Асистент дитини з особливими освітніми потребами: хто це та яка його роль

Автор
директор Комунальної установи «Рівненський інклюзивно-ресурсний центр № 2» Рівненської міської ради
Ознайомтеся з умовами допуску асистента дитини до освітнього процесу, з вимогами щодо його роботи в закладах дошкільної та загальної середньої освіти, а також яка при цьому роль керівника закладу освіти

Хто такий асистент дитини з ООП

Асистент дитини з особливими освітніми потребами (ООП) у закладі освіти — це учасник освітнього процесу, який сприяє її адаптації та соціалізації в колективі. Асистент дитини виконує ключову роль — створити для дитини з ООП позитивне та комфортне освітнє середовище.

Асистент дитини — це її «провідник» в освітньому процесі, допомога, яка забезпечує інклюзивну освіту та індивідуальний підхід до потреб дитини.

Які накази видати для організації інклюзивного навчання

Асистент дитини: які нормативні документи регламентують роботу

Нормативні документи, які регламентують роботу асистента учня у школі та асистента дитини в садочку, наводимо в таблиці:

Чим керуватися у ЗЗСО

Чим керуватися у ЗДО

Що визначає документ

Закон України «Про повну загальну середню освіту» (п. 7 ст. 26)

Закон України «Про дошкільну освіту» (п. 3 ст. 19)

Основні вимоги до асистента дитини з ООП та хто ним може бути

Порядок організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти, затверджений постановою КМУ від 15.09.2021 № 957

Порядок організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти, затверджений постановою КМУ від 10.04.2019 № 530

Порядок та умови допуску асистента дитини з ООП до освітнього процесу, докладні вимоги до нього, а також основні правила його перебування у закладі освіти та участі в освітньому процесі

Умови допуску асистента учня до освітнього процесу для виконання його функцій та вимоги до нього, затверджені наказом МОН від 17.11.2021 № 1236

Положення про асистента дитини з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти, затверджене наказом МОН від 20.03.2025 № 474

 

Лист МОН «Щодо організації дошкільної освіти дітей з особливими освітніми потребами» від 18.08.2025 № 1/17201-25

Хто може бути асистентом дитини

Асистентом дитини з ООП може бути:

  • один із батьків дитини або інший її законний представник;
  • особа, уповноважена батьками/одним із батьків або іншими законними представниками дитини; 
  • соціальний робітник, що надає соціальну послугу супроводу під час інклюзивного навчання.

МОН звертає увагу на те, що асистентом дитини в інклюзивному класі насамперед має бути соціальний робітник, який надає базову соціальну послугу супроводу під час інклюзивного навчання, що регламентовано Законом України «Про соціальні послуги».

Асистент дитини з особливими освітніми потребами: хто це та яка його роль Асистент вчителя та асистент дитини: хто що робить

Які умови допуску асистента дитини до освітнього процесу 

За яких умов асистент дитини допускається до освітнього процесу в школі визначають Умови допуску асистента учня до освітнього процесу для виконання його функцій та вимоги до нього (наказ МОН від 17.11.2021 № 1236), а в дитсадку – Положення про асистента дитини з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти (наказ МОН від 20.03.2025 № 474). Ці умови допуску ідентичні. Розглянемо їх.

Перед тим як стати до виконання своїх обов’язків, асистент дитини має пройти:

  • спеціальну підготовку обсягом не менше ніж 15 годин, що підтверджується відповідним документом від суб’єкта надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації;
  • профілактичний медичний огляд.

Асистент дитини має дотримуватися правил внутрішнього розпорядку закладу освіти, правил охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, а також принципу конфіденційності щодо стану здоров’я дитини та іншої особистої інформації про неї. Асистент дитини має отримати відповідну інформацію про ці правила, а також про фізичне і психічне здоров’я дитини, якщо воно впливає на забезпечення її соціальних та соціально-побутових потреб та надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання, про режим дня дитини, режим роботи закладу освіти, розклад занять/уроків тощо.

Для допуску асистента дитини до освітнього процесу потрібні такі документи:

  • письмова заява одного з батьків  про допуск асистента дитини до участі в освітньому процесі;
  • висновок ІРЦ про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, де зазначена потреба в асистенті дитини (супроводі під час інклюзивного навчання); 
  • договір про участь асистента дитини в освітньому процесі, укладений між керівником закладу освіти та асистентом дитини.

У разі якщо асистентом дитини є соціальний робітник, то до заяви та договору додаються такі документи:

  • копія договору про надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання між надавачем соціальних послуг та одним із батьків (інших законних представників) отримувача соціальної послуги;
  • копія індивідуального плану надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання;
  • письмова згода одного з батьків (іншого законного представника) дитини на допуск асистента дитини до освітнього процесу.

Асистент учня (дитини) не є педагогічним працівником та не призначається на посаду керівником закладу освіти. Асистента учня (дитини) лише допускають до освітнього процесу для виконання його функцій.

Хто є асистентом дитини (ПІБ, контактні дані) зазначають в індивідуальній програмі розвитку дитини.

Асистент учня: обов’язки

Розглянемо, які обов’язки асистента дитини (учня) у закладі загальної середньої освіти.

Асистент учня має:

  • невідкладно повідомляти керівника закладу про факти булінгу (цькування), свідком якого він був особисто або інформацію про які отримав від інших осіб, вжити невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування);
  • поважати гідність, права, свободи і законні інтереси всіх учасників освітнього процесу;
  • дбати про фізичне і психічне здоров’я дитини з ООП;
  • не допускати будь-яких форм фізичного та психологічного насильства, приниження честі та гідності, дискримінації за будь-якою ознакою;
  • брати участь у роботі команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП та у навчальних заходах закладу освіти з питань організації освітнього процесу;
  • своєчасно інформувати відповідальних осіб про потреби дитини, зокрема про потребу у придбанні необхідного їй обладнання тощо.

Асистент дитини в дитсадку: обов'язки

Асистент дитини в садочку діє відповідно до Положення про асистента дитини з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти.

Положення про асистента дитини з ООП: що повинен знати директор

На відміну від асистента вихователя асистент дитини в ДНЗ (ЗДО) забезпечує в освітньому процесі її соціальні та соціально-побутові потреби. Насамперед, це такі обов’язки: 

  • підтримка дитини й допомога їй у спілкуванні та взаємодії з іншими дітьми, педагогами;
  • допомога в  руховій активності, самообслуговуванні, харчуванні, орієнтації у просторі, організації денного відпочинку (сну);
  • моніторинг стану здоров'я дитини та надання, за потреби, допомоги медичному працівнику під час проведення необхідних процедур. У разі погіршення здоров’я дитини — своєчасне інформування про це керівника та медпрацівника ЗДО, а також одного з батьків;
  • допомога дитині та забезпечення її безпеки під час ігрової діяльності, інших видів діяльності під час освітнього процесу.

Так само, як і асистент учня, асистент дитини в садочку інформує керівника:

  • про потреби дитини, зокрема про потребу в придбанні необхідного обладнання;
  • про факти булінгу (цькування), свідком якого він був особисто або дізнався від інших осіб, а також вживає невідкладних заходів для припинення цькування.

Асистент дитини в ЗДО входить до складу команди психолого-педагогічного супроводу та бере участь у її роботі, а також виконує інші обов’язки за договором про участь асистента дитини в освітньому процесі.

Варто зазначити, що асистент дитини не впливає на освітній процес і не надає освітніх послуг, а також не дає рекомендацій педагогам та не перешкоджає їм у їхній діяльності.

Який зміст соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання

Основні дії та заходи щодо змісту соціальної послуги «супровід під час інклюзивного навчання» визначає Державний стандарт соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання, затверджений наказом Мінсоцполітики від 23.12.2021 № 718. Це такі:

  • допомога в самообслуговуванні;
  • підтримка у спілкуванні та комунікації з дітьми, педагогами та іншими особами;
  • організація харчування та допомога у прийнятті їжі;
  • організація пересування та допомога під час пересування;
  • спостереження за станом здоров’я, допомога у проведенні необхідних процедур;
  • допомога під час занять у гуртках, секціях, клубах, культурно-освітніх, спортивно-оздоровчих, науково-пошукових об’єднаннях на базі закладу освіти;
  • допомога під час ігрової діяльності для дітей дошкільного віку, інших видів діяльності під час освітнього процесу;
  • допомога під час рухової активності;
  • організація денного відпочинку (сну) у закладах дошкільної освіти.

Зміст соціальної послуги та її обсяг для кожної дитини з ООП визначають індивідуально залежно від результатів оцінювання індивідуальних потреб дитини.

Асистент дитини в закладі освіти: обов’язки керівника

Обов’язки керівника ЗЗСО визначені Умовами допуску асистента учня до освітнього процесу для виконання його функцій та вимогами до нього, а керівника ЗДО – Положенням про асистента дитини з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти. Розглянемо ці обов’язки. 

Обов’язки керівника ЗЗСО

Для організації діяльності асистента учня керівник закладу загальної середньої освіти:

  • видає наказ про допуск асистента учня до освітнього процесу;
  • контролює виконанням умов допуску асистента учня до освітнього процесу для виконання його функцій;
  • інформує батьків дитини з ООП чи інших її законних представників (у разі, якщо асистентом учня є уповноважена ними особа або соціальний робітник) про:
    • відсутність або можливу відсутність у закладі освіти асистента учня;
    • недопуск асистента учня до освітнього процесу в разі, якщо він не пройшов профілактичний медогляд;
    • виявлення закладом освіти стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння асистента учня або інших станів, що загрожують безпеці та здоров’ю учасників освітнього процесу;
    • порушення асистентом учня визначених договором обов’язків;
  • не допускає асистента учня до освітнього процесу у випадку непроходження ним профілактичного медогляду, перебування у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або інших станах, що загрожують безпеці та здоров’ю учасників освітнього процесу;
  • отримує своєчасно інформацію про неможливість забезпечити соціальні та соціально-побутові потреби дитини / надати соціальну послугу супроводу під час інклюзивного навчання, відсутність або можливу відсутність дитини чи асистента дитини в закладі освіти;
  • отримує від одного з батьків дитини не менше ніж за три робочих дні інформацію про відмову бути асистентом учня або зміну уповноваженої ним особи, розірвання договору про надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання, зміну надавачем такої послуги особи соціального робітника (крім випадків хвороби), про фізичне і психічне здоров’я дитини з ООП, що може вплинути на забезпечення її соціальних та соціально-побутових потреб.

Приклад наказу про допуск асистентів учнів до освітнього процесу

Обов’язки керівника ЗДО

Керівник закладу дошкільної освіти контролює виконання умов допуску асистента дитини з ООП до освітнього процесу для виконання його функцій та вимог до нього, а саме:

  • не допускає асистента дитини до освітнього процесу в разі, якщо він не пройшов профілактичний медогляд, порушив вимоги щодо безпечного освітнього середовища, зокрема перебував у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або інших станах, що загрожують безпеці та здоров’ю учасників освітнього процесу;
  • інформує батьків дитини (у разі, якщо асистентом дитини є уповноважена ними особа або соціальний робітник) про порушення асистентом дитини визначених договором обов’язків, вимог щодо безпечного освітнього середовища, зокрема перебування у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або інших станах, що загрожують безпеці та здоров’ю учасників освітнього процесу;
  • отримує від асистента дитини інформацію про неможливість забезпечити соціальні та соціально-побутові потреби дитини / надати соціальну послугу супроводу під час інклюзивного навчання, про свою відсутність у ЗДО;
  • отримує від батьків дитини інформацію про її фізичне і психічне здоров’я, що може вплинути на забезпечення соціальних та соціально-побутових потреб дитини;
  • отримує від батьків інформацію про відсутність дитини у ЗДО;
  • отримує від одного з батьків дитини не менше ніж за 5 робочих днів інформацію про зміну уповноваженої ним особи, розірвання договору про надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання, зміну надавачем цієї послуги особи соціального робітника (крім випадків хвороби соціального робітника).

Висновок

Рішення про допуск асистента дитини до участі в освітньому процесі ухвалює керівник закладу освіти. І керівник, і асистент дитини з ООП мають знати обов’язки асистента, порядок та умови його допуску до освітнього процесу. Основні документи, які це визначають, – Умови допуску асистента учня до освітнього процесу для виконання його функцій та вимоги до нього (наказ МОН від 17.11.2021 № 1236) та Положення про асистента дитини з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти (наказ МОН від 20.03.2025 № 474).



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді