Гендерне виховання дітей дошкільного віку
Провідне значення у самоідентифікації дітей має сім’я і найближче оточення дитини, які виробляють стереотипи її поведінки. Однак і вплив педагогів у закладі дошкільної освіти теж є значимим.
Саме у процесі педагогічної взаємодії можна створити умови для максимального розкриття і реалізації здібностей дівчаток і хлопчиків. Допомогти вихователям щодо цього практичний психолог може на інтерактивному занятті.
🎠 Все про ігрову діяльність: ВЕБІНАР
Стратегія впровадження гендерної рівності
Заклади дошкільної освіти отримали доручення розробити локальні стратегії впровадження гендерної рівності.
КМУ розпорядженням від 20.12.2022 № 1163-р схвалив Стратегію впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року. Щороку до 1 квітня, починаючи з 2023 року, КМУ доручило МОН подавати інформацію про стан реалізації Стратегії та виконання операційного плану заходів з її реалізації.
Спрацювали і на місцях: доручили закладам освіти скласти свою стратегію.
Зміст гендерного виховання дошкільнят
Здебільшого гендерне виховання визначають як вплив на психічний і фізичний розвиток хлопчика і дівчинки з метою оптимізації їхньої діяльності, пов’язаної зі стосунками представників різної статі, із формуванням статево-рольової позиції.
Під впливом дорослих — педагогів і батьків — дошкільник має засвоїти статеву роль або модель поведінки, якої дотримується індивід, щоб його визначали як жінку або чоловіка.
Медики та фізіологи вважають дошкільний період асексуальним, у якому статеві гормони не впливають на розвиток дитини. Але саме в цьому віці формуються основи моральних установок майбутніх чоловіка і жінки. Отже, змістом статевого виховання є те, що дитину оточує, а саме:
- взаємини між людьми різної статі — формування певної моделі поведінки
- норми взаємин — оволодіння культурою у сфері міжстатевих взаємин
- особисте життя людей у сім’ї — усвідомлення ролі чоловіка і ролі жінки у сімейних стосунках
- сфери діяльності чоловіків і жінок — правильне розуміння ролей чоловіка і жінки в суспільстві.
Особливості гендерного виховання дошкільників
Аби освітній процес був ефективним і для дівчат, і для хлопців, його слід вибудовувати відповідно до психофізіологічних особливостей дітей обох статей. Зокрема, хлопчики і дівчатка по-різному реагують на ті самі стимули, потребують різного часу на входження в завдання, мають значні відмінності в розвитку емоційної сфери, тому по-різному реагують на оцінку дорослих.
Дозрівання психічних функцій
Черговість дозрівання психічних функцій у хлопчиків і дівчаток різна. Дівчатка зазвичай раніше починають говорити, і весь подальший розвиток психіки проходить через мовлення. А в хлопчиків те саме відбувається на наочно-образному рівні. Це позначається на особливостях розвитку таких видів мислення, як:
- мовленнєве
- образне
- просторове
- інтуїтивне.
Саме тому дівчатка ліпше сприймають вербальні вказівки, ніж хлопчики.
📝 Нова Інструкція з діловодства в ЗДО Адаптація
Дівчатка більш адаптивні. Тому, коли освітній процес потребує від дівчинки не характерної для неї поведінки, то вона пристосовується і, добре чи погано, але виконує вимоги. Хлопчики ж у такій ситуації намагаються вийти з-під контролю дорослого, не підкоритися йому. Тобто адаптуватися до невластивих йому видів діяльності хлопчикові дуже складно.
Хлопчики більше піддаються впливу середовища, і тому гірше переживають розлуку з батьками. Вони чутливіші до болю, страждання, хоча зовні це не проявляють, тому що їх навчають: «Чоловік не має плакати».
Пошукова активність
Представники чоловічої статі мають вищу пошукову активність. Тому хлопчики в дошкільному віці виявляють інтерес до пошукових завдань, можливості освоєння нового простору. Це розвиває в них кмітливість, здатність знаходити нові, нетрадиційні рішення у складних ситуаціях, ризикувати.
Виконання завдань
Хлопчики ліпше розв’язують нові завдання, знаходять нові рішення, але можуть програвати в охайності й точності.
Дівчатка ліпше виконують завдання за зразком, після попереднього пояснення, але роблять це старанніше, ніж хлопчики, опрацьовують деталі. Тому дівчаткам легше вчитися в дитячому садку, школі.
Входження в завдання
Фахівці стверджують, що і час, необхідний для входження в заняття, — так званий період впрацьовування — у дітей залежить від статі.
Внутрішня орієнтованість
Хлопчики більш орієнтовані на інформацію, а дівчатка — на міжособистісні стосунки. Тому якщо хлопчик знає відповідь на запитання дорослого, то він відповідає впевнено, а дівчинка щоразу чекає від вихователя підтвердження правильності своєї відповіді.
Така різновекторна орієнтованість проявляється і в запитаннях, які діти ставлять дорослим. Хлопчики частіше запитують про щось заради одержання конкретної інформації («Що ми зараз будемо робити?»), а дівчатка — для встановлення контакту з дорослим («А ви до нас ще прийдете?»).
Оцінка
Існує істотна відмінність між реакціями дітей різної статі на оцінювання їхньої діяльності. Для хлопчиків дуже важливо, що конкретно оцінюють у їхній діяльності, для дівчаток — хто їх оцінює і як. Тобто хлопчиків цікавить суть оцінки (який момент їхньої діяльності оцінюють), а дівчатка більше зацікавлені в емоційному спілкуванні з дорослими, для них важливо, яке вони справили враження. І тут слід особливо наголосити, що оцінки емоційно незначущих, менш важливих компонентів діяльності хлопчик не чує.
На значиму негативну оцінку «погано слухав» лише у хлопчиків вибірково активуються слухові відділи кори головного мозку, а на оцінку «погано виконував» — моторні. Це може означати, що, коли дорослий оцінює діяльність хлопчика, він знову переживає ті фрагменти діяльності, які оцінюють. З огляду на це стає зрозуміло, чому хлопчики можуть і не реагувати на оцінку: «Я тобою не задоволений». Вона не має для нього сенсу.
Дружба
Дівчатка дружать з однією або двома подругами, а хлопчики збираються в більші групи, адже схильніші до колективних ігор. До того ж хлопчики швидше приймають «на віру» думку компанії, а дівчатка зазвичай дотримуються власної думки.
Статево-рольова поведінка та рівноправність у вихованні
У дитячому садку дитина перебуває значну частину часу, інколи навіть довше, ніж у сім’ї, з батьками. Тому вихователі мають сприяти становленню статево-рольової поведінки дитини. Найліпше це робити тими засобами, що є в їхньому методичному арсеналі та відповідають інтересам дітей.
Статево-рольову поведінку відпрацьовують у таких видах діяльності:
- сюжетно-рольові ігри — у них хлопчики та дівчатка відображають життя сім’ї («Сім’я на відпочинку», «Приймаємо гостей», «Відзначаємо свято» тощо) або ту чи ту професійну діяльність
- театралізовані проблемні ситуації — у них персонажі демонструють кілька варіантів поведінки
- побутові ситуації — під час них відпрацьовують взаємодопомогу, підтримку (чергування, підготовчі режимні моменти перед прогулянкою, сном, обідом).
Жодна стать не є поганою і «не робить» поганою чи невихованою дитину. І хлопчики, і дівчатка однаково заслуговують на шанобливе ставлення вихователя до себе.
Рівноправність у виховному процесі передбачає:
- однакові педагогічні вимоги, тон і зміст звертання до хлопчиків і дівчаток
- статево нейтральні вимоги до дотримання правил поведінки, уникнення нав’язування стереотипів на кшталт: «хлопчикам (дівчаткам) не личить...»
- орієнтацію на індивідуальний розвиток дитини, її здібності, уподобання, можливості оволодіння універсальними вміннями та навичками незалежно від статі
- заохочення дітей до спільних занять, ігор, інших видів діяльності
- уникнення орієнтації на стать у спілкуванні
- однаковий доступ та заохочення дітей до користування різними іграшками, спортивним інвентарем, приладдям
- уникнення статево типізованих моделей поведінки.
Отже, виховувати дівчаток та хлопчиків слід по-різному, з огляду на статеві особливості розвитку їхньої психіки, майбутню роль у сім’ї тощо. Однак при цьому слід відходити від гендерних стереотипів і забезпечувати рівноправність обох статей.


