Інклюзивна освіта 2025: нові правила для дитсадків

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Закон №3788-ІХ у дії: 5 головних змін у дошкільній освіті для дітей з особливими освітніми потребами

Інклюзивна освіта 2025: нові правила для дитсадків

У листі МОН №1/17201-25 від 18.08.2025 «Щодо організації дошкільної освіти дітей з особливими освітніми потребами» окреслено основні положення, що регулюватимуть інклюзивну освіту в закладах дошкільної освіти в 2025/2026 н.р.

ІНКЛЮЗИВНА ГРУПА: корекційно-розвивальна робота

Команди психолого-педагогічного супроводу 

У кожному закладі дошкільної освіти, де виховауються діти з ООП, діє команда психолого-педагогічного супроводу. До її складу входять вихователі, асистенти, психологи, логопеди, медичні працівники та батьки дитини. Команда супроводу:

  • визначає індивідуальну програму розвитку;
  • здійснює моніторинг досягнень;
  • адаптує освітню програму відповідно до потреб конкретної дитини.

Це дає змогу відійти від формального підходу та будувати реальну траєкторію розвитку для кожної дитини.

Асистент дитини

Дитина з ООП може мати асистента – підготовленого спеціаліста або навіть одного з батьків. Асистент допомагає дитині під час ігор, занять і повсякденного перебування в садочку. Це нововведення полегшує роботу вихователів і водночас підвищує комфорт самої дитини.

Інклюзивні та спеціальні групи

Дитсадки мають право відкривати як інклюзивні, так і спеціальні групи.

  • В інклюзивних групах діти з ООП навчаються разом із ровесниками.
  • У спеціальних – отримують підтримку в умовах, адаптованих до певних порушень (слуху, зору, мовлення, інтелектуального розвитку, опорно-рухового апарату).

Спеціальні групи створюють для дітей з ООП, які потребують особливих умов навчання і розвитку. Їхня головна функція – забезпечити максимально сприятливе середовище для корекції розвитку та соціалізації. 

Порівняльна таблиця: інклюзивні та спеціальні групи 

Ознака

Інклюзивні групи

Спеціальні групи

Хто навчається

Діти з ООП разом із ровесниками, які не мають особливих потреб

Лише діти з певними порушеннями розвитку (слух, зір, мовлення, інтелект, ОРА, комплексні порушення)

Мета

Соціалізація, розвиток у середовищі однолітків, рівні можливості

Створення максимально сприятливих і корекційних умов для розвитку

Кількість дітей у групі

15–20 дітей, з них 1–3 дитини з ООП (залежно від типу порушень)

6–10 дітей (залежно від нозології)

Хто працює

Вихователь, асистент вихователя, практичний психолог, логопед (за потреби)

Вихователь, асистент вихователя, логопед, дефектолог, реабілітолог, психолог, медичний працівник

Програма

Типова програма + адаптації або модифікації відповідно до ІПР

Спеціальна освітня програма з корекційно-розвитковими заняттями

Роль батьків

Активна участь у роботі команди супроводу, погодження ІПР

Теж беруть участь у команді, можуть бути присутніми на заняттях

Приклад умов

Адаптовані меблі, доступний простір, допоміжні матеріали

Спеціальне обладнання: слухові апарати, тифлоприлади, логопедичні кабінети, сенсорні кімнати

Також передбачено створення спеціальних дитячих садків. Спеціальний садок створюється рішенням засновника (громади, ради). Він може бути окремим закладом або мати філії (відділення). У ньому діють спеціальні групи за нозологіями.

Послуги раннього втручання

В Україні активно розвивається мережа послуг раннього втручання. Нині діє понад 70 команд у 21 регіоні, а найближчим часом їх кількість зростає. Ці команди працюють із малюками ще до вступу у садок, допомагаючи подолати труднощі розвитку на ранньому етапі.

Прозорість рішень і участь батьків

Батьки є обов’язковими учасниками процесу супроводу. Вони присутні на засіданнях команд, отримують копії протоколів, а документи зберігаються щонайменше 5 років. Це забезпечує прозорість і підзвітність у прийнятті рішень.

Значення для системи освіти

Запроваджені зміни створюють більш гнучку й справедливу систему дошкільної освіти. Діти з ООП отримують право на реальну підтримку, а педагоги – інструменти для роботи. Попри очевидні переваги, впровадження закону вимагатиме:

  • додаткової підготовки кадрів – психологів, логопедів, асистентів;
  • фінансування для організації інклюзивних груп і матеріально-технічного забезпечення;
  • співпраці з громадами, адже саме на місцевому рівні реалізовуватиметься більшість змін.

Висновок

Новий порядок організації дошкільної освіти для дітей з ООП вже змінює освітнє середовище. Це крок до того, щоб кожна дитина в Україні, незалежно від особливостей розвитку, мала рівний доступ до якісної дошкільної освіти, а батьки – впевненість у підтримці та розвитку своїх дітей.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Нова Примірна інструкція з діловодства в ЗДО

Ознайомтеся з основними вимогами нової Примірної інструкції з діловодства у закладах дошкільної освіти. Ми зробили її короткий огляд, аби вам було легко орієнтуватися у її змісті, та надали відповіді на поширені запитання
52367

Тарифікація у ЗДО: перевірте, чи правильно проводите та заповнюєте документи

Від тарифікації залежить, яку зарплату отримає кожен працівник, адже під час неї визначають обсяг педнавантаження працівників, розмір їхніх посадових окладів, встановлюють підвищення, надбавки, доплати тощо. У статті — поради, як проводити тарифікацію та як правильно заповнити тарифікаційний список.
72502

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді