Основні підходи в організації навчально-виховного процесу в загальноосвітніх навчальних закладах МОН визначило тиждень тому, а саме:
Ці ж рекомендації застосовують у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами:
- спеціальні загальноосвітні заклади
- навчально-реабілітаційні центри.
На це вказано в листі від 14.06.2017 № 1/9-325.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Робочі навчальні плани на 2017/2018 навчальний рік
На новий навчальний рік робочі навчальні плани у ЗНЗ для дітей з особливими освітніми потребами складають:
для класів | за Типовими навчальними планами, |
| |
| |
| |
|
Перерозподіл
Дозволено перерозподіляти до 15% навчального часу за інваріантною частиною Типових навчальних планів.
Перерозподіл необхідно погоджувати з:
- місцевим органом управління освітою — якщо те відбувається в межах освітньої галузі
- МОН — якщо перерозподіл між галузями.
Організація навчання
Освітній процес у спеціальних ЗНЗ провадять за Переліком навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих для використання в ЗНЗ для навчання дітей з особливими освітніми потребами (за нозологіями).
Окрім літератури, вказаної в Переліку, використовують також програми й навчальну літературу, рекомендовану загальноосвітнім закладам на 2017/2018 н. р., у навчанні дітей з ООП:
- глухих
- зі зниженим:
– слухом
– зором
- сліпих
- із затримкою психічного розвитку
- з тяжкими порушеннями:
– мовлення
– опорно-рухового апарату.
Завдання вчителя
Під час роботи з учнями з особливими потребами вчителі:
- самостійно розподіляють програмний матеріал
- враховують при цьому години, визначені у навчальних планах.
Завдання —
- врахувати індивідуальні особливості навчально-пізнавальної діяльності учнів
- створити умови для засвоєння програмного матеріалу, пропонованого для учнів загальноосвітньої школи.
За організації навчально-виховного процесу для учнів з інтелектуальними порушеннями керуються методичним листом МОН від 13.08.2014 № 1/9-413.
Ефективність у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами
Невід’ємною частиною інваріантної частини навчальних планів спеціальних навчальних закладів (класів) є корекційно-розвиткова складова. Адже вона визначає порядок системної реабілітаційної роботи з учнями (вихованцями):
|
| |
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
|
| |
| ||
| ||
| ||
| ||
|
З огляду на особливості психофізичного розвитку учнів необхідно:
- вирішувати специфічні завдання
- впроваджувати особистісно орієнтовані програми навчання й реабілітації за індивідуальним та диференційованим підходом
- використовувати навчально-реабілітаційне пристосування, враховуючи особливості її розвитку
- допомагати дитині сприймати навчальний матеріал і світ загалом.
У 2016 році розроблено програми для корекційно-розвиткової роботи з учнями — дітьми з особливими потребами. Вони розміщені на веб-сайті МОН у рубриці «Освіта дітей з особливими потребами».