Асистент вчителя: основні обов’язки

журналу «Заступник директора школи»
Автор
психолог, канд. пед. наук, тренер і консультант освітніх проєктів з питань інклюзивного навчання, співзасновник приватного закладу «Сад можливостей Щастя Кідс»
Розглянемо, які функції виконує асистент вчителя, як він співпрацює з учителем та яка різниця між асистентом вчителя та асистентом дитини

Асистент вчителя

Співпраця з вчителем 

Організацію інклюзивного навчання учнів забезпечує асистент вчителя, посадові обов’язки якого визначає його посадова інструкція. Опрацюємо функції та моделі діяльності, що здійснює асистент вчителя.

Асистент вчителя в інклюзивному класі не працює з дитиною одноосібно чи ізольовано. Основна функція асистента вчителя як педагогічного працівника — співпраця з учителем, щоб допомогти приділити увагу кожному учню під час освітнього процесу. З’ясуймо функції кожного з них і спочатку ─ функції вчителя.

Протоколи засідань команди психолого-педагогічного супроводу

У чому насамперед має потребу асистент вчителя? В інформації про дитину. Тож вчитель класу або класний керівник:

  • збирає і повідомляє асистенту вчителя інформацію про сильні сторони, потреби і запити учня;
  • виконує роль координатора в процесі розробки педагогічних адаптацій з тим, щоб ІПР допомагала учню в розвитку;
  • надає рекомендації щодо необхідності адаптацій та пристосувань, бере участь у їх розробленні;
  • здійснює постійний взаємозв'язок з батьками учня, учителями та іншими працівниками;
  • координує діяльність по встановленню кінцевих цілей навчання/навичок, які будуть відповідати особливим освітнім потребам;
  • розглядає спільно з вчителями-предметниками, асистентом вчителя ефективність індивідуальних педагогічних стратегій/технологій та інформує педагогічних працівників про найефективніші з них;
  • розглядає спільно з вчителями класу та іншими фахівцями, які надають допомогу дитині, на початку кожного семестру рівень досягнення кінцевих цілей/очікуваних навичок.

Асистент вчителя: посадова інструкція

Асистент вчителя має посадові обов'язки. Їх визначає посадова інструкція, яку затверджує директор закладу освіти. 

  GIF_unna.gif        Посадова інструкція асистента вчителя
       СКАЧАТИ 

  

Асистент вчителя в інклюзивному класі забезпечує індивідуальний підхід до кожного учня з особливими освітніми потребами: допомагає дитині засвоювати навчальний матеріал, розвивати соціальні навички та адаптуватися до шкільного середовища. Асистент вчителя в інклюзивному класі працює в тісній співпраці з вчителем, створюючи сприятливі умови для навчання всіх учнів.

Асистент вчителя: 5 функцій

Асистент вчителя супроводжує весь навчальний шлях дитини та підтримує постійний зв’язок з іншими фахівцями шкільної команди. Розглянемо, які основні функції виконує асистент вчителя в інклюзивному класі. 

Фахівці виділяють п’ять функцій асистента вчителя.

Організаційна функція асистента вчителя

Асистент вчителя:

– допомагає в організації освітнього процесу в класі з інклюзивним навчанням

– надає допомогу учням з особливими освітніми потребами в організації робочого місця

– проводить спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб

– допомагає концентрувати увагу, сприяє формуванню саморегуляції та самоконтролю в учня

– співпрацює з фахівцями, які безпосередньо працюють з дитиною з особливими освітніми потребами та беруть участь у розробленні індивідуальної програми розвитку 

– забезпечує разом з іншими працівниками здорові та безпечні умови навчання, виховання та праці

веде встановлену документацію

Навчально-розвиткова функція асистента вчителя

Асистент вчителя:

– співпрацюючи з вчителем класу, надає освітні послуги, спрямовані на задоволення освітніх потреб учнів

– здійснює соціально-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами, дбає про професійне самовизначення та соціальну адаптацію учнів

– сприяє розвитку дітей з особливими освітніми потребами, поліпшенню їхнього психоемоційного стану

– стимулює розвиток соціальної активності дітей, сприяє виявленню та розкриттю їхніх здібностей, талантів, обдарувань шляхом участі у науковій, технічній, художній творчості

– створює навчально-виховні ситуації, обстановку оптимізму та впевненості у своїх силах і майбутньому

Діагностична функція асистента вчителя

Асистент вчителя:

– разом із групою фахівців, які розробляють індивідуальну програму розвитку, вивчає особливості діяльності і розвитку дітей з особливими освітніми потребами, оцінює їх навчальні досягнення

– оцінює виконання дитиною індивідуальної програми розвитку, вивчає та аналізує динаміку її розвитку

Прогностична функція асистента вчителя

Асистент вчителя:

– на основі вивчення актуального та потенційного розвитку дитини бере участь у розробленні індивідуальної програми розвитку

Консультативна функуія асистента вчителя

Асистент вчителя:

– постійно спілкується з батьками, надаючи їм необхідну консультативну допомогу

– інформує вчителя класу та батьків про досягнення учня

Так вчитель класу, асистент вчителя та батьки постійно обмінюються інформацією, що сприяє процесу вивчення можливостей та потреб дитини та плануванню подальшої діяльності.

Асистент вчителя в умовах організації дистанційного навчання

Асистент вчителя, який с учасником команди психолого-педагогічного супроводу, забезпечує індивідуалізацію освітнього процесу для дитини з ООП та в умовах дистанційного навчання продовжує виконувати свої функції, визначені у посадовій інструкції. Асистент вчителя також виконує функції відповідно до примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини.

Як асистент вчителя має працювати в умовах дистанційного навчання під час воєнного стану та як не допустити порушення трудових прав педагогічних працівників, які виконують функції асистента вчителя? Детальні рекомендації  надано в листах МОН від 06.09.2022 № 1/10258-22 та від 29.09.2022 № 1/11471-22.

Тож в умовах організації дистанційного навчання:

  • асистент вчителя організовує спільно з учителем/ями освітній процес з використанням технологій дистанційного навчання;
  • асистент вчителя забезпечує навчання учня з особливими освітніми потребами, у тому числі за потреби здійснення в межах свого педагогічного навантаження індивідуальне підключення поза часом уроку, який здійснюється онлайн, та надає додаткові пояснення, виконує разом з дитиною домашні завдання, які були їй не зрозумілі;
  • асистент вчителя надає додаткові пояснення дитині щодо виконання матеріалу, який вивчається, та завдань в окремій онлайн кімнаті, забезпечує перевірку виконання таких завдань; забезпечує реалізацію індивідуальної програми розвитку в межах своєї компетенції, зокрема досягнення поставлених у програмі цілей навчання, завдань на період дії ІПР, забезпечення визначених ІПР потреб, тощо;
  • асистент вчителя забезпечує в межах компетенції реалізацію індивідуального навчального плану дитини (за наявності); забезпечує комунікацію закладу освіти та батьків (інших законних представників дитини) з метою організації навчання учнів з особливими освітніми потребами; координує дистанційне навчання з батьками (іншими законними представниками) дитини, у тому числі завчасно попереджає про зміни розкладу, необхідні навчально-дидактичні матеріали тощо: здійснює підготовку матеріалів для дистанційною навчання для учнів з особливими освітніми погребами, у тому числі консультує батьків щодо їх використання;
  • асистент вчителя забезпечує підготовку індивідуальних завдань та адаптацію навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей учня з рахуванням умов дистанційного навчання; забезпечує індивідуалізацію технологій дистанційного навчання з урахуванням особливих освітніх потреб, у тому числі обирає відповідні інструменти, консультує батьків щодо технічних особливостей їх використання з учнями з особливими освітніми потребами;
  • асистент вчителя асистує вчителю під час проведення дистанційних занять: допомагає під час поділу учнів на пари/групи в будь-який момент, допомагає виправляти помилки, слідкувати за підняттям рук учнів, вмикати та вимикати мікрофони, включати демонстрацію екрану для показу презентацій та відео, слідкувати за чатом та відповідати на питання учнів та батьків, які виникають під час уроку;
  • асистент вчителя асистує вчителю при роботі з іншими учнями класу, які потребують першого рівня підтримки в закладі освіти, додаткових пояснень, індивідуального підходу, мають проблеми з опануванням матеріалу, у тому числі у зв'язку з перебуванням за кордоном чи на тимчасово окупованих територіях, відсутністю доступу до онлайн-занять, наявністю психологічної травми;
  • асистент вчителя надає учню та його батькам (іншим законним представникам) рекомендації щодо дотримання норм при користуванні комп'ютерною технікою, щодо організації робочого місця дитини;
  • асистент вчителя спільно з іншими учасниками команди супроводу бере участь у розробленні ІПР;
  • асистент вчителя забезпечує ведення щоденника спостережень за дитиною з ООП з метою відстеження динаміки розвитку та оцінки рівня досягнення цілей навчання, зазначених в ІПР;
  • асистент вчителя створює індивідуальне портфоліо учня з ООП. 

Які функції не має виконувати асистент вчителя

На жаль, деколи відбувається підміна функцій, зокрема нав’язування асистенту функцій спеціального педагога.

Асистент вчителя: основні обов’язкиЗауважте! За реалізацію корекційно-розвиткового складника ІПР відповідають спеціальні педагоги (вчителі-дефектологи, реабілітологи), які здійснюють моніторинг досягнень у відповідній сфері розвитку, і рекомендують педагогам (вчителю й асистенту) необхідні адаптації та стратегії допомоги учню.

Асистент вчителя та асистент учня: відмінності в обов'язках

 В інклюзивному класі може бути асистент вчителя та асистент дитини. Часто їх плутають.

В освітньому процесі асистент учня забезпечує індивідуальні соціальні та соціально-побутові потреби учнів з ООП. Це може бути соціальний робітник, один із батьків учня або упов­новажена ними особа (ст. 26 Закону України «Про повну загальну середню освіту»). Асистентом учня, насамперед, має бути соціальний робітник, який надає базову соціальну послугу супроводу під час інклюзивного навчання, що регламентовано Законом України «Про соціальні послуги». Зміст соціальної послуги та її обсяг для кожного отримувача визначають індивідуально залежно від результатів оцінювання індивідуальних потреб і зазначають в ІПР.

Як допустити до роботи асистента учня

Асистент вчителя є педагогічним працівником, а асистент учня ─ ні. Асистента учня не призначає на посаду керівник закладу освіти, а лише допускає до освітнього процесу для виконання його функцій за умови дотримання відповідних умов. Умови допуску асистента учня до освітнього процесу для виконання його функцій та вимоги до нього затверджено наказом МОН від 17.11.2021 № 1236.

Як допустити до роботи асистента учня
  • асистент вчителя в інклюзивному класі є незамінним помічником, який забезпечує індивідуальний підхід до кожного учня з особливими освітніми потребами.
  • асистент вчителя в інклюзивному класі допомагає дитині освоїти навчальний матеріал, розвивати соціальні навички та адаптуватися до шкільного середовища.
  • асистент вчителя в інклюзивному класі працює в тісній співпраці з вчителем, створюючи сприятливі умови для навчання всіх учнів.


зміст

Педрада. Телеграм. Новини

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді