Методика проведення інтегрованого уроку в школі
Інтегрований урок: як відрізнити
Скачати
Інтегрований урок та переваги інтегрованого навчання
Інтегрований урок — це форма інтегрованого навчання. Найкоротшим можна вважати таке визначення: інтегрований урок — це тип уроку, що об'єднує зміст різних навчальних дисциплін навколо однієї теми. Його мета — створити цілісне уявлення про досліджуване явище, показати взаємозв'язок між різними галузями знань.
Інтегрований урок — це урок, що дає змогу:
- усвідомлювати взаємозв’язки усіх аспектів життя — все в житті взаємопов’язано;
- глибше розуміти кожну тему завдяки розгляду її через різні галузі знань;
- реалізовувати компетентнісний підхід, через який предмети, навички, ідеї та різні погляди пов’язані з реальним світом;
- розвивати навички системного мислення.
За інтегрованого підходу до кожної теми ми значно глибше проникаємо в суть понять та знаходимо такі взаємозв’язки, які за звичайного, предметного поділу галузей знань не помічаємо і не встановлюємо. Інтегрований урок — це спосіб сприяти тому, що у дітей формується цілісне уявлення про людей, суспільство, природу, культуру, предметне довкілля. Тож інтегрований урок — це ефективна форма навчання, яка підводить учнів до елементарного розуміння загальних законів буття, взаємозв’язку всього суттєвого.
ВЕБІНАР: Освітня програма закладу освіти
Інтегрований урок: як обрати тему
Інтегрований урок — це урок, який поєднує у собі ідеї, теорії, що відображені у різних науках і відповідних їм навчальних предметах. Тож в основу інтегрованого уроку покладаємо міжпредметність. Наприклад, в урок читання інтегруємо матеріал з інших предметів, щоб зацікавити учнів подивитися по-новому на художні твори.
Інтегрований урок — це обов'язково змістовно і структурно цілісна форма навчання. Щоб інтегрований урок був саме таким, вчитель має визначити об’єкт вивчення, тобто тему. Головний принцип у визначенні теми інтегрованого уроку — обрати тему-образ, а не вид діяльності на уроці. Тобто обираємо тему, навколо якої, як на стрижень, будемо нанизувати зміст обраних галузей знань. Наприклад, темами інтегрованих уроків можуть бути «Порядок», «Чистота і краса», «Щедрість природи і людей», «Правила для всіх: свої і чужі». Натомість некоректно визначати темою інтегрованого уроку певні види діяльності на уроці, наприклад: «Читання і розповідання твору … . Створення колажу». Таке формулювання теми — невідповідне суті інтегрованого підходу.
Інтегрований урок — це особлива форма планування
Головна мета інтегрованого уроку — формування цілісної картини світу й підвищення пізнавального інтересу учнів. Як вже зазначено вище, інтегрований урок — це така форма організації навчальної діяльності, за якої
Зазвичай інтегровані уроки проводять задля узагальнення та систематизації навчального матеріалу як у початковій, так і у старшій школі. На таких уроках інтегрують матеріал навчальних предметів:
- однієї освітньої галузі (наприклад, мови і літератури)
- певного циклу (приміром, природничо-математичного).
Натомість не менш ефективною є інтеграція на уроках засвоєння нових знань, умінь і навичок, уроках застосування знань, умінь і навичок; на комбінованих уроках з різних навчальних предметів. Тож інтегрований урок — це не лише урок узагальнення і систематизації знань.
У початковій школі планувати інтегровані уроки легше — вчитель, який веде усі чи майже всі предмети, самостійно може спланувати інтеграцію навчальних предметів та змісту освіти. У старших класах, щоб здійснити інтеграцію, вчитель всебічно вивчає тему, консультується з колегами.
Водночас інтегрований урок — це не про нестандартну форму проведення, а радше про нестандартний зміст, до якого вчитель підбирає різні форми навчальної діяльності учнів. Інтегрований урок — це вдале поєднання та взаємопроникнення змісту різних освітніх галузей та максимальна активізація пізнавальної діяльності учнів, зокрема із використанням інтерактивних форм навчання.
Інтегрований урок: як підготувати
Перед плануванням інтегрованого уроку вчитель визначає:
- пов’язані за змістом теми
- зв’язки між об’єктами вивчення
- ключові й предметні компетентності для формування в учнів на інтегрованому уроці
- цілі інтегрованого уроку.
Інтелект-карта: плануємо інтегрований урок
Ефективним методом планування інтегрованих уроків та укладання змісту, що поєднує різні галузі знань, є інтелектуальна карта. Інтелект-карта є способом відображення змісту та цілей інтегрованого урокує Перегляньте відео, щоб переконатися в можливостях інтелектуальних карт на конкретних прикладах. У цих прикладах — суть інтегрованого підходу:
Інтегрований урок — це урок, під час якого педагог:
- організовує навчальну діяльність учнів, концентруючи увагу на провідних ідеях,
- організовує творчий пошук і активізує пізнавальну діяльність з урахуванням вікових особливостей школярів,
- враховує специфіку навчальних предметів, зміст яких інтегрується, та дидактичних цілей вивчення навчального матеріалу кожного з них.