Від очного до дистанційного: основні формати навчання в новому навчальному році
Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму
За прогнозами Держстату, 1 вересня 2025 року навчання в українських школах розпочнуть або продовжать понад 3 млн учнів, із яких близько 350 тис. перебувають за кордоном, але навчаються за українськими програмами.
Підготовка до зими: скачати ЧЕКЛІСТ 🖨
Відповідно до статті 9 Закону України «Про освіту», існує дві форми здобуття освіти:
- Інституційна — очне, дистанційне або змішане навчання.
- Індивідуальна — екстернат, сімейна форма та педагогічний патронаж.
Інституційна форма: офлайн — у пріоритеті
Формат навчання (очний, дистанційний чи змішаний) визначається військово-цивільними адміністраціями залежно від безпекової ситуації. МОН наголошує, що традиційне навчання в класах залишається пріоритетом, адже дистанційна форма підвищує ризики освітніх втрат і обмежує соціалізацію дітей.
Нині 15% учнів, які проживають в Україні, навчаються дистанційно. Переважно це діти з прифронтових територій. Там, де неможливо забезпечити укриття, пропонується підвезення дітей шкільними автобусами до безпечних місць. Якщо укриття в школі може вмістити щонайменше половину учнів, навчання організовують у дві зміни або групами.
Індивідуальна форма: гнучкість для батьків і учнів
На індивідуальній формі нині перебуває близько 5% учнів (194 тис. дітей). Для переходу на неї (крім патронажу) достатньо заяви одного з батьків, яку зазвичай подають до початку навчального року.
Серед тих, хто обрав індивідуальне навчання:
- 53% — сімейна форма (батьки організовують навчання дитини);
- 35% — екстернат (самостійне опанування матеріалу з перевіркою у школі);
- 12% — педагогічний патронаж (індивідуальні заняття для учнів, які не можуть відвідувати школу через стан здоров’я або малу кількість дітей певного віку у селі).
Патронажна форма навчання для учнів із ТОТ
21 липня МОН затвердило Типову освітню програму для осіб, які проживають або проживали на тимчасово окупованих територіях. Вона містить українознавчий компонент, навчальні плани та модельні програми. Після переїзду на підконтрольну територію учні можуть продовжити навчання за цією програмою до кінця навчального року, у якому вони переїхали.