Готуємо учнів та працівників до безпечних канікул: РЕКОМЕНДАЦІЇ
В оцінюванні навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами (ООП) насамперед звертайте увагу на три ключові аспекти:
- оцінювання учнів з ООП не залежить від того, чи працює з учителем асистент, адже за навчання всіх учнів і оцінювання їхніх навчальних досягнень відповідає вчитель
- якщо учні з ООП увесь час працюють з класом на початковому рівні, то це свідчить про недоліки в організації інклюзивного навчання, а саме:
- навчальна програма не відповідає нозології і, відповідно, освітнім потребам учня з ООП
- індивідуальна програма розвитку складена неточно
- на уроці не реалізована корекційна складова, індивідуальний підхід до учня не застосовують
- на корекційно-розвиткових заняттях оцінки не ставлять.
Усвідомлення цих аспектів є основоположними для коректної організації інклюзивного навчання.
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
Щодо навчальних досягнень учнів з ООП, то їх оцінюють за Критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти.
У 1-му та, за рішенням педагогічної ради закладу освіти, у 2-му класах навчальні досягнення учнів оцінюють вербально відповідно до Орієнтовних вимог до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи.
Навчальні досягнення учнів з ООП, як і учнів з типовим розвитком, оцінюють за чотирма рівнями і відповідними їм балами (додаток 1 до наказу МОН України «Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти» від 05.05.2008 № 371).
Та все ж вимоги до оцінювання є іншими, оскільки слід ураховувати можливості дітей та їхні психофізичні особливості, адже:
- для кожної категорії дітей з психофізичними порушеннями мають бути свої критерії оцінювання навчальних досягнень
- програма кожного навчального предмета для певної нозології містить конкретні вимоги щодо навчальних досягнень учнів відповідно до обсягу і характеру матеріалу для кожного класу, можливостей дітей.

Чи відповідають інструкції з охорони праці у вашому закладі освіти законодавству про охорону праці? Чи варто до них внести зміни у зв’язку з пандемією коронавірусної хвороби?
Зауважте!
Рівні навчальних досягнень — однакові для всіх учнів.
Критерії оцінювання для учнів з типовим та порушеним психофізичним розвитком — різні.
Ключовий аспект оцінювання навчальних досягнень учнів з ООП в інклюзивному класі: його слід здійснювати за обсягом і характером матеріалу, визначеним індивідуальною навчальною програмою.
Найбільшими є відмінності в критеріях оцінювання учнів з інтелектуальними порушеннями, складними порушеннями розвитку, оскільки навчальні програми для цих дітей є специфічними. Проте і для них слід використовувати 12-бальне оцінювання.
Відповідно до Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах система оцінювання навчальних досягнень учнів з ООП має бути стимулюючою. Передусім слід враховувати досягнення учня, його позитивну динаміку розвитку, а не невдачі.
Специфіка полягає у зменшенні кількісної ролі оцінки і використанні її якісного потенціалу.
Для оцінювання індивідуальних досягнень учня з ООП та його мотивації можна використовувати портфоліо.
Які кількісні бали застосовувати в оцінюванні
Часто вчителі, які викладають в інклюзивних класах, ставлять запитання про кількісні бали в оцінюванні навчальних досягнень учнів з ООП. Учителі не розуміють, чому навчальні досягнення цих учнів також слід оцінювати за 12-бальною системою, навіть якщо вони мають інтелектуальні порушення.
Жодних непорозумінь бути не може, бо:
- рівні навчальних досягнень — однакові
- критерії оцінювання учнів з типовим та порушеним психофізичним розвитком — різні.
Більше того — для учнів з різними освітніми потребами розроблені диференційовані критерії, які враховують:
- рівень психофізичного розвитку учнів з ООП
- стандарт спеціальної освіти.
Аби в інклюзивному класі не виникало суперечок через «завищення» оцінок учням з ООП, корекційний або соціальний педагог, класний керівник має роз’яснити учням з типовим розвитком та їхнім батькам особливості оцінювання навчальних досягнень учнів з ООП.
Важливо
Вимоги щодо оцінювання навчальних досягнень учнів з ООП висвітлені у таких нормативно-правових актах:
- Державний стандарт початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами, затв. постановою КМУ від 21.08.2013 № 607
- Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затв. постановою КМУ від 15.08.2011 № 872
- лист МОН «Про організаційно-методичні засади забезпечення права на освіту дітей з особливими освітніми потребами» від 08.08.2013 № 1/9-539.
За матеріалами Світлани МИРОНОВОЇ,
завідувача, професора кафедри корекційної педагогіки та інклюзивної освіти
Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка,
д-ра пед. наук