Чи потрібен річний план роботи асистенту вчителя
Посадова інструкція асистента вчителя
Скачати
Із введенням посади асистента вчителя виникає багато запитань щодо організації його діяльності.
На жаль, найчастіше ці запитання пов’язані не з тим, як навчити асистента надавати підтримку дитині з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання, а яку документацію він має вести, як контролювати його діяльність тощо.
Не вдаючись до детального аналізу організаційно-педагогічних умов діяльності асистента вчителя, зауважимо, що це дуже специфічний системний вид діяльності, спрямований на підтримку дитини з ООП в освітньому просторі, ураховуючи її індивідуальні можливості, здібності та інтереси.
Річний план роботи асистента вчителя
Асистент вчителя — це посередник між дитиною з ООП та всіма учасниками освітнього процесу: він сприяє «екологічному входженню» дитини у шкільний колектив. Чи може допомогти асистенту вчителя річний план роботи?
Забезпечуючи супровід дитині з ООП, з урахуванням рівня її самостійності, підтримка асистента учителя поступово зменшується, поступаючись місцем спілкуванню з однолітками і взаємодії з ними та вчителем класу.
Одне з головних завдань асистента вчителя — підтримувати мотивацію дитини, максимально створювати ситуації успіху, збільшувати участь у колективній та груповій формі роботи, сприяти розвитку її самостійності.
Тож логічно постають запитання щодо плану роботи:
- чи можна передбачити наперед, складаючи річний план роботи, рівні такої підтримки?
- як підтримка змінюватиметься, коригуватиметься?
- коли і скільки зустрічей команди фахівців має відбутися і які питання вона розглядатиме?
Зрештою, навіть на місяць не можна запланувати, який обсяг корекційної підтримки буде потрібен. Тож, як засвідчує міжнародний досвід, найголовніший документ планування роботи з дитиною та моніторингу її досягнень — це індивідуальна програма розвитку (ІПР), яка:
- розроблена групою фахівців
- постійно переглядається
- коригується за необхідності.
Опрацюєте нові вимоги до організації інклюзивного навчання. Удосконалите свою інклюзивну компетентність щодо інклюзивних цінностей та індивідуалізації освітнього процесу. Зможете реалізувати командний підхід в організації інклюзивного навчання. Опануєте технологію індивідуального планування розвитку та навчання дитини з особливими освітніми потребами
План роботи асистента вчителя в інклюзивному класі
Чітко визначеної форми плану роботи асистента вчителя в інклюзивному класі немає. Річний план роботи асистента вчителя у 1, 2, 3 чи інших інклюзивних класах не можна підігнати під один зразок чи структуру. Це довільний документ, який педагог укладає відповідно до своїх посадових обов'язків, рівня підтримки дитини та специфіки роботи в конкретному закладі освіти.
Річний план роботи асистента вчителя в інклюзивному класі може включати такі розділи чи напрями роботи:
- Робота з документацією
- Робота з педагогічними працівниками: вчителями-предметниками, практичнимпсихологом, соціальним педагогом, спеціалістами-дефектологами — залежно від потреб дитини
- Навчально-виховна робота
- Методична робота, самоосвіта
- Робота з батьками
План роботи асистента вчителя в інклюзивному класі варто узгоджувати із посадовими обов'язками. Обов’язки асистента вчителя визначають у посадовій інструкції, яку слід виписати дуже чітко, ураховуючи потреби дитини та специфіку супроводу. Асистент вчителя супроводжує весь навчальний шлях дитини та підтримує постійний зв’язок з іншими фахівцями шкільної команди психолого-педагогічного супроводу дитини. Він може використовувати різні форми спостереження (наприклад, щоденник спостереження) як інструмент вивчення динаміки розвитку учня.
На жаль, деколи відбувається підміна функцій, зокрема нав’язування асистенту функцій спеціального педагога.
Поурочне (календарне) планування асистента вчителя
Одна із п’яти функцій асистента вчителя — аналітико-прогностична. Суть її в тому, що на основі отриманих даних про дитину з ООП асистент вчителя разом із вчителем прогнозує очікувані результати, визначає довготривалі цілі та короткочасні завдання при розробленні індивідуальної програми розвитку, планує методи та періодичність оцінювання навчальних досягнень та розвитку. Тож поурочне планування обов’язково складають спільно вчитель та асистент вчителя з обговоренням стратегій залучення дитини з ООП до групової форми роботи (і що для цього необхідно), та на якому етапі уроку ефективною буде індивідуальна робота з асистентом.