Методика проведення інтегрованого уроку в школі

Автор
головний редактор порталу «Педрада», канд. пед. наук
Головна мета інтегрованого уроку — формування цілісної картини світу й підвищення пізнавального інтересу учнів. З'ясуємо особливості підготовки та проведення інтегрованого уроку. Розглянемо приклади застосування інтелект-карт у плануванні інтегрованих уроків
 Методика проведення інтегрованого уроку в школі  Інтегрований урок: як відрізнити
   Скачати


Інтегрований урок та переваги інтегрованого навчання

Інтегрований урок — це форма інтегрованого навчання. Найкоротшим можна вважати таке визначення: інтегрований урок — це тип уроку, що об'єднує зміст різних навчальних дисциплін навколо однієї теми. Його мета — створити цілісне уявлення про досліджуване явище, показати взаємозв'язок між різними галузями знань.

Інтегрований урок — це урок, що дає змогу:

  • усвідомлювати взаємозв’язки усіх аспектів життя — все в житті взаємопов’язано;
  • глибше розуміти кожну тему завдяки розгляду її через різні галузі знань;
  • реалізовувати компетентнісний підхід, через який предмети, навички, ідеї та різні погляди пов’язані з реальним світом;
  • розвивати навички системного мислення.

За інтегрованого підходу до кожної теми ми значно глибше проникаємо в суть понять та знаходимо такі взаємозв’язки, які за звичайного, предметного поділу галузей знань не помічаємо і не встановлюємо. Інтегрований урок — це спосіб сприяти тому, що у дітей формується цілісне уявлення про людей, суспільство, природу, культуру, предметне довкілля. Тож інтегрований урок — це ефективна форма навчання, яка підводить учнів до елементарного розуміння загальних законів буття, взаємозв’язку всього суттєвого.

Міжгалузеві інтегровані курси

Інтегрований урок — це...

Інтегрований урок — це урок, який поєднує у собі ідеї, теорії, що відображені у різних науках і відповідних їм навчальних предметах. Методику інтегрованого уроку розробляють вчителі на міжпредметній основі з огляду на дидактичну доцільність.

Шкільна програма враховує вікові особливості учнів, включає перелік творів та завдань, однак учням це завжди цікаво вчитися. Щоб заохотити їх до навчання, спеціалісти рекомендують проводити інтегровані уроки. Наприклад, в урок читання  доцільно інтегрувати матеріал з інших предметів, щоб зацікавити учнів подивитися по-новому на художні твори. Для цього педагогу знадобиться трохи фантазії та бажання зробити уроки захопливими та цікавими. 

Інтегрований урок — це обов'язково змістовно і структурно цілісна форма навчання. Щоб інтегрвоаний урок був саме таким, вчитель має визначити об’єкт вивчення. Головний принцип у визначенні теми інтегрованого уроку — обрати тему-образ, а не вид діяльності на уроці. Тобто обираємо тему, навколо якої, як на стрижень, будемо нанизувати зміст обраних галузей знань. Наприклад, темами інтегрованих уроків можуть бути «Порядок», «Чистота і краса», «Щедрість природи і людей», «Правила для всіх: свої і чужі». Натомість некоректно визначати темою інтегрованого уроку певні види діяльності на уроці, наприклад: «Читання і розповідання твору … . Створення колажу». Таке формулювання теми — невідповідне суті інтегрованого підходу.

Інтегрований урок — це особлива форма планування

Головна мета інтегрованого уроку — формування цілісної картини світу й підвищення пізнавального інтересу учнів. Як вже зазначено вище, інтегрований урок — це така форма організації навчальної діяльності, за якої 

Зазвичай інтегровані уроки проводять задля узагальнення та систематизації навчального матеріалу як у початковій, так і у старшій школі. На таких уроках інтегрують матеріал навчальних предметів:

  • однієї освітньої галузі (наприклад, мови і літератури)
  • певного циклу (приміром, природничо-математичного).

Натомість не менш ефективною є інтеграція на уроках засвоєння нових знань, умінь і навичок, уроках застосування знань, умінь і навичок; на комбінованих уроках з різних навчальних предметів. Тож інтегрований урок — це не лише урок узагальнення і систематизації знань.

У початковій школі планувати інтегровані уроки легше — вчитель, який веде усі чи майже всі предмети, самостійно може спланувати інтеграцію навчальних предметів та змісту освіти. У старших класах, щоб здійснити інтеграцію, вчитель всебічно вивчає тему, консультується з колегами.

Результативними є інтегровані нестандартні уроки, як-от:

  • урок-подорож
  • урок-казка
  • урок-свято тощо.

Проте інтегрований урок — це не про нестандартну форму проведення, а радше про нестандартний зміст, до якого вчитель підбирає різні форми навчальної діяльності учнів. Інтегрований урок — це вдале поєднання та взаємопроникнення змісту різних освітніх галузей та максимальна активізація пізнавальної діяльності учнів, зокрема із використанням інтерактивних форм навчання.

Інтегрований урок: як підготувати

Перед плануванням інтегрованого уроку вчитель визначає:

  • пов’язані за змістом теми
  • зв’язки між об’єктами вивчення
  • ключові й предметні компетентності для формування в учнів на інтегрованому уроці
  • цілі інтегрованого уроку.

Інтелект-карти в освітньому процесі

Інтелект-карта: плануємо інтегрований урок 

Ефективним методом планування інтегрованих уроків та укладання змісту, що поєднує різні галузі знань, є інтелектуальна карта. Інтелект-карта є способом відображення змісту та цілей інтегрованого урокує Перегляньте відео, щоб переконатися в можливостях інтелектуальних карт на конкретних прикладах. У цих прикладах  — суть інтегрованого підходу:

Інтегрований урок — це урок, під час якого педагог:

  • організовує навчальну діяльність учнів, концентруючи увагу на провідних ідеях,
  • організовує творчий пошук і активізує пізнавальну діяльність з урахуванням вікових особливостей школярів,
  • враховує специфіку навчальних предметів, зміст яких інтегрується, та дидактичних цілей вивчення навчального матеріалу кожного з них.


зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді