Індивідуальні форми роботи з батьками вихованців: які бувають і як організувати

Робота з батьками — традиційна складова дошкільної освіти. Як індивідуально працювати з батьками вихованців на засадах педагогіки партнерства? Дізнайтеся зі статті

 

Дорослі учасники освітнього процесу зацікавлені у партнерстві. Адже його мета — емоційний та фізичний комфорт дитини в дитячому садку, її соціальна адаптація і всебічний розвиток.

Шляхи, що ведуть до взаєморозуміння та довіри, мають шукати як педагоги, так і батьки. Утім педагоги зазвичай є більш компетентними та досвідченими у налагодженні співпраці, тож добре, якщо саме педагогічний колектив ініціює та налагоджує взаємодію з батьками.

Чи правильно оформлюєте додатки до наказів

Завдяки співпраці з родинами педагоги дитячого садка:

  • підвищують фахову майстерність, коли ознайомлюються з родинним досвідом виховання
  • сприяють інтеграції родинного виховання в суспільне
  • заохочують батьків брати активну участь в освітньому процесі
  • формують у себе та батьків моделі поведінки, орієнтовані на взаєморозуміння та взаємоповагу.

Як працювати з батьками індивідуально

Педагоги закладів дошкільної освіти використовують, зокрема, такі індивідуальні форми роботи:

  • індивідуальні бесіди
  • індивідуальні консультації
  • доручення батькам.

Із родинами вихованців педагоги працюють як особисто, так і в режимі онлайн.

Індивідуальна бесіда

Мета індивідуальної бесіди — ближче познайомитися та встановити дружні стосунки з родиною; дізнаватися про особливі риси дитини, щоби знаходити правильний підхід до неї; допомагати родині конкретними порадами. Також важливо  з’ясувати очікування батьків від перебування дитини у дитсадку, вивчити їхні запити щодо методів і способів роботи з дітьми.

Як педагогу підготуватися до індивідуальної бесіди:

  • намітити тему і план
  • продумати хід бесіди, підготувати запитання
  • координувати з батьками місце та час бесіди
  • сформулювати поради та рекомендації.

Яким може бути хід бесіди:

  • вступ — якась позитивна інформація про дитину, її перебування в садку
  • основна частина — запитання та відповіді, сторони вислуховують одне одну, діалог
  • завершення — конкретні поради та рекомендації, фінал в узгодженому тоні.

У бесіді можуть брати участь директор, практичний психолог, медична сестра, музичний керівник тощо.

Що важливо врахувати під час індивідуальної бесіди:

  • Зміст бесіди має залишитися виключно між учасниками.
  • Співрозмовникам необхідно уважно слухати одне одного, ставити менше суворих вимог, натомість прагнути домовлятися.
  • Якщо у батьків є запитання, на яке педагог не може одразу відповісти — слід продовжити бесіду пізніше, щоби встигнути підготуватися та дати зважену рекомендацію.
  • До прохань батьків слід прислухатися, якщо це не шкодить дитині. Якщо неможливо виконати прохання — необхідно обґрунтувати відмову.
  • Не можна вести бесіду в присутності дитини.

 

Індивідуальна консультація

Ця форма роботи призначена насамперед для того, щоб надати цілеспрямовану допомогу — саме таку, якої родина потребує в тій чи тій ситуації. З іншого боку, консультація може заохотити батьків уважніше придивитися до дитини, виявити її особливі чи незвичні риси, замислитися, як найкраще з нею спілкуватися.

Як говорити з батьками про проблеми у вихованні

Як підготуватися до індивідуальної консультації:

  • намітити тему та план
  • підготувати зміст, наочні засоби (презентацію абощо)
  • скоординувати з батьками час і місце
  • сформулювати рекомендації.

Індивідуальна консультація містить обговорення проблеми, запитання та відповіді. Учасниками консультації можуть бути практичний психолог або інший фахівець закладу, відповідно до теми. Зміст консультації слід конкретизувати до дрібниць.

Індивідуальну консультацію слід проводити:

  • у відсутності дитини
  • без поспіху, у доброзичливому та дружньому тоні.

Зазвичай індивідуальну консультацію ініціює педагог. Утім її цінність ще вища, якщо «замовниками» є батьки — адже тоді з їхнього боку очевидні зацікавленість та бажання розв’язати проблему.

 

Доручення батькам

За допомогою доручень можна знайомити батьків з умовами перебування дитини в садку, викликати в них бажання допомагати в педагогічній роботі. Головне — давати доручення, виходячи з реалій кожної родини (чи матимуть батьки час, чи не викличе доручення істотних незручностей тощо).

Як організувати доручення: звернутися до батьків та пояснити важливість доручення у такий спосіб, щоби вони охоче відгукнулися на прохання. При цьому вихователь має:

  • залучати батьків у справи групи поступово, без форсування та зайвої наполегливості
  • розподіляти доручення на всіх батьків (а не лише на активних).

Як обмінюватися інформацією з батьками

Для досягнення ефективності у взаємодії з батьками важливо:

  • проявляти відкритість закладу дошкільної освіти до спілкування
  • з перших зустрічей орієнтувати батьків на конструктивність у розв'язанні всіх питань щодо перебування дитини в закладі.

Педагогічні стереотипи у взаємодії з дитиною

Налагодити відкритий та оперативний обмін інформацією з батьками найзручніше в інтернеті. У пригоді стануть:

Оскільки комунікація відбуватиметься не лише в площині «батьки–вихователь», а й «батьки–батьки», це активізуватиме батьківську спільноту, формуватиме коло однодумців серед учасників освітнього процесу. Завдяки цьому заклади дошкільної освіти зможуть долучити до співпраці навіть пасивних батьків вихованців.

Ще раз нагадаємо, що всю зібрану під час зустрічей із батьками інформацію слід використовувати конфіденційно й виключно для врахування індивідуальних особливостей дитини під час освітнього процесу.

 

 

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді