Початкова школа 2025/2026: нові методичні орієнтири від МОН

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
головний редактор порталу «Педрада» Цифрового видавництва Експертус, кандидат педагогічних наук, Київ
Підручники з е-додатками, електронні ресурси для навчання, ранкові зустрічі та психологічна підтримка дітей — головні акценти нового навчального року

Початкова школа 2025/2026: нові методичні орієнтири від МОН

Міністерство освіти і науки України оприлюднило методичні рекомендації щодо викладання у початковій школі на 2025/2026 навчальний рік. Вони визначають ключові орієнтири для організації освітнього процесу у 1–4 класах відповідно до Державного стандарту початкової освіти та концепції «Нова українська школа», з урахуванням умов воєнного стану і необхідності подолання освітніх втрат.

🧭 ОСВІТНІЙ НАВІГАТОР НА 2025/2026 н.р.

Головні новації та акценти:

Підручники з е-додатками. З 2025 року всі підручники, що проходять конкурсний відбір, обов’язково матимуть інтерактивний електронний додаток із мультимедіа та завданнями. «Е-додаток посилює змістові та функціональні можливості паперового підручника», – наголошують у МОН.

Домашні завдання без перевантаження. У 1–2 класах обов’язкові домашні завдання не рекомендуються. У 3–4 класах їх виконання не має перевищувати однієї години. «Завдання мають бути посильними, цікавими, із чіткою інструкцією», – радять у рекомендаціях. Також у 2 класі можна пропонувати індивідуальні завдання за вибором, обсягом до 45 хв на добу. 

Сучасні ресурси для навчання. Учителям радять використовувати мобільний застосунок «Вивчаю — не чекаю», гейміфіковану програму «КЕЧ», а також онлайн-ресурси Educaplay, Wordwall, Matific, які допомагають долати освітні втрати та мотивувати дітей.

Психологічна підтримка дітей. Окрему увагу приділено створенню безпечного і комфортного середовища. «Доцільним є використання практик психологічного розвантаження, що сприятимуть створенню атмосфери безпеки та емоційного комфорту», – зазначається у документі. Концепція НУШ і Державний стандарт початкової освіти акцентують увагу на формуванні комунікативної компетентності учнів / учениць, тобто здатності до усного й письмового висловлення думок, розуміння інформації, вільного володіння мовою в різних ситуаціях.

Щоб розвивати в учнів ключові наскрізні вміння, педагоги можуть використовувати перевірені методи: 

  • Вміння висловлювати думку формувати через технологію «Щоденні 5», ведення щоденника вражень та індивідуальні письмові завдання.
  • Здатність обґрунтовувати позицію розвивати через аналіз джерел, узагальнення інформації, дискусії та моделювання ситуацій.
  • Навичку співпраці практикувати під час групової роботи, рольових ігор, ранкових зустрічей та впровадження правил співжиття у класі.

Ранкові зустрічі. Щоденні короткі зібрання класу (10–15 хвилин) рекомендується наповнювати темами безпеки, рольовими іграми та вправами на розвиток комунікації.

Розклад дзвінків. Тривалість уроків, яку має враховувати розклад дзвінків, становить:

  • 35 хвилин — для першокласників
  • 40 хвилин — для учнів 2–4 класів.

Школи можуть по-різному комбінувати навчальний час, щоб поєднати предмети та теми й реалізовувати інтегративний підхід у змісті освітнього процесу. Головне — не перевищувати максимальну кількість навчальних годин на тиждень. 

Увага: до однієї години фізкультури на тиждень можна використати для інших рухливих занять, наприклад, хореографії, ритміки чи плавання. Для цього потрібно мати відповідні умови, вчителів та затверджені МОН програми.

Оцінювання як орієнтир. У початковій школі воно має рекомендаційний характер і спрямоване на підтримку дитини. «Оцінювання – це не відбір, а орієнтир для подальшого розвитку учня чи учениці», – підкреслюють автори рекомендацій.

Початкова школа 2025/2026: нові методичні орієнтири від МОНЗаклади освіти можуть розробити власну систему оцінювання з дотриманням концептуальних засад Нової української школи. Види, кількість діагностувальних робіт і форми фіксації результатів педагоги або методичне об’єднання можуть змінити, а педагогічна рада — затвердити. Згідно з наказом МОН від 30.11.2020 № 1480 систему оцінювання конкретизують в освітній програмі закладу освіти та у Положенні про внутрішню систему забезпечення якості освіти.

Співпраця з батьками. Школам радять посилювати партнерство з родинами, пояснюючи, що ключова роль у початковій школі належить не балам, а оцінювальним судженням учителя, які допомагають дитині розвиватися.

Подолання освітніх втрат: що використовувати вчителям?

Щоб допомогти учням наздогнати програму, вчителі можуть використовувати методичні рекомендації МОН (лист від 19.08.2022 № 1/9530-22). Також корисними будуть такі ресурси, як Educaplay, Wordwall, Matific. Додатково варто звернути увагу на матеріали щодо компетентнісного підходу від Державної служби якості освіти, а також на посібники від Академії педагогічних наук України. Зокрема:

  • посібник про технології формування навчальних досягнень молодших школярів;
  • методичний посібник про технології оцінювання досягнень учнів початкової школи.

Національно-патріотичне виховання

Щоб його реалізувати, інтегруйте цілі та завдання патріотичного виховання у свої уроки. Орієнтуйтеся на Концепцію національно-патріотичного виховання та методичні рекомендації МОН (додаток 2 до листа від 19.08.2022 № 1/9530-22). Вони допоможуть сформувати в учнів громадянську позицію.

Формування енергетичної культури

Після руйнування енергоінфраструктури важливим завданням для вчителів є формування енергетичної культури. Щоб досягти цього, слід інтегрувати в освітній процес активності, які навчають учнів ощадливо використовувати ресурси. Це можуть бути:

  • проєкти та дослідження на тему енергозбереження;
  • челенджі та конкурси з економії електроенергії;
  • інші ініціативи, що формують екологічну компетентність.
додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Порядок створення груп подовженого дня в початковій школі

Групи продовженого дня допомагають дітям успішно навчатися та розвиватися, а також полегшують життя їхнім батькам. Оглянемо алгоритм утворення та функціонування ГПД у закладах загальної середньої освіти. Також уточнимо особливості діяльності інклюзивних ГПД
169662

Інтерактивні методи навчання для усіх: від дошкільників до педагогів

У чому полягає інтерактивне навчання та які інтерактивні методи використовувати в роботі з дошкільниками, учнями й педагогами. Принципи, завдання, класифікації, приклади інтерактивних методів навчання
217830

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді