Комплекси вправ ранкової гімнастики для дітей

Автор
директор Житомирського закладу дошкільної освіти № 32
Пропонуємо комплекси вправ ранкової гімнастики для різних вікових груп дошкільників. Зможете скористатися інфографікою, щоб зацікавити дітей та формувати у них звичку до фізичної активності.
Комплекси вправ ранкової гімнастики для дітей      Комплекс вправ ранкової гімнастики з м'ячем
                     СКАЧАТИ  

Ранкова гімнастика поліпшує фізичне та емоційне здоров'я дітей та на все життя формує звичку до фізичної активності. Вдумлива організація ранкової гімнастики в ЗДО сприяє розвитку в дітей комунікативних навичок й допомагає налагоджувати атмосферу в дитячому колективі. 

Ранкова гімнастика для дошкільнят

Для дітей кожен день сповнений подій, пригод і випробувань. Ранкова гімнастика вивільняє позитивну енергію та покращує настрій, тож допомагає малюкам підготуватися до зустрічі з пригодами і викликами дня. Це відбувається завдяки ендорфінам, що виділяються під час тренування — їх ще називають гормонами щастя.

Під час ранкових рухових занять діти навчаються усвідомлювати своє тіло й контролювати рухи, стають вправнішими й витривалішими. Під час руху мозок насичується киснем, а отже дітям стає легше концентрувати увагу й засвоювати знання протягом дня. Педагог може інтегрувати в ранкову гімнастику чимало додаткових корисних елементів, як-от:

  • дихальні вправи, психогімнастика — формують у дітей навички саморегуляції;
  • повітряні ванни, водні процедури — збільшують загальний оздоровчий ефект.

Ранкова гімнастика в ЗДО і музичний супровід

Музичний супровід вправ поглиблює позитивний вплив ранкової гімнастики. Приємна ритмічна музика:

  • створює позитивний настрій, робить заняття привабливішими й радіснішими для дітей;
  • допомагає дітям краще синхронізувати й координувати свої рухи.

Музика задає ритм і темп виконання вправ, що допомагає дітям не зупинятися й не «гальмувати» на певних рухах. Регулярні заняття під музику сприяють розвитку слухових навичок та відчуття ритму. Зрештою, заняття під музику формують позитивні асоціації із фізичною активністю: діти поступово звикають до того, що виконання вправ поєднано із веселощами та гарним настроєм.

Для довідки:  Емма Коен, антропологиня з Оксфордського університету, вивчала, як ритмічні синхронізовані дії та ігри під музичний супровід впливають на поведінку дітей від 4 до 6 років. Дослідниця виявила: діти, що брали участь у спільній взаємодії, синхронізуючи свої дії з використанням музики та ритмів, демонструють більше відчуття зв'язку між учасниками. Діти, які брали участь у синхронній грі, показали в подальшому значно більшу готовність до спонтанної поведінки допомоги, ніж діти, що грали у несинхронну гру. Експерименти Коен показали, що синхронізація рухів під музику або інші ритмічні дії сприяють формуванню довіри, співпереживання та спільної ідентичності, стимулюють просоціальність серед однолітків. 

Найліпша музика для ранкової гімнастики:

  • динамічна, ритмічна — заохочує до активних вправ;
  • мелодійна — легше лягає на слух, підтримує зацікавленість дітей;
  • безпечна — тексти, якщо вони є, не містять негативних чи агресивних елементів.

Ранкова гімнастика: вправи

Вправи для ранкової гімнастики в дитячому садку мають відповідати декільком важливим критеріям. А саме, ці вправи:

  • є простими й доступними для дітей, відповідають будові й функціям опорно-рухового апарата, не вимагають великої затрати нервової і м'язової енергії;
  • впливають на всі групи м'язів, почергово зміцнюють м'язи плечового поясу, спини, живота і ніг;
  • є різноманітними, охоплюють різні види рухів;
  • включають імітаційні рухи, наприклад вправи на імітацію рухів тварин, птахів, машин, комах тощо — це насамперед важливо для дітей молодшої групи;
  • задіюють різне оснащення: брязкальця, стрічки, кубики та інші предмети та інтерактивні технології для підвищення інтересу до виконання вправ;
  • відповідають віковим особливостям.

Ранкова гімнастика в дитячому садку: як організувати

Рухи та вправи ранкової гімнастики в дитячому садку найліпше проводити у визначеній послідовності.

Шикування

Діти стають у колону, вихователь оглядає одяг і взуття, допомагає малюкам стати один за одним. У молодших групах діти можуть виконувати вправи у колі, для старших — ланками або рядами.

Ходьба

Початкова ходьба триває 30-50 секунд. Вихователь стежить за поставою дітей, вводячи вправи для профілактики плоскостопості.

Вправи

Спочатку виконують вправи, які зміцнюють м'язи плечового поясу, рук та спини, сприяють розширенню грудної клітки, випрямленню хребта та формуванню правильної постави.

Потім йдуть вправи для зміцнення м'язів тулуба та ніг. Для молодших дітей пропонується одна така вправа, а в усіх інших групах дві-три:

  • одна на зміцнення м'язів спини, живота і ніг — нахили вперед, у сторони, присідання;
  • одна чи дві на зміцнення м'язів спини, живота й рук — піднімання рук в сторони-вгору, нахили в сторони та повороти тулуба.

Потім проводять вправи на зміцнення м'язів тулуба. Останніми проводять вправи на зміцнення м'язів ніг — присідання або стрибки, що посилюють діяльність органів кровообігу і дихання.

УВАГА! Загальнорозвивальні вправи слід проводити з різних вихідних положень: стоячи, лежачи або сидячи на підлозі. Коли дитина виконує вправу з положення лежачи, її хребет розвантажений, і в цьому випадку можна ефективніше впливати на зміцнення м'язів спини і живота, які є своєрідним «м'язовим корсетом», що утримує тулуб у правильному положенні.

Біг

Чергування бігу у повільному темпі з ходьбою. Важливо, щоб діти поєднували вдихи та видихи з рухами:

  • вдих — рухи, які розширюють грудну клітку і випрямляють тулуб — піднімання рук вгору, в сторони тощо;
  • видих – рухи, які звужують грудну клітку — нахили тулуба вперед, зведення рук тощо.

Вихователь має стежити, щоб діти не затримували дихання й дихали через ніс; підказувати їм, коли потрібно виконувати вдих, а коли видих. Після кожної вправи роблять короткі паузи для відпочинку та відновлення дихання.

Для довідки: Дихання безпосередньо впливає на психічний стан та когнітивні здібності людини. Наприклад, найпростіший спосіб знизити відчуття тривоги це глибоко вдихнути та поступово усвідомлено видихнути, повторивши цю вправу декілька разів або використовуючи техніки дихання по квадрату. Дихальні вправи допомагають дітям розслабитися, знизити рівень тривожності й активізувати роботу парасимпатичної нервової системи, що важливо для концентрації та емоційного балансу.

Комплекси вправ ранкової гімнастики слід змінювати кожні два тижні, орієнтуючись на інтереси дітей та їхню активність. Якщо діти добре виконують вправи, їх можна ускладнювати або модифікувати. Важливо підтримувати інтерес до занять і запобігати одноманітності.

Комплекси ранкової гімнастики 

Пропонуємо комплекси вправ для ранкової гімнастики у формі інфографіки. Цей варіант буде цікавим для дошкільнят, адже візуалізує кожну вправу. Для вас у тому ж файлі — опис кожної вправи:

Скористайтеся ще одним описом — типовим і стандартизованим — комплексів ранкової гімнастики для старшої, середньої, молодшої та ясельної груп. 

Старша група

 

Тривалість: 20-25 хвилин

 

Ходьба (1 хвилина)

Ходьба в бадьорому темпі, під час якої діти виконують кругові рухи руками.

Ходьба на зовнішньому та внутрішньому боці стопи (руки на поясі).

Розминка для рук і спини (3-4 рази)

Нахили тулуба в сторони (вправо-вліво).

Обертання плечей вперед і назад.

Повороти тулуба сидячи на підлозі.

Вправи для зміцнення м’язів (3-4 рази)

Присідання з прямим тулубом (10 разів).

Лежачи на спині, піднімання ніг (5-6 разів).

Імітаційні вправи (1-2 рази)

Імітація рухів тварин.

Фінальний біг (3-5 хвилин)

Біг у середньому темпі, закінчується повільною ходьбою з дихальними вправами.

Середня група

 

Тривалість: 15-20 хвилин

 

Ходьба зі зміною темпу, біг (40с -1хвилина)

Ходьба по колу з чергуванням на носках і п’ятах.

Вправи на м’язи рук і спини (3-4 рази)

Нахили тулуба в сторони (право-ліво) (5-6 разів).

Обертання рук вперед і назад (5-6 разів).

Присідання і стрибки (2-3 рази)

Присідання (5-6 разів).

Стрибки на обох ногах (10 разів).

Імітаційні вправи (1-2 рази)

Імітація рухів.

Завершення бігом, поєднання з дихальними вправами  (1-2 хвилини)

Легкий біг у середньому темпі, поступово переходити на ходьбу.

Молодша група

 

Тривалість: 10-15 хвилин

 

 

Ходьба (30 секунд)

Ходьба у бадьорому темпі, з підняттям колін.

Розминка для рук (2-3 рази)

Піднімання рук вгору (вдих) і опускання (видих) (5 разів).

Прості імітаційні вправи (2-3 рази)

Імітація рухів звірів (лізти, стрибати).

Стрибки на місці (1-2 рази)

Стрибки вгору з підняттям рук (5 разів).

Завершення ходьбою (1 хвилина)

Спокійна ходьба з вправами на дихання (вдихи та видихи).

Ранній вік

 

Тривалість: 5-10 хвилин

 

Ходьба на місці (30 секунд)

Ходьба під музику, легкі рухи руками.

Розминка (1-2 рази)

Піднімання рук вгору (на вдиху) і опускання (на видиху).

Імітаційні вправи (1-2 рази)

Імітація простих рухів (повзти, стрибати).

Прості стрибки (1-2 рази)

Стрибки на місці (3-4 рази).

Завершення ходьбою з уповільненням темпу (1 хвилина)

Ходьба, поєднана з дихальними вправами.



зміст

Рекомендації МОН щодо атестації

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді