комфортного середовища. «Доцільним є використання практик психологічного розвантаження, що сприятимуть створенню атмосфери безпеки та емоційного комфорту», – зазначається у документі. Концепція НУШ і Державний стандарт початкової освіти акцентують увагу на формуванні комунікативної компетентності учнів / учениць, тобто здатності до усного й письмового висловлення думок, розуміння інформації, вільного володіння мовою в різних ситуаціях.
Щоб розвивати в учнів ключові наскрізні вміння, педагоги можуть використовувати перевірені методи:
- Вміння висловлювати думку формувати через технологію «Щоденні 5», ведення щоденника вражень та індивідуальні письмові завдання.
- Здатність обґрунтовувати позицію розвивати через аналіз джерел, узагальнення інформації, дискусії та моделювання ситуацій.
- Навичку співпраці практикувати під час групової роботи, рольових ігор, ранкових зустрічей та впровадження правил співжиття у класі.
Ранкові зустрічі. Щоденні короткі зібрання класу (10–15 хвилин) рекомендується наповнювати темами безпеки, рольовими іграми та вправами на розвиток комунікації.
Розклад дзвінків. Тривалість уроків, яку має враховувати розклад дзвінків, становить:
- 35 хвилин — для першокласників
- 40 хвилин — для учнів 2–4 класів.
Школи можуть по-різному комбінувати навчальний час, щоб поєднати предмети та теми й реалізовувати інтегративний підхід у змісті освітнього процесу. Головне — не перевищувати максимальну кількість навчальних годин на тиждень.
Увага: до однієї години фізкультури на тиждень можна використати для інших рухливих занять, наприклад, хореографії, ритміки чи плавання. Для цього потрібно мати відповідні умови, вчителів та затверджені МОН програми.
Оцінювання як орієнтир. У початковій школі воно має рекомендаційний характер і спрямоване на підтримку дитини. «Оцінювання – це не відбір, а орієнтир для подальшого розвитку учня чи учениці», – підкреслюють автори рекомендацій.
Заклади освіти можуть розробити власну систему оцінювання з дотриманням концептуальних засад Нової української школи. Види, кількість діагностувальних робіт і форми фіксації результатів педагоги або методичне об’єднання можуть змінити, а педагогічна рада — затвердити. Згідно з наказом МОН від 30.11.2020 № 1480 систему оцінювання конкретизують в освітній програмі закладу освіти та у Положенні про внутрішню систему забезпечення якості освіти.
Співпраця з батьками. Школам радять посилювати партнерство з родинами, пояснюючи, що ключова роль у початковій школі належить не балам, а оцінювальним судженням учителя, які допомагають дитині розвиватися.
Подолання освітніх втрат: що використовувати вчителям?
Щоб допомогти учням наздогнати програму, вчителі можуть використовувати методичні рекомендації МОН (лист від 19.08.2022 № 1/9530-22). Також корисними будуть такі ресурси, як Educaplay, Wordwall, Matific. Додатково варто звернути увагу на матеріали щодо компетентнісного підходу від Державної служби якості освіти, а також на посібники від Академії педагогічних наук України. Зокрема:
- посібник про технології формування навчальних досягнень молодших школярів;
- методичний посібник про технології оцінювання досягнень учнів початкової школи.
Національно-патріотичне виховання
Щоб його реалізувати, інтегруйте цілі та завдання патріотичного виховання у свої уроки. Орієнтуйтеся на Концепцію національно-патріотичного виховання та методичні рекомендації МОН (додаток 2 до листа від 19.08.2022 № 1/9530-22). Вони допоможуть сформувати в учнів громадянську позицію.
Формування енергетичної культури
Після руйнування енергоінфраструктури важливим завданням для вчителів є формування енергетичної культури. Щоб досягти цього, слід інтегрувати в освітній процес активності, які навчають учнів ощадливо використовувати ресурси. Це можуть бути:
- проєкти та дослідження на тему енергозбереження;
- челенджі та конкурси з економії електроенергії;
- інші ініціативи, що формують екологічну компетентність.