Інклюзивна освіта 2025: нові правила для дитсадків

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Закон №3788-ІХ у дії: 5 головних змін у дошкільній освіті для дітей з особливими освітніми потребами

Інклюзивна освіта 2025: нові правила для дитсадків

У листі МОН №1/17201-25 від 18.08.2025 «Щодо організації дошкільної освіти дітей з особливими освітніми потребами» окреслено основні положення, що регулюватимуть інклюзивну освіту в закладах дошкільної освіти в 2025/2026 н.р.

ІНКЛЮЗИВНА ГРУПА: корекційно-розвивальна робота

Команди психолого-педагогічного супроводу 

У кожному закладі дошкільної освіти, де виховауються діти з ООП, діє команда психолого-педагогічного супроводу. До її складу входять вихователі, асистенти, психологи, логопеди, медичні працівники та батьки дитини. Команда супроводу:

  • визначає індивідуальну програму розвитку;
  • здійснює моніторинг досягнень;
  • адаптує освітню програму відповідно до потреб конкретної дитини.

Це дає змогу відійти від формального підходу та будувати реальну траєкторію розвитку для кожної дитини.

Асистент дитини

Дитина з ООП може мати асистента – підготовленого спеціаліста або навіть одного з батьків. Асистент допомагає дитині під час ігор, занять і повсякденного перебування в садочку. Це нововведення полегшує роботу вихователів і водночас підвищує комфорт самої дитини.

Інклюзивні та спеціальні групи

Дитсадки мають право відкривати як інклюзивні, так і спеціальні групи.

  • В інклюзивних групах діти з ООП навчаються разом із ровесниками.
  • У спеціальних – отримують підтримку в умовах, адаптованих до певних порушень (слуху, зору, мовлення, інтелектуального розвитку, опорно-рухового апарату).

Спеціальні групи створюють для дітей з ООП, які потребують особливих умов навчання і розвитку. Їхня головна функція – забезпечити максимально сприятливе середовище для корекції розвитку та соціалізації. 

Також передбачено створення спеціальних дитячих садків. Спеціальний садок створюється рішенням засновника (громади, ради). Він може бути окремим закладом або мати філії (відділення). У ньому діють спеціальні групи за нозологіями.

Послуги раннього втручання

В Україні активно розвивається мережа послуг раннього втручання. Нині діє понад 70 команд у 21 регіоні, а найближчим часом їх кількість зростає. Ці команди працюють із малюками ще до вступу у садок, допомагаючи подолати труднощі розвитку на ранньому етапі.

Прозорість рішень і участь батьків

Батьки є обов’язковими учасниками процесу супроводу. Вони присутні на засіданнях команд, отримують копії протоколів, а документи зберігаються щонайменше 5 років. Це забезпечує прозорість і підзвітність у прийнятті рішень.

Значення для системи освіти

Запроваджені зміни створюють більш гнучку й справедливу систему дошкільної освіти. Діти з ООП отримують право на реальну підтримку, а педагоги – інструменти для роботи. Попри очевидні переваги, впровадження закону вимагатиме:

  • додаткової підготовки кадрів – психологів, логопедів, асистентів;
  • фінансування для організації інклюзивних груп і матеріально-технічного забезпечення;
  • співпраці з громадами, адже саме на місцевому рівні реалізовуватиметься більшість змін.

Висновок

Новий порядок організації дошкільної освіти для дітей з ООП вже змінює освітнє середовище. Це крок до того, щоб кожна дитина в Україні, незалежно від особливостей розвитку, мала рівний доступ до якісної дошкільної освіти, а батьки – впевненість у підтримці та розвитку своїх дітей.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Від А до Я: ваш повний гід по наказах з основної діяльності

Хочете бути впевненими у кожному своєму управлінському рішенні? Наша стаття розкриває ключові аспекти складання та оформлення наказів з основної діяльності. Дізнайтеся про нормативні вимоги, структуру та інші нюанси, щоб ваші накази завжди були чинними, а управління — бездоганним і відповідальним
76207

Типи організації освітньої діяльності в дошкіллі: що нового

У Законі про дошкільну освіту визначено вісім типів організації освітньої діяльності. Таке розмаїття дає змогу забезпечити доступність дошкільної освіти для кожної дитини з урахуванням її індивідуальних особливостей, потреб, інтересів та здібностей. У цій статті більше розглянемо саме нові альтернативні типи дитсадків
8106

Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання: цілі, зміст, алгоритми

Національну стратегію розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року та операційний план з її реалізації на 2024–2026 роки затвердив КМУ 7 червня 2024 року. Основне про Стратегію читайте у статті.
51428

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді