Технологія mind mapping в освітній та управлінській діяльності
Застосовувати метод інтелект-карт (mind mapping) у початковій школі стали у 70-80-х роках минулого століття у Великій Британії.
Сама назва інноваційного педагогічного інструменту є спробою перекладу словосполучення «Mind Maps», котре використовував у своїх бестселерах її творець — британський психолог Тоні Бьюзен.
Також часто зустрічаються синонімічні переклади:
- карти асоціацій
- карти розуму
- карти думок
- карти пам’яті
- ментальні карти.
Назви відображають основну ідею техніки — побудову «дерева асоціацій», у якому:
- в центрі розміщено базовий образ, від якого відходять кілька товстих гілок — рішення, безпосередньо пов’язані з базовим образом
- від останніх може відходити нескінченне число малих гілочок, які будуть відносно першообразу вторинними, третинними і т. д.
Що таке ментальні карти
Це популярний освітній інструмент, що сприяє максимально запам’ятовувати інформацію завдяки синергетичному синтезу:
- візуалізації
- систематизації
- класифікації
- асоціації.
Навіщо інтелект-карти
Де-факто, інтелект-карти є проекцією тих процесів, що відбуваються в нашому мозку під час запам’ятовування нової інформації.
Так, новий біт даних, що надходить до мозку, можна зобразити у вигляді цілісного ядра, від якого відходять численні промені — наші асоціації, дотичні до цієї нової інформації. При цьому кожна асоціація перебуває у нерозривному зв’язку з безліччю інших, безпосередньо непов’язаних з первинним бітом. І якби вдалося сфотографувати всі ті зв’язки, що утворюються з асоціацій, то отримали б інтелект-карту обраної предметної області.
Для вивчення кожного окремого поняття, проблеми чи зображення ідеї потрібно будувати специфічну для цього ментальну карту.
Інтелект-карти можна застосовувати в освітньому процесі, приміром:
Глибинне (майже 100%) засвоєння нового матеріалу відбувається завдяки тому, що:
- дитина кожне нове для себе поняття запам’ятовує крізь призму уже відомих для себе образів
- записи у вигляді деревовидних схем є тотожними «мові» людського мозку.
Ментальні карти на уроках
Аби досягти оптимального ефекту від використання інструменту інтелект-карти в загальноосвітніх (та й дошкільних) закладах, орієнтуються на такі правила:
- будувати дерево з гнучкими гілками, а не малювати традиційну схему зі словами в прямокутниках. Подібна візуалізація дозволяє:
– спілкуватися з мозком його ж мовою, подібною до схеми побудови нейронних зав’язків
– уникати монотонності та одноманітності візуальних образів, що унеможливлюють глибинне запам’ятовування
- одна гілка дерева повинна дорівнювати лише одному слову. Такий підхід допоможе:
– посилити асоціативний ряд
– збільшити інтелектуальну і творчу свободу
- величина лінії не повинна перебільшувати слово, оскільки:
– економія простору на папері (дошці) дозволяє розширити дерево асоціацій
– відбувається візуалізація довжини слова, що підвищує імовірність запам’ятовування
- товщина, колір. форма і розмір гілок і слів, а також шрифти повинні диференціюватися. Це дозволяє:
– уникнути монотонності зображення
– акцентувати увагу на ключових словах і відсіювати другорядні
– структурувати сприйняття
- максимізувати застосування нешаблонних:
– іконок
– малюнків
– значків
– символів
- обирати відповідний формат паперу:
– для невеликих за обсягом інтелект-карт — А4
– для масштабних карт — А3
- використовувати інструменти побудови карти, які б відповідали віку дітей:
– для дошкільнят, учнів початкових класів — кольорові олівці та ручки, фарби, фломастери, маркери, кольорова крейда тощо
– для учнів старшого шкільного віку — програми Paint, PhotoShop, PowerPoint тощо
- будувати дерево по горизонталі, а не вертикалі, що полегшує його сприйняття мозком
- будувати контури між гілками у випадку, якщо вітки однієї гілки заходять на вітки іншої гілки. Контури запобігають:
– змішуванню інформації
– утворенню накладених один на одного візуальних образів.
Також диференціюйте застосування інструментів залежно від:
- віку вихованців чи школярів
- вимог навчального процесу
Зокрема, карти пам’яті можуть використовуватися:
- всією дошкільною групою чи класом
- окремими групами класу
- індивідуально
Як створити ментальну карту
Етапи побудови карт пам’яті можуть різнитися залежно від цілей та завдань уроку, заняття, однак загальний алгоритм побудови такий:
Етапи побудови інтелект-карт
| Етапи |
| Особливості |
1. | Обмірковування ідеї |
|
|
2. | Деталізація змісту інтелект-карти |
|
|
3. | Доповнення карти новими ідеями |
|
– іконки – малюнки – значки – символи
|
4. | Редагування |
|
– описки – помилки – дублювання гілок
|
Ментальні карти — саме те для покоління Z! Як і інфографіка.
Зразок
- Інтелект-карти в методичній роботі
(створила Інна Кіндрат,
головний редактор Вищої школи освітнього менеджменту, канд. пед. наук