Асистент дитини з особливими освітніми потребами: хто це та яка його роль

Автор
директор Комунальної установи «Рівненський інклюзивно-ресурсний центр № 2» Рівненської міської ради
Ознайомтеся з умовами допуску асистента дитини до освітнього процесу, з вимогами щодо його роботи в закладах дошкільної та загальної середньої освіти, а також яка при цьому роль керівника закладу освіти

Хто такий асистент дитини з ООП

Асистент дитини з особливими освітніми потребами (ООП) у закладі освіти — це учасник освітнього процесу, який сприяє адаптації та соціалізації дитини в колективі. Його ключова роль — створити для дитини з ООП позитивне та комфортне навчальне середовище.

Асистент дитини — це її «провідник» в освітньому процесі, допомога, яка забезпечує інклюзивну освіту та індивідуальний підхід до потреб дитини.

Як організувати діяльність інклюзивної групи: шість кроків

Асистент дитини: які нормативні документи регламентують його роботу

Основні вимоги до асистента дитини з особливими освітніми потребами (ООП) та хто ним може бути визначено:

Порядок та умови допуску асистента дитини з ООП до освітнього процесу, докладні вимоги до нього, а також основні правила його перебування в закладі освіти та участі в освітньому процесі визначають:

Умови допуску асистента учня до освітнього процесу для виконання його функцій та вимоги до нього затверджені наказом МОН від 17.11.2021 № 1236.

Рекомендації щодо роботи асистента дитини з ООП надано у листах МОН від 06.09.2022 № 1/10258-22 та від 31.08.2023 № 1/13094-23.

Як оформити соціальні послуги асистента дитини 

Для початку потрібно подати заяву до виконавчого органу міста та копію висновку ІРЦ про потребу в асистенті. Протягом 5 днів дитина має пройти  оцінювання індивідуальних потреб, після чого буде складено план дій. Потім потрібно підписати договір про надання соціальної послуги.

Які умови допуску асистента дитини до освітнього процесу:

  • заява одного з батьків  про допуск асистента дитини до участі в освітньому процесі;
  • висновок ІРЦ про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, де зазначена потреба в асистенті учня (супроводі під час інклюзивного навчання); 
  • проходження спеціальної підготовки обсягом не менше ніж 15 годин, що підтверджується відповідним документом;
  • профілактичний медичний огляд асистента дитини;
  • дотримання правил внутрішнього розпорядку закладу освіти, правил охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, а також принципу конфіденційності щодо стану здоров’я дитини та іншої особистої інформації про неї;
  • договір між закладом освіти та асистентом дитини за погодженням батьків.

Асистентом дитини з ООП може бути один із батьків такої дитини, соціальний робітник або уповноважена батьками/одним із батьків особа.

МОН звертає увагу на те, що асистентом дитини в інклюзивному класі насамперед має бути соціальний робітник, який надає базову соціальну послугу супроводу під час інклюзивного навчання, що регламентовано Законом України «Про соціальні послуги».

У разі, якщо асистентом учня є соціальний робітник, то до заяви та договору додаються такі документи:

  • копія договору про надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання між надавачем соціальних послуг та одним з батьків (інших законних представників) отримувача соціальної послуги;
  • копія індивідуального плану надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання;
  • письмова згода одного з батьків (іншого законного представника) дитини на допуск асистента учня до освітнього процесу.

 Асистент учня (дитини) не є педагогічним працівником та не призначається на посаду керівником закладу освіти. Асистента учня (дитини) лише допускають до освітнього процесу для виконання його функцій.

Хто є асистентом дитини (ПІБ, контактні дані) зазначають в Індивідуальній програмі розвитку.

Асистент дитини: обов'язки

Які ж обов’язки асистента дитини у закладі освіти? На відміну від асистента вихователя чи асистента вчителя асистент дитини забезпечує в освітньому процесі її соціальні та соціально-побутові потреби. Насамперед, це такі обов’язки: 

  • підтримка дитини й допомога їй у спілкуванні та взаємодії з іншими дітьми, педагогами;
  • допомога в  руховій активності, самообслуговуванні, харчуванні, орієнтації у просторі тощо;
  • моніторинг стану здоров'я дитини.

Крім того, можна визначити й обов’язки асистента дитини відповідно до її індивідуальних потреб. Також варто зазначити, що асистент дитини не впливає на освітній процес і не надає освітніх послуг, а також не дає рекомендацій педагогам.

Державний стандарт соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання, затверджений наказом Мінсоцполітики від 23.12.2021 № 718, визначає такі основні дії та заходи щодо змісту соціальної послуги «супровід під час інклюзивного навчання»:

  • допомога в самообслуговуванні;
  • підтримка у спілкуванні та комунікації з дітьми, педагогами та іншими особами;
  • організація харчування та допомога у прийнятті їжі;
  • організація пересування та допомога під час пересування;
  • спостереження за станом здоров’я, допомога у проведенні необхідних процедур;
  • допомога під час занять у гуртках, секціях, клубах, культурно-освітніх, спортивно-оздоровчих, науково-пошукових об’єднаннях на базі закладу освіти;
  • допомога під час ігрової діяльності для дітей дошкільного віку, інших видів діяльності під час освітнього процесу;
  • допомога під час рухової активності;
  • організація денного відпочинку (сну) у закладах дошкільної освіти.

Зміст соціальної послуги та її обсяг для кожної дитини з ООП визначають індивідуально залежно від результатів оцінювання індивідуальних потреб дитини.

Корекційно-розвивальна робота в інклюзивній групі

Асистент дитини в закладі освіти: обов’язки керівника

Обов’язки керівника закладу освіти визначені Умовами допуску асистента учня до освітнього процесу для виконання його функцій та вимогами до нього, затвердженими наказом МОН від 17.11.2021 № 1236.

Керівник закладу освіти:

  • видає наказ про допуск асистента учня до освітнього процесу;
  • контролює виконанням умов допуску асистента учня до освітнього процесу для виконання його функцій;
  • інформує батьків дитини з ООП (у разі, якщо асистентом учня є уповноважена ними особа або соціальний робітник) про:
    • відсутність або можливу відсутність у закладі освіти асистента учня;
    • недопуск асистента учня до освітнього процесу в разі, якщо він не пройшов профілактичний медогляд;
    • виявлення закладом освіти стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння асистента учня або інших станів, що загрожують безпеці та здоров’ю учасників освітнього процесу;
    • порушення асистентом учня визначених договором обов’язків;
  • не допускає асистента учня до освітнього процесу у випадку непроходження ним профілактичного медогляду, перебування у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або інших станах, що загрожують безпеці та здоров’ю учасників освітнього процесу;
  • отримує своєчасно інформацію про неможливість забезпечити соціальні та соціально-побутові потреби дитини / надати соціальну послугу супроводу під час інклюзивного навчання, відсутність або можливу відсутність дитини чи асистента дитини в закладі освіти;
  • отримує від одного з батьків дитини не менше ніж за три робочих дні інформацію про відмову бути асистентом учня або зміну уповноваженої ним особи, розірвання договору про надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання, зміну надавачем такої послуги особи соціального робітника (крім випадків хвороби), про фізичне і психічне здоров’я дитини з ООП, що може вплинути на забезпечення її соціальних та соціально-побутових потреб.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді