Методика проведення інтегрованого уроку в школі

Автор
головний редактор порталу «Педрада» Цифрового видавництва «Експертус», кандидат педагогічних наук, Київ
Головна мета інтегрованого уроку — формування цілісної картини світу й підвищення пізнавального інтересу учнів. З'ясуємо особливості підготовки та проведення інтегрованого уроку. Розглянемо приклади застосування інтелект-карт у плануванні інтегрованих уроків
 Методика проведення інтегрованого уроку в школі  Інтегрований урок: як відрізнити
   Скачати


Інтегрований урок та переваги інтегрованого навчання

Інтегрований урок — це форма інтегрованого навчання. Найкоротшим можна вважати таке визначення: інтегрований урок — це тип уроку, що об'єднує зміст різних навчальних дисциплін навколо однієї теми. Його мета — створити цілісне уявлення про досліджуване явище, показати взаємозв'язок між різними галузями знань.

Інтегрований урок — це урок, що дає змогу:

  • усвідомлювати взаємозв’язки усіх аспектів життя — все в житті взаємопов’язано;
  • глибше розуміти кожну тему завдяки розгляду її через різні галузі знань;
  • реалізовувати компетентнісний підхід, через який предмети, навички, ідеї та різні погляди пов’язані з реальним світом;
  • розвивати навички системного мислення.

За інтегрованого підходу до кожної теми ми значно глибше проникаємо в суть понять та знаходимо такі взаємозв’язки, які за звичайного, предметного поділу галузей знань не помічаємо і не встановлюємо. Інтегрований урок — це спосіб сприяти тому, що у дітей формується цілісне уявлення про людей, суспільство, природу, культуру, предметне довкілля. Тож інтегрований урок — це ефективна форма навчання, яка підводить учнів до елементарного розуміння загальних законів буття, взаємозв’язку всього суттєвого.

ВЕБІНАР: Освітня програма закладу освіти

Інтегрований урок: як обрати тему

Інтегрований урок — це урок, який поєднує у собі ідеї, теорії, що відображені у різних науках і відповідних їм навчальних предметах. Тож в основу інтегрованого уроку покладаємо міжпредметність. Наприклад, в урок читання інтегруємо матеріал з інших предметів, щоб зацікавити учнів подивитися по-новому на художні твори. 

Інтегрований урок — це обов'язково змістовно і структурно цілісна форма навчання. Щоб інтегрований урок був саме таким, вчитель має визначити об’єкт вивчення, тобто тему. Головний принцип у визначенні теми інтегрованого уроку — обрати тему-образ, а не вид діяльності на уроці. Тобто обираємо тему, навколо якої, як на стрижень, будемо нанизувати зміст обраних галузей знань. Наприклад, темами інтегрованих уроків можуть бути «Порядок», «Чистота і краса», «Щедрість природи і людей», «Правила для всіх: свої і чужі». Натомість некоректно визначати темою інтегрованого уроку певні види діяльності на уроці, наприклад: «Читання і розповідання твору … . Створення колажу». Таке формулювання теми — невідповідне суті інтегрованого підходу.

Міжгалузеві інтегровані курси

Інтегрований урок — це особлива форма планування

Головна мета інтегрованого уроку — формування цілісної картини світу й підвищення пізнавального інтересу учнів. Як вже зазначено вище, інтегрований урок — це така форма організації навчальної діяльності, за якої 

Зазвичай інтегровані уроки проводять задля узагальнення та систематизації навчального матеріалу як у початковій, так і у старшій школі. На таких уроках інтегрують матеріал навчальних предметів:

  • однієї освітньої галузі (наприклад, мови і літератури)
  • певного циклу (приміром, природничо-математичного).

Натомість не менш ефективною є інтеграція на уроках засвоєння нових знань, умінь і навичок, уроках застосування знань, умінь і навичок; на комбінованих уроках з різних навчальних предметів. Тож інтегрований урок — це не лише урок узагальнення і систематизації знань.

У початковій школі планувати інтегровані уроки легше — вчитель, який веде усі чи майже всі предмети, самостійно може спланувати інтеграцію навчальних предметів та змісту освіти. У старших класах, щоб здійснити інтеграцію, вчитель всебічно вивчає тему, консультується з колегами.

Водночас інтегрований урок — це не про нестандартну форму проведення, а радше про нестандартний зміст, до якого вчитель підбирає різні форми навчальної діяльності учнів. Інтегрований урок — це вдале поєднання та взаємопроникнення змісту різних освітніх галузей та максимальна активізація пізнавальної діяльності учнів, зокрема із використанням інтерактивних форм навчання.

Інтегрований урок: як підготувати

Перед плануванням інтегрованого уроку вчитель визначає:

  • пов’язані за змістом теми
  • зв’язки між об’єктами вивчення
  • ключові й предметні компетентності для формування в учнів на інтегрованому уроці
  • цілі інтегрованого уроку.

Інтелект-карта: плануємо інтегрований урок 

Ефективним методом планування інтегрованих уроків та укладання змісту, що поєднує різні галузі знань, є інтелектуальна карта. Інтелект-карта є способом відображення змісту та цілей інтегрованого урокує Перегляньте відео, щоб переконатися в можливостях інтелектуальних карт на конкретних прикладах. У цих прикладах  — суть інтегрованого підходу:

Інтегрований урок — це урок, під час якого педагог:

  • організовує навчальну діяльність учнів, концентруючи увагу на провідних ідеях,
  • організовує творчий пошук і активізує пізнавальну діяльність з урахуванням вікових особливостей школярів,
  • враховує специфіку навчальних предметів, зміст яких інтегрується, та дидактичних цілей вивчення навчального матеріалу кожного з них.


зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді