Синхронне й асинхронне дистанційне навчання

Школи та учні вже пристосувались до нового формату навчання. Досить важко вибрати формат змішаного навчання з правильною комбінацією занять, яка була б комфортною і для закладу, і для учнів. Також потрібно обрати онлайн режим роботи – він може бути синхронним чи асинхронним. Давайте разом розбиратися в чому різниця.

Як сформувати безпечне і здорове освітнє середовище

Отже, синхронний режим - це такий вид взаємодії, коли всі учасники навчального процесу спілкуються, навчаються та передають один одному інформацію в спільному електронному середовищі. При цьому вони використовують спеціальні програми для аудіо- та відеоконференції. Такий формат найбільш схожий до оффлайн навчання.

Асинхронний режим передбачає такий вид взаємодії, під час якої учасники взаємодіють між собою із деякою затримкою в часі, обмінюючись завданнями та їх розв'язком за допомогою різноманітних засобів дистанційного зв'язку, таких як електронна пошта, форуми, соціальні мережі, тощо. Це вже більш самостійна форма навчання, яка має бути під контролем вчителя.

То ж в якого режиму більше переваг?

На думку експертів, синхронне навчання є більш наближене до занять в реальному часі. Адже вчитель може безпосередньо опитати учня, оцінити його відповідь, задати додаткові питання. Така взаємодія краща для засвоєння матеріалу. Адже учні можуть задати питання по незрозумілим для них темах. Звичайно, є і мінуси.  Як-от, переривання зв'язку, технологічні негаразди, неможливість колективного обговорення та групової роботи, відсутність візуального контакту з класом. Також, як показала практика, багато учнів таке навчання сприймають менш відповідально, несерйозно ставляться до виконання домашніх завдань. Проблемою є і важкість контролю за учнем під час відповіді, коли він може скористатися допоміжними джерелами інформації. 

Перевагою асинхронного режиму є зручність графіку роботи, можливість зручного розпорядку дня та роботи  у власному темпі. Водночас, недоліком є зниження навчальної дисципліни, зменшення соціалізації, важкість зворотнього зв'язку. Асинхронне навчання вимагає більше зусиль від учнів, які повинні навчитись правильно організувати свій час, серйозніше ставитись до завдання, мати навички самодисципліни.

Розглянувши плюси та мінуси таких форматів навчання, можна виокремити види діяльності, що дозволять ефективно застосовувати кожен з цих режимів.

 

Організаційні моменти та консультації

Для вирішення організаційних питань, відповіді на незрозумілі питання, консультації краще використати синхронне онлайн заняття. Також можна вирішити у які періоди часу учні можуть звернутись безпосередньо до вчителя щодо виникнення проблемних ситуацій та отримати відповідь. Якщо ж запитання виникло поза відведеним часом, можна встановити прваила щодо часу відповіді. Наприклад, якщо запитання поставлене між 9-ю та 15-ю годиною, то відповідь учень отримає протягом години.

Оплата за дистанційні уроки

Якщо ж запитання виникає в інший момент, варто встановити правила надання відповіді поза межами таких консультацій. Наприклад, на запитання, отримане електронною поштою чи в месенджер між 9-ю та 15-ю годиною, можна очікувати відповідь упродовж однієї години.

При асинхронному навчанні важливо встановити чіткі правила виконання завдань, можливість доступу учнів до різноманітних каналів комунікації (гаджет з доступом до інтернету, електронна пошта, месенджер, програма zoom).

Виклад нового матеріалу

Новий матеріал можна подавати на опрацювання двома способами. Один з них – коли вчитель пояснює матеріал на уроці (асинхронно), а учні вже вдома самостійно його опрацьовують, виконують вправи та завдання по темі. Цей підхід особливо доречний при вивченні нового матеріалу високої складності.

Більш практичнішим є підхід перевернутого класу, коли новий матеріал учні опрацьовують до заняття і обговорюють разом з вителем на онлайн занятті.

Для подання нового матеріалу вчитель може обрати зручний для себе та учнів формат, як-от електронний підручник, відео-запис з поясненням чи ролик з YouTube. Важливо, щоб вчитель розраховував час подання даного матеріалу, адже він має співпадати з асинхронним заняттям. Заклад освіти має постійно моніторувати чи мають можливість всі учні підключатись до синхронного заняття. Якщо ні – то обов'язково забезпечити доступ до навчальних матеріалів альтернативними способами.

Як оформити дистанційну роботу чи простій

Наприклад, можна відсилати таким учням запис заняття, що дозволяє робити більшість сервісів. Звичайно, тривалість і наповнення такого запису мають відповідати встановленим нормам. Найголовніше, щоб таке відео було не надто довго, з ключовими моментами, не перенавантажене зайвою інформацією, структуроване.

Не забувайте про політику приватності. Запис не повинен містити відео- чи аудіоматеріали інших учнів. Також, доступ до відео слід обмежити тільки учнями в даному класі. Цього можна досягнути, розміщуючи це відео на хмарному диску Google лише для певних учасників.

Практичне закріплення вивченого

Звичайно, що для кращого засвоєння вивченого матеріалу та правильної оцінки учня необхідно організувати практичну індивідуальну роботу учнів. Можна скористатись такими доступними платформами, як Kahoot, MentiMeter, Classtim. Наприклад, на сайті Kahoot група може виконувати цікаві тестові завдання в умовах конкуренції. Такий формат не тільки цікавий, а ще й досить ефективний у закріпленні щойно вивченого.

Також є і інші цікаві сайти, наприклад WhiteBoard.Chat, де учні відповідають на поставлене завдання шаблонами на білій дошці.

Врахуйте, що не всі учні мають можливість швидко перемикатись між сервісом відеоконференції та іншим застосунком, особливо при роботі з мобільного телефону чи планшету.

Тому в асинхронному режимі роботи будуть доцільними наступні програми: LearningApps, LiveWorkSheets.

Звичайно, найбільш лояльним для учнів є таких підхід до навчання, коли вони можуть у довільному порядку обрати послідовність та обсяг виконаного завдання.

 

Контроль і перевірка знань

Як і в попередніх етапах, перевірку засвоєння матеріалу можна здійснювати синхронно та асинхронно. Синхронно, проводячи індивідуальні розмови з учнями, задаючи додаткові запитання. Асинхронна перевірка передбачає оцінювання попередньо виконаних завдань (тестувань, задач)

Так само, як і попередні етапи, перевірку засвоєння матеріалу можна здійснювати в різних режимах і форматах. Асинхронно ж можна проводити тести, або практикувати індивідуалізовані завдання в різних форматах. Для того, щоб попередити монотонність, можна використовувати різноманітні опитувальники. Наприклад, онлайнові дошки (Padlet, LinoIt, Flinga тощо), спільно формуючи їх наповнення, або взаємодіючи з готовими шаблонами.

Чи можна поєднати синхронне та асинхронне навчання

Наша відповідь – не тільки можна, а й необхідно. Адже відповідно до положення про дистанційне навчання, «не менше 30 відсотків навчального часу, передбаченого освітньою програмою закладу освіти, організовується в синхронному режимі (решта навчального часу організовується в асинхронному режимі)». Які ж моделі для цього використати?

Перша модель – онлайн заняття проводяться кілька разів на тиждень, скажімо три, або залежно від потреби. Всі інші заняття – асинхронно.

Друга модель – поділ одного заняття на дві частини. Наприклад, 40 хвилин обговорення в режимі онлайн, решту часу – самостійне виконання завдань.

Залежно від того, яку модель поєднання синхронного та асинхронного навчання обирає заклад і вчитель, можна по-різному організовувати заняття.

Як варіант, можна починати заняття з огляду матеріалу онлайн, а потім пропонувати учням переглянути попередньо записаний відеоролик та виконати певний набір практичних завдань. А наприкінці заняття учні повертаються до онлайн обговорення та з'ясовуються всі проблемні моменти.

Ефективним буде також відведення синхронного уроку на розв'язування задач спільно з учителем, а також розбору учнівських робіт. В такому випадку закріплення знань вже буде відбуватися асинхронно.

Якщо виникають певні труднощі у ефективному опитуванні школярів, можна попередньо розбити клас на менші групи. В той час як така невелика кількість учнів буде відповідати в онлайн режимі, інші зможуть працювати асинхронно. Потім групи міняються. Таким чином можна організувати заняття у різних комбінаціях синхронного і асинхронного режимів, використовуючи їх переваги.

 

 



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді