Табель обліку використання робочого часу в закладі освіти: правила ведення
За якою формою вести табель
Роботодавець зобов’язаний забезпечити облік відпрацьованого часу та ефективний контроль за найбільш повним і раціональним використанням робочого часу працівниками.
Задля обліку використання робочого часу працівників закладу освіти застосовують типову форму № П-5 «Табель обліку використання робочого часу».
Ця форма, введена в дію наказом Державного комітету статистики України від 05.12.2008 № 489, є рекомендованою. Тож у закладах дошкільної освіти та загальної середньої освіти її можна змінювати та доповнювати з огляду на специфіку праці у сфері освіти. Та все ж у табелі обов’язково мають бути передбачені формою № П-5 показники щодо явок та неявок працівників на роботу. Так скеровує Примітка 2 до форми № П-5.
НАКАЗИ: як реєструвати та зберігати🖨
Порядок ведення табельного обліку робочого часу варто визначити у локальному нормативному акті закладу освіти. Наприклад, у положенні про табельний облік чи наказі, де фіксують всі нюанси, як-от:
- форма табеля, застосовна у закладі освіти;
- спосіб обліковування (реєстрація явок і неявок чи лише неявок);
- порядок ведення табеля;
- строки передавання табеля в бухгалтерію;
- особа, відповідальна за табельний облік.
Як заповнювати табель
Як присвоїти табельний номер
Щоб забезпечити належний облік робочого часу, кожен працівник закладу має присвоєний табельний номер. Він однаковий в усіх документах, що стосуються обліку й оплати праці конкретного працівника, зокрема й у табелі.
Нормативними документами не визначено, як присвоювати працівникам табельні номери. Радимо присвоювати табельні номери, у яких кількість цифр не перевищуватиме п’яти. Табельними номерами, що містять понад п’ять цифр, складно користуватися.
Табельний номер працівника, який звільнився був переведений, не використовують у закладі принаймні три роки.
Табель обліку використання робочого часу оформлюють за упорядкованим списком працівників закладу. Причому його ведуть одночасно за категоріями працівників — адміністрація, педагогічні працівники, непедагогічні працівники — та в межах категорій за табельними номерами і в алфавітному порядку.
Як відображати використання робочого часу
Облік робочого часу фіксують у табелі двома рядками:
- кількість відпрацьованих годин;
- причини відхилення від нормальних умов роботи чи відсутності у вигляді літерних чи цифрових кодів.
Обліковують робочий час одним зі способів, реєструючи:
- явки та неявки працівників на роботу;
- лише неявки (відхилення).
Умовні позначення в табелі обліку використання робочого часу
Кількість відпрацьованого часу заповнюють у годинах, а за потреби — одночасно і в днях.
Відмітки про причини відсутності на роботі, про роботу в надурочний час чи інші відхилення від нормальних умов праці вносять лише на підставі належно оформлених документів.
Серед таких документів:
- листок непрацездатності;
- накази про залучення працівника до роботи у вихідний день, про надання працівникові дня відпочинку за роботу у вихідний.
Яка періодичність внесення даних
Протягом кожного облікового періоду табель заповнюють двічі:
- за першу половину місяця — для нарахування авансових платежів
- за увесь місяць — для розрахунку заробітної плати.
Така періодичність зумовлена статтею 115 КЗпП, якою встановлено строки виплати заробітної плати.
Щомісяця у табелі підсумовують:
- відпрацьовані дні / години;
- дні / години неявок на роботу.
У строк двох-трьох днів до розрахункового періоду табель складають і оформлюють, аби вчасно передати в бухгалтерію для нарахування зарплати.
Хто веде табель у закладі освіти
Хто саме вестиме табельний облік у закладі освіти вирішує керівник. Він доручає вести облік робочого часу працівникам, які можуть контролювати перебування працівників на роботі. Табель має відображати фактичне використання робочого часу, а не «планове»: «заплановане» графіками роботи, наказами про відпустки, відрядження або «дозволене» листками непрацездатності, довідками тощо.
Наприклад, у закладі загальної середньої освіти табельний облік зазвичай веде заступник директора з навчальної роботи, який відповідає за виконання навчальних планів і програм.