Методика проведення інтегрованого уроку в школі
Інтегрований урок: як відрізнити
Скачати
Інтегрований урок та переваги інтегрованого навчання
Інтегрований урок як форма інтегрованого навчання дає змогу:
- усвідомлювати взаємозв’язки усіх аспектів життя — все в житті взаємопов’язано;
- глибше розуміти кожну тему завдяки розгляду її через різні галузі знань;
- реалізовувати компетентнісний підхід, через який предмети, навички, ідеї та різні погляди пов’язані з реальним світом;
- розвивати навички системного мислення.
За інтегрованого підходу до кожної теми ми значно глибше проникаємо в суть понять та знаходимо такі взаємозв’язки, які за звичайного, предметного» поділу галузей знань не помічаємо і не встановлюємо. Інтегровані уроки сприяють тому, що у дітей формується цілісне уявлення про людей, суспільство, природу, культуру, предметне довкілля. Це спосіб підвести учнів до елементарного розуміння загальних законів буття, взаємозв’язку всього суттєвого.
Інтегрований урок: визначення понять
Інтегрований урок — це урок, який поєднує у собі ідеї, теорії, що відображені у різних науках і відповідних їм навчальних предметах. Методику інтегрованого уроку розробляють вчителі на міжпредметній основі з огляду на дидактичну доцільність.
Шкільна програма враховує вікові особливості учнів, включає перелік творів та завдань, однак учням не завжди цікаво. Щоб заохотити їх до навчання, спеціалісти рекомендують проводити інтегровані уроки. Наприклад, на уроці читання можна інтегрувати матеріал з інших предметів, щоб зацікавити учнів подивитися по-новому на художні твори.
Для цього педагогу знадобиться трохи фантазії та бажання зробити уроки захопливими та цікавими.
Змістову й структурну цілісність уроку забезпечують добором об’єкта вивчення.
Головний принцип у визначенні теми уроку — обрати тему-образ, а не вид діяльності на уроці. Тобто обираємо тему, навколо якої, як на стрижень, будемо нанизувати зміст обраних галузей знань. Наприклад, темами інтегрованих уроків можуть бути «Порядок», «Чистота і краса», «Щедрість природи і людей», «Правила для всіх: свої і чужі». Натомість некоректно визначати темою інтегрованого уроку певні види діяльності на уроці, наприклад: «Читання і розповідання твору … . Створення колажу». Таке формулювання теми — невідповідне суті інтегрованого підходу.
Інтегрований урок: планування
Головна мета інтегрованого уроку — формування цілісної картини світу й підвищення пізнавального інтересу учнів.
Зазвичай інтегровані уроки проводять задля узагальнення та систематизації навчального матеріалу як у початковій, так і у старшій школі. На таких уроках інтегрують матеріал навчальних предметів:
- однієї освітньої галузі (наприклад, мови і літератури)
- певного циклу (приміром, природничо-математичного).
Натомість не менш ефективною є інтеграція на уроках засвоєння нових знань, умінь і навичок, застосування знань, умінь і навичок та комбінованих уроків, а також з різних навчальних предметів. Тож інтегрований урок — це не лише урок узагальнення і систематизації знань.
У початковій школі планувати інтегровані уроки легше — вчитель, який веде усі чи майже всі предмети, самостійно може спланувати інтеграцію навчальних предметів та змісту освіти. У старших класах, щоб здійснити інтеграцію, вчитель всебічно вивчає тему, консультується з колегами.
Результативними є інтегровані нестандартні уроки, як-от:
- урок-подорож
- урок-казка
- урок-свято тощо.
Підготовка інтегрованого уроку
Перед плануванням інтегрованого уроку вчитель визначає:
- пов’язані за змістом теми
- зв’язки між об’єктами вивчення
- ключові й предметні компетентності для формування в учнів на інтегрованому уроці
- цілі інтегрованого уроку.
Інтелектуальна карта як спосіб відображення цілей та змісту інтегрованого уроку
Ефективним методом планування інтегрованих уроків та укладання змісту, що поєднує різні галузі знань, є інтелектуальна карта. Перегляньте відео, щоб переконатися в можливостях інтелектуальних карт на конкретних прикладах. У цих прикладах — суть інтегрованого підходу:
На інтегрованому уроці педагог організовує навчальну діяльність учнів, концентруючи увагу на провідних ідеях, організовуючи творчий пошук і активізуючи пізнавальну діяльність, з урахуванням вікових особливостей молодших школярів, специфіки навчальних предметів, зміст яких інтегрується, дидактичних цілей вивчення навчального матеріалу кожного з них.