Типові навчальні плани для 5-9 класів НУШ

У навчальному плані освітньої програми заклад освіти відображає перелік навчальних предметів та інтегрованих курсів для реалізації кожної освітньої галузі, а також орієнтовний перелік міжгалузевих інтегрованих курсів

У МОН затвердили зміни до Типової освітньої програми для 5–9 класів.

Мета оновлення:

  •         зробити Типову освітню програму (далі  ТОП) більш гнучкою для впровадження різноманітних навчальних планів, варіативних інтегрованих курсів або навчальних предметів чи їхнього комбінування;
  •         дати змогу закладам освіти виділити години на роботу з подолання освітніх втрат і зменшити навантаження на учнів. 

Як створити систему подолання освітніх втрат: алгоритм

Головна зміна розподіл навчального навантаження здійснено на основі мінімальної, а не рекомендованої кількості годин, як у попередній редакції програми. Різницю між мінімальною і граничною кількістю годин виділено в резерв, який можна перерозподіляти між різними освітніми галузями.

Такі зміни дають змогу формувати гнучкі навчальні плани, реалізовувати міжпредметну інтеграцію, проєктну роботу та інші нетипові рішення в закладах освіти. Рішення про перерозподіл годин ухвалює педагогічна рада.

Цифрові технології у роботі з документами: ЯК ВИКОРИСТОВУВАТИ

Освітня програма закладу  

Кожен заклад освіти розробляє та використовує в освітній діяльності освітню програму. Вона може бути розроблена окремо для кожного рівня (циклу) повної загальної середньої освіти або ж бути наскрізною, розробленою для декількох рівнів освіти. Відповідне рішення ухвалює педагогічна рада закладу освіти.

Освітня програма закладу загальної середньої освіти, розроблена на основі ТОП, містить, зокрема:

  • обсяг навчального навантаження

загальний обсяг навчального навантаження в годинах має бути не менший, ніж встановлено ТОП, на адаптаційному циклі та циклі базового предметного навчання;

розподілений між освітніми галузями за роками навчання

  • навчальний план

ґрунтується на одному з варіантів ТОП і може передбачати перерозподіл годин (у визначеному обсязі) між обов’язковими для вивчення навчальними предметами (крім української мови та фізичної культури) певної освітньої галузі, які можуть вивчатися окремо та/або інтегровано з іншими навчальними предметами

  • перелік модельних навчальних програм

модельні навчальні програми, які використовує заклад освіти в освітньому процесі, та/або навчальні програми, затверджені педагогічною радою, що мають опис результатів навчання учнівства з навчальних предметів, інтегрованих курсів в обсязі не меншому, ніж установлено відповідними модельними навчальними програмами

  • форми організації освітнього процесу та інструментарій оцінювання

УВАГА!  Освітні програми закладів загальної середньої освіти, згідно з ч.4 ст. 7 Закону України «Про освіту», ч. 9 ст. 5 Закону України «Про повну загальну середню освіту», можуть передбачати викладання одного чи декількох навчальних предметів, інтегрованих курсів поряд із державною мовою англійською чи іншою офіційною мовою Європейського Союзу. При цьому в освітньому процесі можуть бути використані методи та прийоми двомовної та багатомовної освіти. Освітня програма закладу освіти може містити інші складники, що враховують специфіку та особливості освітньої діяльності закладу освіти.

Рекомендовану, мінімальну та максимальну кількість навчальних годин за освітніми галузями та роками навчання визначено відповідно до базових навчальних планів (додаток 23 Державного стандарту).

За 5-денного навчального тижня кількість годин на тиждень становить для учнів:

  • 5-го кл. — 28 год.
  • 6-го кл. — 31 год.
  • 7-го кл. — 32 год.
  • 8-го кл. — 33 год.
  • 9-го кл. – 33 год.
Як оцінювати результати навчання учнів 5—9-х класів

Типові навчальні плани

Типові навчальні плани для реалізації кожної освітньої галузі містять:

  • орієнтовні переліки:
    • навчальних предметів та інтегрованих курсів;
    • міжгалузевих інтегрованих курсів;
  • розподіл навчального навантаження за роками навчання між навчальними предметами / інтегрованими курсами;
  • години навчального навантаження для перерозподілу між освітніми компонентами. Ці години можна:
  • перерозподіляти між різними освітніми галузями, ураховуючи особливості організації освітнього процесу в закладі освіти й індивідуальні освітні потреби здобувачів освіти;
  • використовувати для вибіркових освітніх компонентів: курсів за вибором, факультативних курсів, міжгалузевих інтегрованих курсів, проєктної діяльності, проведення індивідуальних консультацій і групових занять.

ЗЗСО розробляє навчальний план як частину освітньої програми закладу освіти на основі одного з варіантів типових навчальних планів цієї типової освітньої програми.

ЗЗСО визначає:

  • перелік навчальних предметів та/або інтегрованих курсів для реалізації кожної освітньої галузі;
  • предмети / інтегровані курси вибіркового освітнього компонента з урахуванням освітніх потреб учнівства, що відображається в навчальному плані освітньої програми закладу освіти;
  • вибіркові освітні компоненти до навчального плану, що не вказані в ТОП: модельні навчальні програми, які отримали гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» / «Схвалено для використання в освітньому процесі» в установленому порядку, або на основі модельних розробляє навчальні програми, які затверджує педагогічна рада закладу освіти.

За рахунок перерозподілу годин навчального навантаження заклад освіти може:

  • збільшувати кількість годин на обов’язкові освітні компоненти (навчальні предмети / інтегровані курси) до максимальної кількості годин для відповідної освітньої галузі;
  • перерозподіляти години на вибіркові освітні компоненти та/або для проведення індивідуальних консультацій і групових занять, зокрема для подолання втрат у навчанні.

Рішення про перерозподіл годин між освітніми галузями, навчальними предметами та/або інтегрованими курсами ухвалює педагогічна рада, яка затверджує освітню програму закладу освіти.

Сума годин на вивчення всіх освітніх галузей у навчальному плані не перевищує річної кількості навчальних годин, фінансованих із бюджету (без урахування поділу на групи), визначеної базовим навчальним планом, з дотриманням вимог гранично допустимого річного навчального навантаження учнів.

Резерв годин на тиждень для всіх освітніх галузей:

5 клас: 7,5 годин (6,5 годин для класів національних меншин і корінних народів);

6 клас: 9,5 годин (8,5 годин для класів національних меншин і корінних народів);

7 клас: 6,5 годин (5,5 годин для класів національних меншин і корінних народів);

8 клас: 6,5 годин для всіх класів;

9 клас: 6,5 годин для всіх класів.

Типовий навчальний план для 5-9 класів ЗЗСО з навчанням українською мовою

Кількість навчальних годин для вивчення української мови у навчальному плані не може бути меншою, ніж у типовому навчальному плані.

Уроки з фізкультури обов'язкові і проводяться мінімум тричі на тиждень, що відображається у навчальному плані для кожного класу.

ЗЗСО можуть запроваджувати галузеві та міжгалузеві інтегровані курси. Їх вивчають за модельними навчальними програмами, які отримали гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» / «Схвалено для використання в освітньому процесі» в установленому порядку.

У навчальному плані заклад освіти може по-різному поєднувати різні освітні компоненти, як-от:

  • включати в навчальний план лише окремі навчальні предмети або лише інтегровані курси;
  • поєднувати навчальні предмети та інтегровані курси.

Наприклад:

Мовно-літературна освітня галузь, 5—9 класи

Варіант 1

Інтегрований мовно-літературний курс, іноземна мова

Варіант 2

Українська мова, інтегрований курс літератур, іноземна мова

Варіант 3

Українська мова, українська література, зарубіжна література, іноземна мова

Математична освітня галузь, 7—9 класи

Варіант 1

Інтегрований курс «Математика»

Варіант 2

Алгебра, геометрія

Природнича освітня галузь, 6 клас

Варіант 1

Інтегрований курс природничої освітньої галузі із географічним складником

Варіант 2

Інтегрований курс природничої освітньої галузі без географічного складника, географія

Природнича освітня галузь, 7—9 класи

Варіант 1

Інтегрований курс «Природничі науки»

Варіант 2

Біологія, географія, фізика, хімія. Можна доповнити інтегрованим курсом «Природничі науки»

Соціальна і здоровязбережувальна освітня галузь

5—7 класи

Інтегрований курс «Здоров’я, безпека та добробут», доповнений одним із курсів соціального, емоційного чи етичного спрямування

8—9 класи

Інтегрований курс соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі («Здоров’я, безпека та добробут» тощо) і курс «Підприємництво і фінансова грамотність»

Громадянська та історична освітня галузь, 6—9 класи

Варіант 1

Інтегрований курс громадянської та історичної освітньої галузі

Варіант 2

Інтегрований курс історії та курс громадянської освіти

Варіант 3

Історія України, всесвітня історія, громадянська освіта

 

Правознавство — обов’язковий освітній компонент у 9 класі

Кількість навчальних годин, визначених у навчальному плані на вивчення вибіркових освітніх компонентів, не включають до максимального показника, виділеного на ту чи ту освітню галузь.

Сума годин на вивчення всіх освітніх галузей не перевищує річної кількості навчальних годин, що фінансуються з бюджету (без урахування поділу на групи), визначеної базовим навчальним планом, з дотриманням вимог гранично допустимого річного навчального навантаження учнів.

ЗЗСО може планувати вивчення певного предмета або інтегрованого курсу концентровано.

Предмети та курси з навчальним навантаженням 0,5 год./тиждень рекомендоавно вивчати протягом одного семестру.

 

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді