Апостеріорі гарантами дотримання чинних законів та інших актів про працю навчальними закладами є:
- держава в особі МОН України як центрального виконавчого органу
- ЦК Профспілки працівників освіти і науки України як повноважний представник педагогічних працівників.
Кожні п’ять років МОН та Профспілка укладають Галузеву угоду — нормативний документ соціального партнерства, що відповідає нормам таких законів, як-от:
Чинна Галузева угода укладена до 2020 року включно.
Гарантії зайнятості педагогів
Зобов’язання МОН України сприяти зайнятості педагогічних працівників
Зобов’язання | Сутність |
Дотримання законодавчих норм щодо зайнятості педагогів | Здійснення на державному рівні політики зайнятості відповідно до: – КЗпП – ЗУ «Про зайнятість населення» – ЗУ «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» |
Забезпечення зайнятості після вивільнення педпрацівників | Взаємодія з відповідними державними органами задля: – розроблення й подальшого втілення заходів на працевлаштування педагогів, звільнених із освітніх закладів – контролю виконання розроблених заходів |
Кількісний і якісний аналіз показників зайнятості | Аналізування зайнятості педагогів та інших працівників шкіл і дитсадків за попередні роки на основі статистичної звітності |
Недопущення масового звільнення педпрацівників | Вжиття належних заходів на недопущення скорочення більше 3% працівників загальноосвітнього чи дошкільного закладу з ініціативи керівного органу |
Визначення обсягів державного замовлення за дефіцитними педагогічними спеціальностями | Планування обсягів державних місць у ВНЗ для підготовки фахівців за гостродефіцитними спеціальностями в освітній сфері |
З огляду на зазначене директорам загальноосвітніх шкіл та дошкільних закладів освіти, профспілковим і керівним органам рекомендовано:
- проводити багатосторонні консультації за необхідності вивільнення більше 3% штатних працівників освітнього закладу
- рішення про масове скорочення педпрацівників ухвалювати не пізніше, ніж за 90 календарних днів до його здійснення (при забезпеченні належних заходів щодо працевлаштування вивільнених осіб)
- на вільні чи нові робочі місця в навчальному закладі працевлаштовувати осіб зі статусом безробітних, надаючи перевагу:
– особам із багаторічним педагогічним стажем
– випускникам профільних освітніх установ
- висвітлювати інформацію про наявні вакансії у регіональних ЗМІ
- узгодити в колективному договорі превентивні заходи задля:
– запобігання вивільненню педпрацівників
– створення нових робочих місць
- аби забезпечувати оптимальне навчальне навантаження та зарахування стажу педагогічної роботи для призначення пенсії:
– розподіляти вільні години (за умови звільнення працівників навчального закладу) між тими, хто має недостатнє навантаження
– залучати до навчального процесу вчителів чи вихователів з інших шкіл і дитячих садків лише за умови забезпечення ставкою штатних педпрацівників
– передавати окремі уроки в початковій школі (фізкультури, музики, малювання, іноземних мов тощо) відповідним спеціалістам лише за необхідності та за наявності письмової згоди вчителів початкових класів
- не допускати:
– режим праці, за якого розмір місячної оплати праці працівників дитячих садків становитиме менше окладу (ставки)
– зменшення тижневого навантаження осіб передпенсійного віку
– звільнення педагогічних кадрів при зміні власника освітнього закладу.
Гарантії режиму праці та відпочинку педагогів
Зобов’язання щодо забезпечення належного режиму праці та відпочинку педагогів
Суб’єкт | Зобов’язання | |||
МОН України |
|
| ||
|
| |||
|
| |||
ЦК Профспілки |
|
| ||
|
| |||
|
– адміністрації навчальних закладів – керівних освітніх органів – профспілки |
Період призупинення навчального процесу
Особливості режиму праці та відпочинку вчителів і вихователів у період призупинення навчального процесу необхідно регламентувати наказом директора навчального закладу.
Наказ повинен відповідати положенням:
- Колективного договору
- Правил внутрішнього трудового розпорядку.
Особливості режиму праці педагогів у періоди призупинення навчального процесу
Період | Особливості | |
Карантинний |
– навчально-виховних – організаційно-педагогічних – методичних | |
|
Адміністраціям навчальних закладів МОН України рекомендує:
- складати максимально оптимальні розклади уроків для вчителів, уникаючи «вікон» між заняттями
- не здійснювати вивільнення педагогічних кадрів під час навчального року
- уникати укладення контрактів із директорами комунальних загальноосвітніх шкіл з односторонньої ініціативи муніципальних органів
- звести до мінімуму укладення строкових трудових договорів при прийомі на роботу та уникати переукладення угод на строкові для осіб передпенсійного віку (з ініціативи дирекції шкіл чи дитячих садків)
- обирати керівників навчальних закладів за конкурсом із подальшим укладенням контракту
- надавати додаткові відпустки (не більше 7 днів) працівникам навчального закладу із ненормованим робочим днем
- надавати працівникам освітніх закладів оплачувані додаткові відпустки у зв’язку зі:
– шлюбом (самих працівників чи їхніх дітей)
– народженням дітей
– смертю членів родини
– доглядом за хворими родичами
– донорством
– вступом дітей до 1-го класу та на перший курс до ВНЗ
– іншими випадками, передбаченими чинними нормативно-правовими актами
- розширити перелік посад, яким за умовами договору надається повна щорічна відпустка без вимоги відпрацювання в закладі 6 місяців
- забезпечити контроль за наданням необхідних компенсацій педпрацівникам шкіл і дитсадків, яких направлено на:
– підвищення кваліфікації
– навчання
– перепідготовку
- матеріально стимулювати вчителів, учні яких стали призерами чи переможцями на найвищих рівнях:
– олімпіад
– змагань
– конкурсів
- повідомляти педагогів про зміну істотних умов праці за 60 календарних днів до їх упровадження
- організовувати курси й семінари на теми змін законодавства про працю для вчителів і директорів освітніх закладів
- із профспілкою спільно:
затверджувати | погоджувати зміни | |
|
| |
| ||
|
| |
| ||